Hop til indhold

Ny hundeejer - Alaskan Husky


Gæst bino
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg har i mandages fået en Alaskan Husky, den er omkring 9 uger nu... og må sige hold da op jeg har mange spørgsmål. Det er ligesom da jeg fik min søn (5 1/2 år).. hvad skal man gøre og hvordan skal man agere...

 

Men jeg er nu glad.. synes det er svært at få ham til at være alene hjemme.. han følger mig i hvert et rum.. Jeg er begyndt at gå rundt i rummene i min lejlighed bare for at se hvornår han bliver træt af at følge mig.. men næ nej.. han følge troligt med...

 

Jeg arbejder hjemme i denne uge så jeg kan lære ham at være alene hjemme og har i dag været væk i 3 timer... Han piver lidt de første par minutter efter at vi er kørt men ligger sig så hen og sover til vi kommer hjem igen (har videooptaget ham eller rettere lydoptaget ham for der er mørkt når jeg tager afsted om morgenen kl. 6.30.)

 

Men mit spørgsmål er hvor meget motion skal man give en hvalp om morgenen for at den bliver træt og ligger sig ned igen.. eller kan man ikke det.. og må man overhovedet gøre den træt... Er det rigtigt at jo mere motion en hvalp får jo mere skal den have når den bliver voksen?

 

Jeg ved min hund skal have meget motion når den er voksen og regner med at skulle bruge ham som træningspartner til mig så jeg kan komme i gang med at løbe og så skal jeg ud og cykle mountinbike med ham...

 

Med venlig hilsen

 

Birgitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med din nye hund.

 

Som jeg læser det, så er du først lige gået i gang med alene-hjemme-træningen?

Du skal passe på at du ikke går for hurtigt frem mht. alene-hjemme-træningen, da det kan give alvorligt bagslag. Jeg synes grundreglen plejer at være, at det tager 4 uger at lære en hvalp at være alene i 6 timer. Nogle er selvfølgelig meget, meget hurtigere (og nogle flere måneder om det), men det er den grundregel, man går ud fra. Men hvis han virker helt afslappet på optagelserne, så er det jo skønt. Det er lettest selv at vurdere hvilket tempo, man skal tage det i ved at se på hundens reaktion.

 

Eftersom han piver, er han dog ikke helt glad ved situationen - og en ide var måske lige at give ham et ben, et griseøre i et viskestykke med knude på, en fyldt kong eller noget andet spændende, som han kan glæde sig til at få, når han skal være alene, og så han ikke er misfornøjet, når du går. Det kan du også bruge til at lære ham at være et andet sted en dig.

 

Det vigtigste er, at han lige får noget motion inden du lader ham alene og ikke mindst noget mental aktivering. Nu er han godt nok en lille pjevs, så alle indtrykkene på en tissetur er sikkert nok til at køre ham træt. Men med tiden vil det være en god idé at lave fodersøg med ham om morgenen inden han skal være alene. Mental træthed er bedre end fysisk træthed - for med tiden bliver han jo bare i bedre og bedre form og så skal du til sidst ud på 3 timers gåtur om morgenen for at gøre ham bare lidt træt ;)

 

En hvalp skal desuden ikke have meget motion. Nogle siger 1 min. pr. uge, hvalpen er. Så det vil sige 9 min. til ham nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

meget motion er ikke nødvendigvis = en træt hund, du kan nemt få den modsatte effekt :)

 

Mental træning kan derimod gøre hunden træt, det er ligesom hvis du skulle sidde og lave en masse svære regne stykker, så bliver man også helt træt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

meget motion er ikke nødvendigvis = en træt hund, du kan nemt få den modsatte effekt :)

 

Mental træning kan derimod gøre hunden træt, det er ligesom hvis du skulle sidde og lave en masse svære regne stykker, så bliver man også helt træt :)

 

Ja det er et sprog jeg forstår :-) ej spøg til side.. men hvilken øvelser er det... og hvor kan man læse om det... er det godt at lade den "få" noget hver gang man går...

 

Han er allerede meget renlig.. eller også er jeg bare utrolig heldig at, men det er lige som om han allerede går og holder sig... Jeg får godt nok en gave hver nat på trods af at jeg tager ham i haven og siger "gå ud og tis" ja så gør han det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med din nye hund.

