Hop til indhold

Hvordan fodrer I med flere hunde?

Gæst
 Share

Recommended Posts

Nu må jeg lige høre jer ad... Hvordan fodrer I, der har mere end en hund? Spiser hundene ved siden af hinanden, med gitter mellem eller i seperate rum? Styrer I, hvem der må stjæle fra hinanden eller hvordan?

Sagen er den, at Zolo (9 uger) ret hurtigt mister fokus på sin egen mad, og så vandrer frem og tilbage mellem sin egen og Nelsons skål. Nelson siger ikke noget til ham, men skifter også bare skål. Egentlig er jeg ligeglad og synes, at de må de selv styre, men omvendt vil jeg gerne kunne holde lidt øje med, hvad/hvor meget de hver især spiser.

/Mette *nybegynder mor til to*

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer i hver sin ende af køkkenet, men har dog aldrig haft problemer. Jeg har lige passet 2 ekstra hunde - og de fik så mad i hver sin ende af stuen - ingen problemer overhovedet. Men jeg er af den overbevisning, at hundene skal have lov at spise deres egen mad i fred :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Vi fodre på samme måde som Fox, hvor hundene står med hver deres skål på deres faste pladser i køkkenet / stuen, netop for at vi kan holde øje med hvem, der spiser hvad og fordi det er praktisk, hvis de skal have forskelligt foder. Vi stopper dem dog i at vandre til de andres skåle, så alle kan få den fornødne madro uden at være bange for, at en anden tager deres mad. Går de fra deres egen madskål sender vi dem også tilbage til den eller fjerner den helt, hvis det første ikke hjælper.

Tillykke med den lille nye :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Nu fodrer vi jo godt nok med råt, men hundene får bare hver deres ben/kød i haven og placerer sig så med lidt afstand imellem... de finder fint ud af, at respektere hinandens 'rum' :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lytter lige med her :-D

Bytte-skål er vel heller ikke det smarteste, hvis de får to forskellige slags foder?

Det var også min tanke..

Og jeg vil fodre separat, ihvertfald mens den lille er lille.. Herhjemme tror jeg, at jeg ville lade Luna spise på sit bentæppe og den lille ny ville så komme ud i gangen, og babygitter i døren.

Jeg er ikke sikker på at jeg ville turde råfodre en labhvalp, så der ville jo være forskel i foderet.. Og jeg fandt ud af (da jeg passede hus), at Luna bestemt ikke vil dele sit kødben med en killing... Så her ville de ihvertfald i starten blive fodret separat..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Vi har fra dag 1 af givet mad i samme rum. Der har aldrig været problemer. De respektere hinanden, og prøver ikke på noget. Når begge hunde er færdige kan de godt lide ay bytte skål.. Selvom der intet er tilbage. Men nu er det ret sjældent at de får mad i skål. Om morgenen er det i deres konger eller andet, og om aftnen bruger jeg deres mad til når vi skal træne.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har givet den lille i køkkenet, og nelson i gangen. Men den lille løber jo frem og tilbage. Jeg kalder ham dog ind på plads af hensyn til Nelson. For Nelson siger ikke noget til Zolo, og jeg synes de skal passe deres egne skåle i første omgang. De får i øvrigt det samme mad, men jeg er nok lidt hys, fordi jeg er bange for den lille også bliver for tynd. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har givet den lille i køkkenet, og nelson i gangen. Men den lille løber jo frem og tilbage. Jeg kalder ham dog ind på plads af hensyn til Nelson. For Nelson siger ikke noget til Zolo, og jeg synes de skal passe deres egne skåle i første omgang. De får i øvrigt det samme mad, men jeg er nok lidt hys, fordi jeg er bange for den lille også bliver for tynd. :oops:

Burde den lille ikke have hvalpefoder:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu får mine langt de fleste af deres måltider spredt ud over græsset, fællesspisning :mrgreen:

