Hop til indhold

holde balancen / Tigge/ sidde på numsen!!

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia

Tja, Chili kan sidde på sin numse ( Tigge ) og hun holder balancen super fint:lun:

Jeg vil rigtig gerne lære Caia dette trick også... Men jeg aner simpelthen ikke hvordan jeg bedst muligt indlære det?! Hun skal jo blive god til at holde balancen når hun sidder. Men de gange jeg har prøvet har hun rejst sig helt op...

Så help help! Hvis I har en god måde at indlære det på, så skriv endelig... :-) Jeg er nemlig på bar bund, er ikke god til sådan noget når jeg ikke kan se det for mig... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg har lært Nana det ved at lokke med en godbid :oops:

Hun sidder foran mig og så fører jeg en godbid op over snuden på hende og så "sidder hun pænt", som det hedder hos mig - (kan jo ikke kalde det Bamse, da min anden hunde hedder det :-D)

Hos mig hedder den numse... Hahahaha! Chili forstår det:klap:

Øhm, jeg har faktisk prøvet det med at føre godbiden op over snuden på hende, men hun har lært at stå på bagben, så derfor vælger hun med det samme at stille sig på bagben når jeg har prøvet metoden.. tænkte nemlig at det måske godt kunne være en måde at gøre det på i starten...

Jeg går nemlig og overvejer om dette trick skal være vores start position i vores nye HTM.... Synes det kunne være rigtig sødt...

Og nej det dur ikke at kalde øvelsen for bamse hjemme hos jer:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg ville starte med at lade hende hvile forpoterne på min ene arm, så hun på denne måde for det første har en bestemt position at forholde sig til (styres af højden på din arm), og for det andet har et støttepunkt her i starten hvor hun skal finde balancen.

Wiiiiii!! Det har jeg faktisk prøvet her til aften. Tænkte nemlig at det kunne være med til at støtte hende og hjælpe hende med at finde balancen...Super super!!

Synes bare det er svært også at klikke, men brugte så også begge mine hænder til hendes forpoter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Wiiiiii!! Det har jeg faktisk prøvet her til aften. Tænkte nemlig at det kunne være med til at støtte hende og hjælpe hende med at finde balancen...Super super!!

Synes bare det er svært også at klikke, men brugte så også begge mine hænder til hendes forpoter :-)

Hvis du nu bare lader hende hvile begge poter på din ene underarm, så kan du have klikkeren i den hånd hvor hun hviler på armen, og give godbidder med den anden hånd :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Hvis du nu bare lader hende hvile begge poter på din ene underarm, så kan du have klikkeren i den hånd hvor hun hviler på armen, og give godbidder med den anden hånd :-D

Det vil jeg helt klart prøve:blink:

God ide kun at bruge den ene arm til hendes poter, og så have min klikker i den også, og så guf fra den anden hånd... Puha!

Jeg må prøve... For selvf. kan det lade sig gøre..

Taaak Lonny. Der er altid gode råd at hente her på HF. Love it:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg helt klart prøve:blink:

God ide kun at bruge den ene arm til hendes poter, og så have min klikker i den også, og så guf fra den anden hånd... Puha!

Jeg må prøve... For selvf. kan det lade sig gøre..

Taaak Lonny. Der er altid gode råd at hente her på HF. Love it:klap:

Det er jo faktisk sådan vi sluttede vores lille "Coco jumbo" nummer med til HTM kurset for 100 år siden :-D

Så skal du "bare" lære hende at sidde i stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Årh! god tråd, for jeg har samme problem. Dexter rejser sig også op på bagbenene, når jeg prøver, at lære ham det. Så jeg vil også prøve løsningen med at støtte ham:-D

Sejt at jeg ikke er alene:-) og godt du kan drage nytte af tråden også:klap:

Så kan vi holde lidt sammen og give updates på hvordan træningen går..

For Dexter og Caia skal nok lære det.... :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Det er jo faktisk sådan vi sluttede vores lille "Coco jumbo" nummer med til HTM kurset for 100 år siden :-D

Så skal du "bare" lære hende at sidde i stedet.

Tænk, det kan jeg overhovedet ikke huske...:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh! god tråd, for jeg har samme problem. Dexter rejser sig også op på bagbenene, når jeg prøver, at lære ham det. Så jeg vil også prøve løsningen med at støtte ham:-D

Ellers vil jeg mene, at du "bare" skal holde godbidden tættere på hans snude, så den ikke er så højt oppe, at han rejser sig. Altså lige over snuden på ham, sådan helt tæt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Victoria lærte det ved at føre godbidden henover snuden på hende...og når hun så fulgte den med snuden fulgte kroppen stille og roligt med...hehe...

Pablo derimod, han har åbenbart en spids røv..for han bruger stadig den med poterne på min underarm...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Frostie havde enorme problemer med det - enten væltede hun eller også gik hun op på bagbenene. Jeg prøvede faktisk on and off i flere år at lær ehende det, men havde nærmest opgivet. Indtil smarte moar her kom i tanke om at jeg bare skulle klikke tidligere..! Klikkede da hun løftede begge forpoter (men før hun løftede numsen for at rejse sig helt op), og så var det ingen sag at bare forlænge tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Frostie havde enorme problemer med det - enten væltede hun eller også gik hun op på bagbenene. Jeg prøvede faktisk on and off i flere år at lær ehende det, men havde nærmest opgivet. Indtil smarte moar her kom i tanke om at jeg bare skulle klikke tidligere..! Klikkede da hun løftede begge forpoter (men før hun løftede numsen for at rejse sig helt op), og så var det ingen sag at bare forlænge tiden.

God pointe!!! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers vil jeg mene, at du "bare" skal holde godbidden tættere på hans snude, så den ikke er så højt oppe, at han rejser sig. Altså lige over snuden på ham, sådan helt tæt på.

Har jeg prøvet;-) Men så rejser han sig halvt op dvs. han rejser sig op på bagbenene og kun holder forbenene ca 5 cm over jorden:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har jeg prøvet;-) Men så rejser han sig halvt op dvs. han rejser sig op på bagbenene og kun holder forbenene ca 5 cm over jorden:stupid:

Kan du ikke nå at belønne med det samme, forbenene letter fra jorden? Altså før han er rigtigt oppe i tiggepositionen? Som Korvis skriver fatter mange hunde det hurtigere, hvis man deler øvelsen op i små bidder. Så først belønne for, at forbenene ikke rører jorden, så lidt højere op osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke nå at belønne med det samme, forbenene letter fra jorden? Altså før han er rigtigt oppe i tiggepositionen? Som Korvis skriver fatter mange hunde det hurtigere, hvis man deler øvelsen op i små bidder. Så først belønne for, at forbenene ikke rører jorden, så lidt højere op osv.

tjae.. Nu er det sådan, at jeg ikke bruger klikker, så jeg kan ikke nå at belønne så hurtigt, for Dexter kan ikke helt multitaske så godt, når han skal holde balancen og tage imod en godbid samtidig:stupid: (Han er jo også en mand:slem:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Tid til lidt update fra vores side af!

Caia er begyndt at finde ud af at hun har en numse:-) Hun er blevet bedre til at holde balancen:5up:

Vi har trænet på det de sidste par dage, med ca. 5-6 gentagelser pr. træningsgang.

Hun er dyyyygtig, og hurtig til at forstå hvad jeg vil have hende til... :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende tråd og skønt at det går godt med træningen ;-)

Jeg har lige et tillægsspørgsmål, som jeg tillader mig at skyde ind:

Hvis man nu har en hund, der sidder vældig fint i momenter - men i stedet for at folde poterne nydeligt, så stikker hunden dem direkte op i vejret som holdt man en pistol for panden af ham... ja, hvad så? Gode råd til hvordan man får de der mærkelige poter ned igen?

Det ser ca. sådan ud nu:

(Forresten - hvordan indlejrer man en video på siden her?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man nu har en hund, der sidder vældig fint i momenter - men i stedet for at folde poterne nydeligt, så stikker hunden dem direkte op i vejret som holdt man en pistol for panden af ham... ja, hvad så? Gode råd til hvordan man får de der mærkelige poter ned igen?

Det ser ca. sådan ud nu:

Altså, jeg synes jo det ser dødnuttet ud med de poter... :lun: Hvor er han bare fiiiin!

Men igen - gå lidt tilbage i processen, og klik tidligere, ville jeg nok sige? På video'en klikker du ret præcist det samme sted hver gang - når han har svinget poterne op, og lige begynder at svinge dem ned igen... Hvis du kunne fange ham lige før han får poterne op, bare han løfter forparten lidt, så tror jeg du kan klikke det væk ret nemt. Men som det ser ud nu, tror jeg at han bruger forpoterne for at overhoved komme op? :vedikke:

Må sq gå i gang med at lære Iso det - hun kan bare ingen tricks!!! Jeg er en dårlig hundeejer..! :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser ca. sådan ud nu:

Nå ja - det med video! Jeg skriver [ media ] [ /media ] (uden mellemrum) og sætter www-adressen imellem de to [] []-grupper... Men der findes sikkert nemmere måder... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Det ser ca. sådan ud nu:

Hvor er han blevet stoooor:shock: Altså han er jo ikke en bette hvalp længere...:lun:

Jeg synes det ser ud til at du først giver ham guf idet poterne er på vej ned, de fleste gange får han den når poterne er på gulvet. Jeg har ikke lyd på når jeg er på jobbet, men det ser ud til at du klikker ham idet han svinger dem op?

Altså nu har jeg jo kun trænet den med Caia i et par dage, men jeg giver godbidden idet hun letter fra gulvet med poterne, og holder balancen, hendes poter når ikke at komme højt op... Pt. arbejder vi også bare på at hun kan sidde på numsen og holde en fin balance i ro :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Hold op hvor hun rykker sig fra dag til dag.

Her til aften holdte hun balancen rigtig fint og længe, og begge poter var hævet en smule over gulvet. Hun sad faktisk meget yndigt.

Næste step må være at hun holder balancen i endnu længere tid, at jeg kan gå en smule længere væk fra hende. Derudover begynder jeg så småt at sætter verbal kommando på tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites