Hop til indhold

Skånekost - hvor meget??


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Hayly er på skånekost pga dårlig mave. Jeg giver kogt ris med enten kogt kylling, fisk eller hjerte/lever. Hun får 2/3 ris og 1/3 kød - ingen kosttilskud pt før maven er i orden.

Men altså jeg er kommet i tvivl om, hvor meget jeg skal give hende. Hun virker konstant sulten - hun æder rub og stub ved hvert måltid! Hun har fået mad 4 gange dagligt pt - har dog idag sat hende ned til 3, da det går fremad. Normalt får hun 550g tørkost (Hills J/D), så hvor meget ville I give hende, når det er kogt ris og kød?

Hun får 450g pr måltid - altså 1350g. Og alligevel virker hun sulten.

 

Er der forresten andre, som har været ude for, at deres vovser prutter mindre, når de får skånekost? Hayly prutter stortset ikke - i hvert fald ikke ifht når hun er på tørkost. Hvilket har fået mig til at tænke, om tørkost bare en masse tilsætning/fyld, siden hun har så meget mere, hun skal af med:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du ikke bare hun er vild med maden? Det ER jo noet mere lækkert end hun er vant til...:mrgreen:

 

Hun er helt sikker vild med maden:lol::lol::lol: Men hun plejer nu også at være glad for sin tørkost. Hun er bare meget madfikseret nu, så er bange for, om hun får for lidt? Lige så snart hun hører en os i køkkenet, så kommer hun rendende for at se, om det er til hende - det plejer hun ikke:-D.

 

Åh jeg aner slet ikke noget om mængder. Jeg giver bare Luna en masse (og meget mere end hun fik af almindelig mad)..

 

Men jo - mindre afføring, når hun får skånekost..

 

Hayly får også noget mere, end hun plejer - er bare i tvivl, om det er nok.

 

Tak - så er jeg mere rolig mht afføringen. Men :hmm:burde man så gå væk fra tørkost, og så bare give hende denne slags mad med tilskud i fremover?? Jeg tænker bare, når hendes krop ikke bruger særlig meget af tørkosten, og næsten alt af skånekosten, så virker det måske bedre:vedikke:

 

Petrine får en teske ad gangen - 20 gange i løbet af et par timer, når hun starter op på skånekost.

 

Hun putter sindsyg meget af skånekost (men putter generelt meget lidt af hendes normale mad)

 

Hahahahahaha........jeg bliver jo aldrig færdig, hvis Hayly skulle have en teske ad gangen.:lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke 2/3 kød og kun 1/3 ris?

 

Motor æder også som en vild når han får skånekost, tror ikke der er særlig meget krudt i det, bl.a. fordi risene jo er helt udkogte. Det ryger ret meget lige igennem her. Har ingen ide om hvor meget han egentlig får pr. portion (og vi giver også flere gange dagligt ligesom dig), men det virker som mere end de normale 500g råt kød.

 

Kan ikke sige noget om prutterne desværre, lige på det område er vi blevet skånet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke 2/3 kød og kun 1/3 ris?

 

Motor æder også som en vild når han får skånekost, tror ikke der er særlig meget krudt i det, bl.a. fordi risene jo er helt udkogte. Det ryger ret meget lige igennem her. Har ingen ide om hvor meget han egentlig får pr. portion (og vi giver også flere gange dagligt ligesom dig), men det virker som mere end de normale 500g råt kød.

 

Kan ikke sige noget om prutterne desværre, lige på det område er vi blevet skånet :lol:

 

Nej altså det jeg har fået udleveret står der 1/3 kød og 2/3 ris - også hvad jeg kunne finde på internettet. Men du kan jo have ret i, at hun virker sulten, hvis der ikke er så meget energi i - mon jeg så skal øge hende? Synes bare det er meget mad i hendes mave ifht normalt (får jo kun 550g fordelt på 2 måltider).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej altså det jeg har fået udleveret står der 1/3 kød og 2/3 ris - også hvad jeg kunne finde på internettet. Men du kan jo have ret i, at hun virker sulten, hvis der ikke er så meget energi i - mon jeg så skal øge hende? Synes bare det er meget mad i hendes mave ifht normalt (får jo kun 550g fordelt på 2 måltider).

 

Hø, nåmen så har jeg vist lavet det forkert :lol: Nevermind, det har virket alligevel (og ikke gjort ham mindre sulten). Men ja, de skal vel have flere måltider lige præcis for ikke at fylde ALT for meget op..

 

Vi giver som regel kallun som skånekost, men de gange han har fået kogt ris har han vist ikke fået det mere end 2-3 dage før vi så er begyndt at blande rigtig mad i :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hø, nåmen så har jeg vist lavet det forkert :lol: Nevermind, det har virket alligevel (og ikke gjort ham mindre sulten). Men ja, de skal vel have flere måltider lige præcis for ikke at fylde ALT for meget op..

 

Vi giver som regel kallun som skånekost, men de gange han har fået kogt ris har han vist ikke fået det mere end 2-3 dage før vi så er begyndt at blande rigtig mad i :hmm:

 

Hayly er jo så ikke råfodret - hun nægter at spise råtkød (har prøvet, men det eneste hun vil indtage råt er hestekød), så derfor er hun normalt på tørkost + evt lidt ekstra tilsat tilberedt kød.

Jeg fik at vide, at vi skal have hende på skånekost i 7 dage, fordi vi skal afprøve nogle forskellige ting imens:-D

 

Luna har altid fået mere ris end fisk, når hun harfået skånekost. Og så kommer der altid en klat ymer/a38 til at binde det sammen:-D

 

Har fået at vide at jeg skal holde mig fra mælkeprodukterne, da hendes mavesyre skal holdes nede - ved ikke om det er rigtig:vedikke:. Men hun får det uden, og det glider super ned:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hayly er jo så ikke råfodret - hun nægter at spise råtkød (har prøvet, men det eneste hun vil indtage råt er hestekød), så derfor er hun normalt på tørkost + evt lidt ekstra tilsat tilberedt kød.

Jeg fik at vide, at vi skal have hende på skånekost i 7 dage, fordi vi skal afprøve nogle forskellige ting imens:-D

 

Man skal også fodre med det ens hund kan lide og fungerer på - det var bestemt ikke ment som noget andet :-) Og forresten, puttede selvf kun normalt foder i fordi at det der kom ud var blevet godt igen.

 

Hvad afprøver i? Er det dyrlægen som siger 7 dage? Måske dyrlægen egentlig har et bud på hvor meget hunde egentlig skal have af skånekost, vi har jo faktisk en hund som kun spiser til han er mæt, så har aldrig overvejet om jeg kunne få overfodret ham - men sådan er alle hunde vist ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hayly er på skånekost pga dårlig mave. Jeg giver kogt ris med enten kogt kylling, fisk eller hjerte/lever. Hun får 2/3 ris og 1/3 kød - ingen kosttilskud pt før maven er i orden.

Men altså jeg er kommet i tvivl om, hvor meget jeg skal give hende. Hun virker konstant sulten - hun æder rub og stub ved hvert måltid! Hun har fået mad 4 gange dagligt pt - har dog idag sat hende ned til 3, da det går fremad. Normalt får hun 550g tørkost (Hills J/D), så hvor meget ville I give hende, når det er kogt ris og kød?

Hun får 450g pr måltid - altså 1350g. Og alligevel virker hun sulten.

 

Hunden skal have det antal kalorier om dagen som de bliver mæt af, ellers er de konstant sulten for at skaffe den energi de har brug for. Skånekost har som regel meget lidt fedt plus er der væske i rigtig mad, hvad der er meget lidt af i tørkost. Antal gram er ikke lige med antal kalorier. Hvis du fortæller hvor meget hun vejer, kan jeg godt fortælle dig hvor mange kalorier hun skal have dagligt. Så må du kigge på en kalorietabel og finde ud af hvor mange du giver hende.

 

Er der forresten andre, som har været ude for, at deres vovser prutter mindre, når de får skånekost? Hayly prutter stortset ikke - i hvert fald ikke ifht når hun er på tørkost. Hvilket har fået mig til at tænke, om tørkost bare en masse tilsætning/fyld, siden hun har så meget mere, hun skal af med:vedikke:

 

Jeg har absolut intet tilovers for Hills produkter som er af ringe kvalitet. Når hun er rask, vil jeg skifte langsomt over til en kvalitetsprodukt der bruger ordentlige ingredienser. Så skal du se at prutteriet stopper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal også fodre med det ens hund kan lide og fungerer på - det var bestemt ikke ment som noget andet :-) Og forresten, puttede selvf kun normalt foder i fordi at det der kom ud var blevet godt igen.

 

Hvad afprøver i? Er det dyrlægen som siger 7 dage? Måske dyrlægen egentlig har et bud på hvor meget hunde egentlig skal have af skånekost, vi har jo faktisk en hund som kun spiser til han er mæt, så har aldrig overvejet om jeg kunne få overfodret ham - men sådan er alle hunde vist ikke.

 

Hayly er også meget madglad:lol: - et rigtig madører!

Vi skal afprøve, om det er hendes medicin eller måske foder, som giver hende dårlig mave. Derfor skal hun være på skånekosten lidt længere, så jeg langsomt kan introducere tingene seperat for at se, om der kommer en reaktion.

 

Hunden skal have det antal kalorier om dagen som de bliver mæt af, ellers er de konstant sulten for at skaffe den energi de har brug for. Skånekost har som regel meget lidt fedt plus er der væske i rigtig mad, hvad der er meget lidt af i tørkost. Antal gram er ikke lige med antal kalorier. Hvis du fortæller hvor meget hun vejer, kan jeg godt fortælle dig hvor mange kalorier hun skal have dagligt. Så må du kigge på en kalorietabel og finde ud af hvor mange du giver hende.

 

 

 

Jeg har absolut intet tilovers for Hills produkter som er af ringe kvalitet. Når hun er rask, vil jeg skifte langsomt over til en kvalitetsprodukt der bruger ordentlige ingredienser. Så skal du se at prutteriet stopper.

 

Hun er en dame på 71 kg:5up: Hun er på diæt, så det skal man jo lige tage højde for i sin kalorieberegning. Hun er meget glad for mad, og hun vil til hver en tid spise, hvis du serverer noget for hende, så hun nøjes ikke med at spise, til hun er mæt - desværre.

Men super hvis du vil komme med et bud på, hvor meget hun skal have:5up: - tusind tak!

Det med væsken i maden har jeg godt lagt mærke til, for hun drikker ikke så meget pt, som når hun får tørkost.

 

Vi har været glade nok for J/D, siden hun startede på det for 2,5 mdr siden. Ikke mindst da hun har tabt sig rigtig flot (hun er på reduced calorie), og hun har været glad for at spise det. Men skal da også indrømme, at vi har overvejet at skifte til Olivers, hvilket vi har fodret med tidligere eller måske fortsætte med ris, kød og grønt + kosttilskud ved siden af.

 

 

Snakkede med dyrlægen idag, og de sagde, at det er meget normalt, at hun prutter mindre, for når jeg tilbereder skånekosten rigtig, så er den nem at optage for kroppen, og derved er der ikke så meget spild produkt samt det tager lidt længere tid om at passere igennem systemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal afprøve, om det er hendes medicin eller måske foder, som giver hende dårlig mave. Derfor skal hun være på skånekosten lidt længere, så jeg langsomt kan introducere tingene seperat for at se, om der kommer en reaktion.

 

:5up: Håber i finder ud af det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er en dame på 71 kg:5up: Hun er på diæt, så det skal man jo lige tage højde for i sin kalorieberegning. Hun er meget glad for mad, og hun vil til hver en tid spise, hvis du serverer noget for hende, så hun nøjes ikke med at spise, til hun er mæt - desværre.

Men super hvis du vil komme med et bud på, hvor meget hun skal have:5up: - tusind tak!

