Gæst MorTilKatja Skrevet December 11, 2010 Rapporter Share Skrevet December 11, 2010 For jeg bruger det til Njord, det handler om et bur i størrelse labrador, så der er plads nok for en lille D/S hvalp som ham.. Han får en skål mad samt hans seng og legetøj derind, i bunden er der et godt brugt lagen.. Grunden til buret er for at formindske evt. matrielle skader (ikke fordi han gør de normalt, men man ved aldrig når han stresser) og for at der ikke skal ligge tis sjatter over alt (han har dog ikke tisset inde i buret) da jeg med gulvæppe og 1½ årrige gerne vil mindske tisseri indenfor så meget som muligt Er der andre der bruger alenehjemme bur? Eller er det bare helt yt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret December 11, 2010 Rapporter Share Besvaret December 11, 2010 Næh det synes jeg ikke det er. Jeg overvejer selv at lave en "kravlegård", når jeg får nr 2 en dag. Det er så fordi jeg skal have en race, der er noget større, og der vil det være problem med plads nok i et bur. Men nej, så længe han er glad og tryg for at være der, så kan jeg ikke se, at det er et problem. Min Luna ligger i bur om natten ved siden af min seng. (når hun altså ikke får sneget sig ud og op i sengen:oops:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret December 11, 2010 Rapporter Share Besvaret December 11, 2010 Næh det synes jeg ikke det er. Jeg overvejer selv at lave en "kravlegård", når jeg får nr 2 en dag. Det er så fordi jeg skal have en race, der er noget større, og der vil det være problem med plads nok i et bur. Men nej, så længe han er glad og tryg for at være der, så kan jeg ikke se, at det er et problem. Min Luna ligger i bur om natten ved siden af min seng. (når hun altså ikke får sneget sig ud og op i sengen:oops:) Lige nu er han selvfølgelig ikke så tryg, han er kun 9 uger, så når vi går fra ham hyler han og piver somom der var en der slog på ham (I starten styrtede jeg ind for at se om han fad fast, men han sad midt i buret og var på ingen måde i knibe) Men hvis man så står stille i gangen i 5 min så han tror man er gået, så tier han stille.. Lige nu er han kun alene når jeg aflevere og henter min datter (dvs 15-30 min 2 gange om dagen) da han ikke må komme med ind i vuggestuen og desuden hader at kører bil.. Når jeg kommer hjem er han stille, og begynder først er hvalpe-hilse-pive når han bliver lukket ud.. Han virker ikke somom han har vimset rundt inde i buret, for lagen osv ligger som det plejer, her den anden dag havde han så spist sin mad op, så alt for travlt med piveriet har han ikke haft Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret December 11, 2010 Rapporter Share Besvaret December 11, 2010 Jeg har ingen problemer med at have hunden i bur når den er alene hjemme, det er Luna jo også. Men dette skal trænes og man skal være sikker på at hunden er tryg i sit bur før man forlader den. Jeg brugte 3 uger på at gøre Luna tryg i sit bur, den første uge lukkede jeg det slet ikke, men brugte bare tid på at lave hyggelige ting inde i buret (tygge kødben, nusse, få godbidder osv...), og først herefter lukkede jeg buret, og dette gjorde på præcis samme måde som med alene hjemme træning, nemlig ved at gå meget langsomt frem (1 sekund, 2 sekunder osv...). Når Njord stadig piver når du efterlader ham, så tror jeg altså ikke at du har lavet de indledende øvelser godt nok, og han er højst sandsynlig ikke tryg nok ved sit bur, eller det at blive ladt alene. Hvis du ikke sørger for at han bliver rigtig tryg inden du forlader ham, så risikerer du senere hen at få en hund der lider af seperationsangst, så arbejdet med at gøre ham 110% sikker ved buret og det at være alene hjemme er altså guld værd. Så hvis jeg var dig, så ville jeg gå lidt tilbage i forløbet og måske starte ud med at få gjort det bur til det allerbedste sted i hele verden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret December 11, 2010 Rapporter Share Besvaret December 11, 2010 Jeg har ingen problemer med at have hunden i bur når den er alene