Gæst glenn_24 Skrevet December 26, 2010 Rapporter Share Skrevet December 26, 2010 hej med jer jeg skriver i håb om der er nogle af jer som kan komme med nogle gode råd til hvad jeg kan gøre så min hund kan falde lidt mere til ro.. feks. får vi besøg af familien som vores hund kender er hun helt vild og falder ikke rigtig til ro på noget tidspunkt men når gæsterne så er kørt er hun træt og liger sig til og sove men det er ikke kun hvis vi får gæster hun er meget aktiv næsten altid og render og i røven uanset hvor vi skal hen det er som om hun ikke falder til ro jeg har så også tænkt på om det bare er teenage generne der går hun er så aktiv.. ps. der er tale om en tæve på næsten 2 år som vejer 46,3 og måler 65 over ryggen hun bliver fodret 2 gange dagligt ca 170 g. A. 2 gange hendes hundefoder hedder DADO SENS med ris og kylling desuden har vi en stor have på 2500 kvm som hun hyger sig i tit udover det går vi en tur på ca 30-60 min næsten hver dag.. håber i kan kommen med nogle råd til mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Irene Besvaret December 26, 2010 Rapporter Share Besvaret December 26, 2010 Det er ikke nok for en brugshund at gå tur. Sådan en skal også trættes mentalt. Lav nogen opgaver, hvor hun får brugt hovedet. Lad hende f.eks. søge efter mad på græsset, pak det ind i et håndklæde, kom det i en aktivitetsbold o.l. Lad hende bruge hovedet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret December 26, 2010 Rapporter Share Besvaret December 26, 2010 Jeg tror, at hun vil have godt af noget mentalaktivering. Det trætter meget mere end en alm. gåtur. Hvordan får hun sin mad? Prøv evt. at give det i en gl. sodavandsflaske, en foderbold eller spredt ud over græsplænen (i denne tid ud over gulvet indenfor) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst glenn_24 Besvaret December 26, 2010 Rapporter Share Besvaret December 26, 2010 Jeg tror, at hun vil have godt af noget mentalaktivering. Det trætter meget mere end en alm. gåtur. Hvordan får hun sin mad? Prøv evt. at give det i en gl. sodavandsflaske, en foderbold eller spredt ud over græsplænen (i denne tid ud over gulvet indenfor) hun får sin mad i sin mad skål.. nu siger du evt en gl sodavands flaske er det feks. hele hendes morgen ration hun skal have i en flaske og aften rationen i alm madskål eller hvad ?? skal forresten lige sige mine forældre har også en rottweiler tæve og når de leger sammen en dag er hun helt færdig når vi kommer hjem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret December 26, 2010 Rapporter Share Besvaret December 26, 2010 hun får sin mad i sin mad skål.. nu siger du evt en gl sodavands flaske er det feks. hele hendes morgen ration hun skal have i en flaske og aften rationen i alm madskål eller hvad ?? skal forresten lige sige mine forældre har også en rottweiler tæve og når de leger sammen en dag er hun helt færdig når vi kommer hjem Liva får aldrig sin mad i sin madskål - den er sådan mest til pynt Hun får både morgen- og aftensmad i flasken eller i sin foderbold. Om sommeren bliver det spredt ud på græsplænen. Vi laver også indimellem fodersøg indenfor. Liva bliver lukket væk, mens jeg gemmer bittesmå ostestykker eller pålægsstykker rundt i hele huset - både højt og lavt, som hun så skal finde, når jeg lukker hende ind igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret December 26, 2010 Rapporter Share Besvaret December 26, 2010 hej med jer jeg skriver i håb om der er nogle af jer som kan komme med nogle gode råd til hvad jeg kan gøre så min hund kan falde lidt mere til ro.. feks. får vi besøg af familien som vores hund kender er hun helt vild og falder ikke rigtig til ro på noget tidspunkt men når gæsterne så er kørt er hun træt og liger sig til og sove men det er ikke kun hvis vi får gæster hun er meget aktiv næsten altid og render og i røven uanset hvor vi skal hen det er som om hun ikke falder til ro jeg har så også tænkt på om det bare er teenage generne der går hun er så aktiv.. ps. der er tale om en tæve på næsten 2 år som vejer 46,3 og måler 65 over ryggen hun bliver fodret 2 gange dagligt ca 170 g. A. 2 gange hendes hundefoder hedder DADO SENS med ris og kylling desuden har vi en stor have på 2500 kvm som hun hyger sig i tit udover det går vi en tur på ca 30-60 min næsten hver dag.. håber i kan kommen med nogle råd til mig nu har jeg endnu bare en hvalp- men sådan til senere brug er jeg begyndt at træne at han skal dække på et tæppe- der er ligeså meget for at beskytte ham- så han ikke bliver overgearet men får hjælp til at falde til ro på sit tæppe med en tygge ting. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret December 26, 2010 Rapporter Share Besvaret December 26, 2010 I får ikke en rolig og velafbalanceret hund, før I begynder at tilgodese dens behov for mental aktivering Her på HF vil I kunne finde en bunke brugbare ideer til, at tilfredsstille Jeres hund mentalt - det kan kun anbefales, at prøve at søge i forum. Der er både sjove og lette aktiviteter I kan lave med Jeres hund :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret December 26, 2010 Rapporter Share Besvaret December 26, 2010 (rettet) Som andre har skrevet, tror jeg også at din hund har brug for noget mental aktivering, du kan evt. læse mere og få nogle ideer her: MENTAL AKTIVERING - www.harmoniskhundeliv.dk og her: Aktivering af hunden Du kan også bruge søgefunktionen øverst i den blå bjælke herinde og søge efter tråde om mental aktivering... Redigeret December 26, 2010 af Findus Tilføjelse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret December 26, 2010 Rapporter Share Besvaret December 26, 2010 Lige mht. det problem når der kommer gæster, så er én af mine hanhunde sådan, og han kommer ud bag ved børnegitret, så kan folk hilse på ham når de skal gennem bryggerset ( hvor han ligger ), for at komme på toilettet. Men som andre skriver, så er hjernegymnastik en rigtig god ting, for sådan en hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Hej:) Jeg tænker flere ting. At være i haven alene giver ikke meget aktivering uanset hvor stor haven er. Og så er en 30-60 min aktivering om dagen ikke meget for en brugshund;-) Jeg ville udnytte den fantastiske have i har. Fodersøg på græsplænen/i sneen. Gerne al hendes mad, det er ikke synd;-) Og gør det sværere ved at gemme gode godbidder på træer og buske. Vær derude sammen med hende og træn øvelser som fesk pendul indkald, hvor hun løber mellem 2 personer der kalder eller alt muligt andet. Giv hende opgaver på de ture i går. Og tag hende med forskellige steder at gå tur, så hun oplever noget mere. Der skal sikkert også laves nogle praktisk tiltag specielt med henblik på gæster, men prøv først hvad en mere aktiv hverdag gør:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst maian889 Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Mental aktivering er guld værd... Alt kan bruges.. Tomme mælkekartoner, æggebakker, bøtter, underkopper... Gem mad i/under diverse ting... Nogen lærer at åbne tingene, min har lært at smadre dem :slem: Men jeg tænker samtidig at i skal sætte nogle grænser for hende, kan hun ikk finde ud af at falde til ro, så må hun fjernes fra det hun synes er ultra spændende. Selvfølgelig skal hun have lov at hilse, men hun skal respektere når folk ikke gider hende mere... Jeg vil ikke have min hund rendende i røven på mig hele tiden, han skal kunne være i et rum mens jeg er i et andet. Det kræver selvfølgelig træning. Men samtidig kræver det ligeså meget at hendes motions og aktiveringsniveua er tilgodeset, for ellers virker det absolut ikke.. :blink: 30-60 min NÆSTEN hver dag (??) er for mig at se ikke nok - jeg er ikke den der går mest af HF'erne herinde med min hund (tiltrods for det er en brugshund), men han er min på gåtur 1½time hver dag fordelt på 2-3 ture og herudover er han i haven. Går sjældent den samme tur to dage i træk, der er altid noget nyt på ruten. Hunde kræver RIGTIG (husker ikke arealet, men mener at huske det er flere hektar) store arealer hvis de skal tilfredsstilles udelukkende i haven. I kan også træne hende hjemme så hun får nogle opgaver hun skal udføre, min bærer fx post ind og hjælper med at bære indkøb hjem (som regel bærer han sine egne hundeguffer - men lidt har også ret) Han ELSKER det... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst glenn_24 Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 jeg har de seneste dage kørt med ½ liters colaflaske og har en enkelt gang prøvet med et gammelt hångklæde som var mere spændende og splitte i atomer og bagefter spise maden og jeg føler lidt det har givet pote at hun får brugt jernen:-D luckyluna>>> det med du siger at haven ikke alene ikke er aktivering for hende fatter jeg ikke.. du skulle se hende i haven... hun kan sagtens rende rundt og lege med en boldt/dæk eller nærmest hænge og dingle i et bildæk som hun bider fast i der hænger i et træ hun er i det hele taget rigtig god til og lege selv når vi andre ikke gider og kaste boldten/dækket mere til hende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret December 30, 2010 Rapporter Share Besvaret December 30, 2010 jeg har de seneste dage kørt med ½ liters colaflaske og har en enkelt gang prøvet med et gammelt hångklæde som var mere spændende og splitte i atomer og bagefter spise madenog jeg føler lidt det har givet pote at hun får brugt jernen:-D luckyluna>>> det med du siger at haven ikke alene ikke er aktivering for hende fatter jeg ikke.. du skulle se hende i haven... hun kan sagtens rende rundt og lege med en boldt/dæk eller nærmest hænge og dingle i et bildæk som hun bider fast i der hænger i et træ hun er i det hele taget rigtig god til og lege selv når vi andre ikke gider og kaste boldten/dækket mere til hende hun bruger ikke hjernen på det :blink: der er ingen nye dufte/udfordringer. Fysisk udmatter det hende nok, men mental aktivering kan give meget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret December 30, 2010 Rapporter Share Besvaret December 30, 2010 hun bruger ikke hjernen på det :blink: der er ingen nye dufte/udfordringer.Fysisk udmatter det hende nok, men mental aktivering kan give meget. :5up: Gåture med nye dufte, lidt fodersøg under vejs kan gøre meget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts