Lonny Skrevet December 1, 2010 Rapporter Share Skrevet December 1, 2010 Inspireret af en debat på en anden side, så vil jeg da lige spørge om I går færre eller kortere ture med jeres hunde her i kulden? Luna kommer ikke nær så meget ud som hun plejer, hun fryser alt for meget. I forgårs var vi ude og gå i 20 minutter, hvorefter vi legede i haven i 15 minutter, og da vi kom ind hikkede hun i 10 minutter, hvorefter hun sov som en bevidstløs resten af dagen. I går var vi ude og gå i 1 times tid, og efter en halv time begyndte hun at pive og humpe for hver 20 meter, det eneste der hjalp var, at jeg tog hendes pote op i hånden og varmede den i et par sekunder. Og igen var hun som bevidstløs i flere timer efter. Så vi er nede på at gå én eftermiddagstur hvor vi så også leger i haven bagefter. Om morgenen vil jeg ikke gå med hende, for hun fryser så meget efter gåturen at hun har behov for min kropsvarme og en dyne i minimum en time efter gåturen, og det kan jeg jo ikke give hende om morgenen da jeg skal på arbejde. Om aftenen er hun som regel stadig bustet efter vores eftermiddagstur og vil bestemt ikke udenfor, og da jeg selv syntes det er koldt og meget mørkt, så skal jeg være ærlig og sige at jeg ikke presser hende... Og det er ikke pga. salt, vores veje er ikke strøet med salt, det er derimod kulden hun slet ikke kan have, og det på trods af at hun har dækken på. Hun syntes det er rigtig hyggeligt at være afsted, og hun tumler rundt og nyder det, men det er helt ufatteligt så meget det tager på hende at skulle forsøge at holde sig varm under gåturen. Jeg tror at hun fryser så meget fordi hun ikke har underuld, og samtidig fordi hun ikke spiser specielt meget, så hun er ekstremt tynd og har dermed ikke noget kropsfedt til at beskytte hende heller. hvad med jeres hunde, hvordan trives de i det kolde vejr, og hvor meget er I ude og gå ture? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Bortset fra i går - og i dag hvor Misjas pote er hævet til anefods størrelse, så går vi som vi plejer. Jeg kan se at nu hvor Misja har fået forskellige dækner der afhjælper den manglende isolering i hendes pels, har hun det lige så fantastisk her i sneen og frosten som hun havde før hendes pels blev ødelagt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Jeg går ligeså meget som jeg plejer. Carla, min bomuldshund, kan ikke holde varmen, så hun får sin overall på og så sørger jeg for at holde et rakst tempo:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret December 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Jeg går ligeså meget som jeg plejer. Carla, min bomuldshund, kan ikke holde varmen, så hun får sin overall på og så sørger jeg for at holde et rakst tempo:blink: Indtil sneen kom, så trænede vi jo ro på vores gåture, og det vil sige at vi gik ekstremt langsomt, det har jeg droppet her i kulden, ellers ville vi jo fryse fast :blink: Så vi går rask til og Luna springer rundt i snebunkerne, men på trods af det, så kan hun åbentlyst ikke holde varmen Da vi var ude og lege, og her må man jo sige at vi holdt et rask tempo, der stak hun af med legetøjet og satte sig foran døren og tiggede om at komme ind Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Morgen- og eftermiddagsturene er samme længde som normalt, men efter at det er blevet mørkt om aftenen, vil Tyson ikke gå aftentur. Han går lige ude og tisser et par steder - nogle aftener vil han gerne om i fælleshaven og snuse lidt - og så vil han ind igen. Jeg kunne selvfølgelig godt tvinge ham til at gå tur, men faktisk passer det mig udmærket at komme ind i varmen igen hurtigt, så jeg lader ham bestemme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Vi har de samme gåture som ellers. Det er kun lige i denne uge, hvor vi lufter kat, at de er lidt anderledes. Vi har lang morgentur, semilang eftermiddag og natturen har altid bare været ned og tisse og så op igen. I denne uge er det en morgentur på 6.5 km, kort eftermiddagstur på 10-12 minutter og natturen er så de samme 6.5 km. De to "lange" er så med en indlagt pause på en lille halv time, mens katten er ude.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret December 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Jeg kommer lige til at tænke på, hvor går I så tur når I går tur? Måske skal grunden til Luna's udmattelse også findes i, at herude er der altså ikke ryddet sne, så hun hopper op og ned af snebunker, ind og ud af pløjede/bakkede marker osv..., så en del af udmattelsen kommer jo nok også af at terrænet er noget mere udfordrende end det plejer :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Stort set som vi plejer:) Dog har vi holdt os fra stranden, da det blæser for meget, så hellere gå og gemme sig mellem husene. Sheila fryser hvis vi står stille, selv med dækken, men bare vi bevæger os går det fint. Vi har været ude 3 timer her til formiddag, da jeg har ferie. Så nu er de ret bustet begge to:blink: Og vi går som vi plejer om aftenen ved 21 tiden, det er jo mørkt når jeg kommer fra arbejde så ud skal de jo. Ingen af dem der brokker sig over det. Så vi er bare de blinkende lygter der kommer i mørket:lol: Men når jeg har fri så hedder den lang eftermiddags tur og så bare aften tisning i haven, skal jeg gerne indrømme. Det er da federe at gå når det er lyst! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Jeg kommer lige til at tænke på, hvor går I så tur når I går tur? Måske skal grunden til Luna's udmattelse også findes i, at herude er der altså ikke ryddet sne, så hun hopper op og ned af snebunker, ind og ud af pløjede/bakkede marker osv..., så en del af udmattelsen kommer jo nok også af at terrænet er noget mere udfordrende end det plejer :blink: Den daglige lange tur er nede på eng-mosen helt som vi plejer og Misja holder sig ikke til stierne (her ryddes de største af dem, resten gåes til af alle os hunde-tosser) så hun får også hoppet, sprunget og gravet mus ud helt som hun plejer og jow, hun er banke træt når vi kommer hjem men hun holder varmen pga. dækken Morgen og aften/nat turene er rundt i området som vi plejer og jeg går ude på vejen og Misja går som altid, inde i rabatterne hvor der ligger højt sne. Her går hun i det sne-spor, alle hundene herude efterhånden har lavet - eller hun tager en såring-tur inde i det høje uberørte på jagt efter.....mus! :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Indtil sneen kom, så trænede vi jo ro på vores gåture, og det vil sige at vi gik ekstremt langsomt, det har jeg droppet her i kulden, ellers ville vi jo fryse fast :blink: Så vi går rask til og Luna springer rundt i snebunkerne, men på trods af det, så kan hun åbentlyst ikke holde varmen Da vi var ude og lege, og her må man jo sige at vi holdt et rask tempo, der stak hun af med legetøjet og satte sig foran døren og tiggede om at komme ind Hvad hvis du giver hende dækken på? Synes det er lidt mystisk hvis hun ikke kan holde varmen med dækken og et godt tempo på turen... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Inspireret af en debat på en anden side, så vil jeg da lige spørge om I går færre eller kortere ture med jeres hunde her i kulden? Færre fordi jeg fryser om tæerne - begge er helt vilde med at være ude i sneen, så længe de ikke bliver våde kan de sagtens holde et par timer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 vi er også (stort set) lige så meget ude som i sommer - dog er turene lidt anderledes, mindre træning og mere leg og fart på, for ellers dør vi begge af kulde. dog trækker eftermiddagsturen ikke helt så meget ud, som den nogen gange gjorde i sommer, hvor vi kunne sidde og hænge i parken i timesvis. halfdan har dækken på, men virker hverken generet over sne eller salt. jeg kan dog godt mærke, at han er ved at være kold, når vi går hjemad. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
noerby Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Cooper er mere ude her i snevejret. Vi går lidt længere eller det samme og så leger vi længere tid ude + han er med til at skrabe sne. Vi bor ude på landet hvor der ikke er saltet, hvilket jeg er meget taknemlig for pga. hunden Vi skraber sne næsten et par gange om dagen og dte tager tid, og i mens hopper Cooper fra den ene dynge til den anden, han elsker det. Han graver i dyngerne og når de er høje nok, forsvinder han næsten men så graver han sig ud. Han fryser ikke og har ikke dækken på, men han laver også noget hele tiden mens han er ude Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 da sneen kom, kom vi faktsik ud på længere ture, end når det regner eller bare er vådt, men de sidste 2 til 3 dage er salten og isen blevet et problem for hende. Hun får nemt salt og bitte små stykker is i poterne/trædepuderne. Om lidt prøver jeg at bære hende ned til et større område med ren sne og ser hvordan det går. :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret December 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Hvad hvis du giver hende dækken på?Synes det er lidt mystisk hvis hun ikke kan holde varmen med dækken og et godt tempo på turen... Hun har skam dækken på Og nu er det rent faktisk også lykkedes mig at snørre hende så godt ind at hun ikke længere får sne ind på maven... Og i dag virker hun rent faktisk ikke nær så udmattet som de andre dage, så måske har det været fordi at hun får sne ind på maven og dermed bliver voldsomt kølet ned? De andre dage er hun jo som nævnt gået totalt i koma når vi kommer ind, men i dag render hun da rundt med sit legetøj og driller kattene lidt :5up: Men selvom hun ikke længere virker som om hun har været døden nær når vi er ude, så vil hun altså godt ind igen Efter gåturen i snestorm i dag, så tog jeg hende med ud i haven og legede, for dyrlægen siger at det er godt for hende at gå i den høje sne, da det tvinger hende til at bruge musklerne mere. Så jeg tog trækketorvet med ud i haven og "slæbte" hende så igennem snebunkerne, og hver gang hun "vandt" legetøjet, så løb hun hen foran vores hoveddør for at blive lukket ind. Og den sidste gang hun gjorde det, så sagde jeg slip, og i Luna's øjne var det rigelig belønning at jeg åbnede hoveddøren, så mistede hun helt interessen for legetøjet Men forklaringen på hendes store kuldskærhed skal nok findes i at dæknet ikke har været spændt godt nok ind, og så har hun ellers samlet en isklump på maven, og det kan jo nok få enhver til at syntes at gåturerne er mindre sjove... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Hun har skam dækken på Og nu er det rent faktisk også lykkedes mig at snørre hende så godt ind at hun ikke længere får sne ind på maven... Og i dag virker hun rent faktisk ikke nær så udmattet som de andre dage, så måske har det været fordi at hun får sne ind på maven og dermed bliver voldsomt kølet ned? De andre dage er hun jo som nævnt gået totalt i koma når vi kommer ind, men i dag render hun da rundt med sit legetøj og driller kattene lidt :5up: Men selvom hun ikke længere virker som om hun har været døden nær når vi er ude, så vil hun altså godt ind igen Efter gåturen i snestorm i dag, så tog jeg hende med ud i haven og legede, for dyrlægen siger at det er godt for hende at gå i den høje sne, da det tvinger hende til at bruge musklerne mere. Så jeg tog trækketorvet med ud i haven og "slæbte" hende så igennem snebunkerne, og hver gang hun "vandt" legetøjet, så løb hun hen foran vores hoveddør for at blive lukket ind. Og den sidste gang hun gjorde det, så sagde jeg slip, og i Luna's øjne var det rigelig belønning at jeg åbnede hoveddøren, så mistede hun helt interessen for legetøjet Men forklaringen på hendes store kuldskærhed skal nok findes i at dæknet ikke har været spændt godt nok ind, og så har hun ellers samlet en isklump på maven, og det kan jo nok få enhver til at syntes at gåturerne er mindre sjove... Ej hvor dejligt - det er jo skønt at hun ikke længere skal bruge al