 

Ok - det var ikke så lidt:lol:

Ifølge videnskaben, for at opretholde sin nuværende vægt skal hun spise 3179.71 kcal om dagen. Det er regnet ud fra en moderat aktivitets niveau. Hvis hun skal tabe sig skal hun selvfølgelig spise færre kalorier.

 

Nu ved jeg ikke hvad dit mål er for vægttabet? Hvis hun kun skal af med et par kilo kan du fodre det antal kalorier der svarer til den nye lavere vægt med det samme. Med et større vægttab, skal kalorierne justeres ned hver gang hun har nået det nye lavere vægt så hun taber sig langsom og ikke bliver for sulten.

71 kg - 3179.71 kcal

70 kg - 3146.1 kcal

69 kg - 3112.3 kcal

67 kg - 3044.4 kcal

65 kg - 2976 kcal

 

Som sagt, det her er de tal udregnes fra forskningsresultaterne men altid kun et startpunkt. Og jeg ved heller ikke hvor mange kalorier hun får i tørkosten eller skånekosten så du bliver nødt til at kigge lidt på det.

 

Vi har været glade nok for J/D, siden hun startede på det for 2,5 mdr siden. Ikke mindst da hun har tabt sig rigtig flot (hun er på reduced calorie), og hun har været glad for at spise det. Men skal da også indrømme, at vi har overvejet at skifte til Olivers, hvilket vi har fodret med tidligere eller måske fortsætte med ris, kød og grønt + kosttilskud ved siden af.[/quote)

 

For at gøre det nemt for dig selv, vil jeg finde ud af hvor mange kalorier du giver hende i den tørkost mængde hun får og gå ud fra det i skånekosten. Det står måske på posen hvor mange der er i 100 gr?

 

Held og lykke med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

For at gøre det nemt for dig selv, vil jeg finde ud af hvor mange kalorier du giver hende i den tørkost mængde hun får og gå ud fra det i skånekosten. Det står måske på posen hvor mange der er i 100 gr?

 

Held og lykke med det.

 

Jeg har en sæk stående her.. (hvilket minder mig om at det skal smides ud...) Men synes ikke rigtig der står noget om pr 100 gram. Der står dette:

 

Ingredienser: Korn, vegetabilske biprodukter, vegetabilsk proteinekstrakt, kød og animalske biprodukter, frø, olie og fedtstoffer, cellulose pulver, mineraler, L-lysinhydroklorid, DL-methionin, L-tryptophan, L-threonin.

 

Næringsindhold: Råprotein 22%, Råfedt 12,9%, Træstof 9,4%, Råaske 4,2%, Vand 8%, Kalcium 0,60%, Fosfor 0,51%, Natrium 0,15%, Kalium 0,74%

 

Pr kg: A-vitamin 10.400 IE, D3-vitamin 430 IE, E-vitamin 600 mg, C-vitamin 70 mg, Beta-katoten 1.5 mg, L-carnitin 275 mh, Kobber (kobbersulfat) 13,3 mg. Med naturligt konserveringsmiddel (citronsyre) og naturlige antioxidanter (blandede tokoferoler). Omsættelig energi (beregnet): 14,17 MJ pr kg.

 

Kan du bruge dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan jo så nu regne ud, at hendes kalorieindtag på tørkosten er a 7-8000KJ, og det passer nok meget godt, at det er mindre end E.G.'s fine tabel siger, hun jo ikke er en specielt aktiv race, samt at hun skal tabe sig.

 

Så nu har jeg da noget at gå efter:5up:

 

Har så regnet mig frem til at de 3 poser ris, hun pt får = ca 1650g ialt kogte + det kød, fisk og indmad vi putter i faktisk burde passe rimeligt:5up:

 

Tak for hjælpen:5up:

 

Snakkede med dyrlægen idag, og han sagde, hun godt kunne føle sig lidt mere sulten på skånekosten, da der jo ikke er så meget fedt i, og derfor passerer det hurtigere fra mavesækken ned i tarmene, hvilket hurtigere give hende en sultfornemmelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...