Hop til indhold

Stamtavle navnet eller nyt?


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Jeg kan godt nok heller ikke se problemet i stambogsnavne.. Ganske vist har jeg kun haft 6 hunde inkl. de 4 jeg har nu, + én låne hund (og et kuld på 5 hvalpe), men jeg kan da huske stambogsnavne på dem alle sammen, selv om flere af dem har/har haft forholdsvis lange stambogsnavne........til samligning, kan jeg kun huske registreringsnummeret på 2 af mine hunde :genert:

 

Og det er da også stambognavnet jeg går efter, når jeg kigger på andres hunde, deres registreringsnummer kigger jeg sjældent på, og jeg husker det i hvert fald aldrig.. Og kaldenavnet husker jeg som regel kun hvis det er en hund jeg selv kender ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 97
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Synes det er et rent luksusgode, hvis hunden hedder samme på stamtavlen, som i virkeligheden :vedikke: En alm. køber kan jo ikke bruge det til noget.

 

Hvad er en almindelig køber :genert:

 

Jeg anser mig for ret gennemsnitlig men skal stadig bruge tavlenavnet fx. ved dyrlægen, til forsikringsselskabet, i hundepasset, til prøver, ved henvendelser til DKK etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er en almindelig køber :genert:

 

Jeg anser mig for ret gennemsnitlig men skal stadig bruge tavlenavnet fx. ved dyrlægen, til forsikringsselskabet, i hundepasset, til prøver, ved henvendelser til DKK etc.

 

Så er du heller ikke en alm. køber :mrgreen:

 

Med alm. køber mener jeg dem, der køber en hund for "familiehyggens" skyld og max. deltager i hundetræning.

 

Skal du bruge stamtavlenavnet til forsikringsselskabet og ved dyrlægen? Det har jeg da aldrig skulle? :genert: Jeg kan faktisk ikke huske, at have skullet bruge det til andet end DKK-relaterede ting. Og det er jo netop, når man skal undersøge linier, opdrættere osv., at jeg synes, at det kommer til sin ret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal du bruge stamtavlenavnet til forsikringsselskabet og ved dyrlægen? Det har jeg da aldrig skulle? :genert:

 

Ved dyrlægen til sundhedstjek og pas :hmm:

Forsikringsselskabet bruger det til "kontrolspørgsmål", selvom jeg har angivet både tavlenavn og kaldenavn :vedikke:

 

Har lige meldt Petrine til en masse agility, både DKK og DCH, ingen af dem spørger efter stamtavlenavnet, kun stambogsnavn og kaldenavn ;-)

 

Hvad er forskellem på stamtavlenavnet og stamsbogsnavn :genert: for mig er forskellen ens :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Ja helt enig, det er noget rod. Derfor også mit forslag om at afskaffe stambogsnavne.

Et forslag jeg prøver at komme igennem med hos DKK, men desværre er der megen modstand.

Jeg tror det er fordi mange opdrættere følger en form for prestige ved deres lange stambogsnavne. Der er ikke megen forståelse for købernes problemer at hente der.

 

Jeg kan altså godt lide stambogsnavnene, for det hjælper også mig, til at holde øje med hvor hunden er fra osv... og nogle gange også hvilke aner hunden har (når der går rigtig nørd i det:mrgreen:)

 

Jeg tør SLET ikke tænke på hvordan et udstillingskatalog vil komme til at se ud, eller placeringerne i de afsluttede konkurrencer... og dagens best in show er... DKCH no. 39...:klap::lol: (bare for at give et eksempel..:engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder og tænker på om ingen af jer oplever som i Dannys tilfælde at de bruger kennelnavnet i hvalpenes navne?

 

Danny hedder jo Æblevangens Danny og er af D- kuldet...

 

Kunne meget godt have fundet på et andet navn men han var jo 5 måneder da vi fik ham så lidt forsent syntes vi, der er så stor diskussion om hvordan det skal udtales da manden og Natazja siger Danni... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder og tænker på om ingen af jer oplever som i Dannys tilfælde at de bruger kennelnavnet i hvalpenes navne?

 

Danny hedder jo Æblevangens Danny og er af D- kuldet...

 

Kunne meget godt have fundet på et andet navn men han var jo 5 måneder da vi fik ham så lidt forsent syntes vi, der er så stor diskussion om hvordan det skal udtales da manden og Natazja siger Danni... :lol:

 

Det tror jeg de gør ved stort set alle, undtagen hvis opdrætter ikke har et kennelnavn. Skipper hedder fx Labjoy's Cuba.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg de gør ved stort set alle, undtagen hvis opdrætter ikke har et kennelnavn. Skipper hedder fx Labjoy's Cuba.

 

ok :-) så er det bare mig der ikke læser hvad der bliver skrevet sikkert :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder og tænker på om ingen af jer oplever som i Dannys tilfælde at de bruger kennelnavnet i hvalpenes navne?

 

Danny hedder jo Æblevangens Danny og er af D- kuldet...

 

Kunne meget godt have fundet på et andet navn men han var jo 5 måneder da vi fik ham så lidt forsent syntes vi, der er så stor diskussion om hvordan det skal udtales da manden og Natazja siger Danni... :lol:

 

Som Skipper-Odense siger, så bruger alle opdrættere deres kennelmærke i stamtavlenavnet. Det skal med - og med det inkl. må stambogsnavnet max. være på 35 karakterer. Inklusive mellemrum.

 

Tror bare mange af dem der har skrevet i tråden, har undladt kennelmærket i hundens stamtavlenavn, da det jo aldrig er det, man ville overveje at kalde sin hund til dagligt - kun det der kommer efter, ville kunne ligge til grund for et kaldenavn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt at læse, hvad jeres hunde hedder på stambogen :-D

 

Mille hedder Skyewalker's Red'n Tasty. Opdrætteren kaldte hende Mille, da hun var så mild og sød, og da jeg først fik hende, da hun var 4 år, så ville jeg ikke ændre det - det passer også ret godt til hende endnu ;-)

 

Lubaya hedder Abotere's Lubaya. Hun skulle ha' heddet Alba, men da jeg fik hende hjem fra Holland 10 uger gammel, så reagerede hun så fint på Lubaya, at hun fik lov at beholde navnet. 'Lubaya' betyder 'ung, rød løve' på Swahili.

 

Selma hedder Abotere's Efia. Jeg kunne godt li' navnet, men var sikker på, at hun hurtigt ville blive kaldt Fie, og jeg kendte flere andre hunde, der hed Fie. Så hun blev kaldt Selma. 'Efia' betyder 'født på en fredag' (som hun også er) på et andet afrikansk sprog, Lingala tror jeg... :oops:

 

Jeg kan godt li' de forskellige stambogsnavne, og jeg er ligeglad med, hvad min hund hedder på stambogen, jeg finder selv mit kaldenavn. Jeg har i øvrigt heller ingen problemer med at gi' en voksen hund et helt andet kaldenavn, hvis jeg ikke kan li' navnet. Hunden lærer det hurtigt, og tit er det måske godt for hunden med en hel ny begyndelse... Nå, et sidespring...

 

Det var så de officielle kaldenavne, og det bliver vist for meget, hvis jeg skal til at nævne, hvad de bliver kaldt i forskellige situationer :lol::mrgreen: :slem:

Redigeret af Basenji Life
ups, manglende ord
Link til indlæg
Del på andre sites

Kiki hedder kiki hun er en blanding så ingen stambogsnavn der, hun blev hentet som 4 måneders og havde der fået navn og ja valgte ikke at lave det om men havde hun været min fra bebs af så havde hun nok fået et andet :genert:

Men nu elsker jeg navnet og har ligesom sat noget igang med noget med navnene med K :stupid:

 

Koda hedder på papiret: Chiloudy's A Magic Sensation egentlig et fedt navn elsker hans stambogs navn aussiepower har været kreativ der :engel: Men som kaldenavn blev det koda efter at høre sangen fra bjørnebrødre [media]

[/media] hehe kunne være så meget mig der bad trælse koda om at dæmpe sig :lun:

 

Kaos hedder på papiret : Carpediemaussie Brave Bisco. Bisco var ikke lige mig det skulle gerne være med K jo :engel: Lise herinde fra kom med gode foreslag og da jeg så navnet Kaos var jeg ikke i tvivl egentlig et mærkeligt navn men det lød bare SÅ godt i mine øre og så må andre folk vænne sig til det hehe

 

 

Når Kiki en dag om 22 1/2 år ikke er her mere (ja hun bliver temmelig gammel har jeg spået) så skal det være en tæve der skal hedde Kayla :engel:

 

 

Årh Kayla er så sødt! :lun:

 

Det har jeg også haft tænkt på til næste tæve :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin

Selma hedder Marripytan`s Selma Solskin. Marripytan betyder mariehøne på bornholmsk. Så hun er mariehønen`s Selma Solskin :hjerte:

Men hun er ikke klar over, at et sødt navn forpligter, eller også er hun ligeglad :vedikke:

Hendes nussenavn er dellepigen :engel:

 

Qiwi hedder Gøtagården`s Qiwi. Her fik jeg selv lov til at komme med forslag. Men det sætter sine begrænsninger, når det skal starte med q.

Hendes nussenavn er pussepigen.

 

Egentlig skulle de bytte navne, så ville det passe bedre til deres personlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

altså nu har Izzie ikke stamtavle :engel: men hendes søskende fik alle sammen navne inden de flyttede hjemmefra. Jeg var så heldig og hurtig og besøgte dem inden de fik navne og havde vist at hun skulle hedde Izzie længe, så det kaldte de hende fra start :mrsgreen: de andre hunde har alle ændret navn!

 

Synes folk skal have lov til at kalde deres hunde det de vil! Det er alligevel mange år vi skal leve med det navn :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 months later...

hov det er vist en ældre tråd jeg er hoppet ind på , men alligevel Racer hedder også Racer på stamtavlen , han var 8 mdr da jeg fik ham og Racede afsted når han var løs - så det var der ingen grund til at ændre , Tot hedder Veelveeteen - eller sådan noget lignende på stamtavlen , det er hverken til at stave eller udtale så det blev hurtigt lavet om til Tot.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...