Hop til indhold

HJÆLP min hund ødelægger hundeburet når jeg ikke er hjemme


Gæst hundrup89
 Share

Recommended Posts

Gæst gadekryds
tror bare at jeg ringer til dyrelægen imorgen....

 

men mange tak for hjælpen allesammen

 

dyrlægen ??? kan de hjælpe med sådan et problem ?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 130
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst hundrup89
Så kan jeg da godt forstå, at hun prøver at komme ud... for det er da brandærgerligt at være lukket inde dér, når ens bedste ven trisser rundt og hygger sig i resten af hytten! :-D

 

 

men hun er jo i buret fordi hun ødelægger ting eller springer op på møblerne....

 

p.s. han sover bare hele tiden

Link til indlæg
Del på andre sites

de kan godt sammen de er som pot og panne...

han er ikke i buret da han godt kan opføre sig ordenligt....

men hun vil bare være sammen med ham 24-7

Og lige dn sætning kan godt være problemet... Hvis du sætter hende i buret som en straf fordi hun ikke kan opføre sig ordentligt, så er det det du udstråler når du sætter hende derind..

Og ja selvfølgelig vil hun være sammen med ham 24-7.. han er hendes flok!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundrup89
Og lige dn sætning kan godt være problemet... Hvis du sætter hende i buret som en straf fordi hun ikke kan opføre sig ordentligt, så er det det du udstråler når du sætter hende derind..

Og ja selvfølgelig vil hun være sammen med ham 24-7.. han er hendes flok!

 

vi udstråler ikke det som en straf.... vi stiller bare hendes mad og nogle bamser derind, og så kalder sødt på hende... og hun løber pænt der ind, uden problemer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gadekryds
håber jeg da... det er vel det de også er der for

 

det kan da godt være måske vile jeg heller ty til sådan en adfærs guru har høre de skulle kunne trylle med hunde jeg har ikke selv prøvet det men ville gøre det hvis min hund fik en adfærd der var uheldig eller et problem jeg ikke selv kunne løse held og lykke med mopsen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundrup89
Tja, dyrlægen er nok ikke det oplagte valg. Snarere en adfærdsbehandler/terapeut. Men du kan jo købe en DAP hos dyrlægen, der er da en chance for at det virker:-)

 

hvad er den DAP??????

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld jeg spørger - men har I overhovedet trænet alene hjemme træning med hende :confused:

 

At hun ødelægger ting er et symptom på, at noget er galt - men IKKE med hende:!:

 

Kan/vil I ikke finde ud af, hvad den underliggende grund er, så hyr en adfærdsbehandler, der kan hjælpe Jer til at lære hende at være alene uden at splitte ting af. Prøv at kontakte én fra paff.dk de er gode :5up:

 

I stedet for at tage hende med til dyrlægen - hvis det er for den sidste sprøjte, og det er absolut det eneste dr. dyr kan gøre ved jeres problem - hvad så med at tage hende til en internat, så hun kan få et godt hjem et andet sted, og et sted med mere sympati for hende.

 

Beklager at jeg er rå :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundrup89
Det er beroligende feromoner på flaske.. De virker mange gange, hvis hunden mangler tryghed i en situation. Men de skal sidde et stykke tid i stikkontakt førs der er max effekt.

 

Har du læst artiklen?

 

det meste af det.... læser ikke så hurtigt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundrup89
Undskyld jeg spørger - men har I overhovedet trænet alene hjemme træning med hende :confused:

 

At hun ødelægger ting er et symptom på, at noget er galt - men IKKE med hende:!:

 

Kan/vil I ikke finde ud af, hvad den underliggende grund er, så hyr en adfærdsbehandler, der kan hjælpe Jer til at lære hende at være alene uden at splitte ting af. Prøv at kontakte én fra paff.dk de er gode :5up:

 

I stedet for at tage hende med til dyrlægen - hvis det er for den sidste sprøjte, og det er absolut det eneste dr. dyr kan gøre ved jeres problem - hvad så med at tage hende til en internat, så hun kan få et godt hjem et andet sted, og et sted med mere sympati for hende.

 

Beklager at jeg er rå :genert:

 

 

NEJ SELVFØLGELIG ER DET IKKE FOR AT GIVE DEN SIDSTE SPRØJTE....

 

vi vil ringe og spørge dem til råds om hvad vi skal gøre....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundrup89
Jeg tænkte på præcis det samme? Jeg undrer mig nemlig lidt over, at du ikke forholder dig til nogle af indlæggene om alene-hjemme-træning?

 

Håber at I finder en god løsning, i hvert fald.

 

kender ikke noget til alene træning... har aldrig hørt om det før nu....

da vores han som er 1 år ældre aldrig har haft problemer med at være alene hjemme.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Alene hjemme træning

 

Det er ikke naturligt for hunden at være adskilt fra flokken. Mange hunde har problemer med at være alene hjemme og dette kan udmønte sig i destruktiv adfærd eller hylen/gøen. Begge dele kan være meget generende og belastende for ejer og omgivelser og kan måske i sidste ende resultere i en aflivning af hunden. Det er derfor vigtigt at give sig tid til at lære hunden at være alene.

 

 

Man bør starte med træningen lige så snart hvalpen er faldet til i sit nye hjem (efter en lille uges tid). Når man begynder alene hjemme træningen, bør hvalpen være træt, da den så ikke vil være så tilbøjelig til at blive urolig. Sørg derfor for, at den har været ude at gå tur inden du starter. Beskæftig hvalpen med en rolig aktivitet, som f.eks. at slikke på et afkogt marvben smurt med leverpostej indvendigt, eller vent til den er faldet i søvn. Gå ud af døren og ind igen med det samme. (Bliver hvalpen urolig, når du tager nøglerne eller i dørhåndtaget, så må du først træne dette indtil hvalpen er ligeglad med det.)

 

Dette gøres mange gange, indtil hvalpen ikke længere reagerer. Efterhånden bliver du stående et par sekunder, inden du går ind igen. Øg derefter med sekunder tiden, hvor du bliver stående udenfor døren. Jo langsommere du går frem på dette tidlige trin, desto større er din sandsynlighed for at lære hvalpen at acceptere dit fravær. Det gælder om at udvide hvalpens tærskel uden at overskride den, sker dette vil hvalpen nemlig få en ubehagelig oplevelse med at være alene.

 

 

Skulle hvalpen begynde at pibe eller gø, så lad være med at gå ind til den. Vent et øjeblik for at se, om den skulle holde op. Sker dette ikke hurtigt, så afled hvalpen ved at lave en lyd udenfor. Når hvalpen har tiet stille et par sekunder, så gå ind til den og lad som ingenting.

Når du er nået op på 5 minutter udenfor døren, kan du øge tiden med halve minutter ad gangen, og når du er oppe på et kvarter kan du øge med fem minutter ad gangen. Snart kan du gå væk fra huset eller lejligheden, og benytte chancen for at løbe et ærinde imens du træner din hvalp i at være alene.

 

Når du er nået op i tid, så husk også ind imellem kun at gå ganske kort, så hvalpen aldrig kan være helt sikker på, at du bliver længe væk, når du går ud af døren.

 

Undgå for mange faste ritualer

Pas på ikke at få for mange faste ritualer, der kan fortælle hvalpen, at du går for at blive væk i længere tid (bestemte tasker, jakker, rækkefølge i morgenritualerne, m.m.). Pak tasken i god tid - gerne dagen i forvejen - og stil det hele udenfor døren mindst 1/2 time før du går. På den måde kan du gå ud af døren uden for mange "forvarsler" om at du går.

 

Tænk også over måden du tager afsked med hvalpen på. Det er bedst bare at gå uden at sige noget til den, ligesom det ikke er godt at ynke eller snakke trøstende til hvalpen, når man kommer hjem, da dette kan forstærke en eventuel ubehagelig følelse over dit fravær. Skulle det ske, at hvalpen har bidt noget i stykker mens den har været alene, så lad være med at skælde den ud. Hvalpen er ikke i stand til at forbinde reprimanden med den forbudte handling, og hvad der ofte fortolkes som at hvalpen "skammer sig" er blot signaler, som hvalpen viser, for at dæmpe din vrede.

 

Hvalpen må ikke være for længe alene

Husk også, at en lille hvalp ikke bør være alene en hel arbejdsdag. Få i stedet nogen til at komme efter et stykke tid og blive hos hvalpen indtil du kommer hjem. Generelt bør en voksen hund ikke være alene mere end 6-7 timer, og tiden er selvfølgelig væsentligt kortere for en hvalp. Får du alligevel problemer med, at hunden ikke kan være alene, kan du få hjælp til at løse problemet hos en kompetent adfærdsbehandler.

 

 

Videokamera - et uvurderligt redskab!

Det er en rigtig god idé at optage hvalpen på video, når du går fra den. Det giver dig den bedste information om din hvalps sindsstemning, når den efterlades alene. Kan du se, at hvalpen bliver urolig over at du går fra den, så bør du gå tilbage i træningen. Ligger hvalpen bare og sover, kan du have ro i sindet og fortsætte din træning. På denne måde kan du opdage tidlige tegn på uro over at være alene og dermed undgå at problemet vokser sig stort, fordi hvalpen bygger dårlige erfaringer op.

 

 

Opsummering:

  1. Beskæftig hvalpen med en rolig aktivitet når den er træt eller vent til den er faldet i søvn
  2. Gå ud af døren og ind igen med det samme. Dette gøres mange gange indtil hvalpen ikke længere reagerer
  3. Langsom øgning (sekunder ad gangen) af tidsrum udenfor døren
  4. Ved 5 minutter udenfor døren - øgning af tid med halve minutter ad gangen
  5. Ved 15 minutter udenfor døren - øgning af tid med 5 minutter ad gangen
  6. Husk ind imellem kun at gå ganske kort tid
  7. Undgå faste ritualer før afgang - pak taske i god tid!
  8. Undgå ynkende eller trøstende afsked med hvalpen
  9. Undgå overdreven gensynsglæde

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Hvis du gerne vil søge hjælp, så håber jeg du kontakter en adfærdsbehandler. Dyrelæger er ikke (ofte) gode til at finde den korrekte løsning med hensyn til hundens adfærd, og det kan nemt gå galt.

 

En adfærdsbehandler kan give dig meget detaljeret information om din hund, din hunds race, dig og din hund, dine to hundes forhold, dine hundes tilstand, og hvordan du kan hjælpe og forbedre tingene....

 

Jeg har selv prøvet det engang, og det er en meget god og støttende oplevelse, hvor du får nogle gode redskaber og en forståelse for din hund, som du ikke havde før. Og det handler ikke kun om at 'løse et problem'.

 

Jeg gjorde det som en del af at forstå min hund (det var en gratis ydelse fra mit internat) og jeg vil helt sikkert bruge en adfærdsbehandler igen engang - fordi man simpelthen lærer en masse.

 

Det koster lidt, men det sparer en masse tid og stres, og er en super investering.

 

Og det var så min to minutters reklame for adfærdsbehandlere :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil, som flere af de andre, anbefale dig at tage kontakt til en adfærdsbehandler. Han eller hun vil kunne vurdere HVORFOR hun ødelægger buret, om det er fordi hun vil ud til hanhunden eller om det er fordi hun reelt er bange (hvilket der er en god sandsynlighed for, hvis I ikke har trænet at være alene med hende) og SAMTIDIG give jer en plan for, hvordan I får trænet det op på en måde, så hun er tryg ved det.

Hvis du tænker på den økonomiske side af sagen, så vil en adfærdsbehandler tjene sig selv ind på sigt, da I slipper for at købe nye bure, sko, møbler osv. osv. så se på det som en langsigtet investering ;-)

 

Jeg vil også anbefale dig at tage kontakt til PAFF, så kommer du i gode hænder :-D Du kan evt. kontakte Ninjamor herinde fra, hun er fra PAFF og kan henvise dig til en god behandler, hvis du bor på Fyn eller i Jylland (hun er selv fra Sjælland, så på den måde er du dækket ind :blink:)

 

(Siger Nollike, som sidder og overvejer om vi har fået en trold? :hmm:)

Link til indlæg
Del på andre sites

kender ikke noget til alene træning... har aldrig hørt om det før nu....

da vores han som er 1 år ældre aldrig har haft problemer med at være alene hjemme.....

 

Ok, men så er det helt sikkert dét, der er problemet. I har åbenbart været heldige med jeres første hund, men de fleste hunde skal læres at være alene hjemme. Mopser, som er selskabshunde, er nogle af de racer, der især kan have svært ved at være adskilt fra deres ejer.

 

I kan låne bøger på biblioteket, der forklarer om, hvordan man gør (f.eks. af Lone Greva) - og så har du jo fået tilsendt linket til artiklen på hundeliv.dk. Det drejer sig om at gå langsomt frem og vænne hunden til at være alene i ganske kort tid og så trappe tidsrummet op lidt efter lidt.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

NEJ SELVFØLGELIG ER DET IKKE FOR AT GIVE DEN SIDSTE SPRØJTE....

 

vi vil ringe og spørge dem til råds om hvad vi skal gøre....

 

Du har jo fået masser af råd her.... Det er VIGTIGT at du forholder dig til alene hjemme træning, og hvis overhovedet at du kan få noget ud af dr. dyr, der er adfærdsrelateret og ikke sygdomsrelateret, så må det da højest være det samme, som du hører her om alene hjemme træning. Håber du vil læse det udmærkede indlæg :-).

 

Vil du ikke fortælle om din hund, og hverdagen? Hvor ofte gås der ture? Hvornår/ hvor længe er du væk? Hvordan aktiverer du dine hunde? / hvordan leger du med dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Nu er du blevet bombarderet med svar. Det kan godt være lidt overvældende, men jeg håber du kan bruge det til noget.

 

Hvis du ikke synes at en adfærdsbehandler, eller ikke synes, at du forstår det hele, eller alene-hjemme træningen ikke er nem, så skal du endelig ikke holde dig tilbage. Skriv herind.

 

...også hvis du bare vil sige hej :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Opsummering:

  1. Beskæftig hvalpen med en rolig aktivitet når den er træt eller vent til den er faldet i søvn
  2. Gå ud af døren og ind igen med det samme. Dette gøres mange gange indtil hvalpen ikke længere reagerer
  3. Langsom øgning (sekunder ad gangen) af tidsrum udenfor døren
  4. Ved 5 minutter udenfor døren - øgning af tid med halve minutter ad gangen
  5. Ved 15 minutter udenfor døren - øgning af tid med 5 minutter ad gangen
  6. Husk ind imellem kun at gå ganske kort tid
  7. Undgå faste ritualer før afgang - pak taske i god tid!
  8. Undgå ynkende eller trøstende afsked med hvalpen
  9. Undgå overdreven gensynsglæde

 

Super godt indlæg!!! :5up: Det eneste jeg ikke er så vild med er det med blåt, det er vigtigt at hvalpen ser at man går :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundrup89
Ok, men så er det helt sikkert dét, der er problemet. I har åbenbart været heldige med jeres første hund, men de fleste hunde skal læres at være alene hjemme. Mopser, som er selskabshunde, er nogle af de racer, der især kan have svært ved at være adskilt fra deres ejer.

 

I kan låne bøger på biblioteket, der forklarer om, hvordan man gør (f.eks. af Lone Greva) - og så har du jo fået tilsendt linket til artiklen på hundeliv.dk. Det drejer sig om at gå langsomt frem og vænne hunden til at være alene i ganske kort tid og så trappe tidsrummet op lidt efter lidt.

 

jeg tænker bare lidt at nu har de jo været alene hjemme sammen mange gang efterhånden... så hun må jo have lært noget fra hannen....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundrup89
Næ, du er nok nærmere heldig at han ikke har lært af hende... ;-)

 

oki.... sjovt du siger det.... det er vi blevet advaret om.... men det har netop været omvendt for os... den lille har taget af lære af den store.... alt hvad hun kan og ved har hun lært af ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...