 

Som jeg læser det, så er du først lige gået i gang med alene-hjemme-træningen?

Du skal passe på at du ikke går for hurtigt frem mht. alene-hjemme-træningen, da det kan give alvorligt bagslag. Jeg synes grundreglen plejer at være, at det tager 4 uger at lære en hvalp at være alene i 6 timer. Nogle er selvfølgelig meget, meget hurtigere (og nogle flere måneder om det), men det er den grundregel, man går ud fra. Men hvis han virker helt afslappet på optagelserne, så er det jo skønt. Det er lettest selv at vurdere hvilket tempo, man skal tage det i ved at se på hundens reaktion.

 

Eftersom han piver, er han dog ikke helt glad ved situationen - og en ide var måske lige at give ham et ben, et griseøre i et viskestykke med knude på, en fyldt kong eller noget andet spændende, som han kan glæde sig til at få, når han skal være alene, og så han ikke er misfornøjet, når du går. Det kan du også bruge til at lære ham at være et andet sted en dig.

 

Det vigtigste er, at han lige får noget motion inden du lader ham alene og ikke mindst noget mental aktivering. Nu er han godt nok en lille pjevs, så alle indtrykkene på en tissetur er sikkert nok til at køre ham træt. Men med tiden vil det være en god idé at lave fodersøg med ham om morgenen inden han skal være alene. Mental træthed er bedre end fysisk træthed - for med tiden bliver han jo bare i bedre og bedre form og så skal du til sidst ud på 3 timers gåtur om morgenen for at gøre ham bare lidt træt ;)

 

En hvalp skal desuden ikke have meget motion. Nogle siger 1 min. pr. uge, hvalpen er. Så det vil sige 9 min. til ham nu.

 

Ja jeg har også dårlig samvittighed over det... men har ikke mulighed for at holde fri.. og kan ikke arbejde hjemme i flere uger... det er sq lidt svært at tage sig sammen herhjemme... og oveni det her skriver jeg kandidatafhandling..

 

men planen med hunden er at min søn og jeg skal komme ud i naturen og få en masse motion... og det må vist være den rigtige "race" så...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er et sprog jeg forstår :-) ej spøg til side.. men hvilken øvelser er det... og hvor kan man læse om det... er det godt at lade den "få" noget hver gang man går...

 

Han er allerede meget renlig.. eller også er jeg bare utrolig heldig at, men det er lige som om han allerede går og holder sig... Jeg får godt nok en gave hver nat på trods af at jeg tager ham i haven og siger "gå ud og tis" ja så gør han det...

Hvis du søger på mental aktivering herinde, vil du finde rigtig mange forslag. Der findes mange tråde med gode ideer.

 

Det er alt bare fra at lære hunden alm. kommandoer til at balancere på træstammer. Fodersøg er en af de rigtig gode ideer, da hunden jo skal have mad under alle omstændigheder :blink:

 

Ja jeg har også dårlig samvittighed over det... men har ikke mulighed for at holde fri.. og kan ikke arbejde hjemme i flere uger... det er sq lidt svært at tage sig sammen herhjemme... og oveni det her skriver jeg kandidatafhandling..

 

men planen med hunden er at min søn og jeg skal komme ud i naturen og få en masse motion... og det må vist være den rigtige "race" så...:engel:

Bare sørg for at du har hunden med dig hele vejen i alene-træningen. Nogle hvalpe lærer det lynhurtigt - og så alligevel ikke, hvilket betyder at der dukker en masse problemer op i 6-7 måneders alderen. Men det er en selvstændig race du har, og de har lettere ved at lære det. Bare sørg for at han er mental stimuleret og at han får noget lækkert at hygge sig med når du går. Gør det til en positiv oplevelse, at du smutter.

 

Og væn ham til at du er i andre rum.

 

Ja, det er skønt med motionsivrige hunde :5up: Man finder hurtigt ud af at det jo faktisk slet ikke er så slemt at gå ture i regn :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er skønt med motionsivrige hunde :5up: Man finder hurtigt ud af at det jo faktisk slet ikke er så slemt at gå ture i regn :-D

 

Netop! hvis hunden er super glad for at gå tur, så kan man simpelthen ikke være træt af vejret og det, at være udenfor:mrgreen:

 

Min hund får altid noget, når vi går. Om det så bare er en lille tyggepind/toiletrulle med en lidt stor godbid i/ lidt godbidder spredt på gulvet/lidt godbidder i en aktivitetsbold eller et griseøre/nyt kødben/lidt leverpostej, smurt på et gammelt kødben.... så har det resulteret i, at han altid er glad for, at vi går, for han får noget godt i stedet. Så han har heller aldrig ødelagt noget, fordi han ikke har fået en negativ oplevelse ud af, at vi går.:-D

Så jeg synes, at det er en god ide, at give et eller andet inden i går. hunden skal jo immervæk være alene i flere timer, så det er jo godt, at han ige kan blive aktiveret lidt stille og roligt, inden han lægger sig til at sove.

Hjemme ved os får vores hund lige, hvad vi kan finde på alt efter hvor meget tid vi lige har til at finde noget til ham.

 

Men under alle omstændigheder, så tillykke med hunden:mrgreen: (Og her på siden, vil vi altid gerne se billeder:mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Allerførst Tillykke med din nye hund! og velkommen til et nyt liv

 

Dernæst: er det en blanding af sibirian Husky og alaskan malamut eller er det en ægte alaskan husky (importeret fra alaska-disse har en form for stambog) du har fået? For der er eddersparkeme stor forskel. Både på sind og fysik.

 

I DK er der opstået denne her blandingsting som folk rask væk kalder alaskan Husky, uden at det er det.

 

Man må aldrig overmotionere en hvalp da det bider dig i enden til sidst.

 

Skulle du rent faktisk have den rigtige alaskan husky er du velkommen til at kontakte mig om træning da det er en svær hund at have med at gøre, men de er besværet værd:lun:

 

198343_l.jpg

 

Min smukke dreng Luxus.

Redigeret af sarafia
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået at vide at det er en ægte.. stambogen er på et stykke linieret papir - dem jeg købte den af havde mange i hundegård... den er brune øjne men der var andre i kuldet der havde de rigtige øjne...

 

Angående træning så ja tak :-) vi starter træning på søndag og jeg har bestilt privatrådgivning hos træneren da jeg godt ved det ikke er en familiehund.. eller det er det men man kan ikke slippe dem mv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Tillykke med hunden.. :-D

 

Jeg håber virkelig i er en aktiv familie, for det er en aktiv hund.. Jeg oplever tit at folk anskaffer sig aktive hunde, for NU SKAL DE OGSÅ RIGTIG IGANG... Desværre holder det som regel ikke så længe, og det kommer til at kunne ses på hunden..

 

Så jeg håber for jer at i har sat jer godt ind i racen inden i fik den, så i ved hvad i har fået for pengene - det kan bestemt betale sig.

 

By the way, mental stimulering er det nye sort - love it... En god ting til at trætte vovse hoveder er leverpostejsspor.. (1½liters flaske med en klat leverpostej i og resten vand, lægges i køleskabet natten over så det opløses. Sporet laves ved at hælde lidt vand i en lige linie til at starte med, med guffer for enden.. Senere kan det avanceres med knæk og mere længde på sporet. der er ca til 4 spor i flasken for en "ny hund" - og så skal du se træthed)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Jeg vil forslå at han får sin mad i en aktivitetsbold af en art hvis han bare får det serveret i en skål nu.

Eller som søg i haven (når sneen er væk). Skal selv ud og investere i sådan en Leo dog genius som er en slags aktivitets "bold" med samme form som en slags flaske- tror den er alle pengene værd.

Som nævnt af en anden tidligere i tråden så er nøgleordet : Mental aktivitet :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

tillykke med jeres nye hund :)

 

Leo dog genius er genial legetøj hvertfald her hjemme

og når de bliver for lette at finde ud af kan men købe en ekstra og sætte på så det 'svært' igen :)

 

Men indtil vider når den skal havde mad kan du også bare bruge en 1,5 L sodavandsflaske (helst i hårdt plast) og putte hans mad i, så skal han arbejde lidt for sin mad.

 

syntes det rigtig godt du vil gå til træning med ham og få noget privat rådgivning også :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...