Hop til indhold

Kender nogen denne opdrætter ?


Gæst legarth
 Share

Recommended Posts

Gæst legarth

Hej alle

 

vi har i forvejen en dejlig hund, som efterhånden er gået hen og er blevet 10 år.

Vi har derfor besluttet at få efterfølgeren på banen, og da både min kone og jeg altid har ønsket at få en Berner Sennen, er annoncerne på nettet blevet pløjet grundigt igennem.

 

vi har fundet en annonce fra følgende opdrætter : berner-sally.dk

er der nogle herinde som kender denne opdrætter, vil vi gerne høre om gode / dårlige oplevelser før vi beslutter os.

 

annoncen vi faldt over er her : guloggratis.dk/dyr/hunde/berner-sennen/annonce/10036345

 

på grund af annonceringsreglerne her på forum, kan jeg desværre ikke lave et link til de to sider - men må bede dig copy-paste dem over i din browsers søgebjælke

 

mvh

Legarth

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke noget til pågældende opdrætter og vedkommende kan som sådan være god nok - jeg ville bare aldrig købe uden for Dansk Kennel Klub :-D Jeg kender lidt til den hanhund, som er far til opdrætters tæver. Hvilket udelukkende drejer sig om denne hanhunds ejer... Er du interesseret, så kan jeg skrive dig en pb? :-)

 

Derudover, så kan jeg komme med min lange prosa om køb af en bernerhvalp :oops:

Der ligger nemlig RIGTIG mange sygdomme, som plager racen og man skal være virkelig påpasselig med, hvilken opdrætter man køber fra - og jeg holder mig til dem i Dansk Kennel Klub, da der her er et meget seriøst arbejde igang hos flere opdrættere, hvor de tjekker dødsårsater og levealder osv. i anerne og kombinere på bedste mulig vis. Jeg kender til nogle få, der har hvalpe lige nu, som jeg kan henvise til, hvis du er interesseret...

 

De sygdomme, som især gælder for racen, er HD, AD og kræft (berneren er en af de værst ramte på kræftområdet, hvis ikke den værst ramte race, af dette) og så nogle andre, mindre alvorlige ting... Du kan læse nærmere om det i dette sub-fora, hvor jeg har oprettet et par tråde, deriblandt en der omhandler racens arvelige sygdomme :-D

 

Så når jeg kigger efter hvalp, er jeg meget påpasselig med, hvilket kombination jeg køber efter og meget kritisk! Jeg holder mig på lang afstand af nogle opdrættere, andre kan jeg skæve til, da de nu og da har en kombination, jeg kunne have interesse i - men jeg er så også meget kritisk. Og nogle er jeg så nærmest altid enige i.

 

Men som sagt, hvis du er interesseret, skriver jeg gerne en pb :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke noget til pågældende opdrætter og vedkommende kan som sådan være god nok - jeg ville bare aldrig købe uden for Dansk Kennel Klub :-D Jeg kender lidt til den hanhund, som er far til opdrætters tæver. Hvilket udelukkende drejer sig om denne hanhunds ejer... Er du interesseret, så kan jeg skrive dig en pb? :-)

 

Derudover, så kan jeg komme med min lange prosa om køb af en bernerhvalp :oops:

Der ligger nemlig RIGTIG mange sygdomme, som plager racen og man skal være virkelig påpasselig med, hvilken opdrætter man køber fra - og jeg holder mig til dem i Dansk Kennel Klub, da der her er et meget seriøst arbejde igang hos flere opdrættere, hvor de tjekker dødsårsater og levealder osv. i anerne og kombinere på bedste mulig vis. Jeg kender til nogle få, der har hvalpe lige nu, som jeg kan henvise til, hvis du er interesseret...

 

De sygdomme, som især gælder for racen, er HD, AD og kræft (berneren er en af de værst ramte på kræftområdet, hvis ikke den værst ramte race, af dette) og så nogle andre, mindre alvorlige ting... Du kan læse nærmere om det i dette sub-fora, hvor jeg har oprettet et par tråde, deriblandt en der omhandler racens arvelige sygdomme :-D

 

Så når jeg kigger efter hvalp, er jeg meget påpasselig med, hvilket kombination jeg køber efter og meget kritisk! Jeg holder mig på lang afstand af nogle opdrættere, andre kan jeg skæve til, da de nu og da har en kombination, jeg kunne have interesse i - men jeg er så også meget kritisk. Og nogle er jeg så nærmest altid enige i.

 

Men som sagt, hvis du er interesseret, skriver jeg gerne en pb :-D

 

Hehe, PB = privat besked

 

Undskyld, jeg brugte forkortelsen, håber ikke, det var til forvirring :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos mig dukker tanken op om, hvorvidt det er til glæde for den 10 år gamle hund, at der dukker en hvalp op nu.

 

Det er selvfølgelig meget afhængigt af race, sind, helbredstilstand og så videre. Men hvor det ofte beskrives lidt lyserødt, at den gamle hund bliver som hvalp igen, når der kommer sådan en lille en ind af døren, er der andre hunde, for hvem det er synd, at de ikke får lov at nyde deres otium i fred.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Lord Byron

Så når jeg kigger efter hvalp, er jeg meget påpasselig med, hvilket kombination jeg køber efter og meget kritisk! Jeg holder mig på lang afstand af nogle opdrættere, andre kan jeg skæve til, da de nu og da har en kombination, jeg kunne have interesse i - men jeg er så også meget kritisk. Og nogle er jeg så nærmest altid enige i.

 

Nu er min kæreste og jeg også på kig efter en hvalp, men det er godt nok svært når man ikke er inde i "den verden" og ikke kender de forskellige opdrættere og deres dyr.

 

Jeg er selv inde i katte verden og opdrætter selv, der kender man opdrætterne og hvad de står for samt deres dyr og hvilke der laver smukke og sunde afkom.

 

Men jeg har holdt mig til de opdrætter der er inde på Dansk Berner Sennen Klub så håber jeg da ikke man går helt galt i byen (håber jeg da ikke) :genert:

 

Men vi har ikke travlt... men hvis i høre om en interessant parring hos et kærligt og seriøs opdræt så PB mig endelig eller send end mail til [email protected] ;-)

Redigeret af Lord Byron
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst Rosenlund

Det nævnes tit at man skal sørge for at købe hos en DKK registreret hundekennel. Deri er jeg naturligvis MEGET ENIG.......men hånden på hjertet, så ER det ingen garanti i sig selv at få et dyr fra sådan en kennel.

Jeg kunne godt tænke mig en form for "smiley"-ordning som f.eks ses hos fødevarehandlere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det nævnes tit at man skal sørge for at købe hos en DKK registreret hundekennel. Deri er jeg naturligvis MEGET ENIG.......men hånden på hjertet, så ER det ingen garanti i sig selv at få et dyr fra sådan en kennel.

Jeg kunne godt tænke mig en form for "smiley"-ordning som f.eks ses hos fødevarehandlere.

 

Nej, men ved at have stamtavle nr på forældrene, kan du som køber gå ind og undersøge forfædre og deres sygdomme..

 

Så det ER altså mere sikkert end at købe en hund, hvor du ikke kender noget til historien..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det nævnes tit at man skal sørge for at købe hos en DKK registreret hundekennel. Deri er jeg naturligvis MEGET ENIG.......men hånden på hjertet, så ER det ingen garanti i sig selv at få et dyr fra sådan en kennel.

Jeg kunne godt tænke mig en form for "smiley"-ordning som f.eks ses hos fødevarehandlere.

 

Desværre nej, men der har vist heller ikke været sagt andet i denne tråd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rosenlund

Deri har du ganske ret........jeg tænkte nu mere på selve opdrætteren. De fleste lover jo "guld og grønne skove", og fortsat kontakt efter salget af hvalpen, og der er jo også en prægning af selve hvalpen de første 8 uger o.s.v......

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rosenlund

Jeg er slet ikke ude på at hænge nogen opdrættere ud, - jeg tilføjer blot, at man udover at tjekke hvalpen, hvalpens forfædre, sygdomsforløb, racens beskrivelse m.v. også skal kigge lidt på opdrætteren.....

 

:shock: der er 117 ting der skal undersøges, tjekkes, sørges for, testes og hvad ved jeg......det er godt nok et hestearbejde at anskaffe sig sådan et lille væsen.

 

Alt omkring hunden / hvalpen kan man jo "læse sig til".....men man er jo liiiidt på herrens mark med hensyn til opdrætteren. Det er her jeg godt kunne tænke mig en eller anden form for smiley-ordning ( ikke noget myndighederne som sådan skal blande sig i - eller kontrollere på ), - men en ordning vi som forbrugere kan læne os lidt op ad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...