Hop til indhold

HJÆLP min hund ødelægger hundeburet når jeg ikke er hjemme


Gæst hundrup89
 Share

Recommended Posts

Gæst hundrup89
Du har jo fået masser af råd her.... Det er VIGTIGT at du forholder dig til alene hjemme træning, og hvis overhovedet at du kan få noget ud af dr. dyr, der er adfærdsrelateret og ikke sygdomsrelateret, så må det da højest være det samme, som du hører her om alene hjemme træning. Håber du vil læse det udmærkede indlæg :-).

 

Vil du ikke fortælle om din hund, og hverdagen? Hvor ofte gås der ture? Hvornår/ hvor længe er du væk? Hvordan aktiverer du dine hunde? / hvordan leger du med dem?

 

-der bliver mindst gået 3 ture pr dag....

-er væk når jeg er i skole.... (her i sommerferien er jeg væk når jeg er på arbjede.... og engang når jeg skal på ferie)))

-er væk ca. 5 timer når jeg er i skole.... men min kæreste er ofte hjemme...

-vi sidder tit og leger med hundene... tækker tov, øver at hænte ting, lede efter mad/godbidder i græsset, og meget mere....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 130
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst hundrup89
Nu er du blevet bombarderet med svar. Det kan godt være lidt overvældende, men jeg håber du kan bruge det til noget.

 

Hvis du ikke synes at en adfærdsbehandler, eller ikke synes, at du forstår det hele, eller alene-hjemme træningen ikke er nem, så skal du endelig ikke holde dig tilbage. Skriv herind.

 

...også hvis du bare vil sige hej :blink:

 

ja meget bombet:-D

tror heller jeg må vile hjernen lidt... og så skrive tilbage imorgen... der er så mange ting, kan ikke helt overskue det mere

Link til indlæg
Del på andre sites

ja meget bombet:-D

tror heller jeg må vile hjernen lidt... og så skrive tilbage imorgen... der er så mange ting, kan ikke helt overskue det mere

 

Jeg håber du får styr på alle de ting der er skrevet, og så håber jeg at du vil lytte til alene hjemme træniings rådende :blink:

Der står beskrevet i rigtig mange bøger, hjemmesider osv, HVOR vigtigt det er med træningen.

 

Og hvis jeg var lukket inde i et rum med ruder, og min kæreste rendte rundt og hyggede sig på den anden side, ville jeg også bryde ud, og du ved jo ikke hvad din hanhund laver, når du ikke er hjemme.

Måske han holder total fed fest :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Hmm...jeg forstår ikke, hvorfor de ikke bare kan være i samme bur. For mig lyder det som om, at hun er helt tryg ved det. Så indtil i har fået trænet alene hjemme helt, så er det da en god løsning, når de skal være alene. Det kan nemlig tage meget lang tid. Held og lykke med det hele, og se at få læst nogle gode bøger af Lone Greva, Christina Bruun osv.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundrup89
Hmm...jeg forstår ikke, hvorfor de ikke bare kan være i samme bur. For mig lyder det som om, at hun er helt tryg ved det. Så indtil i har fået trænet alene hjemme helt, så er det da en god løsning, når de skal være alene. Det kan nemlig tage meget lang tid. Held og lykke med det hele, og se at få læst nogle gode bøger af Lone Greva, Christina Bruun osv.:blink:

 

fordi han tager det som en straf at komme i buret... og det er jo ikke ham der laver balade....

og vi vil IKKE have hende til at løbe rundt i møblerne, eller være i møblerne.... derfor....

Link til indlæg
Del på andre sites

fordi han tager det som en straf at komme i buret... og det er jo ikke ham der laver balade....

og vi vil IKKE have hende til at løbe rundt i møblerne, eller være i møblerne.... derfor....

 

Så har du vel nærmest to muligheder: Enten lærer du ham at blive glad for at være i buret eller også går du i gang med alene-hjemme træning med hende ;-)

 

 

 

Ps.: Pssst, den der adfærdsbehandler skulle du altså seriøst overveje, så du får det gjort på den helt rigtige måde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
fordi han tager det som en straf at komme i buret... og det er jo ikke ham der laver balade....

og vi vil IKKE have hende til at løbe rundt i møblerne, eller være i møblerne.... derfor....

 

Det er min opfattelse, at du ikke kommer udenom at lære din hund at være alene.

Hun skal LÆRE det, som når vi andre skal LÆRE at læse, et bogstav af gangen - et øjeblik af gangen :-)

 

Hunde er ikke skabt til at være alene og det er sikkert det din tæve reagerer på ved med destruktiv adfærd - det er hendes måde at komme af med sin frustration og muligvis angst på, når hun forlades.

 

At din hanhund bare har kunnet lades alene uden bøvl er enten et utroligt held eller også er han bare den type hund som ikke agerer udad.

 

Som udgangspunkt er det en rigtig dårlig ide at have en hund i bur og en anden fri, det giver burhunden en fornemmelse af social isolation og det fremmer bestemt ikke hendes alenehjemme indlæring.

 

Jeg ved ikke om min fornemmelse er rigtig, men jeg fornemmer, at du bliver sur på tæven/sur over problemet, er dette korrekt?

 

Det kan være noget af en belastning at bo i campingvogn med to hunde og hvis det ER det, vil hunde reagere på dette. Og det gavner heller ikke situationen.

 

Det er vigtigt at hundene er velstimulerede og fysisk trætte når de forlades, og vigtigt at de SER de forlades, da hunde som efterlades sovende kan begynde at søge efter ejeren, når de vågner og blive urolige over at være alene.

Gode rolige aktiviteter som at klatre på væltede træer og pille godbidder ud af barken, samt de søgeøvelser f.eks. fodersøg mopsene kan klare med deres flade snuder er også godt til at trætte dem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

fordi han tager det som en straf at komme i buret... og det er jo ikke ham der laver balade....

og vi vil IKKE have hende til at løbe rundt i møblerne, eller være i møblerne.... derfor....

 

 

Min hund er også i bur når han er alene, men det er fordi han føler sig tryg der. Inden han blev lukket derind brugte vi lang tid på at lære ham at buret var dejligt, og selv da han havde lært det brugte vi tid på alene hjemme træning.

 

Jeg syntes også i skulle gå igang med noget alene hjemme træning, for det lyder ikke til hun har det godt når hun er alene. Indtil da kunne i jo måske prøve at lade buret stå åbent og eventuelt dække det over med noget så hun mere ser det som en hule, et "safested" hvor hun kan finde ro, istedet for at hun ser det som det sted der både afskære hende fra hjemmet og fra hendes ven.

Link til indlæg
Del på andre sites

:neutral:Campingvogn???

Er I på ferie, eller hvorfor er I i en campingvogn??

 

Altså, hvis I er på ferie i en campingvogn, eller hvis I kun har boet der i kortere tid, så er det jo IKKE "alene hjemme-problemer". Men snarere en desperation over at være blevet efterladt på et fremmed sted?

Så kan jeg da godt forstå, hvis hun er noget forskrækket... :shock:

 

I må træne det, på samme måde som I engang sikkert har trænet alene hjemme.. Hvis det altså er vigtigt for jer at lære hundene at være alene i campingvognen.....

 

--Jeg har selv prøvet at være på campingferie med to unge hunde engang. Og jeg må da indrømme, at vi ikke havde nerver eller hjerte til at efterlade dem på campingpladsen. Enten delte vi os, så der var mindst en voksen hjemme hos hundene, --eller osse tog vi dem med. Sådan er det bare, når man har hunde og ferie på samme tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundrup89
:neutral:Campingvogn???

Er I på ferie, eller hvorfor er I i en campingvogn??

 

Altså, hvis I er på ferie i en campingvogn, eller hvis I kun har boet der i kortere tid, så er det jo IKKE "alene hjemme-problemer". Men snarere en desperation over at være blevet efterladt på et fremmed sted?

Så kan jeg da godt forstå, hvis hun er noget forskrækket... :shock:

 

I må træne det, på samme måde som I engang sikkert har trænet alene hjemme.. Hvis det altså er vigtigt for jer at lære hundene at være alene i campingvognen.....

 

--Jeg har selv prøvet at være på campingferie med to unge hunde engang. Og jeg må da indrømme, at vi ikke havde nerver eller hjerte til at efterlade dem på campingpladsen. Enten delte vi os, så der var mindst en voksen hjemme hos hundene, --eller osse tog vi dem med. Sådan er det bare, når man har hunde og ferie på samme tid.

 

nej vi bor der

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har tænkt en del på din tæve og situationen.

 

Mops er fremavlet til at ligge højt og advare når nogen nærmer sig, de har brug for for at være tæt med sine mennesker og at ligge højt.

 

Hvordan klarer I det, når hundene ikke må være i møblerne?

 

Hvor gammel er hun egentlig hundetøsen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundrup89
Jeg har tænkt en del på din tæve og situationen.

 

Mops er fremavlet til at ligge højt og advare når nogen nærmer sig, de har brug for for at være tæt med sine mennesker og at ligge højt.

 

Hvordan klarer I det, når hundene ikke må være i møblerne?

 

Hvor gammel er hun egentlig hundetøsen?

 

de har aldrig lagt højt....

1 år

Link til indlæg
Del på andre sites

nej vi bor der

 

 

Har hundene boet i campingvogn hele deres liv? :???:

Og hvor længe skal I blive boende?

 

Jeg synes altså, at der mangler lidt oplysninger om hvorvidt problemet har været der altid, eller om det er opstået i forbindelse med en eller anden ændring i hundenes liv... -F.eks. at I er flyttet i campingvogn...

 

Måske er det bare fordi jeg ikke har fantasi til at forestille mig, at to mennesker med bolig i en campingvogn kan finde på at anskaffe sig to hunde...:-D

Jeg kan nemmere forestille mig, at I har anskaffet hundene... Og af en eller anden grund er I blevet nødt til at flytte.. Og har så fundet løsningen med campingvognen... ;-)

Men det kan da osse være, at der er tale om et helt andet forløb..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
de har aldrig lagt højt....

1 år

 

 

Hvis du vil have hjælp, er du nødt til at ryste op med lidt oplysninger :-D

 

Dit oprindelige spørgsmål svarer til at jeg ringer til et værksted og siger "min bil vil ikke starte, hvad skal jeg gøre?"

 

Før mekanikeren kan give et kvalificeret svar skal han vide flere ting:

Er der benzin på bilen?

Har du drejet startnøglen?

mv.

 

Det samme gør sig gældende når hundejere skal have hjælp til et problem.

 

HVORDAN har I forsøgt at lære tæven at være alene?

HVOR meget aktivering får hun i løbet af dagen og HVILKEN?

ER situationen med campingvognen ny for tæven?

Osv osv, skal til før nogen kan danne sig et billede.

 

Jeg ved godt, du oprindeligt ville høre hvad du kunne gøre for at undgå at hun splitter buret ad, så disse spørgsmål kan virke ligegyldige, men det er de ikke.

Det er afgørende for udfaldet af alene træning at hunden som skal være alene er i balance både fysisk og mentalt inden hun efterlades.

Derfor er det en væsentlig faktor hvordan, hvor osv som jeg spørger om :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
fordi han tager det som en straf at komme i buret... og det er jo ikke ham der laver balade....

og vi vil IKKE have hende til at løbe rundt i møblerne, eller være i møblerne.... derfor....

Ok, læste det bare som om at de begge var trænet i at være i buret. My bad:blink:

 

Jeg vil lige tilføje, at jeg synes buret er et fremragende redskab til alene hjemme træning, men absolut kun hvis hunden er trænet i at være i buret, og føler sig tryg og glad der(og det er få timer hunden skal være der). Så hvis hunden ikke kan lide buret, bør man ikke bruge det før den er trænet til at synes det er skønt. Mange dyrlæger er i øvrigt glade for hunde, som er trænet i at være i bur. Det gør det noget nemmere og behageligere under en evt. indlæggelse ved sygdom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundrup89
Har hundene boet i campingvogn hele deres liv? :???:

Og hvor længe skal I blive boende?

 

Jeg synes altså, at der mangler lidt oplysninger om hvorvidt problemet har været der altid, eller om det er opstået i forbindelse med en eller anden ændring i hundenes liv... -F.eks. at I er flyttet i campingvogn...

 

Måske er det bare fordi jeg ikke har fantasi til at forestille mig, at to mennesker med bolig i en campingvogn kan finde på at anskaffe sig to hunde...:-D

Jeg kan nemmere forestille mig, at I har anskaffet hundene... Og af en eller anden grund er I blevet nødt til at flytte.. Og har så fundet løsningen med campingvognen... ;-)

Men det kan da osse være, at der er tale om et helt andet forløb..

 

vi skal blive boende i 2 år endnu....

 

der er over 50 km2 så der er lige så meget plads som i en lejlighed. og den er beregnet til at bo i hele året....

 

vi har valgt at flytte i en campingvogn, da vi mangler 1 år i vores uddannelse og vi ved ikke hvor i landet vi vil bosætte os, så i stedet for at at købe et hus nu og så flytte igen om et år.....

grunden til at vi flyttede er fordi vi ikke måtte have hund der hvor vi boede (viceværten så igennemfinger med det)... og der var mange der begyndte at købe store hunde.... så for ikke at blive smidt ud valgte vi at flytte af egen fri vilje....

 

 

er du tilfreds.....?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundrup89
Hvordan går det? :)

 

det går som det plejre....

 

er bare træt af folk som hende birgitta, som tror at man er dum eller sådan noget bare fordi man bor i en campingvogn.... idag kan man jo nemt købe kæmpe store campingvogne... som man kan bo i hele året,.... og det er jo ikke to grand danoir vi har det er jo to mopser.....:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

det går som det plejre....

 

er bare træt af folk som hende birgitta, som tror at man er dum eller sådan noget bare fordi man bor i en campingvogn.... idag kan man jo nemt købe kæmpe store campingvogne... som man kan bo i hele året,.... og det er jo ikke to grand danoir vi har det er jo to mopser.....:-)

 

 

Hvis du er træt af at folk prøver at hjælpe dig så tror jeg du skal undlade at skrive herinde. Alle på hunde-forum går meget op i deres hunde og hundenes ve og vel gennerelt. Og det er jo netop relevant at vide om problemet er opstået efter i er flyttet i campingvogn eller om i har boet der inden i fik hundene. Så jeg tror bare du skal tage alle spørgsmålene som en hjælp folk herinde har brug for netop for at kunne give DIG det bedste råd :-D

Men jeg vil så sige at jeg jeg kan godt forstå at det virker overvældende alle de ting man skal tage i betragning når man står men en enkelt lille problem :-D

Men tro på at folk vil dig det bedste så er du godt rustet til at være herinde på hunde-forum :-)

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er træt af at folk prøver at hjælpe dig så tror jeg du skal undlade at skrive herinde. Alle på hunde-forum går meget op i deres hunde og hundenes ve og vel gennerelt. Og det er jo netop relevant at vide om problemet er opstået efter i er flyttet i campingvogn eller om i har boet der inden i fik hundene. Så jeg tror bare du skal tage alle spørgsmålene som en hjælp folk herinde har brug for netop for at kunne give DIG det bedste råd :-D

Men jeg vil så sige at jeg jeg kan godt forstå at det virker overvældende alle de ting man skal tage i betragning når man står men en enkelt lille problem :-D

Men tro på at folk vil dig det bedste så er du godt rustet til at være herinde på hunde-forum :-)

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi skal blive boende i 2 år endnu....

 

der er over 50 km2 så der er lige så meget plads som i en lejlighed. og den er beregnet til at bo i hele året....

 

vi har valgt at flytte i en campingvogn, da vi mangler 1 år i vores uddannelse og vi ved ikke hvor i landet vi vil bosætte os, så i stedet for at at købe et hus nu og så flytte igen om et år.....

grunden til at vi flyttede er fordi vi ikke måtte have hund der hvor vi boede (viceværten så igennemfinger med det)... og der var mange der begyndte at købe store hunde.... så for ikke at blive smidt ud valgte vi at flytte af egen fri vilje....

 

 

er du tilfreds.....?

 

Næ.......................... Jeg er aldrig særlig tilfreds når jeg hører om uansvarlige mennesker, der anskaffer hunde uden at kunne tilbyde dem tag over hovedet!! Kærlighed er altså andet end at kæle og klappe. Kærlighed er osse at sørge for hundens grundlæggende behov. -Altså tag over hovedet og mad i munden.

Det er jo ikke tøjhunde, I har anskaffet jer, men levende væsener.

 

Jeg TROR ikke, at I er dumme...... Jeg går ud fra, at I bare er meget umodne. Og det er der jo råd for. Tiden arbejder for jer.

 

Men hundene har ikke den tid. De har behov NU og HER.

 

Og lad os så lige komme tilbage til spørgsmålet:

Hunden, der har problemer med at være alene i buret.

 

Du har ikke svaret direkte, -selv om jeg har stillet det ret væsentlige spørgsmål flere gange: Er problemerne opstået i forbindelse med at I er flyttet i campingvogn? Altså, hvor længe har I boet i den campingvogn?

 

Mit spørgsmål om, hvor længe I skulle blive boende, gik mere på, om det var umagen værd at forsøge at løse problemet permanent. Hvis I kun ville blive boende til det blev vinter, så var der jo ikke megen mening i at begynde på intensiv og tidskrævende "alene-hjemme" træning.

 

Jeg er personligt totalt ligeglad med, om I vil bo i campingvogn resten af jeres liv. Men det er en væsentlig faktor for hvordan I kan løse jeres problem.

En væsentlig faktor er også HVOR I har campingvognen stående. Og jeg er altså IKKE!! interesseret i, om den står på Mars eller i min baghave. Men om den står et sted, hvor I helt lovligt kan blive boende hele vinteren. Mange steder må man kun bo i campingvognen om sommeren.. Og hvis DET er tilfældet hos jer, så ER det ikke sandsynligt, at I bor der vinteren over.

 

HVIS I bor et sted hvor I er sikre på at I kan blive boende i 2 år, så er det nok umagen værd at starte med alene hjemme træning helt forfra, -som I sikkert har gjort dengang jeres tæve var hvalp.

Glem alt om buret. Hvis hun ødelægger ting, så er det fordi hun er for længe alene. I starten kan I kun gå fra hundene nogle ganske få minutter af gangen... eller endnu kortere tid. Alt efter hvordan de reagerer.

 

Nå, men alt det der med alenehjemme-træning, der ER vist beskrevet i adskillige andre tråde.

 

--------Men jeg bliver syg i sjælen ved tanken om at opdrætte mops-hvalpe under de forhold...... :(

 

Også selv om "over 50 km2" er en voldsomt stor campingvogn.:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

--------Men jeg bliver syg i sjælen ved tanken om at opdrætte mops-hvalpe under de forhold...... :(

 

Også selv om "over 50 km2" er en voldsomt stor campingvogn.:???:

 

Altså, 50 m2 er vel ok, hvis hundene får gode gåture og bliver aktiveret på andre måder? Det kan jeg i hvert fald ikke have ondt af.

 

Som jeg ser det, er det eneste problem, de står med, at få trænet alene-hjemme med tæven, hvilket hundrup selv skriver, at de aldrig har gjort. Så længe der er plads nok i campingvognen, er hundene da ligeglade med, at det ikke er en "rigtig" lejlighed. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...