Gæst Honey123 Skrevet Januar 21, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2011 Anton har desværre fået konstateret KEP, dvs. hans bugspytkirtel fungerer kun meget lidt. Jeg skal naturligvis tale med dyrlægen omkring foder m.v., men er der nogle herinde med erfaringer? Hvilke tyggeben/godbidder, han evt. vil kunne få? Han er p.t. indlagt, da han har en betændelsestilstand i maven, men jeg håbber, at lillemanden kan komme hjem i dag - vi savner ham alle frygteligt! :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louise_J Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Hvor er det synd for Anton, det er så forfærdeligt når ens hund er indlagt. Går ud fra det er det samme Mingus er blevet testet for (kronisk pancreas insufficiens). Hans var negativ, hvilket egentlig var lidt skuffende, for ifølge dyrlægen kunne det afhjælpes med en pulver, han skulle have på sin mad. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Som jeg også skrev på HG (vil gå ud fra, det også er dig, der har skrevet derinde:-D) så ville jeg skrive det ned og spørge dyrlægen:-D Og så håber jeg at I finder en løsning, så Anton kan få det godt igen:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Honey123 Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Jeanette, yep, det er mig. Jeg skal først tale med hans almindelige dyrlæge i dag, da hun havde fri i går, og de andre dyrlæger vil helst have hende på banen, i forhold til, hvad det videre forløb skal være. Ja, det er kronisk exocrin pancreainsufficiens, og hans fremtid afhænger jo af, hvor stor skade hans kirtel har taget, om pulveret kan "gøre det". Men min erfaring siger mig, at dyrlæger ikke er ret meget inde i dét med godbidder - derfor efterlyser jeg andres erfaringer, selvom det jo nok er individuelt fra hund til hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louise_J Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Jeanette, yep, det er mig. Jeg skal først tale med hans almindelige dyrlæge i dag, da hun havde fri i går, og de andre dyrlæger vil helst have hende på banen, i forhold til, hvad det videre forløb skal være. Ja, det er kronisk exocrin pancreainsufficiens, og hans fremtid afhænger jo af, hvor stor skade hans kirtel har taget, om pulveret kan "gøre det". Men min erfaring siger mig, at dyrlæger ikke er ret meget inde i dét med godbidder - derfor efterlyser jeg andres erfaringer, selvom det jo nok er individuelt fra hund til hund. Håber virkelig pulveret er nok til at han kan leve nogenlunde normalt. Jeg har som sagt ingen erfaringer - men krydser fingre for lille Anton. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Jeg tænker, at man måske skal kigge efter noget med lavt protein og fedt procent, eftersom det er det hunden nu har svært ved at nedbryde? Jeg kan ikke lige komme på noget specifikt, men måske vi er ude i noget fjerkræ? For i hvert fald at få fedtet ned.. Du kan jo prøve at høre dyrlægen hvad der er vigtigt at undgå.. og så måske på sigt, prøve dig lidt frem.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Honey123 Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Mange tak. ) Anton kom hjem i går, og han skulle gerne blive mere frisk i løbet af den næste uges tid, ellers vil de åbne hans bug, og se, hvad de finder, og tage biopsi af hans bugspytkirtel. Men hold da op, det er svært! Jeg har jo også Hannibal, som er allergihund, og kun tåler et foder med kartoffel og fisk, og dette foder indeholder alt for meget fedt til lille Anton, det bliver en af de store udfordringer. Anton er på noget dåsemad specielt til sarte maver, og hans appetit er ikke stor, så han bliver håndfodret. ;o) Dyrlægen sagde, at kylling ville være okay (Dét tåler Hannibal så ikke!) og som tyggeben må han få de dersens tørrede hudting, Hannibal må kun få tørret hesteting. ( Så det er svært i øjeblikket, og jeg er på stikkerne hele tiden overfor lille Anton. ( Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Mange tak. ) Anton kom hjem i går, og han skulle gerne blive mere frisk i løbet af den næste uges tid, ellers vil de åbne hans bug, og se, hvad de finder, og tage biopsi af hans bugspytkirtel. Men hold da op, det er svært! Jeg har jo også Hannibal, som er allergihund, og kun tåler et foder med kartoffel og fisk, og dette foder indeholder alt for meget fedt til lille Anton, det bliver en af de store udfordringer. Anton er på noget dåsemad specielt til sarte maver, og hans appetit er ikke stor, så han bliver håndfodret. ;o) Dyrlægen sagde, at kylling ville være okay (Dét tåler Hannibal så ikke!) og som tyggeben må han få de dersens tørrede hudting, Hannibal må kun få tørret hesteting. ( Så det er svært i øjeblikket, og jeg er på stikkerne hele tiden overfor lille Anton. ( Jeg vil passe på med det der tørrede hud, noget af det er særdeles fedtet! Hvad med kaninører? Lave i fedt, god størrelse.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Det er godt nok træls for Anton. Jeg håber de finder en god skånekost til ham. Det er som Tweesa skriver vist ret vigtigt med lavt fedt og protein indhold. Jeg snakkede lidt med dyrlægen om det, her da vi fik taget blodprøver på Sille, for hendes tal var også tårnhøje. Det var en pancreatitis (bugspytkirtel betændelse). Vi har så lige i sidste uge fået taget en kontrol blodprøve og der så tallene super fine ud (hun havde colitis på samme tid). Så derfor snakkede vi lidt frem og tilbage med, hvad man kan gøre. Men det skal du snakke med din dyrlæge om, så han får den rigtige behandling og den rigtige kost. Skal I så holde øje med følgesygdomme? Jeg håber han hurtig kommer ovenpå igen. God bedring til ham :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Honey123 Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Tak for dit svar. Det lyder som en træls omgang med Sille - hvad har I gjort mellem de to blodprøver, i forhold til foder m.v.? Anton skal have taget kontrol blodprøver om 2 - 3 uger, og han skal måske åbnes i næste uge, hvis han ikke liver lidt mere op, altså bliver mere sit gamle, glade jeg. Jeg har fået noget skånekost med hjem, på dåse, oghan giiiider det bare ikke, den lille bandit. Så jeg har kogt noget kylling, og har smuldret lidt af det i, så spiste han en smule - men slet ikke nok. Men ja, det er trælst, og det er hårdt at være bekymret hele tiden, det bliver jo nærmest en besættelse at holde øje med selv små tegn på smerter og ubehag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Ja, det er frygteligt, bare der vender et knurhår forkert er man lige ved at s**** en stork... Sille fik RC gastro intestinal tørkost, da hun samtidig havde colitis (tyktarms betændelse). Det kan man vist også få tilsvarende som vådfoder. Vi er meeeget langsomt gået over til hendes normal foder som er RC hypoallergenic, da hun også er allergihun og det er et foder der både er godt til allergi og sart mave. Vi gik over til Hypo. med 10 gram om dagen. Hun får mellem 100 og 110 gram om dagen, så det har taget lang tid. Jeg spurgte dyrlægen om vi måtte begynde at give hende tørret bøffelkød og andre godbidder efter 14 dage... Men det synes hun ikke. Hvis det var hende ville hun ikke give noget som helst andet end det foder. Vi blev dog enige om, at der ikke sker noget ved at give skånekosten som godbidder, så der er noget lidt andet engang imellem. Men for søren det er synd for hende og også vores anden hund, får hun får selvfølgelig heller ikke noget lækkert når Sille ikke gør Vi er så begyndt at lege 15-30 min. hver aften med dem, med deres aftensmad i aktivitets legetøj, så der sker lidt andet. Ellers har de altid fået et lille stykke tørret bøffelkød hver hver anden aften. Men vi fik af vide at hvis hun ikke kunne køres over på hypo. foderet, så kan hundene sagtens leve af skånekost resten af livet... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts