Hop til indhold

Berner Sennen han tilbydes til avl


Gæst Cæsar
 Share

Recommended Posts

Måske lyder folk inde på forum voldsomme og sure over dette, men tænk på hvalpekøberen som faktisk har fået et super venskab med denne hund, som pludselig står i den situation at skulle aflive sin bedsteven, måske fordi du ikke har gidet at bruge 1600,- på en scanning :vedikke:.

 

Groft sat op, så kan jeg meget nemt komme til at være den hvalpekøber.

 

Min Liva er købt uden stamtavle (har godt set at Cæsar har stamtavle) og uden HD-tjek.

 

Jeg står nu med en 2½ år gammel hund med middelsvær-til-svær HD, hvor der er en rimelig stor sikkerhed for, at jeg bliver nødt til at sige farvel "før tid".

 

Jeg har nu lært min lektie og kommer ikke til at købe hund igen uden at der er tjekket for HD (og andre arvelige sygdomme) både på forældrene og længere tilbage på stamtavle. Jeg vil til enhvert tid kraftigt anbefale andre at gøre det samme.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste herinde har jo bare den holdning, at det er dybt useriøst overhovedet at bruge hunde i avl, hvis der ikke er stor familiemæssig sansynlighed for, at afkommet kan forbedre racen. Dette kan kun gøres ved at checke hundenes familiemæssige baggrund, sygdomme, levealder, hvilke sygdomme ,der er opstået og i hvilken alder ,osv.

Så kan den sødeste ,smukkeste og sjoveste unghund ikke altid være en superavlshund, og f.eks HD optræder ikke altid fra ungdommen med gener for hunden.

Din holdning af ens ansvarlighed for avl er for mig dybt ansvarsløs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Groft sat op, så kan jeg meget nemt komme til at være den hvalpekøber.

 

Min Liva er købt uden stamtavle (har godt set at Cæsar har stamtavle) og uden HD-tjek.

 

Jeg står nu med en 2½ år gammel hund med middelsvær-til-svær HD, hvor der er en rimelig stor sikkerhed for, at jeg bliver nødt til at sige farvel "før tid".

 

Jeg har nu lært min lektie og kommer ikke til at købe hund igen uden at der er tjekket for HD (og andre arvelige sygdomme) både på forældrene og længere tilbage på stamtavle. Jeg vil til enhvert tid kraftigt anbefale andre at gøre det samme.

 

Ja kende ögså en der skulle aflive sin 4 mdr gamle lab pga hofterne :cry:.

Før jeg havde hund tænkte jeg heller ikke at det med scanninger og tjek var så vigtigt, men det har jeg lært.

 

Men som jeg også skrev, så kan alle hunde jo blive syge selvom forældrene er scannet i hoved og røv. Men man kan jo gøre sine forholdsregler ved at købe en hund hvor forældrene er tjekket :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åååååååhja... Min første berner havde AA og måtte operereres da han var 3½.

Derefter måtte han aldrig mere gå løs...:cry: Og han haltede resten af hans korte liv.

Han fik en mavedrejning et år senere, sikkert på grund af for lidt motion.....

 

Det er en kæmpetragedie at miste sin helt vidunderlige berner som man ville gøre ALT for.

 

Cæsar, hvad hvis din egen helt fantastiske berner begyndte at halte på et ben? Og efterfølgende bare fik flere og flere smerter? Hvad hvis DU måtte betale alt hvad du ejer og har på at få opereret din dejlige hund, kun for at opleve, at den alligevel ikke blev rask? Og at den kun fik et kort liv?

Gennemsnits-alderen for bernere er 7 år.

Jeg har haft 4 bernere....... Deres gennemsnitsalder var godtnok 8. Men gennemsnitslængden af liv med kvalitet var altså ikke meget over 5 år...

 

---Hvordan fortæller man to børn på 3 og 8 år, at vores dejlige ramse-bamse er død:megaked:?

 

DENGANG var der ikke meget kontrol med HD og AA. DENGANG var opdræt og parring meget baseret på forsøg og forsøg og forsøg.

Og masser af vidunderlige bernere måtte sige farvel til deres familier alt, alt for tidligt.

 

---Bernere har mange andre problemer end HD og AA. F.eks. kræft og allergi. Men DET er altså ikke seriøs grund nok til at skide på om avlsdyrene har HD eller ej.

 

---Jeg tror egentlig ikke, at det kan lade sig gøre at finde en tæveejer, der er ligeglad med hanhundens status. For det er opdrætter= tæveejeren, der kommer til at stå med retssager og erstatningskrav hvis hvalpene viser sig at have arvelige sygdomme.

Købeloven gælder også for berner-hvalpe.

 

Og hvis et kuld er på f.eks. 10 hvalpe, så kan hvalpekøberne meget nemt slå sig sammen om et samlet søgsmål, hvis der er flere hvalpe med arvelige sygdomme.

 

Der er alt, alt for meget at risikere for tæveejeren. Det er jo ikke ligefrem gratis at få et kuld hvalpe........

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Jeg er som sagt meget uenig i jeres betrækninger, og kan ikke forstå hvorfor folk synes at alle hunde skal være avlsgodkendt og tjekkes i hoved og røv. Jeg håber virkelig i kun spiser fritgående kød og er fanatiske angående alt dyrevelfærd, ellers er i svære at tage seriøse.

 

Hvis du går ned og køber en kylling i supermarkedet eller køber nogle æg, så har den kylling haft et rigtigt lorte liv, og ja det er synd, men sådan er verden nu engang skruet sammen.

 

Fordi det kan godt være i siger at Bernere er verdensmestre i at skjule deres smerte, men jeg kan sagtens se at min Berner ikke har problemer med hofterne, jeg kan selvfølgelig ikke garanterer at han ikke ligger på en kat. A men den måde han løbe og springer rundt på ville han ikke kunne med store smerter.

Og jeg bryder mig ikke om at folk herinde tænker at jeg er en dyreplager eller bruger ord som skødesløshed og ligegyldighed omkring mig som hundeejer. Jeg synes helt ærligt at det er usmageligt at i er så højt hellige. At jeg gerne ville have hvalpe med min Berner skal være til så stor debat gør mig sgu en smule rystet. Jeg ved godt dyrevelfærd kan få folk op i det røde felt, men alligevel synes jeg denne debat er kørt fuldstændigt af sporet.

 

Men husk nu at tænke på hvordan i køber ind, fordi ellers er i mere end svære at tage seriøse.

 

Jeg er færdig med dette forum, og synes det er synd og alle jer der skriver 2000 indlæg om året skal styre dette forum i så stor en grad, i skrammer alle andre væk. Men fint nok, dette forum er jeres liv. Tillykke med det, jeg ville hoppe tilbage til den virkelige verden og lege med min hund.

 

GOD JUL til alle

 

 

Jeg er helt nyt her på side, og jeg lavede denne profil pga af denne tråd som hoppet frem i en google søgning.

Jeg har ønsket mig en han berner sennen siden jeg var 15år... nu er jeg 28år har fået hus med en have hvor jeg har sat plankeværk omkring, og nu er der klar til jeg kan få mit ønske opfyldt, en dejlig berner hvalp, jeg er også kommet på venteliste og kan næsten ikke vente mere.

 

Jeg glad for du ytre din hensynsløse holdning her i dette forum, så man ikke løber i din fælde, :5up: og faktisk glad for at høre du er pænt nedstemt!:vinken:

og nu kalder jeg dig ikke for en dyreplager men du sammenligner dit berner sennen avl/opdræt med fjerkræ i fødevareindustrien.

Nu spiser jeg kun frigående dyr og æg der fra, men hvordan du fået krydset hund avl og fjerkræ til fødevare virker på mig ret uintelligent! "beklager"

 

Hvorfor vil du bare ikke have en scanning på din hund????

Er det for at undgå god viden, og mulighed for også lige at få tjekket op på så meget andet hos dyrelægen, samt få en god snak med ham/hende, måske ros for at have en flot og sund berner. og have en god samvittighed over det er tjekket...

 

Eller har du bare ikke råd? og er blevet rasmus-modsat typen som bare ikke vil scan den hund?

 

få nu bare den hund scannet, så er der nok også nogle flere velfortjente penge i det! og flere glade købere!

Link til indlæg
Del på andre sites

TIL Gæsten

HVIS MAN IKKE MED SIKKERHED HAR GARDERET SIG MOD AT LAVE NOGET DÅRLIGT,altså har undersøgt alle aner i hundens familie, kan man ikke seriøst tro, at man ved en parring kan forbedre racen.

Og HVIS DETTE IKKE ER OPFYLDT 100 %, ER MAN DYBT USERIØS.

 

Sådan er seriøs avl bare. At der alligevel i nogle racer kommer uheldige hvalpe til verden , er da frygteligt sørgeligt, men at lave dem bevidst er da værre?????????

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...