Hop til indhold

kj/Kcal

martin
 Share

Recommended Posts

hej hvad er forskællen mellem Kj/Kcal ???

for har prøvet at inde KJ på acana greesland hundefoder men kan ik finde det er der en der hved hvor meget KJ der er i det foder er der en der ved det???

hilsen martin

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Kilokalorier (Kcal) er den "gamle" målestok.

En kalorie er defineret som den energi der kræves til opvarmning af 1 gram vand 1 grad celcius fra 14,5 °C til 15,5 °C.

Den var desværre ikke direkte omregnbar med andre enheder i de andre energisystemer man bruger, såsom Newton,Watt,ampere og Ohm.

Dette rettede man ved at indføre Kj-Kilojoule.

Enheden "Joule" er -den energi der skal til for at flytte et kilo, en meter på et sekund. Hvilket igen svarer til enheden En Newton-meter ( N x m)

Med Joule er den mængde energi der skal til at opvarme en liter vand med en grad C.

Eks:

For at opvarme vand fra normaltemperaturen på ca. 5 - 10o C til kogepunktet på 100o C. kræves der 4,187 kJ pr. liter pr. grad Celsius. Det betyder, at opvarmning af 1 liter vand fra 10 til 100o C, forbruger 376, 23 kJ.

Hvilket igen er den energi der skal tii for at kunne få En ampere spænding gå gennem en modstand på En Ohm i Et sekund.

Enheden er opkaldt efter den engelske fysikker James Prescott Joule (1818–1889).

Hvis du ikke arbejder med alle systemer ind imellem så hold dig til Kilokalorier (Kcal) eller Kiloloule (Kj) som der passer dig.

Sålænge du nøjes med at tale om mad og forbrænding i kroppen så går der fint at bruge den der passer dig bedst.

( så vidt jeg og Wiki husker)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kilokalorier (Kcal) er den "gamle" målestok.

En kalorie er defineret som den energi der kræves til opvarmning af 1 gram vand 1 grad celcius fra 14,5 °C til 15,5 °C.

Den var desværre ikke direkte omregnbar med andre enheder i de andre energisystemer man bruger, såsom Newton,Watt,ampere og Ohm.

Dette rettede man ved at indføre Kj-Kilojoule.

Enheden "Joule" er -den energi der skal til for at flytte et kilo, en meter på et sekund. Hvilket igen svarer til enheden En Newton-meter ( N x m)

Med Joule er den mængde energi der skal til at opvarme en liter vand med en grad C.

Eks:

For at opvarme vand fra normaltemperaturen på ca. 5 - 10o C til kogepunktet på 100o C. kræves der 4,187 kJ pr. liter pr. grad Celsius. Det betyder, at opvarmning af 1 liter vand fra 10 til 100o C, forbruger 376, 23 kJ.

Hvilket igen er den energi der skal tii for at kunne få En ampere spænding gå gennem en modstand på En Ohm i Et sekund.

Enheden er opkaldt efter den engelske fysikker James Prescott Joule (1818–1889).

Hvis du ikke arbejder med alle systemer ind imellem så hold dig til Kilokalorier (Kcal) eller Kiloloule (Kj) som der passer dig.

Sålænge du nøjes med at tale om mad og forbrænding i kroppen så går der fint at bruge den der passer dig bedst.

( så vidt jeg og Wiki husker)

nu tænkte jeg mere på hvor meget Kj der er i det foder jeg bruger som er acana Gressland der står kun kcal men søger hvor meget Kj der er i

GARANTERET ANALYSE

Protein ---------33%

Fedt ------------17%

Fiber ----------3,5%

Kalcium --------1,8%

Fosfor ---------1,2%

Omega-6 --------2,2%

Omega-3 --------0,4%

Glukosamin -----800 mg / kg

Chondroitin ----500 mg / kg

Kulhydrater ----28%

ME - 4200 kcal/kg

det gammel foder jeg brugte er der

Analyse indhold pr 100g

1855 Kj og 4420 Kcal

Link til indlæg
Del på andre sites

så passer dette ik som der står på den gamle pose.

det gammel foder jeg brugte er der

Analyse indhold pr 100g

1855 Kj og 4420 Kcal

4420 KILOcalories - altså kalorier per kilo.

Det er så 442 kcal per 100 gram eller 1851 Kj/100 gram.

Så det passer, næsten i hvert fald.

Link til indlæg
Del på andre sites