Hop til indhold

TV: Et dejligt hundeliv


Bankov
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke set det - men jeg har et bud på, hvorfor en hvalp var grøn ...

 

Ved mennesker er det sådan, at hvis baby bliver inde i maven for længe - så når baby at have første afføring - kaldet mekonium - i fostervandet - og det er altså helt mørkegrønt eller sort - og temmelig giftigt for baby når han/hun så drikker af fostervandet ...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 66
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke set det - men jeg har et bud på, hvorfor en hvalp var grøn ...

 

Ved mennesker er det sådan, at hvis baby bliver inde i maven for længe - så når baby at have første afføring - kaldet mekonium - i fostervandet - og det er altså helt mørkegrønt eller sort - og temmelig giftigt for baby når han/hun så drikker af fostervandet ...

 

Det er heldigvis ikke det der sker, der var også en grøn hvalp i Noomis kuld. Det er noget med når der kommer ilt til moderkagen. Det skulle være ganske ufarligt :-D Kermit (det hedder han jo så ikke mere) fejler heldigvis intet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk aldrig set en hundefødsel før.

 

Er det normalt at man hjælper så meget? Jeg var overrasket over hvordan de blev taget ud med menneskehænder (ved godt der var nogle der vendte forkert).

 

Jeg var også overrasket over at man skal lave den der langsomme kaste bevægelse nedaf for at få slim ud af næsen.

 

Og jeg troede, at hvis der gik så meget som to timer mellem hvalpene, så skulle man tænke på at få fat i en dyrelæge. Den næste hvalp var død og den efterfølgende grøn....bliver de forgiftet af moderkagen?

 

Jeg troede, at man ikke bare skulle løfte hvalpene omkring...men langsomt gøre dem vant til det, ellers stresser de.

 

Jeg ved ingenting om det, men troede ikke der var nær så mange menneske hænder indblandet i fødslen..

 

Synes der var en del interessante ting.

 

Jeg synes, at hundene var rigtig gode mødre. Jeg lagde mærke til at når hvalpene blev løftet af mennesker, så slikkede moderen dem samtidigt - jeg synes det så ud som om hun ville berolige den, mens dette underlige skete.

 

Nu har jeg jo kun været med til mine egne 2 hundefødsler, men jeg har praktisk talt ikke blandet mig overhovedet. Det eneste jeg har gjort er at fjerne en af moderkagerne inden Mieko spiste den :badr: (hvis tæven spiser for mange af dem kan det give dårlig mave)

 

Ellers klarede både Maggi og Mieko alting selv :5up:. Husbonden og jeg sad blot stille og roligt ved siden af hvalpekassen og holde øje med om alt var ok. Jeg ville personligt ikke lave div. "kaste-øvelser" og andre krumspring, med mindre at det var nødvendigt.

 

Når hver hvalp er slikket ren og har fået mælk hos hunde-mor, har vi forsigtigt løftet den op i vægtskålen for at veje og lave et hurtigt tjek af køn osv.

 

Jeg så engang et program på tv om en skotte-hundefødsel, og jeg synes at det virkede så stresset. Jeg besluttede dengang, at "mine" hvalpefødsler skulle være så stille, rolige og naturlige som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke set det - men jeg har et bud på, hvorfor en hvalp var grøn ...

 

Ved mennesker er det sådan, at hvis baby bliver inde i maven for længe - så når baby at have første afføring - kaldet mekonium - i fostervandet - og det er altså helt mørkegrønt eller sort - og temmelig giftigt for baby når han/hun så drikker af fostervandet ...

 

Ja, grønt fostervand er netop et faresignal hos mennesker. Det kan være tegn på at fosteret mangler/har manglet ilt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ak, jeg glemte at se det igen :oops::oops::oops: (var ude at gå med hundene, så jeg har en god undskyldning :blink:)

Programmet fra sidste søndag kan nu ses på nettet på den svenske hjemmeside:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=81460&from=program_ao

 

Svenskerne er vist en omgang afsnit bagud i forhold til DK :lol:.

 

Tusind tak for linket :-D

 

Nu er jeg en idiot til svensk, så for størstedelen var det bare billednydelse :-P Men forstod da at "hvalpeeksperten" sagde at små hunde kræver mindre end store - det blev jeg altså temmelig skuffet over :???:

Der er jo mange små race som er mere aktiverer end andre store racer...

 

Men vil stadig gerne vide, hvad collie"eksperten" sagde var specielt for collien, for det forstod jeg hat af :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Tusind tak for linket :-D

 

Nu er jeg en idiot til svensk, så for størstedelen var det bare billednydelse :-P Men forstod da at "hvalpeeksperten" sagde at små hunde kræver mindre end store - det blev jeg altså temmelig skuffet over :???:

Der er jo mange små race som er mere aktiverer end andre store racer...

