Hop til indhold

Hun er snart pels løs!!!

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia

Altså Caia er i den grad ved at smide AL pelsen:shock:

Hun fælder ekstremt meget, og det er ikke en underdrivelse!!

Jeg er faktisk bange for at hun snart er helt nøgen.

Jeg ved ikke om det er vejret der pludselig gør det, men nøøøj det er slemt..

En veninde har fortalt at jeg evt. kan prøve at give øl gær ( Sådan noget pulver halløj fra Matas) hen over hendes mad..

Nogen her inde fra der har prøvet det, og kan fortælle om det er ganske ufarligt? Yes yes, sådan noget ved jeg altså intet om:oops:

Og så har jeg desuden også hørt om denne børste der hedder furminator... Den skulle være ret så god....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Du skal nok ikke bruge furminator hvis hun er ved at smide al pelsen, den hugger jo bare ekstra meget.

Hmm. Jeg har bare læst at den er med til at mindske fældningen. Men det er måske i forhold til når ens hund ikke ligefrem er ved at smide al pelsen..

Med Furminator kan du reducere fældning på hunden med op til 90%. Det fungerer, ved at Furminatoren fjerner underulden og løse hår i hundens pels, uden at beskadige dækhårene. Du vil få en hund, som ser sundere og blankere ud, da de naturlige olier i dyrets pels får mere plads til at virke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror furminator mener mindske fældning som i undgå løse hår over det hele.

Sjovt tidspunkt at fælde på - men flere hunde fælder 2 gange årligt, om foråret for at få sommerpels og så om efteråret for at få vinterpels. Så måske er hun ret tidligt.. eller ret sent på den?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund tabte en del hår omkring bagdelen, så vi købt Anima Strath hos Matas, og det har givet et ganske nydeligt resultat.

Kan desværre ikke linke til det, men en hurtigt google søgning og du finder det. Håber det var til en smule hjælp.

- Mozart

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Tror furminator mener mindske fældning som i undgå løse hår over det hele.

Sjovt tidspunkt at fælde på - men flere hunde fælder 2 gange årligt, om foråret for at få sommerpels og så om efteråret for at få vinterpels. Så måske er hun ret tidligt.. eller ret sent på den?!

Det er FØRSTE gang at hun fælder så voldsomt! Må indrømme at jeg ikke er den store pels haj, men hun har ikke smidt pelsen på denne måde førhen som hun pt. gør nu.

Det er især ved bagdelen at hun fælder..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Du skriver det er voldsomt, er der bare pletter ?

Tænker mere om det kunne være skab ?

Yes, det sidder løst omkring hendes bagdel. Store totter som kan tages/plukkes med fingrene...

Tror ikke det kan være skab, hun har ingen symptomer på det i hvert fald...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Min far spiser ølgær i enorme mængder, tror ikke det har farlige bivirkninger, men han....prutter og har pels som en chimpanse, tror ikke jeg ville give det til en hund (pelsen skal jo smides, det får ikke pelsen til at sidde bedre fast, bare til at vokse helt hysterisk)

:-D :-D

Min veninde sagde at det stopper fældningen mere eller mindre... Men altså jeg er ikke helt tryg ved at give det til Caia...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også været ude for at Bamse fælder på de helt forkerte tidspunkter - i følge mig, altså. Har dog aldrig været ude for at der er decideret bare pletter eller meget tynd pels.

Det jeg ville sige er, at jeg ikke lagde mærke til at hun så anderledes ud end hun plejer :vedikke: - hun så da lige så fin ud som sædvanligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg har også været ude for at Bamse fælder på de helt forkerte tidspunkter - i følge mig, altså. Har dog aldrig været ude for at der er decideret bare pletter eller meget tynd pels.

Det jeg ville sige er, at jeg ikke lagde mærke til at hun så anderledes ud end hun plejer :vedikke: - hun så da lige så fin ud som sædvanligt.

Hun fældede virkelig meget idag til træningen. Men hun går da ikke med numsen bar endnu, så al pelsen er heldigvis ikke forsvundet helt... Pyha!

Men hun er jo ikke så pelsrig, så er helt bange for at hun intet har tilbage lige pludselig.. Hehehe!

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan roligt give ølgær.

Jeg var i gang med en større undersøgelse af alternativer til sådan noget som hokamix, og havde ølgær på listen, over håndkøbsalternativer til sundere pels og hud.

Derudover er der også bukkefrøpulver, æggeblommer og lidt andet. Kan ikke huske det. Men ølgær kan du roligt give. Det er også det du kan finde i produkter som øhm... Hvad pokker hedder det. Silica something tror jeg. Til mennesker for at styrke hår og negle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er FØRSTE gang at hun fælder så voldsomt! Må indrømme at jeg ikke er den store pels haj, men hun har ikke smidt pelsen på denne måde førhen som hun pt. gør nu.

Det er især ved bagdelen at hun fælder..

Det lyder som om at du er i samme situation som jeg er med min Freja i øjeblikket :) Hun har på godt en uge smidt stort set alt underuld, så hun er nu en meget tyndpelset sheltie.

Freja bliver 2 år lige om lidt og det er meget normalt at de smider stort set alt pelsen heromkring. Så kommer der en ny fin pels bageefter :lun: jeg ved selvfølgelig ikke om det også er sådan for aussien, men det kunne godt være. Så en god info kunne være hvor gammel hun er (kan godt være at andre ved det, men jeg kan ikke lige erindre, at jeg har læst det).

En anden ting er, at det kan være fældning initieret af løbetid. jeg ved at mange pelsracer fælder 2-3 måneder efter løbetiden. Så hvis hun var i løb sidst på sommeren så kan det være 'hormonel' fældning (det er bare noget jeg kalder det....) der er i gang nu. Så fældning 2 gange årligt for en tæve, der er i løb 2 gange om året er ikke unormalt.

Jeg tror ikke du skal være bekymret for det - rigtig mange hundeejere, og nok flest tæveejere, oplever det i denne tid.... det er rigtig træls for man vil jo gerne at hunden har underuld netop nu, hvor det er hundekoldt ude :-)

Mht. tilskud. Der sker absolut ikke noget ved at give hende tilskud, hverken b-vitamin, ølgær eller andre fancy produkter der kan hjælpe med pelstilvæksten. Det gør dog ikke at hun ikke fælder (det har jeg i hvert fald aldrig oplevet, har haft sheltie i over 30 år), men pelsen bliver bedre, tættere og blankere, men selvfølgelig bliver der også fældet bagefter (og stadig ikke så lidt endda :slem:), men et godt bad, en gang føntørring og en daglig børsten gør rigtig meget ved det, så der ikke er tale om at hun fælder i en hel måned, så kan det oftest klares på en uges tid.

Håber ikke det var alt for forvirrende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe hun ikke har bare pletter, eller svært ved at holde varmen, tror jeg sagtens du kan ånde lettet op..

Hun er jo også blevet en voksen dame nu, jeg ved ikke om det har noget at sige måske?

Og vinteren (med al dens kulde) er jo kommet meget pludseligt fra den ene dag til den anden, så det kan nemt være at hendes krop har fået sig en overraskelse!..

Men så længe hun ikke virker helt syg, så tag det med ro.. Begynder hun dog at få bare pletter, eller begyndelsen til det, synes jeg du skal tage til Dylle og få hende tjekket igennem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Det lyder som om at du er i samme situation som jeg er med min Freja i øjeblikket :) Hun har på godt en uge smidt stort set alt underuld, så hun er nu en meget tyndpelset sheltie.

Freja bliver 2 år lige om lidt og det er meget normalt at de smider stort set alt pelsen heromkring. Så kommer der en ny fin pels bageefter :lun: jeg ved selvfølgelig ikke om det også er sådan for aussien, men det kunne godt være. Så en god info kunne være hvor gammel hun er (kan godt være at andre ved det, men jeg kan ikke lige erindre, at jeg har læst det).

En anden ting er, at det kan være fældning initieret af løbetid. jeg ved at mange pelsracer fælder 2-3 måneder efter løbetiden. Så hvis hun var i løb sidst på sommeren så kan det være 'hormonel' fældning (det er bare noget jeg kalder det....) der er i gang nu. Så fældning 2 gange årligt for en tæve, der er i løb 2 gange om året er ikke unormalt.

Jeg tror ikke du skal være bekymret for det - rigtig mange hundeejere, og nok flest tæveejere, oplever det i denne tid.... det er rigtig træls for man vil jo gerne at hunden har underuld netop nu, hvor det er hundekoldt ude :-)

Mht. tilskud. Der sker absolut ikke noget ved at give hende tilskud, hverken b-vitamin, ølgær eller andre fancy produkter der kan hjælpe med pelstilvæksten. Det gør dog ikke at hun ikke fælder (det har jeg i hvert fald aldrig oplevet, har haft sheltie i over 30 år), men pelsen bliver bedre, tættere og blankere, men selvfølgelig bliver der også fældet bagefter (og stadig ikke så lidt endda :slem:), men et godt bad, en gang føntørring og en daglig børsten gør rigtig meget ved det, så der ikke er tale om at hun fælder i en hel måned, så kan det oftest klares på en uges tid.

Håber ikke det var alt for forvirrende :-)

Super indlæg!!! :5up:1000 tak for det..

Caia er lige fyldt 2 år ( 18 november) Hun var i løbetid i slutningen af august måned ( Hendes 2 løbetid) Så måske det sagtens kan hænge sammen med det du skriver i dit indlæg:-D

Det er som sagt første gang i al den tid vi har haft hende at hun fælder SÅ meget, så vi synes jo det er ret så ekstremt.

Hun er blevet noget tyndpelset det lille pus..

Vi støvsuger på livet løs, og vi prøver at holde hendes pels bare nogenlunde...

Men dejligt at vide at vi ikke er de eneste der oplever det pt.

Tror ikke at hun kommer til at fryse, men jeg må hellere holde øje med hende;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Så længe hun ikke har bare pletter, eller svært ved at holde varmen, tror jeg sagtens du kan ånde lettet op..

Hun er jo også blevet en voksen dame nu, jeg ved ikke om det har noget at sige måske?

Og vinteren (med al dens kulde) er jo kommet meget pludseligt fra den ene dag til den anden, så det kan nemt være at hendes krop har fået sig en overraskelse!..

Men så længe hun ikke virker helt syg, så tag det med ro.. Begynder hun dog at få bare pletter, eller begyndelsen til det, synes jeg du skal tage til Dylle og få hende tjekket igennem..

Hun virker i hvert fald ikke syg. Hun er ligeså fræk og ude på ballade, og er i tip top form mht. når vi træner...

Og hun render ikke rundt med bar numse eller noget.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Super indlæg!!! :5up:1000 tak for det..

Caia er lige fyldt 2 år ( 18 november) Hun var i løbetid i slutningen af august måned ( Hendes 2 løbetid) Så måske det sagtens kan hænge sammen med det du skriver i dit indlæg:-D

Det er som sagt første gang i al den tid vi har haft hende at hun fælder SÅ meget, så vi synes jo det er ret så ekstremt.

Hun er blevet noget tyndpelset det lille pus..

Vi støvsuger på livet løs, og vi prøver at holde hendes pels bare nogenlunde...

Men dejligt at vide at vi ikke er de eneste der oplever det pt.

Tror ikke at hun kommer til at fryse, men jeg må hellere holde øje med hende;-)

Koda fra mit kuld, fældede voldsomt lige før han blev 2 år -selvfølgelig lige til verdensudstillingen i Herning :stupid: Han så temmelig sølle ud, og først nu er han for alvor ved at komme i rigtig fuld pels igen.. Så umiddelbart vil jeg gætte på at det ikke er helt unormalt, at de får en ordenlig fældetur, lige omkring 2 års alderen.

Chivas fælder også i øjeblikket, ikke noget vildt, men irreterende nok, når jeg egentlig har lidt planer om at han skulle udstilles i frederecia i februar :roll: Måske jeg skulle smide noget ølgær i ham :hmm: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har givet ølgær til mine heste, og det får ikke kun pelsen til at gro, men gør den også stærkere og kraftigere, så jeg ville ikke være bange for at prøve det.

Nå ja, og mht. furminatoren, så købte jeg sådan en i sommers, da Gracie fældede voldsomt, og da jeg havde hende med på udstilling, spurgte dommeren til hendes underuld. Den var simpelthen striglet væk med furminatoren, men hun fældede ikke.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Zita begyndte også at fælde vildt her begyndelsen af oktober :stupid:

så nu hun blevet en del tyndhåret, det værste er at hun jo så fryser mere

end hun plejer, hun havde den vildeste pels hele sommeren hvor hun selvfølg havde det varmt også når det begyndte at blive koldt så skulle den åbenbart væk :???:

Jeg har læst et eller andet sted ( noget med vis hunden begyndte at fælde op til en udstilling) at bad med koldt vand

skulle mindske fældningen - men det skal vist helst være hver dag så det lyder lidt besværligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Aussiepower skrev så har jeg prøvet det med Koda det var helt vildt!!! ALT var smurt ind i hår og selv dommeren fik vidst noget med hjem, kunne ikke brige bloweren efter bad da jeg ikke "turde" børste alt ulden af inden udstilling han var i det hele taget håbløs...

Men nu er han ved at blvie stor og prægtig og har aldrig set smukekre ud eller haft så god pels som han har nu :mrgreen:

har selv en furminator og den er helt god hvis man ikke skal til udstilling men den tager en del af underulden og mindsker fældning på mine men bruger den mest på kiki da hendes pels ikke skal bedømmes eller noget. Det også mest hende som har de store og skøre fældninger som du beskriver Caia har.

Link til indlæg
Del på andre sites