Hop til indhold

Recommended Posts

ja, det kan i måske nok ikke svare på. men jeg har lige brug for at dele min bekymring.

halfdan var jo kraftigt halt to gange over sommeren. røntgen og blodprøver er perfekte og dyrlægen kunne intet mærke i benet. han har også været til kiropraktor, hun kunne heller ikke mærke noget.

nu har der været to episoder i løbet af den sidste måned: 1 gang blev han jagtet i parken, den dumme hund nappede ham i røven, og han hylede og sprang til siden - hvorefter han løber på tre ben over til os, bagbenet er helt trukket op under kroppen. det varer ca. 1-2 minutter, han vil slet ikke støtte, vi tager ham op, og da vi sætter ham ned igen, går han som om intet er sket.

i dag skete det igen. vi gik på fortovet, han letter ben op ad en lygtepæl, og da han går frem, er bagbenet løftet så højt, at jeg et sekund tror, det er væk. han vil ikke rigtigt gå, støtter slet ikke, og jeg tager ham op. prøver at mærke på benet, han reagerer ikke, men har det krøllet helt sammen, næsten som i en krampe. jeg prøver at sætte ham ned igen, og han går friskt frem som om intet er hændt.

og det er jo altså det samme ben hver gang - så jeg kan ikke lade være med at tænke, at det må være defekt. men øhm. aner ikke hvad jeg skal stille op. skal jeg tage ham til dyrlægen og få ham igennem en mulliard undersøgelser? det er vist lidt svært for mig at overskue. og jeg håber ikke i dømmer mig, når jeg siger, at jeg også har lidt svært ved at overskue det økonomisk - der er jo ingen "normale" undersøgelser der viser noget, så jeg forestiller mig at det blir en hulens udredning - måske for noget ingentingagtigt? hvad dælen kan det være?

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv :ae:

Jeg tænker lidt, om hans sene i benet kan være for kort??? Det lyder nemlig som samme symptomer, som en anden hund jeg kender, som netop har en for kort sene i det ene ben...

Og Ling har det også... Der har kiropraktoren hjulpet. Ling viser det ved bla. ved at løbe gadedrenge-hop, og så ved jeg, at det er tid til en tur hos kiropraktor...

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv :ae:

Jeg tænker lidt, om hans sene i benet kan være for kort??? Det lyder nemlig som samme symptomer, som en anden hund jeg kender, som netop har en for kort sene i det ene ben...

Og Ling har det også... Der har kiropraktoren hjulpet. Ling viser det ved bla. ved at løbe gadedrenge-hop, og så ved jeg, at det er tid til en tur hos kiropraktor...

tak for forslaget. kan det passe, at hverken dyrlæge (dyrlægER, 3stks) eller kiropraktor har kunnet mærke det? og ved du, hvordan det så diagnosticeres? og hvordan det kan behandles, ud over kiropraktor? vores kiropraktor pillede jo slet ikke ved benet, fordi "det var som det skulle være" - så besøg hos hende kommer jo i hvert fald ikke til at afhjælpe det :hmm:

sikke mange spørgsmål, sorry. det er i hvert fald et bud. må snart til dyrlægen, vi har også et par andre hængepartier. måske har hun forslag, det er jo egentlig hende, man burde spørge, i er bare så kloge herinde :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i overvejet røntgen billede? Det er ikke alt der kan mærkes. Det skal nok være både knæ og hofte, måske endda også ryggen. Vi gav 2300 inklusiv narkose da Motor fik taget billeder af knæ, hofte og albuer. Hvis i har sygeforsikring dækker de vist - så længe der ikke bliver påvist patella eller HD.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i overvejet røntgen billede? Det er ikke alt der kan mærkes. Det skal nok være både knæ og hofte, måske endda også ryggen. Vi gav 2300 inklusiv narkose da Motor fik taget billeder af knæ, hofte og albuer. Hvis i har sygeforsikring dækker de vist - så længe der ikke bliver påvist patella eller HD.

han har fået taget røntgen af hase, knæ, hofte og ryg, der er intet at se. synes jo selv, at det måske kan lyde lidt ala patella, men skelettet fejler altså ikke noget. ogja, sygeforsikringen dækkede, gudskelov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså med Ling der bliver det (plejer det) ligesom værst når det er koldt, da senen jo så trækker sig ekstra sammen...

Med ham var diagnosen simpel, da hans gadedrenge-hop er et meget normalt symptom... Og det forsvandt da an kom til kiropraktor, og hun fokuserede på hans ben...

Men han er aldrig blevet røgnten...

En massør kunne også være en mulighed!?

Link til indlæg
Del på andre sites

han har fået taget røntgen af hase, knæ, hofte og ryg, der er intet at se. synes jo selv, at det måske kan lyde lidt ala patella, men skelettet fejler altså ikke noget. ogja, sygeforsikringen dækkede, gudskelov.

:oops: Stod jo også i det første indlæg.....

Blodprøve, var det for flåt-sygdomme? Kiropraktoren sagde intet om ryggen eller enden? Var der noget hun rettede?

Kan godt forstå du er bekymret :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

:oops: Stod jo også i det første indlæg.....

Blodprøve, var det for flåt-sygdomme? Kiropraktoren sagde intet om ryggen eller enden? Var der noget hun rettede?

Kan godt forstå du er bekymret :cry:

ja, vi tog en "bred blodprofil", tror jeg det hedder, for at tjekke bl.a. flåtsygdomme.

og "kiropraktoren" var jo så lone fra the touch, så jeg ved godt, at hun ikke er "rigtig" kiropraktor - måske skulle jeg prøve charlotte frigast osse? til gengæld er lone jo også massør, men hun masserede ham ikke, tror jeg. jeg kunne kontakte hende, og høre om hun tror, hun kan gøre noget. hos kiropraktoren fik han rettet lidt i nakken, og så nogle ret store skævheder i bækkenet - hendes teori var, at det var opstået samtidig med "skaden" i benet, der så var væk i mellem tiden - men jeg tænker jo nu, at der måske aldrig var en skade i det som sådan. men noget mere genereltdefekt. men altså. det er jo umuligt at sige. er lidt deprimeret, ret bekymret, og dødsensirriteret over at det bare skal blive ved med at være mærkeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå okay. Men det kunne da være en tur mere til 'kiropraktor' kunne hjælpe - hvis nu bækkenet ikke sidder helt på plads eller han har lavet et nyt uheld og gokket det skævt igen? Hun sagde jo sådan set til os, at det skæve bækken kunne gøre at hunden ville begynde at halte til sidst :hmm:

Men hvis man kommer med 1 stk dårligt ben, så forstår jeg ikke helt at det ben ikke bliver undersøgt? Fatter godt at bækken og rygsøjle hænger sammen med, måske rykker kiropraktorer bare ikke i ben?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han er undersøgt af dyrlæge ville jeg ikke være bekymret. Og jeg synes ikke det lyder som Patella Luxation. PL er jo også rimelig nemt at undersøge for, så det er nok det allerførate dyrlægen tjekker..

Kan det være en vane han har tillagt sig?

Suki, som min store datter fik som 10 ugers hvalp havde noget med sit ben som lyder meget ala Halfdans. Det lignede noget krampe hvor han pludselig hev benet op. Hvis man så tjekkede det (hev det ud) så var der intet. Det knækkede ikke i det som ved PL. Han blev undersøgt og undersøgt. Og ingen fandt ud af hvad det var. Det startede efter han var hoppet ned af sofaen. Så skulle han flytte tilbage til Nordjylland og den dag jeg hentede ham, skete det igen. Jeg har aldrig set noget lignende. Han hev benet stramt op under sig. Løb et kort stykke og så var der ikke noget.

Siden har han ikke haft det. Jeg går ud fra at det har været en uvane han har fået tillagt sig.

Ser Halfdan ud som om han har ondt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med halen? Der er ikke noget i vejen med den?

Analkirtler :vedikke:

halen har jeg slet ikke overvejet, men i følge lone, var der ikke umiddelbart noget galt med ham som sådan - og skævhederne var ikke udtryk for noget kronisk. analkirtler har jeg slet ikke overvejet! han har ikke de klassiske numsesymptomer, men hvem ved, det kunne måske give sig udtryk i akuthalten ... ej, jeg blir nok nødt til at tage en ordentlig grundig snak med dyrlægen om ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Brand ærgeligt at A Touch damen er taget til udlandet. Hun kunne måske gøre noget som The Touch ikke kan. Ellers kan det være at åhhh hvad er brugernavnet? Hende som skrev i Amoccas tråd som skal uddannes i Bowen, kan være hun kender andre der udfører det samme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå okay. Men det kunne da være en tur mere til 'kiropraktor' kunne hjælpe - hvis nu bækkenet ikke sidder helt på plads eller han har lavet et nyt uheld og gokket det skævt igen? Hun sagde jo sådan set til os, at det skæve bækken kunne gøre at hunden ville begynde at halte til sidst :hmm:

Men hvis man kommer med 1 stk dårligt ben, så forstår jeg ikke helt at det ben ikke bliver undersøgt? Fatter godt at bækken og rygsøjle hænger sammen med, måske rykker kiropraktorer bare ikke i ben?

jojo, hun tjekkede benet, men der var ikke noget at mærke i det- udover lidt mindre muskelmasse, men det tilskrev hun det langvarige halteri.

Hvis han er undersøgt af dyrlæge ville jeg ikke være bekymret. Og jeg synes ikke det lyder som Patella Luxation. PL er jo også rimelig nemt at undersøge for, så det er nok det allerførate dyrlægen tjekker..

Kan det være en vane han har tillagt sig?

Suki, som min store datter fik som 10 ugers hvalp havde noget med sit ben som lyder meget ala Halfdans. Det lignede noget krampe hvor han pludselig hev benet op. Hvis man så tjekkede det (hev det ud) så var der intet. Det knækkede ikke i det som ved PL. Han blev undersøgt og undersøgt. Og ingen fandt ud af hvad det var. Det startede efter han var hoppet ned af sofaen. Så skulle han flytte tilbage til Nordjylland og den dag jeg hentede ham, skete det igen. Jeg har aldrig set noget lignende. Han hev benet stramt op under sig. Løb et kort stykke og så var der ikke noget.

Siden har han ikke haft det. Jeg går ud fra at det har været en uvane han har fået tillagt sig.

Ser Halfdan ud som om han har ondt?

patella er det ikke, hans knæ er perfekte :-D men det lyder præcis som zuki! bortset fra, at han jo også har haft to lange halteperioder, men det akutte er præcis det samme. jeg tænkte første gang, med "overfaldet", at det måske var psykisk/vane. men idag gjorde han det efter at have lettet ben mens vi trissede afsted i snor - det giver ikke rigtigt mening for mig, at det skulle have aktiveret en eller andet aflastningsvane. og ja, han er tydeligt utilpas, blir ved med at sætte sig og vil ikke gå. men er ikke utilpas, når vi rører ved benet. og ganske kort tid efter, er alt jo normalt igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså med Ling der bliver det (plejer det) ligesom værst når det er koldt, da senen jo så trækker sig ekstra sammen...

Med ham var diagnosen simpel, da hans gadedrenge-hop er et meget normalt symptom... Og det forsvandt da an kom til kiropraktor, og hun fokuserede på hans ben...

Men han er aldrig blevet røgnten...

En massør kunne også være en mulighed!?

ps. hvordan set de der gadedrengehop ud? har lidt svært ved at forestille mig, hvordan det foregår, når der er 4 og ikke 2 ben indblandet .... han laver mange kænguruspring, lige op og ned-ish. men det har jeg tilskrevet ungdommeligt overmod. og så har han elendig motorik, og vælter tit i svingene, når han leger fange - jeg havde tænkt, at han ville vokse sig til bedre styr på det - men det lyder da ikke som gadedrengehop, vel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder underligt. Heste kan få noget, der hedder staldkrampe, og det lyder meget som det Halfdan gør, men jeg ved ikke, om det kan forekomme hos hunde. :hmm:

Ser det krampagtigt ud/ryster benet, når han holder det oppe under sig?

nej, ikke umiddelbart krampagtigt. bortset fra, at han i dag holdt det helt stivnet fast i en 90graders vinkel, selv da jeg begyndte at gramse på det. faktisk ser det ud, præcis som det så ud, da han haltede i 2 gange 1 uge i sommer - det går bare over med det samme igen. jeg er selvfølgelig heller ikke sikker på, at de to ting har noget med hinanden at gøre - hælder selvfølgelig bare til det, når det er samme ben, og sommerens halteri var så voldsomt og aldrig blev "opklaret".

tror jeg vil gå i seng, og så må jeg nok få ringet til dyrlægen på mandag. tusind tak for alle svar og input, skal nok opdatere, hvis der kommer spændende nyt i sagen.

Link til indlæg
Del på andre sites