Hop til indhold

Julekonfekt.


DaniellaJ
 Share

Recommended Posts

Jeg synes heller ikke at det er godt :lol:.

Men alle andre i min familie æder det med velbehag, men tror da jeg skal forsøge mig med saltstænger, popcorn, cornflakes osv :lol:.

Ja, og hvis de ikke kan lide det, så kan det være du bliver fri for det til næste år :slem::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Do it :mrgreen: Er heller ikke super fan af marcipan/nougat klatter :lol: Mor og jeg besluttede os sidste år, for at vi skulle da lige lave noget konfekt. Efter 10 minutter var jeg ved at dø af kedsomhed og lortet blev aldrig spist op :genert::stupid:

 

Marcipan skal bruges til kransekage og nougat skal bare gå væk :mrgreen:

 

Nej...altså nej dog. Jeg tror da godt, at jeg kunne guffe sådan en rulle nougat, hvis det var :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har jo smagt min havregrynskugler... og siger bare til hvis du/I vil have opskriften :blink:

Uh ja, hit hit1 :-D

Så kan jeg da servere dem hvis min konfekt går helt i kage :klap:

 

Ja, og hvis de ikke kan lide det, så kan det være du bliver fri for det til næste år :slem::mrgreen:

Måske skulle jeg egentligt bare lave en masse dårligt konfekt, så jeg aldrig mere skal lave det :5up::-D:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Havregrynskugler

 

1 dl. piskefløde

100 g. smør eller margarine

200 g. sukker

250 malede havregryn ("hakket" i evt. foodprocessor)

1 spsk. mandelessens

3 spsk. kakao (rigtig kakao, ikke O´boy el.lign!)

Sukker (eller kokosmel)

 

Smøret el. margarinen smeltes i gryde, og koges sammen med piskefløden. Tages af varmen! Deri kommes de 200 g. sukker, mandelessens og kakao. Derefter kommes havregrynene i, og massen blandes til, at konsistensen er ensartet.

Rulles til kugler og rulles i sukker (eller kokosmel).

Opbevares i køleskab.

 

 

ADVARSEL: er STÆRKT vanedannende :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Havregrynskugler

 

1 dl. piskefløde

100 g. smør eller margarine

200 g. sukker

250 malede havregryn ("hakket" i evt. foodprocessor)

1 spsk. mandelessens

3 spsk. kakao (rigtig kakao, ikke O´boy el.lign!)

Sukker (eller kokosmel)

 

Smøret el. margarinen smeltes i gryde, og koges sammen med piskefløden. Tages af varmen! Deri kommes de 200 g. sukker, mandelessens og kakao. Derefter kommes havregrynene i, og massen blandes til, at konsistensen er ensartet.

Rulles til kugler og rulles i sukker (eller kokosmel).

Opbevares i køleskab.

 

 

ADVARSEL: er STÆRKT vanedannende :genert:

 

Muuuuummmssss :-D.

Kunne jeg godt spise nu :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tril små kugler af marcipan. Tryk dem derefter i form som små kegler. Dyp den tykke ende i smeltet chokolade og derefter i krymmel.

De kaldes "agern"

 

Tril små kugler af marcipan. Sæt et grønt eller rødt cocktailbær ovenpå og dyp bunden i smeltet chokolade.

 

Skær små firkanter, evt ruderformet, af nougat. På køl til helt kold og dyp dem i smeltet chokolade. Drys evt lidt viol eller andet pynt ovenpå. Guldstøv er fandme flot.

 

Tril marcipan i en lang tynd pølse. Gør det en gang til.

Kør dem fladagtig med kagerullen. Pensl evt den ene side af de flade pølser med pasteuriseret æggehvide.

Skær nougat til så det passer og læg dem sammen: Marcipan, nougat og marcipen med æggehvidesiden mod nougaten. Kør forsigtigt over med rullen. Skær kanterne til og skær "pølsen" i små snitter på skrå.

 

Ælt marcipan med Maliburom. Tril til små kugler, dyp i smeltet chokolade og vend i kokosmel.

 

Bland marcipan kaffe og whisky godt. Husk at smage på det undervejs. Tril til små kugler, pres dem lidt flade med en gaffel, dyp i smeltet chokolade

 

Denne her smager usandsynligt godt: For en tandpastaæske eller lignende lille form med bagepapir. Fyld lidt smeltet chokolade i bunden.

Læg herefter frugttoppe ("flæsk") i, gerne to ved siden af hinanden. Fyld chokolade over og læg endnu et lag frugttoppe. Fyld op med smeltet chokolade. Serveres i skiver.

Skal ikke være hundekold når den skal skæres.

 

En rest smeltet chokolade blandes med rosiner eller corn flakes og sættes på bagepapir i små toppe.

 

Hvis du vil imponere er der et par småting du kan gøre: Lav stykkerne mindre end du ellers synes, da chokoladen gør dem større.

 

Læg noget af konfekten i små papirsforme

 

Læg kun en anelse pynt på. Pynt kan være bittesmå "blade" skåret ud af frugttoppe ("flæsk"), violer, guld eller sølvstøv, små sukkerkugler, krymmel, pistacier og andre nødder.

 

Brug gerne både mørk, lys og hvid chokolade så der er variation at se på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Uhh uhhh:klap:

 

Ælt noget appelsin likør (frist presset saft KAN dog bruges, men ikke lige så godt;-)) ind i marcipan sammen med noget revet appelsin skal. Lig det på køl indtil det er HELT fast og muligt at trille kugler af...

 

Vend det i hvid chokolade:mums:

 

Hvad med at bage småkager???... Jeg skal snart igang - er kommet i gang meget senere end jeg plejer, så tror kun det bliver til Fedtebrød, vaniliekranse, Håkonskager og amerikanske cookies.. men mon ikke jeg laver lidt flere :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hmmm... Får pludselig syndige tanker om Amaretto...? Lyder det helt forkert? :hmm:

 

Ja - i hvert fald i forbindelse med marcipan.

Amaretto smager jo henad mandler - så jeg tror marcipanen vil komme til at smage syntetisk.

 

Amaretto er dog gud sammen med ladyfingers, chokolade, mascarpone og flødeskum :slem:

Og til at dryppe på lagkagebunde + en hel masse andet :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...