Hop til indhold

Kan / bør vi fodre vores hunde ifølge ulven?


Gæst snevinter
 Share

Recommended Posts

Gæst Malene Nielsen
Det mener jeg heller ikke, at den er - alle dyr skal behandles godt, mens de lever. Derfor køber jeg også kun økologisk kød, da dé dyr har haft det godt, mens de levede. :-)

 

Jeg er uddannet landmand med speciale i svin og jeg har arbejdet både med konventionelt og økologisk opdræt.

 

Nu ved jeg ikke hvor du har din viden fra, men de erfaringer jeg har stemmer i hvert fald ikke overens med dine.

 

Langt de fleste steder, hvor der opdrættes og opfedes på den konventionelle måde, lever grisene en kummerlig tilværelse, men de gør de også på langt de fleste økologiske landbrug.

 

Det der gør forskellen på et godt og dyretisk landbrug er personerne bag - og der findes lige så mange brådne kar der gemmer sig under 'Ø-mærket', som der findes gode.

 

Jeg har faktisk engang for ikke længe siden set et regnestykke på det, i forhold til de udgifter grise i det hele taget giver samdfundet hele vejen rundt tænkt, så er det ikke noget tjent på det samfundsmæssigt.

 

 

Har du stadig det regnestykke - for det ville jeg da meget gerne se, da de ikke stemmer overens med hvad der ellers tales om i landbruget.:???:

 

Svin er en af DK`s største exportvarer - eller det var de da dengang jeg var aktiv indenfor landbruget :-)

 

Jeg er selv stor tilhænger af dansk hestekød - det er nok den kød'produktion', hvor man som forbruger har den største garanti for dyrevelfærd - men også her kan man aldrig vide sig sikker.

 

Derudover laves der masser af dejligt oksekød omkring ved naboerne, hvor man selv har haft muligheden for at 'klappe' på koen og se den på marken. :-D

 

Svinekød er det lidt sværer med, da der er så mange forbud pga smitterisikoen, så fritidsavlerne har sværere ved at binde an med det - men det kan nu sagtens lade sig gøre, at finde en god kontakt, hvis man gør lidt benarbejde for sagen.:5up:

 

Hønsene og kyllingerne sørger min kære moder for - hun laver nogle fantastiske 'grill'kyllinger, der alle har fået lov til, at opvokse i en lille flok og som kommer ud og hakke på markerne og i urtehaven hver dag :mums:

 

Biprodukterne herfra (æggene) er alle med mørke orange æggeblommer og salmonellafri (jeg tester dem næsten dagligt i den hjemmelavede koldskål eller ovenpå tartarmaden :mrgreen:):5up:

 

Godt kød findes der heldigvis masser af her i min landsdel - men ja, det koster lidt ekstra :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

 

---et eller andet sted synes jeg også at det er uetisk at gøre så meget ud af en hunds foderbehov, samtidig med at der er så store problemer rundt omkring i verden med sult og sygdomme og underernæring blandt mennesker..

:neutral:Men det er så mine helt personlige følelser. Jeg ved godt, at mange måske ser anderledes på det.

 

Den kan jeg slet ikke følge men støder ofte på den, når andre mennesker hører hvilke summer jeg bruger på min hund,.... alle de børn i afrika der sulter....

 

Ja, det er da frygteligt men jeg fravælger så, bl.a at købe tøj til mig selv. Så hvis man vil harmes, synes jeg man bør se på dem der bruger både halve og hele millioner på at købe en bil. Min hund er dog trods alt et levende væsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
---et eller andet sted synes jeg også at det er uetisk at gøre så meget ud af en hunds foderbehov, samtidig med at der er så store problemer rundt omkring i verden med sult og sygdomme og underernæring blandt mennesker..

:neutral:Men det er så mine helt personlige følelser. Jeg ved godt, at mange måske ser anderledes på det.

 

Jeg er nok slet ikke enig ;) Mennesket er en nysgerrig race, som næsten ikke kan gøre andet end at udforske nye muligheder.

 

Fordi der er store problemer rundt omkring i verdenen, bør vi af etiske grunde holde vores nysgerrighed tilbage indenfor visse ting, som hundeernæring? Det synes jeg ikke.

 

Hvorfor bruge uetiske kræfter på hundefoder? Måske fordi det ikke kun stopper der?

 

På det videnskabelige plan har hundefoder undersøgelser gjort, at svar og nye opdagelser er blevet fundet indenfor helt andre områder, som kan gavne mennesker, også i den tredie verden.

 

På det personlige plan har det for mig haft en stor informationsværdi, som jeg selv kan bruge også. Det gør blandt andet, at jeg køber lidt mere økologisk end før. Det har også bredt sig til andre ting, som at jeg er blevet interesseret i at finde rengøringsmidler, der er bedre for miljøet. Begge, ting som gavner alle mennesker.

 

Fordi vi er nysgerrige, så er hundefoder ikke kun hundefoder - når vi bruger tid på noget, får vi ofte meget mere ud af det vi faktisk undersøger.

 

Men jeg forstår godt ideen med at vælge noget fra, fordi man så kan give den tid og resourcer det ville tage til nogle som virkelig har brug for det. ...hvis man så ender med at bruge tiden og resourcerne på dem, og ikke noget andet uetisk, som f.eks. at bruge tid til at finde ud af hvordan ens hund bedst kan lære at spore ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja... Men er det nok? Når der "produceres" over TYVE millioner grise i Danmark om året?

 

Ligegyldigt hvad vi gør vil det aldrig være "nok".

 

Og den produktion er en del af årsagen til den danske velstand, der gør dig -og mange andre i stand til at vælge økologisk kød...

 

Som flere nadre områder.

Hvad vil du synes er optimalt her? At man totalt undgår kontakt/støtte til alt som har/haft berøring med noget uetisk.

Så kan vi komme over på vacciner og medicin, det er ikke en køn verden.

Skal vi undlade at vaccinere vore hunde fordi vi ved at vaccinen er blevet testet på tusindvis af dyr forud?

 

Skal vi undlade at bruge vacciner fordi vi ved at heste står som "værter" for sygdomme og får tappet blod vi kan bruge til fremstiling af vaccine og andet?

 

Der er mange vinkler på

 

Jeg tror ikke rigtig jeg får ro i sjælen før økologi bliver et lovkrav i Danmark. Og ikke kun for dem, der vælger at have råd.

 

Noget som kan få mig til at flippe skråtlæns er at når det økologiske kød ikke kan sælges til prisen, så pakkes det som traditionelt kød og sælges til de billige priser.

 

Det vil sige at jeg køber økologisk kød dyrt og min nabo, som er ligeglad, får økologisk kød smidt i nakken - fordi hun ikke vil betale det...

 

Det samme med frugt og grønt

 

Alle fødevarer -både til Danmark og til eksport-- burde produceres økologisk. Af dyreetiske hensyn. Af hensyn til miljøet. Og allermest af etiske årsager.

--Den udvikling, der er sket i de sidste 50 år med landbruget, den er altså afstumpet.

 

Økologisk og friland - Kan ikke være mere enig

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Nu vi er igang med alt det med økologi og dyrevelfærd! Først og fremmest gør vi vel alle hvad vi mener er bedst for vores dyr, jeg mener da også at vi skal behandle dyrene med respekt, med omtanke og på bedst mulig måde!! Ingen tvivl om det. Men på den anden side, er vi så meget værre end den rå natur, har dyrene det godt i naturen?? Er naturen fri for hvad mennesker kalder tortur/dyremishandling når det gælder om føde??

Det kan ikke bliver mere økologisk end det, dette klip viser... IKKE FOR SARTE SJÆLE!!! Men det er en del af livet i naturen, hvor brutalt det end måtte være...

http://ekstrabladet.tv/nyheder/udland/article1020060.ece

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har valgt ikke at se det klip, jeg ER nemlig sart...

 

Hvis det drejer sig om at dyr dræber dyr og f.eks. æder dem inden de er helt døde, så er det bestemt grusomt.

 

Men da menneskeracen har udråbt sig til herskere over Jorden i kraft af højere intelligens, må dette også medføre et ansvar.

Det bør ikke være svært at sætte sig ind i hvordan koen/den nyfødte kalv har det ved adskillelsen få timer efter fødselen.

 

Eller kalve som må leve af mælk fordi deres kød derved bliver lysere og åbenbart mere attraktivt.

 

Eller soen som knap kan røre sig i sin lille bås.

 

Grislinger som får klippet haler, tænder og testikler af uden bedøvelse.

 

Lam som får elastikker om halen så den falder af...

 

Fjerkræ eller andre dyr som stuves sammen på et lille areal... Pyhhh...

 

Alt dette og mere til er udtænkt af menneskehjerner i fortjenestens hellige navn.

 

Jeg pudser ikke min egen glorie, jeg kan garanteret også "tages" i noget forkert, men et sted skal man jo begynde. Og jeg griber også i egen barm og ser grundigt på mig selv ind imellem.

 

Og råber op. For dyrenes og vores egen skyld.

 

Den lille sultende afrikanerdreng får det ikke bedre af at dyr i Danmark også bliver behandlet skidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Langt de fleste steder, hvor der opdrættes og opfedes på den konventionelle måde, lever grisene en kummerlig tilværelse, men de gør de også på langt de fleste økologiske landbrug.

 

Det der gør forskellen på et godt og dyretisk landbrug er personerne bag - og der findes lige så mange brådne kar der gemmer sig under 'Ø-mærket', som der findes gode.

 

 

Jeg er enig i at det er vigtigt hvem der står bag, specielt nu hvor økologi er meget populært (det er skønt), der skal efter min mening være meget tilsyn !!

 

Dog kan man være nok så varmt et menneske når man har tusinder fixserede søer stående i stalden, men forhåbentlig kan denne varm person gøre mere ved skuldersårene :hmm:

 

Tænk at grisemødrerne skal stå med store sår på skuldrerne, helt ind til benet tiltider, sikke et liv :cry:

 

Har du stadig det regnestykke - for det ville jeg da meget gerne se, da de ikke stemmer overens med hvad der ellers tales om i landbruget.:???:

 

Jeg har ikke artikeln mere, den var fra Politiken, den handlede om hele økonomien omkring svinebrug, altså når man ser på alle afledte faktore :-)

 

Fx landbrugsstøtten, som du og jeg betaler, forureningen, alt :-D

Og der var der et minus på bundlinjen og dybest set er det jo den måde at regne det ud der er vigtigt for samfundet, nogle af regningerne står og samler renter og skal først betales af vore børn og børnebørn ;-)

 

 

Jeg er selv stor tilhænger af dansk hestekød - det er nok den kød'produktion', hvor man som forbruger har den største garanti for dyrevelfærd - men også her kan man aldrig vide sig sikker.

 

 

Det er rigtigt, det køber jeg også indmellem hos den lokale slagter der slagter selv på et lille slagteri.

Jeg har været inde og se forholdene, det er godt med sådan et lille sted!

 

Derudover laves der masser af dejligt oksekød omkring ved naboerne, hvor man selv har haft muligheden for at 'klappe' på koen og se den på marken. :-D

 

Osse her :-D

 

Svinekød er det lidt sværer med, da der er så mange forbud pga smitterisikoen, så fritidsavlerne har sværere ved at binde an med det - men det kan nu sagtens lade sig gøre, at finde en god kontakt, hvis man gør lidt benarbejde for sagen.:5up:

Ja, det ville være dejligt med sådan en kontakt :-)

 

Jeg havde selv svin i firserne, dengang var det ikke så besværligt, og hold da op hvor de smagte godt :shock:

 

 

Hønsene og kyllingerne sørger min kære moder for - hun laver nogle fantastiske 'grill'kyllinger, der alle har fået lov til, at opvokse i en lille flok og som kommer ud og hakke på markerne og i urtehaven hver dag :mums:

 

Det er skønt med små hønsehold :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Nu vi er igang med alt det med økologi og dyrevelfærd! Først og fremmest gør vi vel alle hvad vi mener er bedst for vores dyr, jeg mener da også at vi skal behandle dyrene med respekt, med omtanke og på bedst mulig måde!! Ingen tvivl om det. Men på den anden side, er vi så meget værre end den rå natur, har dyrene det godt i naturen?? Er naturen fri for hvad mennesker kalder tortur/dyremishandling når det gælder om føde??

Det kan ikke bliver mere økologisk end det, dette klip viser... IKKE FOR SARTE SJÆLE!!! Men det er en del af livet i naturen, hvor brutalt det end måtte være...

http://ekstrabladet.tv/nyheder/udland/article1020060.ece

 

 

Det er en optagelse af en elg som er ved at blive spist af en bjørn, hvor det opdages at elgen ikke er helt død endnu, men ret omtumlet. Bjørnen ser lidt ud som om den har svært ved at håndtere så stort et bytte...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Jeg har valgt ikke at se det klip, jeg ER nemlig sart...

 

Hvis det drejer sig om at dyr dræber dyr og f.eks. æder dem inden de er helt døde, så er det bestemt grusomt.

Det er en bjørn som æder en levende elg

Men da menneskeracen har udråbt sig til herskere over Jorden i kraft af højere intelligens, må dette også medføre et ansvar.

Om vi skal tillægge og højere intelligens..tja, vi er da meget bedre til at ødelægge og udrydde ALT end andre pattedyr

Det bør ikke være svært at sætte sig ind i hvordan koen/den nyfødte kalv har det ved adskillelsen få timer efter fødselen.

 

Eller kalve som må leve af mælk fordi deres kød derved bliver lysere og åbenbart mere attraktivt.

 

Eller soen som knap kan røre sig i sin lille bås.

 

Grislinger som får klippet haler, tænder og testikler af uden bedøvelse.

 

Lam som får elastikker om halen så den falder af...

 

Fjerkræ eller andre dyr som stuves sammen på et lille areal... Pyhhh...

 

Alt dette og mere til er udtænkt af menneskehjerner i fortjenestens hellige navn.

 

Jeg pudser ikke min egen glorie, jeg kan garanteret også "tages" i noget forkert, men et sted skal man jo begynde. Og jeg griber også i egen barm og ser grundigt på mig selv ind imellem.

 

Og råber op. For dyrenes og vores egen skyld.

 

Den lille sultende afrikanerdreng får det ikke bedre af at dyr i Danmark også bliver behandlet skidt.

Det er vi jo ikke uenige om.

Det jeg ville sige var bare om vi skal gå alt for meget op i økologi og fodre hunden naturligt som ulven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er vi jo ikke uenige om.

Det jeg ville sige var bare om vi skal gå alt for meget op i økologi og fodre hunden naturligt som ulven.

 

Jeg synes ikke vi skal fodre hunden som ulven, men det har jeg skrevet, økologi absolut jo :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Hvis man virkelig mener at vores egen produktion af fødevarer er nærmest uetisk og miljøbelastende som jeg syntes det fremgår . Bør vi så ikke holde os fra alt der kommer udefra.

 

Det er jo også en voldsom miljøbelastning at importere:

Ris.

Frugter

Kaffe

Te.

Krydderier.

osv osv.

 

At jeg evt. skulle bidrage til en global opvarmning og uetiske dyrehold fordi jeg har valgt at fodre mine hunde med råt kød, er nok en ting der skal holdes op mod alternativet. Nemlig at skulle købe færdiglavet foder der har krævet temmelig mange energikilder for at nå hjem til mig.

Råvarer skal fremskaffes til fabrikken og fabrikken skal også bruge energi. Det skal distribueres og jeg skal også transportere det hjem fra en forretning jeg ikke plejer at komme i.

 

 

Jeg ser det som at des færre behandlinger,forarbejdninger og transporter vore slagtedyr gennemgår des bedre for vores miljø. At jeg så heller ikke skal stå og bruge ekstra energi ( strøm) på at tilberede det er et plus oveni.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

For at komme tilbage til trådens emne:

 

Det er interessant, at vi tager så meget fra ulven som muligt, hvad enten vi forsøger at forstå hundeflokkens sociale liv bedre ved at observere ulveflokke, eller ændre vores hunds foderplan, så den ligner ulvens.

 

Nogle vil gerne komme så tæt på ulvens diæt som muligt, ...jeg vælger at kalde det byttedyrsmetoden her (måske hedder det noget andet?)

 

Om ikke ligefrem at ramme ulvens metoder ,men så i det mindste tilgodese at hunden ER carnivor. Og ikke som Ian Billinghurst gerne vil det en omnivor med en carnivor´s baggrund.

 

Jeg foretrækker at kalde hundene for opotunister, der spiser det der kommer deres vej.

 

 

 

Hvis man skal fodre efter byttedyrsmetoden, skal man jo vide hvad byttedyret består af. Hanne H. Jørgensens webside siger blandt andet:

 

Ulven 'foderplan' består af (fra byttedyret, wapitihjort)

14% organer

46% større og mindre muskelgrupper (kød)

8% hjerne og hud (og knogler)

de sidste 32% spises ikke (f.eks. vom indhold og skelet)

 

Hvad har i af tanker omkring dette?

 

 

Samme tanker som Hanne Hjelmer:

 

Citat: Fjeldhund.dk

 

HAR HUNDE BRUG FOR KULHYDRATER ?

 

I det hele taget er det spørgsmålet, om hunde overhovedet har brug for kulhydrater. Dr. David Kronfeld (1978) mener ikke, at det er nødvendigt at give voksne hunde og afvænnede hvalpe kulhydrater. I hundes (og andre dyrs) lever er der et energi depot af glykogen, som betegnes dyrisk stivelse. Og ifølge David Kronfeld er hundes lever nemt i stand til at syntetisere (sammenfatte enheder til en helhed) tilstrækkelig glukose (fra aminosyrer som stammer fra protein og glycerol som stammer fra fedt) til at transportere rundt i blodet (blodsukker) til brug i andre væv.

 

ANDELEN AF KULHYDRATER I KOSTEN

 

Forskning har vist, at op til 50% af en voksen hunds daglige føde kan komme fra kulhydrater. De 50% er inklusive mellem 2,5 til 4,5 % kostfibre. Det svarer nogenlunde til andelen af kulhydrater i thailandske dingoers føde, som består af 53,2% kulhydrater, som stammer fra kogt ris, rå banan, rå kokosnød, kager og uidentificerede typer af grønsager samt sukkervarer. Til sammenligning udgør plantekulhydrater kun 2% af den australske dingos føde. Laurie Corbett(1995) mener, at de thailandske dingoers mindre kropstørrelse skyldes det større indtag af kulhydrater. At forskning har vist, at 50% af en voksens hunds føde kan komme fra kulhydrater, er ikke det samme som, at det er det optimale for hunde. De ca. 50% betegner snarere grænsen for, hvad hunde kan tåle uden at blive syge.

 

------------------------------------------------------------Citat slut.

 

 

- Hvis vi virkelig skal dække alle hundens ernæringsbehov, kan vi så gøre det gennem byttedyrsmetoden?

 

Ja. Men læs HHJ´s begrundelse for ikke at fodre med vom-indhold. Eller andre kulhydrater.

 

 

Er det muligt for os, at give vores hunde hele byttedyr med fjer/pels, øjne, involde, indmad, kirtler, de parasitter osv der findes på dyret, ikke drænet for blod, negle/hove, sener, osv?

 

Her sætter jeg så grænsen. Det gider jeg simpelthen ikke at have liggende på stuegulvet.

 

 

Indebærer det ikke også (og er det derfor vigtigt?) rester af byttedyret nogle dage senere, som er halvvejs forrådnet? Og afførring fra forskellige dyr, som ulven spiser (mere om vinteren).

 

Afføring fra planteædere er da sikkert ganske udemærket men igen sætter jeg en grænse for "det naturlige"

 

 

 

Skal der være dage, hvor hunden ikke får mad, eller kun gnaver lidt på et ben, da det ikke fanges byttedyr hver dag i ulvens liv.

 

Den nyeste forskning viser at et begrænset indtag af næring faktisk forlænger livet. " Det er" siger forskerne, " som om at kroppene har et kalorieur indbygget" og " Ældningen og sygdomme kommer hurtigere des mere man spiser". Herunder hvis man spiser for mange forarbejdede fødevarer. Og især det enorme forbrug af sukker fuldstændigt tosset.

Kroppen, herunder også hundenes, holder sig faktisk signifikant yngre af så naturlige råvarer som muligt.

DR/p1

http://netradio.dr.dk/content.asp?mode=archive&asx=http%3A//www.dr.dk/forms/published/playlistgen.aspx%3Fqid%3D699224&channel=p1&program=det%20optimerede%20menneske_%20alder&date=&length=59%3A30&&participant=yes

 

 

 

Fordi ulven skal overleve i det vilde, og derfor spiser på denne måde, betyder det derfor så nødvendigvis, at det er den bedste måde? Kan man faktisk forbedre ulvens diæt?

 

Måske men jeg tvivler på at vores viden på området er bedre end år af evolution.

 

 

Er det en god ide at fodre alle hunde efter samme metode? De som har et svagt immunforsvar f.eks?

 

Hvis vi skal holde os til det "naturlige" så er der desværre kun en vej for de svage. Hvis vi skal holde os til det naturlige.

 

 

 

Jeg er selv positiv stemt mht metoden, men kan godt lide at stille spørgsmål til det også.

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

At jeg evt. skulle bidrage til en global opvarmning og uetiske dyrehold fordi jeg har valgt at fodre mine hunde med råt kød, er nok en ting der skal holdes op mod alternativet. Nemlig at skulle købe færdiglavet foder der har krævet temmelig mange energikilder for at nå hjem til mig.

Råvarer skal fremskaffes til fabrikken og fabrikken skal også bruge energi. Det skal distribueres og jeg skal også transportere det hjem fra en forretning jeg ikke plejer at komme i.

 

 

Økologisk set er det jo så mest hensigtsmæssigt at fodre sin hund med de samme fødevarer som man selv spiser. ---Hvilket jo også har været den mest udbredte skik gennem mange tusinde år. --Så genetisk er hunden også blevet tilpasset den type foder. Det er kun indenfor de sidste årtier, at man har fundet på, at hunde skal have en anden slags kost end deres mennesker.

Hunden kan sagtens leve som omnivor. Mere interessant er det, om visse hunde også kan leve som herbivore... --Man kan jo godt finde både proteiner og fedtstoffer i planteriget, -og omnivore mennesker bliver jo kun sundere ved i stedet at leve af en varieret vegetabilsk kost.. ---Jeg tror faktisk på, at der ER hunde, der lever et udmærket liv som herbivore, -eller vegetarer, som vi jo lisså godt kan kalde dem. --Ikke at alle hunde tåler det, men alle tåler heller ikke BARF.

 

Jeg synes det er fint nok at fodre sin hund med kød eller hvad man nu vælger.

Det, jeg synes er ude af proportioner er, når man går så vildt op i dyrevelfærd.... men kun på vegne af vores hunde. Ikke på vegne af alle de andre firbenede skabninger, vi har knyttet til os.

Det mindste man kan gøre som menneske hvis man ønsker en rød bøf (til sig selv eller til sin hund :lol:) -det er da at stræbe efter, at bøffen har haft en mindst lige så omsorgsfuldt liv som éns hund.

 

---Og med hensyn til kost, så er det da NOGET grotesk, at gå så vildt op i om hunden har sunde spisevaner...... Hvor mange går -helt ærligt-- lige så meget op i sine egne spise/levevaner?? :mrgreen:

 

---VI og vores helbred skal holde mange flere år end hundens helbred.

 

Hvis folk var lige så omhyggelige med deres eget helbred, så ville vi kunne afskaffe en lang række af livsstilssygdomme.:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Det, jeg synes er ude af proportioner er, når man går så vildt op i dyrevelfærd.... men kun på vegne af vores hunde. Ikke på vegne af alle de andre firbenede skabninger, vi har knyttet til os.

Det mindste man kan gøre som menneske hvis man ønsker en rød bøf (til sig selv eller til sin hund :lol:) -det er da at stræbe efter, at bøffen har haft en mindst lige så omsorgsfuldt liv som éns hund

 

Det stræber jeg da også efter. :engel: Fodrer for øvrigt ikke Tyson efter BARF - men går op i, at han får kvalitetsmad med højt indhold af kød...

 

---Og med hensyn til kost, så er det da NOGET grotesk, at gå så vildt op i om hunden har sunde spisevaner...... Hvor mange går -helt ærligt-- lige så meget op i sine egne spise/levevaner?? :mrgreen:

 

Det gør jeg. Helt ærligt. :-):engel: :engel: :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Økologisk set er det jo så mest hensigtsmæssigt at fodre sin hund med de samme fødevarer som man selv spiser. ---Hvilket jo også har været den mest udbredte skik gennem mange tusinde år. --Så genetisk er hunden også blevet tilpasset den type foder. Det er kun indenfor de sidste årtier, at man har fundet på, at hunde skal have en anden slags kost end deres mennesker.

 

Ja. Producenterne af dyrefoder er dygtige. :roll:

Men set i lyset af hvad hundene muligvis fik for år tilbage, så var fuldfoder et fremskridt.

Alene holdningen til hunden som individ var på den tid ( hvornår det så var) noget anderledes hvilket afspejlede sig i hvad man mente den kunne få at spise.

 

Hunden kan sagtens leve som omnivor. Mere interessant er det, om visse hunde også kan leve som herbivore... --Man kan jo godt finde både proteiner og fedtstoffer i planteriget, -og omnivore mennesker bliver jo kun sundere ved i stedet at leve af en varieret vegetabilsk kost.. ---Jeg tror faktisk på, at der ER hunde, der lever et udmærket liv som herbivore, -eller vegetarer, som vi jo lisså godt kan kalde dem. --Ikke at alle hunde tåler det, men alle tåler heller ikke BARF.

 

Ja man kan finde både proteiner og fedtstoffer i planteriget. Men som du kan læse i HHJ´s artikel så er en kost baseret på store mængder kulhydrat ikke at foretrække. Hundens anatomi er stort set ikke gearet til de enorme kulhydrat mængder.

Hvilket vi i øvrigt heller ikke er .Men det er en anden historie.

 

Jeg synes det er fint nok at fodre sin hund med kød eller hvad man nu vælger.

Det, jeg synes er ude af proportioner er, når man går så vildt op i dyrevelfærd.... men kun på vegne af vores hunde. Ikke på vegne af alle de andre firbenede skabninger, vi har knyttet til os.

 

Enig.

 

Det mindste man kan gøre som menneske hvis man ønsker en rød bøf (til sig selv eller til sin hund :lol:) -det er da at stræbe efter, at bøffen har haft en mindst lige så omsorgsfuldt liv som éns hund.

 

Jeg er ikke parat til at betale for at en ko er blevet klappet hver dag eller får lov at ligge i sengen. :cool: Men den skal dælme have haft lov til at være ko.

 

---Og med hensyn til kost, så er det da NOGET grotesk, at gå så vildt op i om hunden har sunde spisevaner...... Hvor mange går -helt ærligt-- lige så meget op i sine egne spise/levevaner?? :mrgreen:

 

Faktisk har all den debat omkring hundefoder, fået både mig og fruen til at gøre os de samme overvejelser omkring vores agen mad.

 

Et par links hvis det skulle have interesse.

 

http://www.sundhedsrevolutionen.dk/

http://www.alun.dk/kurser-stenalder-kost-cordain.asp

 

 

 

Hvis folk var lige så omhyggelige med deres eget helbred, så ville vi kunne afskaffe en lang række af livsstilssygdomme.:-P

 

Jep. Det er tankevækkende at netop vore kæledyr har fået de samme livsstilssygdomme som vi.

 

Allergi

Diabetes.

Fedme.

Hjerteproblemer.

Cancer.

Osv.osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
---Jeg tror faktisk på, at der ER hunde, der lever et udmærket liv som herbivore, -eller vegetarer, som vi jo lisså godt kan kalde dem. --Ikke at alle hunde tåler det, men alle tåler heller ikke BARF.

 

 

Sjovt - jeg kom lige forbi noget omkring dette. Som du siger, så er det nok ikke en god ting at hunde generelt lever som vegetarer - men nogle gør pga allergier og nogle gør pga ejere som selv er vegetarer, og dermed synes at deres hund også har bedst af dette.

 

Der er faktisk en god håndfuld tørfoder producenter i USA som også har vegetar varianter på markedet.

 

Den ældste hund (en collie fra england) er 27 år og har levet som vegetar siden den var 2, mener jeg. Jeg er kommet forbi dette info flere gange, men har ikke chekket hvor sandfærdigt det er. Men det var da i nyhederne:

http://dogsinthenews.com/issues/0209/articles/020918a.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Sjovt - jeg kom lige forbi noget omkring dette. Som du siger, så er det nok ikke en god ting at hunde generelt lever som vegetarer - men nogle gør pga allergier og nogle gør pga ejere som selv er vegetarer, og dermed synes at deres hund også har bedst af dette.

 

Der er faktisk en god håndfuld tørfoder producenter i USA som også har vegetar varianter på markedet.

 

Den ældste hund (en collie fra england) er 27 år og har levet som vegetar siden den var 2, mener jeg. Jeg er kommet forbi dette info flere gange, men har ikke chekket hvor sandfærdigt det er. Men det var da i nyhederne:

http://dogsinthenews.com/issues/0209/articles/020918a.htm

 

 

Ja, der er bestemt ingen grund til at være firkantet :lol:

 

Jeg har også kendt vegetarhunde der har set ud til at trives :-)

 

27 år for en vegetar hund er flot, ja det ville være flot for enhver

hund:shock:

 

Faktisk ved vi ikke ret meget om det, når man går de ting der er nævnt efter i sømmene så er det noget vi tror det meste :-)

 

Eller nogen har gode erfaringer med osv..

 

Min dyrlæge, Gudrun Frantsen siger at vi ved faktisk ikke ret meget om hunde og kost, ingen vil betale for de uvildige undersøgelser :-)

 

Gudrun bruger traditionel kinesisk medicin til hunde, katte og heste, herunder kostterapi, her ligger meget erfaring bag idet det er en meget gammel behandlingsmetode :-)

 

Vi må hver især finde det vi tror på, og støtte os til de vi tror på :-)

 

Jeg ved at for nogen hunde er barf det optimale, for andre er det

ikke :-)

 

Hvis man har et større hundehold vil man sikkert også støde på forskellige behov hos hundene :-)

 

Jeg har bedt Gudrun om råd til hvad hun mener er det rigtige for mine hunde og det følger jeg trygt og med glæde :-)

 

Jeg puttede lige linket ind i google oversættelses program, det bliver lidt sjovt :lol:

 

http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fdogsinthenews.com%2Fissues%2F0209%2Farticles%2F020918a.htm&hl=da&ie=UTF8&sl=en&tl=da

 

Hvis der er sider i skal have oversat, så husk http://translate.google.com/translate_t?hl=da

 

Det kan blive mere forståeligt, og ofte en hel del sjovere :-D:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst milder batmusen

jeg tror på man kan prøve at kopiere det ulve spiser til vores hunde men aldrig nogensinde 100% da vi og vore hunde ikke lever efter naturloven

og som en skriver længere oppe er vores hunde meget svagere og ikke så stærke som ulve hvor kun de sundeste og stærkeste overlever

men når det så er sagt er den rå måde klart den bedste måde at fodre sine hunde på

mine 2 schæfere er meget smukkere gladere lugter ikke osv osv efter de er på råt mad :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
jeg tror på man kan prøve at kopiere det ulve spiser til vores hunde men aldrig nogensinde 100% da vi og vore hunde ikke lever efter naturloven

og som en skriver længere oppe er vores hunde meget svagere og ikke så stærke som ulve hvor kun de sundeste og stærkeste overlever

men når det så er sagt er den rå måde klart den bedste måde at fodre sine hunde på

mine 2 schæfere er meget smukkere gladere lugter ikke osv osv efter de er på råt mad :vinken:

 

Måske har maange års avl på hunde der er blevet fodret med alt muligt andet end kød været bidragende til de mange tilfælde af allergi, intollerance og hvad ved jeg. Dette kombineret med den øgede focus på hunden som familiemedlem. Med hvad der til hører.

Måske er det medvirkende til mange af de "skravl" der findes blandt hunde i dag.

Og så har avlerne nok en stort ansvar også. At sørge for at det kun er fuldstændigt sunde og stærke individer der parres, således at det er de stærkeste der formerer sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror på man kan prøve at kopiere det ulve spiser til vores hunde men aldrig nogensinde 100% da vi og vore hunde ikke lever efter naturloven

og som en skriver længere oppe er vores hunde meget svagere og ikke så stærke som ulve hvor kun de sundeste og stærkeste overlever

men når det så er sagt er den rå måde klart den bedste måde at fodre sine hunde på

mine 2 schæfere er meget smukkere gladere lugter ikke osv osv efter de er på råt mad :vinken:

 

Det kan SYNES som om at Barf er det rigtige for vores hunde, fordi de nedstammer fra ulven.

 

Men Barf-foder har et meget højt indhold af protein.

 

OG hvis man fodrer en hvalp af en gigant-race med høj-proteinfoder, så udvikler den knoglesygdomme, som invaliderer den som voksen. Det ER forsøgt.

Så en grand danoir eller en sankt bernhard har altså fjernet sig for langt fra deres forfædre til umiddelbart at kunne tåle den samme kost.....

 

 

Det er pudsigt, at du skriver at dine schæfere ikke lugter efter at de er kommet på råt kød?

Vilde rovdyr HAR da en stærk lugt, som alle der har været i nærheden af dem, -kan beskrive?:neutral:

Hvis hunde kommer til at lugte MINDRE af at få råt foder, så må det være fordi kosten mangler noget i forhold til ulvens... Måske noget tarmindhold... :-P

Tarmindholdet er det første en hund/ulv vil spise af et byttedyr.:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg tror på man kan prøve at kopiere det ulve spiser til vores hunde men aldrig nogensinde 100% da vi og vore hunde ikke lever efter naturloven

og som en skriver længere oppe er vores hunde meget svagere og ikke så stærke som ulve hvor kun de sundeste og stærkeste overlever

men når det så er sagt er den rå måde klart den bedste måde at fodre sine hunde på

mine 2 schæfere er meget smukkere gladere lugter ikke osv osv efter de er på råt mad :vinken:

 

Dejligt dine to hunde fungerer godt på det rå.

 

Men, for der kommer et men... Der mangler undersøgelser som er foretaget over et bredt hundemateriale til at påvise/afvise en fodertype som det bedste for hunde.

 

Min hund fungerer fint på hjemmelavet foder + lidt andet.

Dine to hunde og min hund er dog ikke nok at gå ud fra som grundlag for en viden.

 

Vi må tro vi gør det bedste, men først om mange år vil vi vide om det så var godt eller ej.

 

For år tilbage da jeg startede med selv at lave foder til mine hunde oplevede jeg at deres urin blev mindre gul og mindre lugtende, de livede op og virkede friskere, de lugtede betsemt ikke osv osv.

Jeg regner med dette skyldtes foderskiftet.

 

Det er bare sådan at et foderskift fra stort set hvilket "dårligt" foder til et andet produkt giver en positiv effekt på hunden alene på grund af at hunden tilføres andre foderemner og muligvis får "renset" op i systemet.

 

Nogle hundeejere oplever så, at hunden falder "tilbage" igen efter et stykke tid.

 

Det jeg egentlig bare vil sige er, at tiden må vise hvilken type foder hunde har bedst af - eller også vil tiden vise at der er stor forskel på hvad hundeindividerne har bedst af...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

vilde rovdyr i naturen har ikke en stærk lugt i pelsen da deres bytte ville kunne opfange denne lugt og løbe inden

de har dog en stærk lugr når de markere deres omr

 

en hund skal ikke lugte grimt fra pels og mund

mange hunde har en stærk lugt af hund når man omgåes disse hunde

selvfølgelig er mange hunde bevæget sig for langt væk fra naturen pga denne manipulerende avl

måske burde avlerne se mere på den hele hund istedet for ofte kun udseende og racestandard

alt dette med man ikke må cykle,gå lange ture med hvalpen osv osv trapper er pga disse hunde er for skravlet avlet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
vilde rovdyr i naturen har ikke en stærk lugt i pelsen da deres bytte ville kunne opfange denne lugt og løbe inden

de har dog en stærk lugr når de markere deres omr

 

en hund skal ikke lugte grimt fra pels og mund

mange hunde har en stærk lugt af hund når man omgåes disse hunde

selvfølgelig er mange hunde bevæget sig for langt væk fra naturen pga denne manipulerende avl

måske burde avlerne se mere på den hele hund istedet for ofte kun udseende og racestandard

alt dette med man ikke må cykle,gå lange ture med hvalpen osv osv trapper er pga disse hunde er for skravlet avlet

 

At man ikke må cykle, gå lange ture med hvalpen m.m., er rigtigt sund fornuft og ikke fordi hundebabyer er skravlede!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

skravl er det hvis de får knogle og ledproblemer af dette.

ja det er fornuftigt det er jeg enig i

men hvis hvalpe får så knogleproblemer af lange ture og for at gå op til 2 sal når den skal ud så er de sørme ikke særlig stærke

foder er en mindst 60% skyld i knogle og ledproblemer de sidste 40 er arv og miljø

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...