Hop til indhold

Kasteration

Aslan
 Share

Recommended Posts

Vi har jo overvejet den der kasteration.

I dag har vi så snakket med ham svømme manden som også er adfærdsbehander.

Nogen siger hane r super god, andre siger han er..... tvivlsom.

Men en ting er sikkert, aslan kan li ham :mrgreen:

Nå, John siger at vi skal afprøve den kemiske først.

Men kan hunden fp kraft af at bruge den een gang, eller skal der flere gange til?

Han sagde også at man skulle kasterere Aslan når han ikke var "løbsk".

Martin spurgte ikke hvorfor,

så hvorfor vente? Man fjerne jo de homoner der gør ham "løbsk"?

Han sagde også at usikre hunde ikke bliver aggresive, men rissikere at blive mere usikre (ved den normale kasteration), og at ved den kemiske kasteration, bibeholder han-hunden nogle af "back mig up" homonerne.

Men så hjælper den kemiske jo ikke mod andre han-hunde problemer?

Jeg vil lige sige, at vi meget har i baghovedet at KimC havde så store problemer da han fik kemisk kastereret hans.

Men igen, så kender vi nogle med en lab, som ingen problemer har :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også hunde, hvor der slet ikke er en reaktion på den kemiske kastration.. Så ved ikke, hvor meget den er "værd"..

Det er vel lidt ligesom, at man heller ikke steriliserer tæver midt i løbetid eller falsk drægtighed.. De vil forblive i det "hormonstadie" eller hvad vi skal kalde det, fremover..

Om det passer, ved jeg ikke.. Men det er det, alle siger..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel lidt ligesom, at man heller ikke steriliserer tæver midt i løbetid eller falsk drægtighed.. De vil forblive i det "hormonstadie" eller hvad vi skal kalde det, fremover..

Det gør nogle og jeg har endnu ikke oplevet en tæve forblive i et hormonstadie - man fjerne jo hormon-leverandøren ved sterilisationen.

Fik en del rotter kemisk kastreret og oplevede aldrig nogen effekt overhovedet af det, så tror aldrig jeg vil gøre den slags igen (med nogen dyreart).

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes to kemiske kastrationer. Den ene hedder Promon. Ved længere tids brug kan den give nyre og leverskader, og øge risikoen for kræft.

Stoffet er oprindeligt beregnet til tæver, men virker også på hanhunde.

Virkningen indtræder ca 14 dage efter at stoffet er givet. Der er lidt usikkerhed om hvor længe virkningen holder.

Det andet stof hedder Suprelorin, og er ret nyt. Det siges at være uden bivirkninger. Dette er jeg ikke enig i.

Hvad de ikke fortæller os er at der opstår en overproduktion af testosteron fra indgivelsen og indtil stoffet begynder at virke efter 6-8 uger.

Testiklerne skrumper ind (meget) og der er risiko for at en eller begge bagefter bliver oppe i bughulen.

Lige nu er Happy på vej ud af den suprelorin behandling, og det foregår åbenbart i "bølger", ligesom når enhund vågner af en bedøvelse. Her kan en overproduktion af testosteron åbenbart også forekomme. Dvs at jeg på forhånd intet aner om hvordan min hund vil reagere.

Reelt aner Virbac intet om hvordan stoffet fungerer ved hunde over 30 kilo, for det er ikke blevet afprøvet.

Det er den samme chip man bruger på en chuhuahua som en mastiff. Man har lavet forsøg med 10x overdosering. Men hvad med underdosering?. Ved at man sender et produkt på markedet som man ikke har prøvet på større hunde, samt høfligt undlader at fortælle brugerne om de bivirkninger der reelt er, har jeg mistet tilliden til Virbac. Det er ikke særligt sjovt at have en 60 kilos hund i huset der kan ændre sig fra at være et pussenussedyr til en hormonbombe på to timer - og tilbage igen lige så hurtigt.

Jeg har måttet give Happy et skud Promon for at bremse udfasningsproblemerne ved Suprelorin. Der er er ikke tislvarende ind/udfasningsproblemer ved Promon.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Vi har jo overvejet den der kasteration.

I dag har vi så snakket med ham svømme manden som også er adfærdsbehander.

Nogen siger hane r super god, andre siger han er..... tvivlsom.

Men en ting er sikkert, aslan kan li ham :mrgreen:

Nå, John siger at vi skal afprøve den kemiske først.

Men kan hunden fp kraft af at bruge den een gang, eller skal der flere gange til?

Alt kan jo være en udløsende faktor....

Han sagde også at man skulle kasterere Aslan når han ikke var "løbsk".

Martin spurgte ikke hvorfor,

så hvorfor vente? Man fjerne jo de homoner der gør ham "løbsk"?

Det synes jeg I skal bede om en forklaring på

Han sagde også at usikre hunde ikke bliver aggresive, men rissikere at blive mere usikre (ved den normale kasteration), og at ved den kemiske kasteration, bibeholder han-hunden nogle af "back mig up" homonerne.

Men så hjælper den kemiske jo ikke mod andre han-hunde problemer?

Det må jeg indrømme jeg ikke har hørt, men det er også noget siden jeg har læst op på emnet

Hvis der er han/han problemer er det vigtigt at afdække om årsagen er utryghed, manglende opdragelse eller selvsikker "skrid" adfærd

markering: Hvis det er manglende opdragelse kan en medvirkende faktor være hormoner, hvis det er utryghed vil nogle individer blive aggressive og hvis "problemet" er for stor selvsikkerhed, kan kastration også virke.

Uanset hvad bør kastration ikke stå alene

Jeg vil lige sige, at vi meget har i baghovedet at KimC havde så store problemer da han fik kemisk kastereret hans.

Men igen, så kender vi nogle med en lab, som ingen problemer har :vedikke:

I kan bede om en behandling i tabletform. Det er besværligere fordi I skal give piller dagligt Til gengæld kan dosis ændres.

En kemisk kastration kan give et andet billede end ved en fysisk kastration, så ja det er svært :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik lige lagt et link ind på FB, til et foredrag i marts om kasteration og steralition.

Både for folk er overvejer.

Folk der har gjort og hvor hunden har skiftet adfærd

Til sølle 95 kr, så det har jeg bestilt, mank an vidst aldrig få for lidt informationer.

Det er en fra kolding hundecenter, de må vel også vide noget om den kemiske :vedikke:

Aslan har i dag sovet et par timer OG har leget hvalpe hund :lun: og drillet mig. Så tror det snart er overstået. Og så har vi jo ca 6 mdr inden den næste kommer, og måske er der slet ikke noget næste gang :vedikke:

Syntes den er så svær, for når hunden ligger og bare ryster og går ud og kigger efter tæven, eller vi går tur og han skyyyynder sig hen til næste hjørne, for at se om der er en tæve der... og ikke sover og ikke går rundt i haven og hygger sig.

Når vi skal skælde og smælde (ja jeg bliver sq knotten når en liderlig han-hund står og smasker og gaber mig ind i hovedet :evil: ), får dårlig samvittighed, men intet andet virker....

Og så vs de problemer som kan rissikere at komme, HVIS kasterationen vel og mærket virker :damn:

Svært :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes to kemiske kastrationer. Den ene hedder Promon. Ved længere tids brug kan den give nyre og leverskader, og øge risikoen for kræft.

Stoffet er oprindeligt beregnet til tæver, men virker også på hanhunde.

Virkningen indtræder ca 14 dage efter at stoffet er givet. Der er lidt usikkerhed om hvor længe virkningen holder.

Det andet stof hedder Suprelorin, og er ret nyt. Det siges at være uden bivirkninger. Dette er jeg ikke enig i.

Hvad de ikke fortæller os er at der opstår en overproduktion af testosteron fra indgivelsen og indtil stoffet begynder at virke efter 6-8 uger.

Testiklerne skrumper ind (meget) og der er risiko for at en eller begge bagefter bliver oppe i bughulen.

Lige nu er Happy på vej ud af den suprelorin behandling, og det foregår åbenbart i "bølger", ligesom når enhund vågner af en bedøvelse. Her kan en overproduktion af testosteron åbenbart også forekomme. Dvs at jeg på forhånd intet aner om hvordan min hund vil reagere.

Reelt aner Virbac intet om hvordan stoffet fungerer ved hunde over 30 kilo, for det er ikke blevet afprøvet.

Det er den samme chip man bruger på en chuhuahua som en mastiff. Man har lavet forsøg med 10x overdosering. Men hvad med underdosering?. Ved at man sender et produkt på markedet som man ikke har prøvet på større hunde, samt høfligt undlader at fortælle brugerne om de bivirkninger der reelt er, har jeg mistet tilliden til Virbac. Det er ikke særligt sjovt at have en 60 kilos hund i huset der kan ændre sig fra at være et pussenussedyr til en hormonbombe på to timer - og tilbage igen lige så hurtigt.

Jeg har måttet give Happy et skud Promon for at bremse udfasningsproblemerne ved Suprelorin. Der er er ikke tislvarende ind/udfasningsproblemer ved Promon.

Så hvis vi selv kan vælge, ville du sige man skulle bruge promon?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hvis vi selv kan vælge, ville du sige man skulle bruge promon?

Jeg ville i al fald fraråde at bruge Suprelorin, for det produkt er efter min mening ikke testet godt nok når det gælder adfærd, specielt i indløbs og udløbsfasen.

Der er forskellige helbredsrisici ved promon, mens de adfærdsmæssige virkninger ikke er alverden.

Jeg har valgt at give Happy promon for at dæmpe bivirkningerne af udfasnngen af det andet produkt. Ellers ville jeg ikke have gjort det - hverken den ene eller den anden - nu hvor jeg er blevet klogere på hvad det egentlige problem egentlig var og er. Og det har slet ikke noget med kønshormoner at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal være opmærksom på, at den kemiske kastration, som ikke er Superlorin (eller hvad det nu var det hed...), samtidig indeholder et let angstdæmpende middel. Derfor er den adfærd hunden udviser under kemisk kastration ikke nødvendigvis lig den adfærd den udviser efter en rigtig kastration.

Håber I bliver klogere af foredraget :)

Link til indlæg
Del på andre sites

• 1 month later...
Gæst Capone
Jeg fik lige lagt et link ind på FB, til et foredrag i marts om kasteration og steralition.

Både for folk er overvejer.

Folk der har gjort og hvor hunden har skiftet adfærd

Til sølle 95 kr, så det har jeg bestilt, mank an vidst aldrig få for lidt informationer.

Det er en fra kolding hundecenter, de må vel også vide noget om den kemiske :vedikke:

Aslan har i dag sovet et par timer OG har leget hvalpe hund :lun: og drillet mig. Så tror det snart er overstået. Og så har vi jo ca 6 mdr inden den næste kommer, og måske er der slet ikke noget næste gang :vedikke:

Syntes den er så svær, for når hunden ligger og bare ryster og går ud og kigger efter tæven, eller vi går tur og han skyyyynder sig hen til næste hjørne, for at se om der er en tæve der... og ikke sover og ikke går rundt i haven og hygger sig.

Når vi skal skælde og smælde (ja jeg bliver sq knotten når en liderlig han-hund står og smasker og gaber mig ind i hovedet :evil: ), får dårlig samvittighed, men intet andet virker....

Og så vs de problemer som kan rissikere at komme, HVIS kasterationen vel og mærket virker :damn:

Svært :megaked:

Var du til foredraget ?, så har vi jo været sammen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Capone

Det var bare et så super godt foredrag med Rie Ravn.

Man fik virkelig viden om hvad der sker/ikke sker med en hund ved kastration.

Hold da op, med aha oplevelser vi fik.

Samt viden om folk der kastr. deres hunde af uvidenhed, fordi de tror det hjælper på dit og dat.

Hvis I har mulighed, så er dette foredrag så meget at anbefale.

Link til indlæg
Del på andre sites