hjemme, det er Luna jo også. Men dette skal trænes og man skal være sikker på at hunden er tryg i sit bur før man forlader den. Jeg brugte 3 uger på at gøre Luna tryg i sit bur, den første uge lukkede jeg det slet ikke, men brugte bare tid på at lave hyggelige ting inde i buret (tygge kødben, nusse, få godbidder osv...), og først herefter lukkede jeg buret, og dette gjorde på præcis samme måde som med alene hjemme træning, nemlig ved at gå meget langsomt frem (1 sekund, 2 sekunder osv...). Når Njord stadig piver når du efterlader ham, så tror jeg altså ikke at du har lavet de indledende øvelser godt nok, og han er højst sandsynlig ikke tryg nok ved sit bur, eller det at blive ladt alene. Hvis du ikke sørger for at han bliver rigtig tryg inden du forlader ham, så risikerer du senere hen at få en hund der lider af seperationsangst, så arbejdet med at gøre ham 110% sikker ved buret og det at være alene hjemme er altså guld værd. Så hvis jeg var dig, så ville jeg gå lidt tilbage i forløbet og måske starte ud med at få gjort det bur til det allerbedste sted i hele verden. Jeg har prøvet at lade buret stå åben, men der går ikke 5 min, så har min datter lukket det igen :damn: Jeg har prøvet at fortælle hende den altså skal være åben, men det forstår hun bare ikke.. Tyggeben får han kun derinde, og han har ikke noget imod at gå derind, det er bare det at jeg går fra ham, men jeg tror også han hyler mere end det skal gøre godt for.. Herhjemme render han kun efter mig (og har gjort det siden dag 1) det er tydeligt jeg er hans nye mor.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret December 11, 2010 Rapporter Share Besvaret December 11, 2010 Jeg har prøvet at lade buret stå åben, men der går ikke 5 min, så har min datter lukket det igen :damn: Jeg har prøvet at fortælle hende den altså skal være åben, men det forstår hun bare ikke.. Tyggeben får han kun derinde, og han har ikke noget imod at gå derind, det er bare det at jeg går fra ham, men jeg tror også han hyler mere end det skal gøre godt for.. Herhjemme render han kun efter mig (og har gjort det siden dag 1) det er tydeligt jeg er hans nye mor.. Jamen han hyler jo enten fordi han er utryg eller fordi du (ubevist) har belønnet ham for at hyle, han gør det jo ikke "mere end det skal gøre godt for" :blink: Så du er nok nødt til at finde ud af om han reelt er bange, eller om du har fået belønnet ham for at hyle, men da han kun er 9 uger, så vil jeg altså tro at det er fordi han er utryg, han har lige lært dig at kende, du er alt hvad han har, og nu forlader du ham. Så personligt tror jeg at du skal arbejde lidt mere på det der med at være alene, og tro ikke, at bare fordi han holde op med at pive efter et stykke tid, at så er den hellige grav velforvaret, det betyder som regel bare at han efterhånden lærer at leve med det, men at du risikerer, at når han går igennem den første kønsmodning, så eksploderer hans seperationsangst i lys lue (been there, done that...). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret December 11, 2010 Rapporter Share Besvaret December 11, 2010 Jamen han hyler jo enten fordi han er utryg eller fordi du (ubevist) har belønnet ham for at hyle, han gør det jo ikke "mere end det skal gøre godt for" :blink: Så du er nok nødt til at finde ud af om han reelt er bange, eller om du har fået belønnet ham for at hyle, men da han kun er 9 uger, så vil jeg altså tro at det er fordi han er utryg, han har lige lært dig at kende, du er alt hvad han har, og nu forlader du ham. Så personligt tror jeg at du skal arbejde lidt mere på det der med at være alene, og tro ikke, at bare fordi han holde op med at pive efter et stykke tid, at så er den hellige grav velforvaret, det betyder som regel bare at han efterhånden lærer at leve med det, men at du risikerer, at når han går igennem den første kønsmodning, så eksploderer hans seperationsangst i lys lue (been there, done that...). Ah okay ja så må vi igang med noget mere bur træning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts