Hop til indhold

Hjælp! Vores 10 mdr. gamle hund er ikke renlig


Gæst kb
 Share

Recommended Posts

Hej,

Vi har en 10 måneder gammel cotton de toular som stadig ikke er renlig. Den sover på vores ældste datters værelse om natten, men problemet er at den næste hver eneste nat har tisset på gulvet.

 

Når den er alene hjemme, også bare nogle få timer, så har den også tisset eller skidt på gulvet inden for i køkken/spisestuen hvor den opholder sig.

 

Vi synes, at vi har prøvet ALT - og spørger derfor om råd her. Vi belønner den når den tisser udenfor, vi har gået lange ture med den inden vi skulle sove, vi har taget vandet fra den om aftenen, sat system i dens spisetider, fjernet den fra datterens soveværelse om natten, og meget mere uden at det har hjulpet noget som helst.

 

Det skal siges, at den ikke tisser og skider indenfor når vi er hjemme (kun om natten) - vi aner ikke hvordan vi skal gøre den renlig....

 

Håber nogle har et godt råd - vi er efterhånden lidt desperate!!!

 

Vh

K

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

Mine svigerforældre har også en cotton de toular, som skider på gulvet når de ikke er hjemme - den gør det ikke så meget som før i tiden, men ind imellem nu...

 

Vi har 3 mdr. gamle Loke som jeg snart håber bliver renlig - for det er simpelthen træls at de ikke kan finde ud af at det er ude det foregår :lol:

 

Sympatiserer vidst bare - aner ikke hvad man gør.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Som med al anden træning drejer det sig om at fokusere på succes, for det er det positive hunden lærer af. At man skaber nogle rammer hvor hunden næsten ingen risiko har for at fejle ( i forhold til det vi tænker at den skal gøre/ ikke gøre).

 

Mht renligheds træning, skal man tænke forud for sin hund. Hvis hunden har haft vanen i mange mdr., så ved man jo hvornår det går galt og i hvilke situationer.

 

Hvis hunden f.eks. tisser på gulvet om natten, så lader man den ikke gå i andre rum end soveværelset. Man stiller vækkeuret og står op midt på natten og lukker hunden ud, så den tisser ude. Så "tvinger" man hunden til at få succes.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst bolette

Hej Kb.

Det er rigtigt irriterende, når ens dejlige hund bliver ved med at gøre sig ren på gulvet.

Jeg har et par råd I kan gøre brug af, og de har hjulpet både for mig og andre.

Det er vigtigt at fastholde, at rose hunden når den besørger ude...Ofte roser man hvalpen meget de første uger/måneder, for så at tage tingene som en selvfølge. Hunden gennemgår jo nogle udviklingsfaser, som også betyder at den kan "falde" tilbage med hensyn til eksempelvis renligheden (ex. ved første løbetid).

Det er altid smart at hunden har begrænset plads, når den skal sove og være alene hjemme. Hunden har ikke glæde af at have et helt hus til rådighed, da det ikke appelerer til at den skal ligge sig ned og finde ro. Et aflukke af hegn i et køkken eller bryggers er en god løsning. Om natten kan I med fordel lade den sove i en transportkasse, det er ikke synd for den, det vænner sig med garanti hurtigt til det, og vil selv løbe derind, når I gør klar til natten. Vi har praktiseret det med en af vores unghunde, hun var i transportkassen om natten i en periode på 6 uger, og er helt renlig nu.

Det er selvfølgelig altid vigtigt, at hunden har været aktiveret og er blevet godt luftet i løbet af dagen.

I må gerne skive tilbage, hvis I ønsker noget uddybet... ellers held og lykke.

Anja

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lydiaconstance

Hej med jer. Er ked af at høre om jeres problem. Jeg har selv en 5 mdr gammel shih tzu som jeg ikke kan få renlig. Hun er dygtyg til at tisse og lave udenfor og jeg roser hende hver gang MEN der sker stsdig DAGLIGT ulykker - måske 3-4 gange om dagen. Specielt om aftenen. Jeg lufter hende regelmæssigt ca hver anden time når hun er vågen men alligevel sker der uheld. Nogen gange har hun lige tisset udenfor og så tisser hun igen på gulvet lige når hun kommer ind. MEGET frustrerende.... Jeg håber det bliver bedre. Jeg ved ikke hvornår det er "normalt" at de blir renlige - synes alle andre har succeshistorie så det er helt rart at høre at andre kæmper med ligende problemer. Held og lykke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle hundeejere,

 

Jer som har problemer med, at hunden tisser eller besørger, når den er alene, er forårsaget af separationsangst.

 

Hvis hunden har fået et alene hjemme-problem, skal der tages hånd om det, da hunden er et social flokdyr og skal lære at være alene.

 

Ang. indlæg med transportkassen, er det meget vigtig, at hunden ikke puttes ind i kassen, uden nogen form for træning, da det kun fjerner symptomerne, men ikke problemet.

 

Det er noget, hunden skal lærer, som hundeejeren i indlægget også har gjort. Men kurvetræning er lige så nemt, at lærer hunden også slipper man for at lukke sin bedste ven inde.

 

Husk på et råd kan være nok så godt, men alle hunde er forskellige ligesom mennesker. Så kontakt derfor en adfærdsterapeut, der kommer hjem til jer og observerer hunden i dens vante omgivelser og derud fra laver øvelser og ændringer i hverdagen.

 

Mvh. Liselotte

http://www.dusmeddyrene.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lydiaconstance

Hej igen. Mht Chanel (min hund) er der bestemt ikke tale om seperationsangst. Det er ikke et problem når hun er alene hjemme (hvilket hun meget sjældent er endnu da endten jeg eller min mand er hjemme ofte - studerende på sommerferie). Problemet består i at hun ikke kan holde sig ret længe altså; går og småtisser specielt sidst på eftermiddagen/aftenen når hun leger her hjemme. Men det skal nok kommer. Jeg tror vejen frem er at lufte hende så ofte som over hoved muligt. At holde øje med hende på de kritiske tidspunkter og så ud med hende så snart hun ligger an til at skulle tisse. Jeg har læst at desto flere succesoplevelser desto tættere på målet er man. Så man må vel sørge for at få flere af dem - altså ud så ofte som nødvendigt. Mon hun så ikke med tiden lærer at fortælle når hun skal ud??? det håber og tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund med en lettere blærebetændelse har jo også svært ved at holde sig, så måske det skal undersøges, hvis ellers alt andet renlighed er på plads. Min erfaring med hvalpe er at når de er omkring 4 - 5 mdr kan de holde sig i op til omkring 7 - 8 timer hvis de ligger og sover, men er de i leg eller anden aktivitet så kan de godt rende og tisse flere gange i timem, det virker faktisk som de ikke har tid til at gøre sig færdige med alt det energi de har. Når jeg går tur med en lille hvalp og den sætter sig bliver jeg bag den så snoren trækker lidt bag ud så den ikke føler den skal nå at følge med.

 

Hilsen Karen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen,

 

Som jeg skrev i mit tidligere indlæg, er det hunde som tisser eller besørger, når de er alene og hvis de allerede har lært at gøre det uden for deres teritorium. Faktisk ligger det så dybt i hundens gener, at når de fødes, tisser eller besørger de ikke uden for flokken, netop for at undgå at tiltrække andre rovdyr, som de evt. kan være et let bytte for. Derfor skal vi mennesker lærer hunden at gøre det uden for teritorium, da det ikke er særlig hensigtsmæssigt i vores samfund. Ved at lufte hunden mange gange om dagen og forstærke den positivt i at tisse og besørge, vil hunden hurtigt finde ud af at tilpasse sig. Hunden bør tjekkes af en dyrlæge, hvis problemerne fortsætter. Dette indlæg er ikke personligt til nogle af jer, men en oplysning, jeg håber i kan drage nytte af.

