Hop til indhold

Træne en andens hund?


Gæst Sitto
 Share

Recommended Posts

Gæst Sitto

Jeg har jo Sitto som jeg træner agility med, jeg har trænet hende siden september 2005. Når hun gider at træne agility, så er hun super dygtig til træning! Men til stævner går det ikke rigtig - hun er lidt usikker ved det og også bare for ustabil til at kunne satse på hende som konkurrencehund. Men hun har ændret sig i løbet af vores stævnepause, så hun får én chance mere - den 24. juni hvor vi skal til Kreds 2 tunering, går det ikke der trækker vi os helt væk fra stævner.

 

Så har jeg jo Kency og jeg tror faktisk godt hun kunne ha' været blevet klar til agilitystævner med tiden - men det er jo sådan at hun flytter her den 21. juli, så det bliver i hvertfald ikke mig som kommer til agility med hende..

 

Men jeg er blevet bidt af agility eller lydighed hvis jeg har en hund som gider - så er det sjovt. Men har man en hund som hverken vil halse på komando, apportere, ligge sig ned i vådt vejr og bare dødkeder sig efter 20 min., så mister man lidt selv interessen for det :neutral: men med den rigtig hund, ville jeg skam gerne træne lydighed hvis det skulle være.

 

Jeg går ikke til nogle sports - før i tiden fordi jeg ikke gad, ikke udover ridning - men nu ville jeg faktisk gerne måske begynde til en eller anden sport - også for at lave noget andet / have noget andet at gå op i, end kun hunde.. men nu kan jeg ikke holde til det med mit knæ :( skal snart røngten fotograferes, og så må vi se hvad de kan gøre dér.. om de kan gøre noget..

 

Ellers ville jeg gerne træne noget mere agility eller lydighed (med den rigtige hund!), altså på et lidt andet plan end jeg kan med Sitto - gerne konkurrenceplan. Jo mindre det viser sig at Sitto helt har vendt i løbet af det sidste ½ år og pludselig er stævneklar.. men jeg har min tvivl, desværre.. :???:

 

Nå nu til spørgsmålet; nogen som har erfaringer med at træne en andens hund på den måde? Er det en helt dum idé eller hvad?

 

Uanset hvad skal jeg først have fundet ud af hvad der er galt med mit knæ.. men derfor kan man jo godt undersøge nogle ting nu :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv trænet agility i 7 år, og undervist i 6 :-D

 

Jeg havde min gamle schæfertæve jeg brugte og hun var rigtig god, og jeg "behøvede" faktisk ikke en anden hund til konkurrencer, men jeg blev tilbudt at træne en og bruge den til konkurrencer, da ejerne ikke selv havde interesse for det, men synes at hunden ville have godt af det. Det var en border collie han, og han var 3 år da jeg startede med ham, han havde kun gået til træning som hvalp, så han var ret rå...

 

Men det gik rigtig godt og uden problemer. Jeg hentede ham når vi skulle til træning og stævner, og nogle gange havde jeg ham boende - især hvis vi skulle tidligt op til stævne, og det lå i helt modsat retning af hvor familien boede.

Jeg havde aldrig problemer med ordningen, og heller ikke familien. De var ude at se os starte stævner et par gange, og hunden var helt upåvirket... Han var så førerfikseret på mig, og da det var mig der brugte ham og havde træningsamværet med ham, så var det mig han forbandt med sjov på det punkt.

 

Så hvis du har mulighed for at træne en anden hund, så kan jeg ikke se de store problemer i det. Så længe I har aftalt hvordan og hvorledes, om der er specielle hensyn der skal tages, hvad de forventer/ikke forventer osv.

 

Jeg ved også at det er meget brugt at man i en periode har en "låne-hund", dvs. har hunden boende fast, træner og konkurrere med den, og har en form for kontrakt.

 

Men hvordan er din situation???

Har du nogle der er interesserede i at du bruger deres hund, men at de har den boende som familiehund sideløbende med, eller har du fået tilbudt en hund for en periode, eller???

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gik engang til lydighedstræning med en collie der ikke var min egen. Det var dejligt. Ejerne gjorde ikke selv meget ud af deres hund i hverdagen, og det var min yndlingsbeskæftigelse at træne hund, jeg havde bare ikke selv hunden.

 

Så jeg syntes hvis du kan finde den rigtige hund hvor både du og ejerne vil være glade for det så er det en super idé :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med rally for dig og sitto, eller dogdancing? Der er ikke de samme krav til præsision i lydigheden og i dogdancing vælger du selv dit program, så der kan du få det til at passe til hunden..

 

Men du må gerne låne mysla til agility hvis det var, hun kan forhindringerne nogenlunde, da hun har gået ca 6 gange:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :-D

 

Det er enten lydighed eller agility jeg har interesse i - så længe jeg kan holde til det med mit knæ, så fortsat agility, men lydighed med en hund som gider ville også være super!

 

Har ikke fået tilbudt nogen hund at træne/starte stævner med.. men det var en idé jeg fik. Altså sports som fodbold, håndbold og den slags siger mig ikke noget - og jeg er elendig til sådan noget med bolde :oops: så er det sagt! Haha.. men fx mine to veninder tager i træningscenter to gange om ugen og de har spurgt om jeg ville med - men det kan jeg ikke med mit knæ.. så en hobby/sport som sådan noget fx, kan jeg ikke med mit knæ.. derfor kunne jeg godt tænke mig evt en hund jeg kunne træne seriøst med og hvor vi sammen skulle kæmpe os frem mod mål - altså komme til konkurrencer og opnå placeringer dér.

 

Havde jo regnet med at det blev Kency - havde ikke regnet med at hun ville blive DK mester i agility :lol: men tror sagtens hun kan blive stævneklar og klarer sig ok til stævnerne. Men hende har jeg jo ikke ret meget længere.. så dér røg den "drøm" jo lidt i vasken.

 

Har selv tænkt på at det kunne være fedt at få en hvalp engang, når jeg er færdig med folkeskolen - en race som jeg ved normalt har talent indenfor enten agility eller lydighed og så træne den op til konkurrencer. Men jeg er bare i tvivl om hvorvidt det er en god idé med en ny hund.. derfor tænkte jeg at der måske var mulighed for at låne en hund at træne med.

 

Fx hvor ejerne ikke føler de har tiden til det, men ved at hunden vil have godt af at komme til noget træning.

 

Jeg bor i Midtjylland, så hvis i kender nogen med interesse i det, må i gerne skrive :blink:

 

Tror desværre nok Mysla bor lidt for langt væk til træning sammen med mig én gang om ugen?

 

Hvor bor Tacco og ejere henne? (hvis du altså mente tilbuddet..)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :-D

 

Det er enten lydighed eller agility jeg har interesse i - så længe jeg kan holde til det med mit knæ, så fortsat agility, men lydighed med en hund som gider ville også være super!

 

Har ikke fået tilbudt nogen hund at træne/starte stævner med.. men det var en idé jeg fik. Altså sports som fodbold, håndbold og den slags siger mig ikke noget - og jeg er elendig til sådan noget med bolde :oops: så er det sagt! Haha.. men fx mine to veninder tager i træningscenter to gange om ugen og de har spurgt om jeg ville med - men det kan jeg ikke med mit knæ.. så en hobby/sport som sådan noget fx, kan jeg ikke med mit knæ.. derfor kunne jeg godt tænke mig evt en hund jeg kunne træne seriøst med og hvor vi sammen skulle kæmpe os frem mod mål - altså komme til konkurrencer og opnå placeringer dér.

 

Havde jo regnet med at det blev Kency - havde ikke regnet med at hun ville blive DK mester i agility :lol: men tror sagtens hun kan blive stævneklar og klarer sig ok til stævnerne. Men hende har jeg jo ikke ret meget længere.. så dér røg den "drøm" jo lidt i vasken.

 

Har selv tænkt på at det kunne være fedt at få en hvalp engang, når jeg er færdig med folkeskolen - en race som jeg ved normalt har talent indenfor enten agility eller lydighed og så træne den op til konkurrencer. Men jeg er bare i tvivl om hvorvidt det er en god idé med en ny hund.. derfor tænkte jeg at der måske var mulighed for at låne en hund at træne med.

 

Fx hvor ejerne ikke føler de har tiden til det, men ved at hunden vil have godt af at komme til noget træning.

 

Jeg bor i Midtjylland, så hvis i kender nogen med interesse i det, må i gerne skrive :blink:

 

Tror desværre nok Mysla bor lidt for langt væk til træning sammen med mig én gang om ugen?

 

Hvor bor Tacco og ejere henne? (hvis du altså mente tilbuddet..)

 

 

Jeg skriver ikke noget jeg ikke mener og har overvejet :-D

 

Vi bor i Viborg og er jo selv startet til agility en gang om ugen og jeg tror han syntes det er vældig festligt :-) jeg er slet ikke konkurrence menneske så hvis Tacco ender med at blive god til det så kunne det da være lidt skægt at der var en der gik lidt mere op i det end os selv :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skriver ikke noget jeg ikke mener og har overvejet :-D

 

Vi bor i Viborg og er jo selv startet til agility en gang om ugen og jeg tror han syntes det er vældig festligt :-) jeg er slet ikke konkurrence menneske så hvis Tacco ender med at blive god til det så kunne det da være lidt skægt at der var en der gik lidt mere op i det end os selv :-D

Jamen hvis det er, så lad mig endelig hører fra dig :-D

 

Jeg har førhen heller ikke sådan rigtig været konkurrence menneske, Sitto har slet ikke været den hund, og det er jo hun desværre heller ikke blevet ser det ud til.. men jeg er blevet bidt af agility, og efter 2½ års træning, ønsker jeg bare at have en hund jeg kan komme lidt længere med. Som sagt har jeg jo ikke andre sports, så agility er min sport - og nu vil jeg gerne lidt videre.

 

Jeg elsker min og Sittos agility træning. Elsker at se hende på banen når hun har det sjovt - og vil på ingen måde droppe vores træning. Men højst sandsynligt bare tage den nede på hyggeplan uden konkurrencer. Og det er fint, for hvis det er sådan Sitto har det sjovest og bedst - så skal det være sådan.. men så må jeg jo se om jeg evt kan låne en hund, eller med tiden få min egen agility hund som jeg kan træne op til konkurrencer - eller lydighed.. alt efter hvad lægerne siger til mit knæ..

 

Så hvis du tør overlade Tacco til mig og tror han kan blive en god agility hund - så er jeg klar på en udfordring med en skøn Dalmantiner vovse :blink: hvis vi kan få det til at passe med afstand til træning og sådan..

(har faktisk selv haft kigget på en Dalmantiner, inden jeg fik Sitto..)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen hvis det er, så lad mig endelig hører fra dig :-D

 

Jeg har førhen heller ikke sådan rigtig været konkurrence menneske, Sitto har slet ikke været den hund, og det er jo hun desværre heller ikke blevet ser det ud til.. men jeg er blevet bidt af agility, og efter 2½ års træning, ønsker jeg bare at have en hund jeg kan komme lidt længere med. Som sagt har jeg jo ikke andre sports, så agility er min sport - og nu vil jeg gerne lidt videre.

 

Jeg elsker min og Sittos agility træning. Elsker at se hende på banen når hun har det sjovt - og vil på ingen måde droppe vores træning. Men højst sandsynligt bare tage den nede på hyggeplan uden konkurrencer. Og det er fint, for hvis det er sådan Sitto har det sjovest og bedst - så skal det være sådan.. men så må jeg jo se om jeg evt kan låne en hund, eller med tiden få min egen agility hund som jeg kan træne op til konkurrencer - eller lydighed.. alt efter hvad lægerne siger til mit knæ..

 

Så hvis du tør overlade Tacco til mig og tror han kan blive en god agility hund - så er jeg klar på en udfordring med en skøn Dalmantiner vovse :blink: hvis vi kan få det til at passe med afstand til træning og sådan..

(har faktisk selv haft kigget på en Dalmantiner, inden jeg fik Sitto..)

 

Jeg har svaret på din pb :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...