Hop til indhold

Uden snor i skoven...

Recommended Posts

...ja, jeg ved det. Hunden skal i snor.

Alligevel hænder det, at vi dybt inde i skoven har taget snoren af Skipper. Fordi han bare en lille hvalp, som ikke gør skade på hverken dyr eller mennesker og fordi vi ikke er så vilde med de vilde hundeskove.

Forleden var vi i skoven og gik lidt uden snor. Vi kiggede os selvføgelig godt omkring, for at være sikre på, at der ikke var andre. Ud af ingenting kom der pludseligt to orienteringsløbere forbi i fuld fart. Skipper syntes, de så sjove ud og satte afsted ved siden af dem. Jeg kaldte forgæves på ham, imens jeg måtte være vidne til, at den ene løber stoppede kort op, sparkede ud efter hunden:evil: (uden at ramme), råbte og skreg og fortsatte. Kort efter lykkedes det mig at kalde ham til mig.

På dette tidspunkt var løberne ca. 150 meter fremme og råbte noget i retningen af : "Så få da den forbandede køter i snor!".:shock:

Bagefter var jeg chokeret. Jeg var flov over, at jeg ikke havde hunden i snor, men på samme tid, synes jeg også, at løberne reagerede meget kraftigt på en 4 kilos hundehvalp. Hvis bare de havde stoppet op i 2 sekunder, så havde jeg kunnet nå at få snor på ham.

Hvad mener I? Og hvad gør I, når I skal træne indkald?

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dumme løbere!!:evil:

Jeg har også oplevet at et par gange hvor Dexter var brudt ud af haven og havde sat efter en løber eller cyklist. Folk har også bare fortsat her og har kigget meget surt på Dexter og bagud efter mig, mens dexter bare blev ved med at følge efter dem!

Og det er altså svært at oppasse en cykel (eller en løber med et forspring), så man kan få fat i sin hund!

Har undret mig over, hvorfor folk ikke lige er så flinke at stoppe op kort og dermed afbryde 'legen', så man kan få kontakt til sin hund. Og dermed lade dem slippe for mere gene.

Men det var da en voldsom reaktion fra løberen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Løberne kan jo have været bange for hunde, og så tror jeg egentlig at størrelsen på hunden er lige meget :vedikke:

jeg ville give ham en lang line på (jeg har selv en på 20 meter), og så ville jeg træne indkald i den, på denne måde får han ikke succes med at løbe væk, og i lignende situationer har du bedre styr på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå, at løberen reagerede voldsomt, hvis han/hun er bange for hunde. Og som du selv siger, skulle du jo have haft hunden i snor.

Men jeg synes på den anden side ikke, at det giver folk ret til at sparke efter din hund og råbe sådan nogle ting efter jer. Jeg kan ikke se hvad der skulle ske ved at de bare pænt bad dig om at få din hund i snor og måske påpegede, at hunde ikke må være løse i skoven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo et stort og meget kendt dilemma :hmm:

Desværre er alle mennesker ikke ligeså vilde med små søde hundehvalpe der ikke gør en flue fortræd. Det bliver vi nødt til at acceptere. (Derfor vi fik hundeskoven, som heller ikke fungerer helt).

Jeg vil foreslå dig at købe en laaang line til din hund, hvis ikke du allerede har. Man kan stadig træne indkald og stoppe situationer som dem! :damn:

Jeg må indrømme, at jeg sommetider gør det samme på volden i Fredericia. Men jeg kommer kun derhen når det er mørkt og sent. :rolleyes: Så får hun lige lov at gå lidt fri. Men det er på egen risiko. Jeg ved godt jeg kan komme til at møde nogle sure mennesker. Har vi heldigvis ikke gjort endnu! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Løberne kan jo have været bange for hunde, og så tror jeg egentlig at størrelsen på hunden er lige meget :vedikke:

Hmm.. :hmm: Hvis man er bange for hunde, så sparker man jo ikke ud efter den. Så ville man jo vige væk fra den.:vedikke:

altså, jeg er bange for edderkopper, og jeg løber ikke væk fra dem, jeg hopper oven på dem :vedikke:

Løberen ved jo udemærket godt at de ikke kan løbe væk fra hunden, den følger jo efter, så de forsøger at få den til at lade være med at løbe efter :vedikke:

Jeg syntes det er rart hvis andre vil hjælpe mig med Luna, men jeg kan altså ikke forvente at vildt fremmede skal stoppe deres løbetur fordi at jeg ikke har styr på min hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
...ja, jeg ved det. Hunden skal i snor.

Alligevel hænder det, at vi dybt inde i skoven har taget snoren af Skipper. Fordi han bare en lille hvalp, som ikke gør skade på hverken dyr eller mennesker og fordi vi ikke er så vilde med de vilde hundeskove.

Forleden var vi i skoven og gik lidt uden snor. Vi kiggede os selvføgelig godt omkring, for at være sikre på, at der ikke var andre. Ud af ingenting kom der pludseligt to orienteringsløbere forbi i fuld fart. Skipper syntes, de så sjove ud og satte afsted ved siden af dem. Jeg kaldte forgæves på ham, imens jeg måtte være vidne til, at den ene løber stoppede kort op, sparkede ud efter hunden:evil: (uden at ramme), råbte og skreg og fortsatte. Kort efter lykkedes det mig at kalde ham til mig.

På dette tidspunkt var løberne ca. 150 meter fremme og råbte noget i retningen af : "Så få da den forbandede køter i snor!".:shock:

Bagefter var jeg chokeret. Jeg var flov over, at jeg ikke havde hunden i snor, men på samme tid, synes jeg også, at løberne reagerede meget kraftigt på en 4 kilos hundehvalp. Hvis bare de havde stoppet op i 2 sekunder, så havde jeg kunnet nå at få snor på ham.

Hvad mener I? Og hvad gør I, når I skal træne indkald?

Rigtig synd og træls oplevelse for din lille hvalp :ae: men der er kun en den kan takke for oplevelsen og det er dens ejere!

Var jeg ikke selv hundemenneske, så kunne løberens reaktion meget vel også have været min :genert:

Nu er jeg hundemenneske, så jeg ville nok have standset op og ventet på, at du var kommet hen og derpå givet dig en skideballe - ikke nok med, at du vælger at være ligeglad med andre der færdes i skoven, så viser du også ligegyldighed over for loven og skovens dyreliv... det har jeg ikke meget tilovers for.

Du bad om meninger - nu fik du min :blink:

Mht træning af indkald, så kan man bruge en lang line - man kan også spørge sig frem til egnede arealer, hvor løse hunde er velkomne og tilladte... håber du finder en holdbar løsning, så din hvalp slipper for flere dumme oplevelser og du på egnede steder, kan slippe den løs og vide at den kommer, når du kalder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

BTW.. Jeg er også en af de der dårlige hundeejere, som ikke altid har min hund i snor i skoven.:roll:

Men det er også fordi, at jeg ved at jeg kan kalde Dexter til mig, når vi er fremmede steder (der er han mere mor-hooked) og så har han bare så lidt næse, at han aldrig ville styre efter en dyre-fært. Så han vil ikke genere noget vildt.

Derudover, så holder jeg også meget øje med, om der kommer andre og så ryger han i sin 8 meter flexline. Men det kan jo sagtens glippe.

Men jeg ved også, at hvis vi ikke når at se, nogle andre komme før det nærmest er for sent, så skal jeg bare begynde at løbe i modsatte retning. For så får Dexter travlt med at komme med mig.

Heldigvis har jeg fundet et større skovområde i nærheden af os, som er en hundeskov. Det er ikke bare sådan en indhegning. Der har skov- og naturstyrelsen bestemt, at hunde må gå fri med ledsager:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, de skulle ikke sparke ud efter din hund, men bortset fra den detalje, så forstår jeg dem godt. Du skal også forstå at en løber kommer ind i en rytme, hvor det hele bare kører.. Så er det altså p*sseirriterende at få rytmen brudt af en hund eller andet..

Og ja, Luna er så godt som altid (den svipsede en enkelt gang, fordi jeg ikke havde flexilinen med) i snor. Jeg bruger en 8 meter lang flexiline, så har hun frie tøjler, men er stadig under kontrol.

Bare i dag har vi set en masse vildt, og der dur det altså ikke at have en hund løs.. Så ja hunden i snor, køb en flexiline og så har den bette stadig frihed:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

altså, jeg er bange for edderkopper, og jeg løber ikke væk fra dem, jeg hopper oven på dem :vedikke:

Løberen ved jo udemærket godt at de ikke kan løbe væk fra hunden, den følger jo efter, så de forsøger at få den til at lade være med at løbe efter :vedikke:

Jeg syntes det er rart hvis andre vil hjælpe mig med Luna, men jeg kan altså ikke forvente at vildt fremmede skal stoppe deres løbetur fordi at jeg ikke har styr på min hund...

Fik lige en oplevelse af, hvor meget edderkopperne bliver smadret hjemme hos jer:lol:

Du har ret. Det er meget at forlange, at andre vil stoppe deres ærinder, men man hjælper jo også folk, hvis der er sket et eller andet andet. Eksempelvis, at en person er væltet eller har tabt en masse ting eller hvis en bil er gået i stå. Så hvorfor ikke hjælpe, når en hund er stukket af?

Jeg kan godt se, at Mariann nok selv er lidt skyld i denne situation, da hunden faktisk ikke må rende fri der og derfor er det jo faktisk også okay, at løbernes tolerancetærskel er noget lavere, end den ville have været i andre situationer.

Men jeg synes stadig, at det er en voldsom reaktion fra løberen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også en af dem der syntes det er møg træls når folk ikke har deres hunde i snor i skoven!... af grunde der er nævnt, men også med den grund at det er et sted jeg kan gå med min gamle hund der ikke bryder sig om andre hunde, uden at han skal hilse på andre hunde som han ikke gider. Så selvom din hvalp er en lille sag, ville jeg også blive ret sur hvis din hvalp kom løbende hen til os, for Thayson ville ikke bryde sig om det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. :hmm: Hvis man er bange for hunde, så sparker man jo ikke ud efter den. Så ville man jo vige væk fra den.:vedikke:

Det er nu en meget almindelig reaktion hvis man bliver bange, jeg bor et sted med mange indvandre familier fra mellemøsten mm. og deres børn er hunderæd for hunde og jeg har da flere gange oplevet sådan nogle spark reaktioner, selvom jeg havde hunden i snor. er man angst handler man ofte irrationelt.

M>en ligegyldigt om de var bange eller bare blev sure så er fejlen jo din.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, de skulle ikke sparke ud efter din hund, men bortset fra den detalje, så forstår jeg dem godt. Du skal også forstå at en løber kommer ind i en rytme, hvor det hele bare kører.. Så er det altså p*sseirriterende at få rytmen brudt af en hund eller andet..

Og ja, Luna er så godt som altid (den svipsede en enkelt gang, fordi jeg ikke havde flexilinen med) i snor. Jeg bruger en 8 meter lang flexiline, så har hun frie tøjler, men er stadig under kontrol.

Bare i dag har vi set en masse vildt, og der dur det altså ikke at have en hund løs.. Så ja hunden i snor, køb en flexiline og så har den bette stadig frihed:-D

Vi så vildt flere gange igår i det skovområde, jeg går i, hvor hunde må løbe fri. Så kan man så se selskabshunden kigge mærkeligt og stå lidt på bagben, for at kunne se bedre. Men han blev på stien. Så der var bare nada jagtreaktion der:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu en meget almindelig reaktion hvis man bliver bange, jeg bor et sted med mange indvandre familier fra mellemøsten mm. og deres børn er hunderæd for hunde og jeg har da flere gange oplevet sådan nogle spark reaktioner, selvom jeg havde hunden i snor. er man angst handler man ofte irrationelt.

M>en ligegyldigt om de var bange eller bare blev sure så er fejlen jo din.

Ved heller ikke sel, hvordan jeg ville reagere, hvis jeg var bange for noget jeg mødte på en vej. Men jeg tror ikke selv, at det ville være min umiddelbare reaktion.:vedikke:

I kulturen fra mellemøsten er der den overbevisning, at hunde er urene og ulækre. Derfor holder familier fra mellemøsten heller ikke hund. Og derfor lærer børnene heller ikke at omgås hunde, men lærer at en hund er noget man skal holde sig fra. Så derfor kan jeg godt forstå at børnene reagerer sådan, når de møder en hund på gaden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min svigerfar er jogger, og der er sjovt nok rimelig ofte beef imellem joggere og hundemennesker. Sad og snakkede med ham en aften om ture, hvor han selvfølgelig siger at det er meeeeega pres at man altid skal risikere at blive viklet ind i de hundesnore der.

Jeg siger så, at jeg synes det er pisse irriterende, at joggere mener de ejer stien - kan ikke forstå at jeg skal have min hund i snor OG kravle ud i rabatten/op af en bakke for at de kan komme forbi? Så jeg har det sådan, hvis en jogger trækker til siden - så gør jeg også. Hvis de ikke gør.. så gør jeg heller ikke. Nåhja, det kunne han jo egentlig godt se.

Derudover, så er joggere skide trætte af at træde i hundelort alle mulige steder. Jeg nævner, at der jævnligt er menneskeafføring i en af parkerne vi kommer i - og vi ved at det er fra mennesker, for der ligger toiletpapir sammen med :badr: Her nævner han så, at når man har jogget vildt mange kilometer og man så SKAL - så kan man altså ikke holde sig :shock::shock:

Så næste gang du ser en jogger, så kan du jo tænke på det :mrgreen: Så er de ikke nær så farlige mere..

Håber din vuf er okay. Og nej, desværre kan man ikke forvente at alle gider hjælpe, men det er jo ikke kun i kategorien HUND. Det er i alle livets aspekter. Sørgeligt. Og det handlede tråden ikke om :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja jeg er dybt irriterende, for jeg har aldrig izzie i snor når vi går i skove :pift: synes det er et privilegium at gå et sted uden trafik og jeg kan jo kalde hende til mig med det samme der kommer nogen, så hun kan komme i snor det korte stykke vej.

De få gange hvor indkaldet har misset, har jeg undskyldt mange gange men folk har bare grint og sagt det var okay. :blink: ...tror der er mange hundemennesker i svendborg :hjerte: i hvertfald i min skov :hjerte: :mrsgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig synd og træls oplevelse for din lille hvalp :ae: men der er kun en den kan takke for oplevelsen og det er dens ejere!

Var jeg ikke selv hundemenneske, så kunne løberens reaktion meget vel også have været min :genert:

Nu er jeg hundemenneske, så jeg ville nok have standset op og ventet på, at du var kommet hen og derpå givet dig en skideballe - ikke nok med, at du vælger at være ligeglad med andre der færdes i skoven, så viser du også ligegyldighed over for loven og skovens dyreliv... det har jeg ikke meget tilovers for.

Du bad om meninger - nu fik du min :blink:

Mht træning af indkald, så kan man bruge en lang line - man kan også spørge sig frem til egnede arealer, hvor løse hunde er velkomne og tilladte... håber du finder en holdbar løsning, så din hvalp slipper for flere dumme oplevelser og du på egnede steder, kan slippe den løs og vide at den kommer, når du kalder :-)

Helt enig med Malene. Kunne ikke sige det bedre selv.

Jeg er selv typen, der indædt hader folk, der skal have deres hund fri steder, hvor det bare ikke er hensigtsmæssigt. I særdelseshed i en skov. Og selvom jeg holder af hunde, så har jeg ikke helt det samme forhold til fremmede menneskers hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi så vildt flere gange igår i det skovområde, jeg går i, hvor hunde må løbe fri. Så kan man så se selskabshunden kigge mærkeligt og stå lidt på bagben, for at kunne se bedre. Men han blev på stien. Så der var bare nada jagtreaktion der:lol:

Ja den ville ikke gå med Luna;-) Det har jeg da fundet ud af.. Og der er bøde, hvis vi har hunden løs derovre. Sidste år omkring jul var der en collie, der satte efter vildt.. Han var væk længe, kan faktisk ikke huske om de fik ham hjem samme dag:hmm:

ja jeg er dybt irriterende, for jeg har aldrig izzie i snor når vi går i skove :pift: synes det er et privilegium at gå et sted uden trafik og jeg kan jo kalde hende til mig med det samme der kommer nogen, så hun kan komme i snor det korte stykke vej.

De få gange hvor indkaldet har misset, har jeg undskyldt mange gange men folk har bare grint og sagt det var okay. :blink: ...tror der er mange hundemennesker i svendborg :hjerte: i hvertfald i min skov :hjerte: :mrsgreen:

Ja et privilegium, men vil du kunne kalde hende til dig, hvis der farer et rådyr over den sti I går på? Eller hvis en fasan flyver ud lige foran snotten på jer (det gjorde den i tirsdags, det fjols). Jeg ville ikke kunne kalde Luna til mig (og vi har et ganske fint indkald ellers).. jo men hun ville være nået at rende efter og skræmme vildtet og DET er bare ikke acceptabelt.. Heller ikke en dum fugl som en fasan

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Prinsen Romo

Kender det kender det, både som løber og som hundeejer... Jeg hader når folk ikke har deres hunde i snor når jeg er ude at løbe, af den simple grund, jeg er bange for hunde. Ja det kan godt lyder underligt især når jeg selv har en hund. Bange er måske det forkerte ord, men så meget respekt. Har også oplevet alt for tit at ejerne ikke kan kalde hunde til sig og jeg stoppe altså ikke, er jo midt under en træningssession.

Jeg er jo selv hundeejer og mit kære vidunder elllsker at løbe uden snor, derfor tager jeg i hundeskoven med ham, der kan han få lov til at løbe uden snor, kommer der så en jogger/løber, så er det hans egen problem, han ved han er i hunde skoven og når man går der ind er der skiltet med at hunden ikke behøver at gå med snor. Så løbere hold jer væk fra hunde skoven og hundeejer hold jer væk for løbestierne ;-) Eller hold jeres hund i snor hvis det ikke er 100% du kan kalde din hund til dig....

Ps. mener det ikke så hårdt som det er sagt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

J

Ja et privilegium, men vil du kunne kalde hende til dig, hvis der farer et rådyr over den sti I går på? Eller hvis en fasan flyver ud lige foran snotten på jer (det gjorde den i tirsdags, det fjols). Jeg ville ikke kunne kalde Luna til mig.. jo men hun ville være nået at rende efter og skræmme vildtet og DET er bare ikke acceptabelt.. Heller ikke en dum fugl som en fasan

Det er bare aldrig sket....:vedikke: så kan ikke sige hvad jeg ville sige i sådan en situation :hmm: Hun elsker at skræmme ænderne, og der kan jeg godt kalde hende til mig, inden hun forårsager for meget skade :mrgreen:

Men nu er Izzie også en kæmpe tøs! Så er ret sikker på hun ville blive ræd for flyvende rådyr :engel: og søge dækning bag mig og så bare gø som en sindssyg :lol: Hun er ikke længere bange for fårene men det har også taget 3-4 måneder :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja den ville ikke gå med Luna;-) Det har jeg da fundet ud af.. Og der er bøde, hvis vi har hunden løs derovre. Sidste år omkring jul var der en collie, der satte efter vildt.. Han var væk længe, kan faktisk ikke huske om de fik ham hjem samme dag:hmm:

Ja et privilegium, men vil du kunne kalde hende til dig, hvis der farer et rådyr over den sti I går på? Eller hvis en fasan flyver ud lige foran snotten på jer (det gjorde den i tirsdags, det fjols). Jeg ville ikke kunne kalde Luna til mig (og vi har et ganske fint indkald ellers).. jo men hun ville være nået at rende efter og skræmme vildtet og DET er bare ikke acceptabelt.. Heller ikke en dum fugl som en fasan

Jeg tror heller ikke, at jeg ville tage det så afslappet med at have min hund fri, hvis han havde noget jagtdrift. Både for vildtets skyld, men også fordi at jeg ville blive pisse ræd og ked af det, hvis han blev væk og jeg ville helt sikkert give mig selv skylden for, at han var væk. -For det kan jo kun være ejerens skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os er det ikke kun bøden der bekymrer mig, det er mere det skud hagl der flyver igennem luften, selvom jægeren måske ikke sigtede efter Luna, så rammer hagl jo et rimeligt område, og når Luna ligger lige i røven på fasanen, så er der altså en vis risiko for at hun ryger med i købet...

Så ovenstående giver mig nok en rimelig stor respekt for skiltet om at min hund skal føres i snor :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare aldrig sket....:vedikke: så kan ikke sige hvad jeg ville sige i sådan en situation :hmm: Hun elsker at skræmme ænderne, og der kan jeg godt kalde hende til mig, inden hun forårsager for meget skade :mrgreen:

Men nu er Izzie også en kæmpe tøs! Så er ret sikker på hun ville blive ræd for flyvende rådyr :engel: og søge dækning bag mig og så bare gø som en sindssyg :lol: Hun er ikke længere bange for fårene men det har også taget 3-4 måneder :mrgreen:

Nej, det var også sådan jeg sagde, indtil kræet satte efter en fasan ovre på marken for nogle år siden:shock: Siden da har jeg (med en enkelt undtagelse) haft snor på Luna i den skov.

Der er en skov i Herfølge, hvor der ikke er noget vildt, der må hunde godt være løse, så der har jeg ingen kvaler.. Men i denne her, hvor vi har SÅ meget vildt, der respekterer jeg loven.. Også i Dyrehaven f.eks.

Min veninde, der har 2 dsg'ere, har normalt sporliner på sine to, hvis de er med på Åsen (vores skov), så slæber den gennem blade og grene etc.. Men vi kan nå at jokke på snoren, hvis der skulle komme noget eller nogen.

Jeg mødte i dag 1 løber og han havde selv hund med (i snor;-)) ellers mødte vi ikke nogen. I lørdags mødte vi 18 løbere og 2 mountainbike-ryttere og det var i skoven alene.. Så er det rart, man lige kan file hunden ind og gå til side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os er det ikke kun bøden der bekymrer mig, det er mere det skud hagl der flyver igennem luften, selvom jægeren måske ikke sigtede efter Luna, så rammer hagl jo et rimeligt område, og når Luna ligger lige i røven på fasanen, så er der altså en vis risiko for at hun ryger med i købet...

Så ovenstående giver mig nok en rimelig stor respekt for skiltet om at min hund skal føres i snor :blink:

Åh ja oss det! Nu er skovfogeden herovre så ikke så hellig selv, så skulle han brokke sig, må jeg jo bringe på bane, at jeg lissom stødte ind i ham for et par år siden, hvor han kom kørende i bil inde i skoven og med sin setter løs! Han må jo heller ikke.. Jo under jagt, men så er skoven også lukket af for os almindelige mennesker (det skete forrige lørdag)

Link til indlæg
Del på andre sites