sin energi på at holde varmen! Skønt:lol: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Hvor fedt Lonny, jeg håber hun nu kan nyde turerne lidt bedre uden at fryse sådan :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anders46fils Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 DE gamle af mine hunde kommer hurtigt ind i varmen, hvorimod de unge kan være ude i timer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret December 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Hvor fedt Lonny, jeg håber hun nu kan nyde turerne lidt bedre uden at fryse sådan :blink: Det håber jeg også, men jeg kan sgu godt forstå at det ikke har været sjovt, jeg kunne jo pille 2 håndfulde halvsmeltet is ud af hendes dækken efter gåturen, men efter jeg har snørret hende bedre sammen både på midten og i halsen, så ser det ud som hun forblev helt tør :5up: Det undrede mig også lidt, og det var derfor jeg oprettede tråden for at høre om I andres hunde også gik helt i koma efter gåturerne Nu skal jeg jo så bare lige komme mig over at jeg rent faktisk bliver nødt til at gå ud i den kulde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret December 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 DE gamle af mine hunde kommer hurtigt ind i varmen, hvorimod de unge kan være ude i timer. Det gider Luna så ikke, hvis vi ikke er ude og gå tur og det bare er på vores egen grund, så vil hun absolut ikke udenfor Jeg har også forsøgt at lokke hende med i haven hvor jeg selv er der, men medmindre jeg kan holde hende beskæftiget, så spæner hun bare ind så hurtigt hun kan Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anders46fils Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Det gider Luna så ikke, hvis vi ikke er ude og gå tur og det bare er på vores egen grund, så vil hun absolut ikke udenfor Jeg har også forsøgt at lokke hende med i haven hvor jeg selv er der, men medmindre jeg kan holde hende beskæftiget, så spæner hun bare ind så hurtigt hun kan Her er 6-7 hunde ude de har det hyggeligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret December 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Her er 6-7 hunde ude de har det hyggeligt Jeg kunne godt forestille mig at Luna ville være lettere at motivere til at gå ud hvis der var andre hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Vi går de samme steder, som når det ikke er sne og vinter.. Og forsøger at undgå saltet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bamseida Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Vi går som vi plejer. Dog vælger jeg fjorden fra pga. vinden og går i stedet i skoven, hvor der er læ. Bamse har jo overhoved ingen problemer med at holde varmen og alligevel er han mere inde end han plejer - så lægger han sig bare i nærheden af døren Nana er derimod mere ude end hun plejer. De har hver fået en gummibold med piv og den er bare et hit for dem begge. Nana bruger så det meste af formiddagen på at drille Bamse, ved at løbe rundt med den ene bold i munden og pive med den, med "se hvad jeg har - kom og ta' den" attitude :klap:Og Bamse kan altså ikke stå for det - Nana skal bare ikke have den bold Så nej, ingen af mine hunde ser ud til at fryse. Nana har ellers ikke såååå meget pels. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
potil Besvaret December 1, 2010 Rapporter Share Besvaret December 1, 2010 Vi går mindre ture, flipsedyret fryser nemlig også meget, han har trøje, men synes ikke den er så god til ham, men vil have et Bot-dækken til ham også nogle sko, han kan slet ikke tåle saltet i år Men se lige, han bliver da så smuk, med Botdækken og futter :hjerte: [media]http://alle-rideudstyr.dk/data/archive/product%20images/3220.jpg[/media] futterne (overvejer om jeg bare skal give den gas og køb de lyseblå :hmm:) [media]http://loppetjansen.dk/images/thumbnails/615x320/FFFFFF/images/ZA355farver.jpg[/media] Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts