Hop til indhold

DJR - DKK hvad er forskellen?


Gæst Leica
 Share

Recommended Posts

  • 1 year later...

Jeg giver tacora ret. DJR er absolut det bedste hvis du ønsker at jagtegenskaberne hos hunden skal være i top.

Det kan godt være at der ikke er KRAV om HD status osv, men det står jo i stambogen hvis den er godkendt af DJR på baggrund af røngten-billeder. Så må det vel være op til ejeren at finde en egnet hund til sin parring, og op til kommende ejeren at tjekke at forældrehundene har sundheden i top. Er man ordentlig opdrætter vælger man desuden ikke en hund som ikke, som minimum, har bestået en apporteringsprøve (her snakker jeg om lab, da jeg ikke ved hvordan det fungerer for spaniels)

Jeg kunne personligt aldrig finde på at få en DKK hund, da jeg hellere vil have en hund som jeg ved har forældre der fungerer på jagt, så er basis iorden og så er det op til mig at få det bedste ud af hunden til træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne personligt aldrig finde på at få en DKK hund, da jeg hellere vil have en hund som jeg ved har forældre der fungerer på jagt, så er basis iorden og så er det op til mig at få det bedste ud af hunden til træning.

 

Hej Matilie

 

Det sidste du skriver er jeg ikke helt enig i. Jeg ville til enhver tid hellere købe en hund registreret i DKK/FCI og kunne jeg finde en opdrætter under DKK som kunne levere "varen" ville jeg vælge denne.

For Spaniels kan det desværre ikke lade sig gøre og ved siden af det er der jo lige det problem at man i DKK regi slet ikke har det udbud af mark prøver som man har i DJR. Så er man interesseret i markprøver er man henvist til DJR.

 

For min skyld må der gerne komme liv i gamle tråde !!!

 

:vinken: venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Matilie

Hej Steen

 

Det er heldigvis smag og behag :blink:

Jeg er meget tilfreds med DJR og havde engang dårlige oplevelser med DKK. Og det har jeg hørt flere der har.

Så indtil DJR ikke opfylder mine behov mere, er det helt klart dem jeg vælger :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Steen

 

Det er heldigvis smag og behag :blink:

Jeg er meget tilfreds med DJR og havde engang dårlige oplevelser med DKK. Og det har jeg hørt flere der har.

Så indtil DJR ikke opfylder mine behov mere, er det helt klart dem jeg vælger :-D

 

Hej igen

 

Jeg er på ingen måde utilfreds med DJR eller DKK for den sags skyld. DJR er desværre en ikke international annerkendt organisation som DKK er og har derfor heller ikke noget internationalt samarbejde.

DJR er kun opstået fordi DKK's specialklub (Her spanielklubben) ikke kunne acceptere to liner indenfor spanielavlen og derfor for tiltrådte DKK's krav om 2, præmie på udstilling for stambogsføring.

Jeg så gerne DJR nedlagt og stambogsføring udført af DKK med deraf internationalt godkendelse og samarbejde til følge.

Vær opmærksom på at DJR kun er en stambogsføringsorgansation og har ikke andrer aktiviteter end at skrive stambøger (DKK er både en forening for hundeejere og en stambogsføringsorganisation). Jeg ønsker på ingen måde Klubben for FT spaniels nedlagt. Den har jo helt klart sin berittigelse med næsten 2000 medlemmer, hvilket i øvrigt gør den dobbelt så stor som DKK's specialklub (spanielklubben) som i øvrigt skal repræsentere alle spanielracerne.

I spanielracernes moderland england kan man fint have to liner i samme stambogsregistrering under den engelske kennelklub og det kan man også finde ud af i sverige, hvor man i SKK regi har flere specialklubber for spaniels, herunder en klub alene for FT spaniels.

 

I mine øjne burde DKK anerkende FT klubben som specialklub for spaniels til jagt. Deres egen specialklub (spanielklubben) har jo drejet avlen over på udstilling alene; men det resultat at man i dag skal lede meget længe efter en standardspringer med de oprindelige jagtegenskaber, hvis den overhovedet findes !

Læs f.eks i hvalpeannocer for standard springere at man reklamerer med at hundene halser på fod. Absolut ikke en egenskab man ønsker af en stødende hund. Mange af de standardspringer jeg kender til bliver brugt som drivende hunde og mange vil her gerne have de driver med hals.

Se også at de fleste af dem som udbyder hvalpe skriver at forældrene bruges på praktisk jagt, hvad er det ? jeg bruger mine til jagt !

 

Nu kan jeg se du har labrador; men jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan det er med retriverklubben.

 

Læs evt. mere om mine holdninger vedrørende dette på min hjemmeside www.tacora.dk under springerinfo.

 

:vinken: venlig hilsen

 

Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg se du har labrador; men jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan det er med retriverklubben.

 

AT købe retriever i DJR's specialklub, stiller på ingen måde én bedre end i DKK.

 

På mange punkter enddog meget ringere.

 

Der avles akkurat lige så meget lort blandt retrieverfolk i DJR som i DKK.

Og en DJR retriever er ikke garant for hunde af jagtlinjer, ejheller for hunde der på nogen måde har egenskaber der "duer".

 

Iform af jagt- og makrprøver er man helelr ikke bedre stillet. Også hér er det en fordel med en DKK-hund. Der er flere prøver, der er flere træningstilbud, og det generelle udbud af hunde er meget større ved DKK end ved DJR.

 

Ved DKK er der ikke et udstillingskrav på retrievere.

 

DKK anerkender DJR-labber. De overføres ikke engang med blank tavle. De får hele pisset med over ved et evt. skifte.

 

 

Beklager meget at måtte sige det Matilie. Men din idé om at du får en bedre jagt-lab ved at købe DJR end ved at købe DKK, holder ikke. Den holder slet slet ikke.

 

Men man KAN finde gode labber ved DJR. Ganske som man kan ved DKK. Spørgsmålet er så hvad man forventer at gøre med kræet bagefter, og derfor også hvad mulighederne i klubberne er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Breton-Jet

Er der en af klubberne (staveplade) der er mest "normal" at købe hvalp i ? (Dkw? :engel:) vi købte en Breton der er i Djr.. er det "normalt"? (ikke fordi det er dårligt, vi kommer vist ikke til at bruge det...man ved aldrig men kan der komme en forskel med hvilke klub man er i når hun skal begynde at agility >først om lang tid<

Undskyld TS:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der en af klubberne (staveplade) der er mest "normal" at købe hvalp i ? (Dkw? :engel:) vi købte en Breton der er i Djr.. er det "normalt"? (ikke fordi det er dårligt, vi kommer vist ikke til at bruge det...man ved aldrig men kan der komme en forskel med hvilke klub man er i når hun skal begynde at agility >først om lang tid<

Undskyld TS:oops:

 

I princippet kan man vel sige, at det er mest "normalt" at købe hund med DKK tavle. Netop fordi, som Tacora skriver, at det er den klub, der anerkendes af FCI (den internationale kennel klub) og dermed kan arrangere aktiviteter på internationalt plan. Ligesom man kan konkurrere med sin hund i andre lande (i klubber under FCI - eksempelvis Svensk Kennel Klub, Norsk Kennel Klub etc).

 

At I har købt hvalp med DJR tavle er ligeså normalt som at købe enhver anden hund med enhver anden tavle. MEN det kan i visse tilfælde stille jer lidt anderledes end hvis den var DKK tavle. I kan ikke deltage i udstillinger, hvis det havde en interesse. Til gengæld kan I, så vidt jeg husker, stille hunden til prøver under DKK, og få resultaterne stambogsført. Blot med lidt anderledes titler end hvis den havde DKK tavle. Syntes ikke at huske der er problemer hvis man vil deltage i lydighed, rally eller agility. Men kan meget vel være der er det, hvis man vil på brugsprøver.

 

Ellers spørg Amocca herinde. Hun dyrker agility med sin lille blandingstøs, og har vist godt styr på hvad man kan og ikke kan med og uden DKK tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Læs f.eks i hvalpeannocer for standard springere at man reklamerer med at hundene halser på fod. Absolut ikke en egenskab man ønsker af en stødende hund. Mange af de standardspringer jeg kender til bliver brugt som drivende hunde og mange vil her gerne have de driver med hals.

 

Se også at de fleste af dem som udbyder hvalpe skriver at forældrene bruges på praktisk jagt, hvad er det ? jeg bruger mine til jagt !

 

Den kritik du her fremsætter forstår jeg ingenting af. Jo, måske det med at give hals på råvildt, for det er ganske rigtigt uønsket på prøver. Men ikke desto mindre ønsket af mange på praktisk jagt. At det nævnes i en hvalpeannonce er da i det mindste ikke falsk reklame. Så ved man hvad der "ligger i linjerne". Min egen ældste gør det i øvrigt, og jeg må sige det passer mig ganske fint på praktisk jagt. Så slipper vi andre for at råbe tiro og varto!

 

Mener du helt seriøst, at du ikke forstår hvad folk mener, når de skriver deres hunde bruges på praktisk jagt? Eller er det et forsøg på at understrege, at du dermed ikke kan se hundens reelle egenskaber nedfældet på et stykke papir? Og hvorfor fremsættes det som værende problematisk, at hunden bruges på praktisk jagt?

 

Der er naturligvis forskel på hvad vi hver især som en god jagthund. Nogle er tilfredse bare hunden sender noget i luften en eller anden anden hund gider hente. Andre ser gennem fingre med små unoder og mindre ulydighed som eksempelvis at hunden går for stort. Mens andre igen syntes en god jagthund går som gik den til en vinderplacering i vinderklasse. Men at hunden bruges på jagt, må da vel alligevel sige noget om nogle arbejdsevner, til trods for en dommer ikke har skrevet sin officielle mening om arbejdet.

 

Hvorfor er der en ensidig fokusering på prøveresultaterne? Der findes mange dygtige jagthunde, hvor ejer enten ikke har tid eller intentioner om at træne en prøvehund op. Især hvis man som standardejer p.t. desværre kun har 6 årlige prøver at gå til. Der skal efterårsprøver til at for at få en DKBRCH, og der vil man måske hellere passe sin egen jagt.

 

En af de dygtige kvinder vi har gående her på Sjælland og som selv har opdrættet et par DKBRCH har udtalt, at hun med sin nye hund ikke ønsker at gå på prøver, men vil lade hunden leve et hund udelukkende som jagthund. Altså kun brugt på praktisk jagt. Med den udlægning jeg læser i dit indlæg, vil du i princippet mene, at den hund ikke har evner som jagthund. Til trods for at den kommer som 4. generationi af DKBRCH. Og hvis hun en dag vælger at tage hvalpe på den, skal hun også holde sig fra at skrive om moderhunden, at den bruges på praktisk jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Breton-Jet
I princippet kan man vel sige, at det er mest "normalt" at købe hund med DKK tavle. Netop fordi, som Tacora skriver, at det er den klub, der anerkendes af FCI (den internationale kennel klub) og dermed kan arrangere aktiviteter på internationalt plan. Ligesom man kan konkurrere med sin hund i andre lande (i klubber under FCI - eksempelvis Svensk Kennel Klub, Norsk Kennel Klub etc).

 

At I har købt hvalp med DJR tavle er ligeså normalt som at købe enhver anden hund med enhver anden tavle. MEN det kan i visse tilfælde stille jer lidt anderledes end hvis den var DKK tavle. I kan ikke deltage i udstillinger, hvis det havde en interesse. Til gengæld kan I, så vidt jeg husker, stille hunden til prøver under DKK, og få resultaterne stambogsført. Blot med lidt anderledes titler end hvis den havde DKK tavle. Syntes ikke at huske der er problemer hvis man vil deltage i lydighed, rally eller agility. Men kan meget vel være der er det, hvis man vil på brugsprøver.

 

Ellers spørg Amocca herinde. Hun dyrker agility med sin lille blandingstøs, og har vist godt styr på hvad man kan og ikke kan med og uden DKK tavle.

 

 

 

Jeg tror(ved det ikke!) ikke at der er så meget med breton udstilling i DK.(Ved det ikke)

 

..jeg vil tage en snak med amocca, tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

Den kritik du her fremsætter forstår jeg ingenting af. Jo, måske det med at give hals på råvildt, for det er ganske rigtigt uønsket på prøver. Men ikke desto mindre ønsket af mange på praktisk jagt. At det nævnes i en hvalpeannonce er da i det mindste ikke falsk reklame. Så ved man hvad der "ligger i linjerne". Min egen ældste gør det i øvrigt, og jeg må sige det passer mig ganske fint på praktisk jagt. Så slipper vi andre for at råbe tiro og varto!

Jeg ved nu ikke om jeg vil kalde det kritik, det understreger bare for mig at man i dag avler standard springeren som drivende hund og ikke som stødende hund og jeg kan kun sige at jeg ønsker en stødende hund !

 

Mener du helt seriøst, at du ikke forstår hvad folk mener, når de skriver deres hunde bruges på praktisk jagt? Eller er det et forsøg på at understrege, at du dermed ikke kan se hundens reelle egenskaber nedfældet på et stykke papir? Og hvorfor fremsættes det som værende problematisk, at hunden bruges på praktisk jagt?

Jeg synes blot det er komisk at man skriver "praktisk jagt", hvad er upraktisk jagt ? Hvorfor ikke bare skrive man bruger hunden til jagt ?

Andet var der såmænd ikke i det !

 

Der er naturligvis forskel på hvad vi hver især som en god jagthund. Nogle er tilfredse bare hunden sender noget i luften en eller anden anden hund gider hente. Andre ser gennem fingre med små unoder og mindre ulydighed som eksempelvis at hunden går for stort. Mens andre igen syntes en god jagthund går som gik den til en vinderplacering i vinderklasse. Men at hunden bruges på jagt, må da vel alligevel sige noget om nogle arbejdsevner, til trods for en dommer ikke har skrevet sin officielle mening om arbejdet.

Det har du helt ret i; men at skrive at hunden bruges på jagt er ikke ensbetydende med at hunden har evner som stødende hund. Slet ikke når folk bruger betegnelsen praktisk jagt. Det leder nemlig mine tanker hen på hunde som har evner som driver og bl.a. er halsgivende. Hvis jeg skal have en vurdering af om hunden har evner som stødende hund skal jeg enten se nogle resultater fra anerkendte prøver eller selv se hundens forældre arbejde !

 

Hvorfor er der en ensidig fokusering på prøveresultaterne? Der findes mange dygtige jagthunde, hvor ejer enten ikke har tid eller intentioner om at træne en prøvehund op. Især hvis man som standardejer p.t. desværre kun har 6 årlige prøver at gå til. Der skal efterårsprøver til at for at få en DKBRCH, og der vil man måske hellere passe sin egen jagt.

Du har helt ret; men ligesom man på udstillinger må få andres (dommernes) vurderinger af sin hund for at kunne hævde at den har eksterør til en given præmiering, så er det jo det samme med de jagtlige egenskaber.

At Spanielklubben kun holder otte prøver om året beror jo på den lille interesse der er for jagt ( og opdræt af jagthunde) i klubben.

Og selvfølgelig skal man da på efterårsprøve for at få en DKBRCH. Man kan kun vurdere hundenes egenskaber ud fra prøver der holdes i jagtsæsonen.

I FT klubben (som holder ca 50 prøver om året) holdes alle prøver i jagtsæsonen, så må man jo vælge om man vil gå på jagt eller til prøve !

 

En af de dygtige kvinder vi har gående her på Sjælland og som selv har opdrættet et par DKBRCH har udtalt, at hun med sin nye hund ikke ønsker at gå på prøver, men vil lade hunden leve et hund udelukkende som jagthund. Altså kun brugt på praktisk jagt. Med den udlægning jeg læser i dit indlæg, vil du i princippet mene, at den hund ikke har evner som jagthund. Til trods for at den kommer som 4. generationi af DKBRCH. Og hvis hun en dag vælger at tage hvalpe på den, skal hun også holde sig fra at skrive om moderhunden, at den bruges på praktisk jagt.

 

Det er jo helt klart hendes valg (som jeg da har stor respekt for) og hun må da for min skyld skrive om moderhunden hvad hund vil. Men bruger hun ordet "praktisk jagt" får jeg altså disse sjove tanker om hvorfor hun ikke bare skriver jagt (helt klart min egen fejl)

 

Nu så jeg desværre ikke lige i første omgang at Matilie havde labrador, for så havde jeg ikke kommenteret hendes spørgsmål.

Men min påstand er at vil man have en springer til jagt med stødende hund, så køber man en FT'er. Vil man have en springer til at drive med på klapjagter kan man fint købe en standardspringer. Uanset hvad man ønsker skal man se sig for inden køb, for der avles dårlige hunde i begge lejre !

 

Du skal vide at i de over tredive år jeg har haft og gået på jagt med spaniels har det altid været standard typen og min holdning har altid været at man burde kunne avle både udstillingshund og jagthund i samme individ.

For 2½ år siden købte jeg så en FT'er. Mest for at overbevise mig selv om at de ikke var et snus bedre en standarspringeren. Overbevist blev jeg; men desværre om at jeg aldrig vender tilbage til standardspringeren. Har man først haft en let dressserbar FT'er med en jagtlyst der ligger noget over de standardspringere jeg har mødt, så er der ingen vej tilbage - desværre.

Og jeg skulle hilse at sige at jagtinvitationerne ikke er blevet færre efter der er kommet til at stå DJR på hundens stamtavle, selvom jeg altså hellere havde set der stod DKK.

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...