Men når de får i skål, så får Flica i køkkenet, Cody i den ene ende af spisestuen, Chivas i den anden ende at spisestuen og Joya i gangen, men der er ingen lukkede døre eller gitre i mellem dem, og der er vel heller ikke mere end max. 2-5 meter mellem hver hund, selv om de er fordelt på tre forskellige rum ;-)

Her i huset er der ingen mad/skål-bytteri, det sørge jeg for, hver hund har hver sin plads og hver sin skål og man stikker ikke næsen i en andens skål, før denne er færdig.. Det plejer nye hvalpe at lære ganske hurtigt, Flica og Chivas siger selv fra, men Cody han går bare hvis der kommer en hvalp hen og stikker næsen i hans skål, så der må jeg ind og fjerne hvalpen, det sker gerne et par gange eller 3, og derefter holder jeg ekstra øje i nogle dage, og så har hvalpen lært hvordan det fungere her :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Mine får de fleste måltider i madskålen. Gaia får en del mere end Reiki og spiser heller ikke så hurtigt som ham.

Reiki har døjet en del med madagression, så de var noget jeg tog fat på fra dag 1 hvor Gaia kom ind af døren, så hun ikke skulle få dårlige oplevelser på den konto.

Jeg fodrede i starten i hver deres rum, og når Reiki så var færdig med sin mad, fik jeg ham "fanget" og så blev der rost med lidt guf og leg/kæl.

Nu får de mad i samme rum -min stue og køkken er et stort rum, og Reiki spiser så i nærheden af mig, og Gaia i køkkenet. Han søger selv mig efter han er færdig, og så bliver han forkælet lidt for at være så dygtig.

Når begge har spist færdig, går de gerne lige hen og slikker hinandens skåle.

Når de får lov at søge udenfor, deler jeg en del af maden udover græsset og det søger de så sammen.

Når de er færdige kommer Gaia ind og får en ekstra portion alene, så hun har fået alt det hun skal have.

Så det er faktisk slet ikke så svært det med at fodre flere udenfor:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan gør du det? Petrine er speed-spiser, Zamzam er slow-spiser, så det er håbløst at lade dem fællesspise

Nu sætter det automatisk tempoet lidt ned, når de skal søge efter maden, det gør det i hvert fald ved mine, så det fungere ok her.

Det kniber lidt for Cody, som bliver langsommere og langsommere (nærmere sig de 14 år med hastige skridt), så han får en ekstra portion i skål, om formiddagen, så han egentlig får mad 3 gange om dagen. Men de 3 andre holder sig i fin stand, selv om de spiser sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine spiser i hver deres hjørne i køkkenet og har aldrig haft problemer med det - heller ikke med vores "gamle" hunde. Bagefter går de hen til den andens skål og checker om der skulle være mere tilbage - hvilket der stort set aldrig er :-D

De får så lidt for lidt morgenmad - resten bliver kastet ud på gårdspladsen, når jeg tager på arbejde ved frokosttid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine spiser i samme rum og de har faste pladser. De stjæler ikke mad fra hinanden, men skal da altid hen og se om den anden har levnet noget, hvilket aldrig er tilfældet.

Jeg gjorde det da Victor var lille og endnu ikke havde lært, at Oskars mad ikke også var hans, at jeg stillede mig imellem Oskars madskål og Victor og derved hindrede ham vejen i at komme til Oskars madskål eller jeg skubbede ham stille og roligt væk med et nej. Der gik ikke lang tid, så havde Victor fundet ud af at han skulle holde sig fra Oskars mad. Oskar selv sagde ikke fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi lige fik Blaze hjem spiste hun i køkkenet i ca 2 uger men siden har hun spist i bryggerset sammen med de andre 2 og de står lige ved siden af hinanden og det går fint. Når maden er vejet af og sat ned på gulvet så venter man til der bliver sagt værsgo..:hmm:

Når de to "gamle" er færdig med at spise får de en gulerod som de tager med ind i køkkenet også får Blaze lov til at spise det sidste af sin mad i fred.. Blaze spise utrolig langsomt, det kan tage næsten 10 min at spise 180 g mad...

Jeg fjerner skålene når de er færdige.

Link til indlæg
Del på andre sites