Gæst snevinter Skrevet Juni 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2008 En overgang brugte jeg dæmpende signaler mere end jeg gør nu med min egen hund. Jeg har ikke helt styr på det, hvorfor jeg bruger det mindre. Nu tænker jeg lidt over, hvor meget vi egentligt bør benytte os af disse signaler? Den anden dag, havde jeg en del arbejde (hjemme). I sådan en grad, at vinters gåtur blev skubbet med nogle timer. Den sidste halve time, efter hun havde kigget på mig nogle gange og sovet, kigget lidt, og sovet, så begyndet hun at gabe. Hun gaber nogle gange som en 'lad os komme igang med noget' ting tror jeg. Hun gabte flere gange af mig, og det endte faktisk med at stresse mig lidt, mens jeg sad og var lige ved at færdiggøre noget arbejde. Nu tænker jeg, at det kan vel også stresse den anden vej? Og. Hvor gode er vi til at bruge disse signaler korrekt? Bruger i dem meget med jeres egen hund? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Juni 21, 2008 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2008 Jeg bruger dem aldrig bevidst da jeg ikke tror jeg kan finde ud af det ordentligt og så vil jeg ikke begive mig ud i det. Det eneste jeg har brugt er engang imellem hvis Dumle er helt stresset op, og jeg ikke kan få ham til at falde til ro ved at sidde på hug og nusse ham på brystet, så smasker jeg nogle gange en smule, og det har nogle da nogle gange virket Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juni 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2008 En overgang brugte jeg dæmpende signaler mere end jeg gør nu med min egen hund. Jeg har ikke helt styr på det, hvorfor jeg bruger det mindre. Nu tænker jeg lidt over, hvor meget vi egentligt bør benytte os af disse signaler? Den anden dag, havde jeg en del arbejde (hjemme). I sådan en grad, at vinters gåtur blev skubbet med nogle timer. Den sidste halve time, efter hun havde kigget på mig nogle gange og sovet, kigget lidt, og sovet, så begyndet hun at gabe. Hun gaber nogle gange som en 'lad os komme igang med noget' ting tror jeg. Hun gabte flere gange af mig, og det endte faktisk med at stresse mig lidt, mens jeg sad og var lige ved at færdiggøre noget arbejde. Nu tænker jeg, at det kan vel også stresse den anden vej? Og. Hvor gode er vi til at bruge disse signaler korrekt? Bruger i dem meget med jeres egen hund? Gaben er jo andet end et dæmpende signal. Det kan også være det-man-i-gamle-dage-kaldte-overspringshandling. Nu hedder det et eller andet fint som jeg ikke kan huske. Jeg bruger små øjne,... det er vist det eneste. Overfor andre hunde kan jeg godt bruge flere dæmpende signaler, især hvis hunden virker usikker på mig eller min hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vivi Besvaret Juni 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2008 Jeg bruger dem ikke så meget som jeg har gjort tidligere. Men det hænder, og da er det smasken og hovedet til side jeg bruger. Og en sjælden gang slikken om munden.. Jeg brugte gaben når Toffi som lille havde brug for at indse at nu ville resten af huset altså gerne sove -Det virkede fint. Jeg havde en oplevelse der næsten burde have været optaget på video. Det var da Toffi var 1 år, og vi var på en dagstræning hos instruktør-Pia i Århus. Vi havde siddet i en pavillon i øsregnvejr ret længe sammen med Theresa og Bitten og lært teori, og Pia gik væk i 5 minutter. Da hun kom tilbage så hun åbenbart i Toffi´s øjne meget farlig ud, husker ikke om hun havde taget en hætte på eller noget, men i hvert fald blev Toffi meget forsvarende og gøende, og for frem og tilbage mod Pia, ingen intruders var velkomne her hvor Toffi havde taget base! Hun var helt oppe og ringe. Pia satte sig ned på kanten af pavillonen med siden til, og begyndte at smaske, kigge væk, formentlig lave små øjne, sidde stille med hænderne. Toffi begyndte langsomt at tie og træde nærmere, Pia gabte et par gange, og ja, det endte med at Toffi gik helt derhen og lidt efter slikkede hende i ansigtet. Alt sammen uden en lyd. Og så luntede Toffi roligt og veltilpas over til mig igen:) Det var ret fantastisk at være vidne til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret Juni 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2008 Jeg bruger de mest almene og lettilgængelige.. smaske, blinke, kigge væk, sukke og gabe.. De fungerer faktisk udemærket her, Stella og jeg sidder fx og blinker sammen ind imellem, det er hyggeligt og ender altid med at hun lægger sig til ro. Generelt bruger jeg dem kun i hygge-situationer med Stella, og opfatter dem som en bekræftelse i at nøøøj vi hygger nu. Hvis jeg har lidt usikre hvalpe på pladsen, bruger jeg særligt at kigge væk, smaske og gøre mine øjne små / blinke. Det fungerer godt og man bryder hurtigt isen på denne måde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Juni 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2008 Hvor gode er vi til at bruge disse signaler korrekt? Det har jeg også tænkt over! Det er lidt forskelligt, om jeg husker at bruge dem, men hvis jeg kan se på Tyson, at han føler sig lidt presset og begynder at smaske eller slikke sig om munden, smasker jeg igen og kigger til siden/laver små øjne. Men jeg ved ikke rigtigt, om det virker. Jeg har dog tænkt, at jeg vil prøve at lære min nevø og niece det, for de er ikke vant til hunde. Hvis de pludselig kommer løbende ind af døren, gør Tyson jo, og så bliver de meget forskrækkede, stivner og stirrer direkte på ham. Og det får ham jo ikke til at holde op med at gø, tværtimod. Hvis jeg så afleder hans opmærksomhed, og de sætter sig stille og roligt ned og kigger et andet sted hen, holder han op med at gø og vil gerne hen og snuse til dem. Men jeg tænker, at processen kan gå lidt hurtigere, hvis de lærer at lave de konfliktdæmpende signaler med det samme? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2008 En overgang brugte jeg dæmpende signaler mere end jeg gør nu med min egen hund. Jeg har ikke helt styr på det, hvorfor jeg bruger det mindre. Nu tænker jeg lidt over, hvor meget vi egentligt bør benytte os af disse signaler? Den anden dag, havde jeg en del arbejde (hjemme). I sådan en grad, at vinters gåtur blev skubbet med nogle timer. Den sidste halve time, efter hun havde kigget på mig nogle gange og sovet, kigget lidt, og sovet, så begyndet hun at gabe. Hun gaber nogle gange som en 'lad os komme igang med noget' ting tror jeg. Hun gabte flere gange af mig, og det endte faktisk med at stresse mig lidt, mens jeg sad og var lige ved at færdiggøre noget arbejde. Nu tænker jeg, at det kan vel også stresse den anden vej? Og. Hvor gode er vi til at bruge disse signaler korrekt? Bruger i dem meget med jeres egen hund? Mon ikke det har stresset dig fordi du gerne ville vise hende at du forstod hende og gerne ville reagere korrekt? Det er jo HENDES modersmål, du forsøger at forstå og tale... Derfor kan det stresse dig. Men en hund ved da udmærket, at vi tobenede kun har et begrænset ordforråd på deres modersmål. Og de bærer over med os og viser forståelse for vores ufuldkommenhed.. ---De bliver mere stressede over at modtage uklare meddelelser fra os på menneskesprog, så de ikke forstår hvad vil vil have dem til.. --Så er det jo OS, der må bære over og vise forståelse for vores hunds ufuldkommenhed.. ---Selv hyggesmasker jeg lidt med Silke, men ellers bruger jeg almindelige "menneske-ansigtsudtryk", for jeg er sikker på, at hun sagtens forstår at jeg griner eller smiler selv om jeg derved kommer til at vise tænder. Og der er en vis fordel ved, at hun ikke tror, at andre mennesker er uvenlige hvis de viser tænder.. Når jeg er med andre hunde, er jeg som regel mere påpasselig med at bruge hundereglerne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret Juni 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2008 Den anden dag, havde jeg en del arbejde (hjemme). I sådan en grad, at vinters gåtur blev skubbet med nogle timer. Den sidste halve time, efter hun havde kigget på mig nogle gange og sovet, kigget lidt, og sovet, så begyndet hun at gabe. Hun gaber nogle gange som en 'lad os komme igang med noget' ting tror jeg. Hun gabte flere gange af mig, og det endte faktisk med at stresse mig lidt, mens jeg sad og var lige ved at færdiggøre noget arbejde. Tror du ikke bare hunden røvkedede sig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snevinter Besvaret Juni 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2008 Tror du ikke bare hunden røvkedede sig ha ha ha det er jo også et godt signal at kunne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snevinter Besvaret Juni 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2008 Det har jeg også tænkt over! Det er lidt forskelligt, om jeg husker at bruge dem, men hvis jeg kan se på Tyson, at han føler sig lidt presset og begynder at smaske eller slikke sig om munden, smasker jeg igen og kigger til siden/laver små øjne. Men jeg ved ikke rigtigt, om det virker. Jeg har dog tænkt, at jeg vil prøve at lære min nevø og niece det, for de er ikke vant til hunde. Hvis de pludselig kommer løbende ind af døren, gør Tyson jo, og så bliver de meget forskrækkede, stivner og stirrer direkte på ham. Og det får ham jo ikke til at holde op med at gø, tværtimod. Hvis jeg så afleder hans opmærksomhed, og de sætter sig stille og roligt ned og kigger et andet sted hen, holder han op med at gø og vil gerne hen og snuse til dem. Men jeg tænker, at processen kan gå lidt hurtigere, hvis de lærer at lave de konfliktdæmpende signaler med det samme? Jeg tror det er en god ting at vise børn det. Jeg bruger det også selv ved fremmede hunde, med hensyn til hvordan jeg hilser på dem. Jeg bruger det en smule ved min egen hund. Og det går også fint, men jeg tror bare nogle gange at vi kan komme til at bruge det forkert. Nå ja, nu hvor jeg skriver det er det jo selvsagt. Men det, at det faktisk kan stresse hunden mere, det tror jeg også er en mulighed. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snevinter Besvaret Juni 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2008 Jeg bruger dem ikke så meget som jeg har gjort tidligere.Men det hænder, og da er det smasken og hovedet til side jeg bruger. Og en sjælden gang slikken om munden.. Jeg brugte gaben når Toffi som lille havde brug for at indse at nu ville resten af huset altså gerne sove -Det virkede fint. Jeg havde en oplevelse der næsten burde have været optaget på video. Det var da Toffi var 1 år, og vi var på en dagstræning hos instruktør-Pia i Århus. Vi havde siddet i en pavillon i øsregnvejr ret længe sammen med Theresa og Bitten og lært teori, og Pia gik væk i 5 minutter. Da hun kom tilbage så hun åbenbart i Toffi´s øjne meget farlig ud, husker ikke om hun havde taget en hætte på eller noget, men i hvert fald blev Toffi meget forsvarende og gøende, og for frem og tilbage mod Pia, ingen intruders var velkomne her hvor Toffi havde taget base! Hun var helt oppe og ringe. Pia satte sig ned på kanten af pavillonen med siden til, og begyndte at smaske, kigge væk, formentlig lave små øjne, sidde stille med hænderne. Toffi begyndte langsomt at tie og træde nærmere, Pia gabte et par gange, og ja, det endte med at Toffi gik helt derhen og lidt efter slikkede hende i ansigtet. Alt sammen uden en lyd. Og så luntede Toffi roligt og veltilpas over til mig igen:) Det var ret fantastisk at være vidne til. Hvor godt! Det synes jeg også er et sted hvor vi mennesker kan få det til at fungere - det med at imødekomme hunden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snevinter Besvaret Juni 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2008 Gaben er jo andet end et dæmpende signal. Det kan også være det-man-i-gamle-dage-kaldte-overspringshandling. Nu hedder det et eller andet fint som jeg ikke kan huske. Jeg bruger små øjne,... det er vist det eneste. Overfor andre hunde kan jeg godt bruge flere dæmpende signaler, især hvis hunden virker usikker på mig eller min hund. Gaben er faktisk lidt forskellige ting mellem vinter og jeg. Det kan betyde, at hun gerne vil nusses. Det kan betyde, at hun gerne vil vi skal i gang, det kan betyde at hun gerne vil have afstand. Jeg ved ikke helt hvordan, men jeg ser forskel på disse tre gaben fra hende. Det var 'jeg vil gerne igang' gaben hun havde fat i den eftermiddag og det var derfor jeg stressede lidt. Altså jeg fik ikke sved på panden og sådant Men jeg vidste at hun havde ventet tålmodigt og jeg lige skulle være færdig, og jeg sagde 'øjeblik' hvilket jeg siger nogle gange når vi skal noget, men der går lige et par minutter. Hun gabte og gabte ad mig og det stressede så lidt. Derfor tanken... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret Juni 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2008 Men jeg vidste at hun havde ventet tålmodigt og jeg lige skulle være færdig, og jeg sagde 'øjeblik' hvilket jeg siger nogle gange når vi skal noget, men der går lige et par minutter. Hun gabte og gabte ad mig og det stressede så lidt. Mon ikke du bare stressede dig selv, netop fordi du vidste I var bagud i forhold til den daglige rutine = lidt dårlig samvittighed overfor hende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snevinter Besvaret Juni 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2008 Mon ikke du bare stressede dig selv, netop fordi du vidste I var bagud i forhold til den daglige rutine = lidt dårlig samvittighed overfor hende jo. men det var mest da vinter begyndte at 'dæmpe' Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts