Hop til indhold

Stadig lidt i tvivl om hvilken race?? (første hund)

Gæst Tine M
 Share

Recommended Posts

Iiih.. Nu er det altså snart inden for en overskuelig fremtid, at jeg kan få min allerførste hund:yeah: (som jeg har drømt om lige siden, jeg var lillebitte :engel:)

Jeg læser og undersøger og møder og spørger en masse, men er bare stadigvæk lidt i tvivl om, hvad race der skal satses på :confused: Egentlig er det ikke dødsens vigtigt for mig, at det er en renracet hund...men man vil jo alligevel gerne vide, hvad man får :hmm:Har lidt overvejet, at det måske sagtens kunne være et kryds mellem to af de racer, jeg er faldet for :vedikke: Men jeg ved det ikke...

Nå, men jeg vil rigtig gerne høre jeres mening om de racer, jeg er kommet frem til... (sat i rækkefølge efter, hvad jeg hælder mest til):vuf:

Bichon Frisé

Malteser

Toy pudel

Löwchen

Bichon Havanais

Biewer Yorkshire terrier

Papillon

Shetland sheepdog

Det jeg leder efter er først og fremmest en nem førstegangshund. Den skal være lille (og kunne være i en taske, dvs. omkring 5kg eller under), og den skal være intelligent og trofast med et legesygt sind. Den skal være glad for både børn og voksne, samt kunne leve med andre dyr - katte, kaniner, heste, høns m.m. Den skal ikke være for egenrådig, og den skal ikke have et voldsomt jagt-/vagt-/hyrdeinstinkt...men den skal alligevel kunne klare lange ture året rundt og på sigt kunne jeg rigtig godt tænke mig at træne agility med den. Som racerne måske afslører, må den meget gerne være allergivenlig/ikke-fældende, og jeg har ikke noget imod at skulle børste og klippe jævnligt :5up: Sidst men ikke mindst, vil jeg gerne undgå racer, som har fremavlede skavank-tendenser...altså leder jeg efter en sund og robust lille hund, som forhåbentlig kan være min hund i rigtig, rigtig mange år :hjerte:

Men altså...hvad tænker I? Er jeg inde på nogle af de rigtige racer? :oops:

Hvilke forskelle skal man være obs på ved de forskellige bichon-racer?? Det synes jeg er lidt svært at lure... :genert:

Vil blive super glad for nogle ord, tanker, meninger og indskydelser med på vejen :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lottepigen
Iiih.. Nu er det altså snart inden for en overskuelig fremtid, at jeg kan få min allerførste hund:yeah: (som jeg har drømt om lige siden, jeg var lillebitte :engel:)

Jeg læser og undersøger og møder og spørger en masse, men er bare stadigvæk lidt i tvivl om, hvad race der skal satses på :confused: Egentlig er det ikke dødsens vigtigt for mig, at det er en renracet hund...men man vil jo alligevel gerne vide, hvad man får :hmm:Har lidt overvejet, at det måske sagtens kunne være et kryds mellem to af de racer, jeg er faldet for :vedikke: Men jeg ved det ikke...

Nå, men jeg vil rigtig gerne høre jeres mening om de racer, jeg er kommet frem til... (sat i rækkefølge efter, hvad jeg hælder mest til):vuf:

Bichon Frisé

Malteser

Toy pudel

Löwchen

Bichon Havanais

Biewer Yorkshire terrier

Papillon

Shetland sheepdog

Det jeg leder efter er først og fremmest en nem førstegangshund. Den skal være lille (og kunne være i en taske, dvs. omkring 5kg eller under), og den skal være intelligent og trofast med et legesygt sind. Den skal være glad for både børn og voksne, samt kunne leve med andre dyr - katte, kaniner, heste, høns m.m. Den skal ikke være for egenrådig, og den skal ikke have et voldsomt jagt-/vagt-/hyrdeinstinkt...men den skal alligevel kunne klare lange ture året rundt og på sigt kunne jeg rigtig godt tænke mig at træne agility med den. Som racerne måske afslører, må den meget gerne være allergivenlig/ikke-fældende, og jeg har ikke noget imod at skulle børste og klippe jævnligt :5up: Sidst men ikke mindst, vil jeg gerne undgå racer, som har fremavlede skavank-tendenser...altså leder jeg efter en sund og robust lille hund, som forhåbentlig kan være min hund i rigtig, rigtig mange år :hjerte:

Men altså...hvad tænker I? Er jeg inde på nogle af de rigtige racer? :oops:

Hvilke forskelle skal man være obs på ved de forskellige bichon-racer?? Det synes jeg er lidt svært at lure... :genert:

Vil blive super glad for nogle ord, tanker, meninger og indskydelser med på vejen :vinken:

Jeg har selv kigget en del på de samme racer som dig. Dog ikke på shetland sheepdog og papilion, da de fælder.

Min plan er også at løbe agility, og derfor faldt valget på en løwchen. Den er jo ikke så lav (lang i ryggen) og burde jo så ikke få problemer med ryggen.

Jeg købte mig en. Et fejlkøb som blev aflivet på grund af sygdom. Nu har jeg besøgt de avlere jeg har kunne finde, og for hver avler skal jeg indrømme at jeg blev mere og mere modløs. Nu har jeg så endelig fundet en som tiltaler mig i den grad. Jeg vil dog lige besøge vedkommende lidt flere gange. Det er svært at få alt med den første gang man er der. Men sådan lige er det der jeg skal have hund fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

du overvejer mange af de racer, som vi også overvejede. hvis jeg var dig, ville jeg holde mig fra blandinger - ikke fordi der er noget galt med blandinger, men fordi dem der blander disse små "nuttede" hunde bare sjældent virker vildt seriøse omkring sundhed - og den er jo vigtig for dig, med god grund.

du skal være obs på, at biewer yorkien ikke er fci-godkendt, du kan altså ikke få den med dkk-tavle, så hvis det ender med sådan én, ville jeg være endnu mere obs på forældrenes sundhedsstatus.

og så tror jeg, at du måske ikke bliver helt færdig med at vælge, før du har været ude at hilse på de forskellige racer? en udstilling er et oplagt sted. så kan du også få hilst på nogle opdrættere, måske er der nogle du "falder for" - her mener jeg både hund og opdrætter.

vi endte forresten selv med en löwchen, det er ikke et sekund fortrudt, så sig endelig til, hvis du er nysgerrig efter mere om den races fortræffeligheder :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

hov, jeg har lige kigget på listen igen, og kom i tanke om et par ting:

vær obs på, at bichonerne godt kan snige sig noget over 5 kg, i hvert fald hannerne, særligt synes jeg, at jeg ser en del havansere på størrelse med en mellemstor weekendtaske.

shetland sheepdogen er også en lidt større hund - og jo en lille arbejdshund, der skal aktiveres rigtigt, og i øvrigt vistnok elsker lidt at gø. det skal du nok tage med i overvejelserne, hvis i skal bo i lejlighed sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kiggede også på mange af de racer, som du nævner, og jeg synes også, at det var svært at se forskelle ud over udseende.

Jeg var rundt og besøge en del opdrættere, og det var ret svært at finde nogle, som jeg havde god mavefornemmelse med.

Da jeg endelig fandt min opdrætter, der var jeg helt solgt og tryg, og der tog jeg den endelige beslutning om, at det skulle være Løwchen. (Jeg havde indkredset valget til at stå imellem havaneseren og løwchen). Så det endte med at være opdrætteren, der gjorde forskellen og dermed afgjorde valget.

Men jeg synes også, at du skulle besøge forskellige opdrættere - eller komme på en udstilling og kig racerne ud :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er nogenlunde lige interesseret i de racer du har nævnt, ville jeg gøre tre ting.

1) undersøge hvilken en af racerne der har færreste genetiske belastninger med sig (og dermed en ansvarlige avl) så ville jeg også kigge på hvilke typer af avlere jeg kunne købe hos . I det lidt større perspektiv bør man være meget selektiv og kritisk med hvem man støtter (ved at købe hvalp hos dem)

2)tage på et par udstillinger her i foråret og opleve racerne førstehånds, samt efterfølgende gribe knoglen og ringe til dem og få gode lange indtryk af hvad ,hvordan og hvorfor.

De rigtige entusiatiske og dygtige avler vil gerne gøre sig umage med at "sælge " deres hundes omdømme.

3) når du er nået så langt ,så tag ud og besøg kennelerne ,så du kan udvælge den tæve du synes bedst om som mor til din hvalp.

og ja det er et kæmpearbejde at finde en god hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gismo hunden

Som du kan se på mit profilbillede har jeg en Sheltie.

Spark mig lige bag i hvis det ikke er en dejlig hund :vuf:

Men du vil have en hund der vejer 5kg eller der under, så kan du godt slette den fra din liste. Sheltien ligger på mellem 8 og 10kg.

Den er ikke allegi venlig, og den har jo hyrdegenet i sig.

Jeg tro ikke Sheltien passer til dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som du kan se på mit profilbillede har jeg en Sheltie.

Spark mig lige bag i hvis det ikke er en dejlig hund :vuf:

Men du vil have en hund der vejer 5kg eller der under, så kan du godt slette den fra din liste. Sheltien ligger på mellem 8 og 10kg.

Den er ikke allegi venlig, og den har jo hyrdegenet i sig.

Jeg tro ikke Sheltien passer til dig.

Jeg er helt med på, at den er lidt større end de andre og fælder :-) Jeg har bare været ret vild med dem, jeg har mødt...og søger jo også en intelligent og relativt energisk hund, hvor den jo passer rigtig godt. Str. og pels kunne jeg godt gå på kompromis med, tænker jeg... Hyrdegenet er dog det, jeg er lidt betænksom ved....... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad søren... Synes ikke Cavalier King Charles Spaniel er nævnt på din liste...:mrgreen:

Nej pjat. Jeg synes det må være super spændende at skulle til at have sin første hund og kan godt forstå du har svært ved at vælge. Jeg tror jeg ville undersøge fordele og ulemper ved alle racerne og så se på hvilken race der passer bedst til dig. Det kan godt være det tager lang tid, men så skal du ikke senere bekymre dig om, om du valgte rigtigt.

Rigtig god fornøjelse og lad os høre hvad du beslutter dig for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Glemte faktisk bichon bolognese...den er jo præcis lige så skøn at se på og læse om, som de andre bichoner. Suk! :blink: Det er svært at gøre sig klog på... Jeg gad godt have mulighed for at opleve deres forskelllige slags pels mellem fingrene :-)

Forresten vil jeg under alle omstændigheder have en tæve..og jeg ville altid holde dem i hvalpeklip, eller hvad man kalder det - og så ved jeg ikke, om der er den store forskel på de forskellige pelstyper, som bichonracerne har :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad søren... Synes ikke Cavalier King Charles Spaniel er nævnt på din liste...:mrgreen:

Nej pjat. Jeg synes det må være super spændende at skulle til at have sin første hund og kan godt forstå du har svært ved at vælge. Jeg tror jeg ville undersøge fordele og ulemper ved alle racerne og så se på hvilken race der passer bedst til dig. Det kan godt være det tager lang tid, men så skal du ikke senere bekymre dig om, om du valgte rigtigt.

Rigtig god fornøjelse og lad os høre hvad du beslutter dig for.

Nej cavalieren kom jeg fra pga. størrelsen :genert: og pelsen.. og skavanktendensrisiko :vedikke: Men er ellers RET vild med dem, de er bare skønne at se til og lyder jo som super lækre hunde også! :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er nogenlunde lige interesseret i de racer du har nævnt, ville jeg gøre tre ting.

1) undersøge hvilken en af racerne der har færreste genetiske belastninger med sig (og dermed en ansvarlige avl) så ville jeg også kigge på hvilke typer af avlere jeg kunne købe hos . I det lidt større perspektiv bør man være meget selektiv og kritisk med hvem man støtter (ved at købe hvalp hos dem)

2)tage på et par udstillinger her i foråret og opleve racerne førstehånds, samt efterfølgende gribe knoglen og ringe til dem og få gode lange indtryk af hvad ,hvordan og hvorfor.

De rigtige entusiatiske og dygtige avler vil gerne gøre sig umage med at "sælge " deres hundes omdømme.

3) når du er nået så langt ,så tag ud og besøg kennelerne ,så du kan udvælge den tæve du synes bedst om som mor til din hvalp.

og ja det er et kæmpearbejde at finde en god hvalp.

Ja..det bliver nok det sværeste. At finde en opdrætter (og tæve), hvor man føler sig helt tryg og ikke føler, der er noget at sætte en finger på... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der egentlig nogen der ved, om der er opdrættere som udelukkende barfer?

Det kom jeg lige til at tænke på, kunne være lidt interessant - om ikke andet et godt springbræt til at få kontaktet nogle interessante opdrættere.

Link til indlæg
Del på andre sites