 

mvh. Liselotte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lydiaconstance

Karen - jeg bed mærke i det du skriver om at de i en alder godt kan holde sig længe når de sover men tisser tit når de leger. Det er lige præcis sådan det er med min Chanel. Hun er 5 mdr og jeg har ingen problemer med hende undtagen når hun leger. Vi har en skovkat på 4 år og de knokler rundt med hinanden og elsker at lege sammen! og det er specielt sidst på dagen når vi er hjemme og konsentrerer os om andre ting. Hunden og katten leger og hun får så tisset på gulvet ind i mellem selvom at jeg lufter hende ofte. Er det normalt så?? Altså er der håb for at hun vokser fra det? Hun er som sagt dygtig til at tisse hver gang vi er ude - men hun har ikke lært at give besked endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg vil faktisk sige det er lige så normalt som børn også gør i bukserne for de glemmer simpelhen alt når de leger lige til problemet er der, og ja så er der jo kun gulvet da den ingen ble har på. Men du skal selv lære at læse hunden så du opdager når den bliver lidt stresset, og så skynd dig at sige den skal ud og tisse. Det tager tid, men det kommer helt sikkert.

 

Hilsen Karen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hej, jeg har en coton de tulear på 9 måneder, og jeg er ved at FÅ SPAT af at den tisser indenfor når den er alene hjemme. Er det noget med den race? Jeg har set flere indlæg der omhandler tissende bomuldshunde. Det skal siges at min holder sig aldeles glimrende om natten, op til 10-12 timer uden uheld, men når den er alene hjemme, skal der ikke mere end 3 kvarter til, før den har tisset. Den er aldrig alene hjemme mere end 5 timer ad gangen. Jeg har prøvet at stille dens madskål hvor den har tisset, men den finder da bare et andet sted i stuen. Er det bare lømmelalderen, der spøger?

 

Er der nogen, der har et godt råd?

 

Susan

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Jeg sidder lige og kigger i min bog til DKK opdrætteruddannelse og der står det at hvis man bruger rengøringsmiddel med ammoniak i kan det tiltrække hundene til igen at besørge inde. Brug også rodalon til at fjerne de sidste lugte fra tæpper og gulve. Bare en tanke om dette kunne være en hjælp.

 

Hilsen Karen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Susan

 

Vi har et vennepar der havde samme problem med deres hund tissede på gulvet kort tid efter de havde forladt hjemmet.De indkøbte et udstillingsbur hvor der er fin plads til hunden kan ligge ned og hvor der er plads til vandskålen.I starten forlod de hjemmet i kort tid,trappede det op til de var oppe på 4 timer.Så lod de hunden være uden for buret - forlod hjemmet kort tid - havde den tisset kom den tilbage i buret og de forlod igen hjemmet i kort tid.Det tog dem ca 10 dage at vænne hunden af med tisseriet

Samme metode kan i øvrigt også anvendes hvis hvalpen ødelægger inbo m.m

Jeg ved godt der er mange der er imod det med buret men kan det hælpe er det i mine øjne bedre frem for at skulle skille sig af med hunden :idea:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen,

 

Tak for rådet om buret, men det synes jeg nu er så drastisk igen.

Min nu 10 måneder gamle Coton de Tulear er blevet en del bedre til IKKE at tisse indenfor når den er alene hjemme. Jeg har nemlig gjort det at hver gang den har skullet være alene hjemme har jeg smidt en LILLE håndfuld godbidder ud der hvor den "plejer" at tisse, og så muntrer den sig med at finde de små bitte lækkerier, og 7-9-13 har der kun været ET tilfælde siden jeg klagede min nød her på siden. Måske det kan hjælpe andre i samme situation?

 

Venlig hilsen

Susan

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...