 

Men vil stadig gerne vide, hvad collie"eksperten" sagde var specielt for collien, for det forstod jeg hat af :mrgreen:

 

Hvalpeeksperten sagde at store hunde kræver meget motion og små hunde MÅSKE mindre:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Tak ;)

 

...da hun gjorde det med den der var død, som en del af genoplivelses teknikken, lagde jeg mærke til at hovedet fløj tilbage - skal man ikke passe på med halsen?

 

Jeg synes hun så meget kompetent ud, men kan alligevel ikke helt forstå det hele :)

 

Dette er en meget effektiv teknik på mange dyregrupper, dog har jeg altid holdt om nakken også netop for at undgå at lave nakkeskader. :-)

 

Denne teknik kan nemlig også hjælpe til med at "sparke" hjertet igang hvis det ikke slår regelmæssigt.

 

Dog skal det lige siges, at jeg ikke selv så udsendelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hyggede mig som sædvanlig godt med at se det (man bliver jo helt valpeskruk :-P). Men jeg syntes, at indslaget om, hvorvidt man skal vælge en hanhund eller en tæve, var ret ufuldstændigt. Alt, hvad man fik at vide, var: "For store racer er der stor forskel på størrelsen mellem hanhunden og tæven, det er der ikke blandt de små racer. En tæve er i løbetid to gange om året, og der skal den holdes indenfor og i snor." Det fortæller da ikke noget om, hvad man skal vælge? :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Det er lidt små bidder af information man får, men på den måde kommer de jo omkring nogle forskellige ting. Jeg tror det passer lidt til 'nutidens' seere - der skal ske noget hele tiden.

 

Igen, kan jeg ikke helt forstå den gnubning af hvalpene. Tror ikke det er så voldsomt som det ser ud, men alligevel :oops:

 

Jeg kigger helt og holdent på hundemoderen når hvalpene håndteres, og er vild med hvordan de holder øje når hvalpene tages og nusser dem hvis de er kan. Altså :lun:

 

Synes det var interessant med de blinde vinkler i agility - sikke en lille hurtig drejning man kan tage. Det var et godt tip, for sådan en som mig, der ikke har erfaring med det.

 

Dejligt, at ejerne af agility hunden brugte masser af ros til deres hund, som var meget bange da de fik den :-D

 

Underligt, at den ene hundeejer mente at den grønne hund kunne leve videre med problemet med ganen, men den anden hundeejer ville tage hvalpen væk til aflivning hvis det problem var tilstede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten

Igen, kan jeg ikke helt forstå den gnubning af hvalpene. Tror ikke det er så voldsomt som det ser ud, men alligevel :oops:

 

Underligt, at den ene hundeejer mente at den grønne hund kunne leve videre med problemet med ganen, men den anden hundeejer ville tage hvalpen væk til aflivning hvis det problem var tilstede.

 

Hvalpen bliver gnubbet for at sætte gang i blodomløbet, stimulere hjerte osv. Så vidt jeg lige kunne forstå var der ikke meget gang i hvalpen da den kom ud.

Jeg har selv brugt det sammen med teknikken med at give en mindre "flyvetur" som der blev omtalt tidligere i denne tråd.

 

Modtog jeg en hvalp med ganespalte ville jeg vælge at aflive den med det samme. Så vidt jeg lige husker er det et stort indgreb hvor der vist ikke er så gode resultater efterfølgende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så desværre heller ikke hele programmet idag - havde jo travlt med at dikke til mine egne 3 små hvalpebasser :blink:. Men generelt kan jeg godt li' "stemningen" i programmerne. Der er en positiv indgangsvinkel til hunde og træning - meget meget bedre end det som svensk tv tidligere har vist.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan jeg ikke få et referat fra igår?

 

Hvalpene voksede.

 

Den grønne golden-hvalp var stadig mindre end de andre, men den klarede sig fint.

 

De andre cavalier fik lov til at hilse på cavalier-hvalpene, men kun en af dem (en hanhund) fik lov til at komme op i hvalpekassen. Dels ville kennelejeren ikke stresse moren, dels sagde hun, at man risikerede, at de andre tæver bed hvalpene ihjel. Fordi der kun var to hvalpe, skulle de ikke slås med søskende om maden. Derfor fik de ikke brugt deres bagben så meget, så det var noget, som ejeren sagde, at man skulle være opmærksom på at træne.

 

Man fulgte en gymnasiepige, der trænede Agility på landshold-plan med sin Sheltie. Der blev snakket lidt om, hvad det kræver at komme på landsholdet. Træneren sagde, at der er så små forskelle på hundene, så det er i sidste ende ejerens evne til at samarbejde med sin hund, der er afgørende.

 

Vi fik en kort introduktion til Norfolk terrieren. Jeg kan ikke huske, hvad de sagde om den, men den så sød ud. :-)

 

Og så fulgte man en Howawart på job, der "arbejdede" for forsvaret. Den skulle finde nogle personer, der lå i skjul. Lige den del fulgte jeg ikke så nøje med i, da Tyson på det tidspunkt besluttede sig for at overdænge mig med hundekys. :-D

 

Det var vist det? Ellers må andre supplere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...