Hop til indhold

Gemmer sig bag racen


Gæst Stinnemus
 Share

Recommended Posts

Gæst Stinnemus
Og der ramlede du lige ind i en af mine kæpheste :-P

 

Jeg har selv haft redningshunde samt Elitehunde i DcH og har deltaget i DM i DcH, været kredsinstruktør mm i DcH og hvis der er noget jeg har lært gennem alle dise år, så er det at netop tricks og cirkuskunster bedre end noget andet "lægger bunden" = giver stor, stor lydhørhed hos hunden og dermed langt bedre trænbarhed af lydighed og andet.

Tag en hvalp og kør den traditionelt op med lydighedsøvelser og andre færdigheder og start en anden hvalp op sideløbende med tricks, cirkunster og hygge og jeg vil næsten garantere dig for, at når hundene begge er 1 år har "hyggehunden" for længst overhalet "lydighedshunden" i kunnen, lydhørhed og fasthed i øvelserne.

Så alene med begrundelse i store krav behøver du ikke holde dig tilbage :-)

 

Mht. kravene så er det dig som sætter kravene - ikke klubben eller redningshundejenesten :-)

 

At gå to steder med høje krav kan nemt være for meget for så ung en hund og kan give bagslag senere.

 

Mht. hundejere som ikke gør noget ved deres hundes opførsel pga racen, så har jeg i mange år mødt den der med at småterriers og gravhunde ikke kan lære noget. Og desværre er det ofte opdrætteren til hunden som har sagt det :roll:

 

hmm synes tjaeh, jeg ved jo at han i hvert fald tager sine oplevelser fra træningspladserne videre med sig rundt når han begår sig andre steder og han fik kun ros for sin opførsel i både neumunster og varde da vi var til udstilling for for jason var det "bare en anden træningssted" - godt nok med MANGE flere hunde, men hvorfor tage sig af det?:-)

 

Det lyder måske af store krav - jeg tror jeg formulerer mig forkert - for jason er langt den yngste begge steder og det tages der i høj grad hensyn til. Hos redningshundene er han den nyeste (og yngste) så han får specialtræning hvor vi får en træner for hos selv vi øver med indtil han viser bare det mindste tegn på at koncentrationen svigter for så stopper vi straks. Det kan være fra ½-1½ time han kan bevare koncentrationen (med små pauser indimellem hvor han får lov til at snuse rundt) Hos dch er han som sagt også den yngste, men her er det jo også individuelt hvad den enkelte hund kan og skal kunne (ifølge ejeren) og selvom jason i nogle "discipliner" ligger som en af de bedste og ved andre lige i midten, ja så er det individuel hvad den enkelte hund formår og når at lære så det var først til afslutningen jeg fik set hvor meget de andre kunne - ellers har jeg ikke sammenlignet, men gået efter hvad min hund kunne og så trænet derudfra.

 

Hvordan kan det give bagslag? Jeg mærker intet fra ham nu og han elsker alt hvad der hedder træning og samarbejde, men hvis der begynder at komme tegn p at det er for meget vil jeg gerne lige have nogle råd til hvad det kunne være?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

Jeg er 100% enig med Envy - jeg synes ikke, at man skal undertrykke det, ens hund er avlet til. Det er jo netop derfor, at man skal gøre sig umage med at finde en race, der passer én, så både hund og menneske ikke skal have slebet flere kanter af end højst nødvendigt. Dernæst gælder det jo om at finde en aktivitet, hvor hunden bedst muligt kan bruge sine evner til noget positivt. Det er jo de færreste af os, der hyrder får, går på jagt, fanger rotter og hvad hundene nu ellers er opdrættede til, så derfor må vi lave aktiviteter med dem, hvor de kan bruge deres evner.

 

En hund, der er vagtsom og siger til, når der kommer gæster er noget andet end en hund, der står og gør i timevis. Mig bekendt er der ingen hunde, der er avlet til det sidste, og jeg anser det som et alene hjemme problem snarere end et racespecifikt problem.

 

Hvis du (trådstarter) i dit første indlæg hentyder til tråden fra Jubii, hvor en lille hund gøede, når nogle andre trænede hund foran deres vinduer om natten, så synes jeg, at du overdriver. Der var jo netop tale om, at den kun gøede et par gange, og det var ejeren selv, der blev forstyrret af det - ikke naboerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Jeg vil nu nok sige at megen gøen er et racespecifikt problem. Vores ene hund er meget gøende ( i det hele taget taler hun meget), hvorimod de andre vi har og har haft er meget stille. De altså blevet opdraget på samme måde, bortset fra at vi har gjort en indsats for at få hende til ikke at gå så meget, alligevel gøer hun mest, simpelthen fordi det ligger til hende. Hvis hun fik lov, kunne hun nemt udvikle sig til en hund der render og gøer konstant ude i haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo Labrador som er opdraget til jagt og racen er jo også 100% jagthund i hjertet. Men af de få jagter jeg har været til har de fleste af de andre Labbere været oppe og køre til den store guldmedalje, og det var ejerne der fik dem op i det røde felt så de dårligt nok ville slippe byttet, en af dem af direkte skudred når de skød tæt på den:shock:

 

Og så står jeg med Emma der sidder i sit jagtudstyr (ja jeg har jagt line og halsbånd og en lille førstehælpskasse med mig til Emma:cool:), og venter på at jeg giver tegn til hende, og hun når hen til byttet hurtigt uden at skulle lede for længe, og trisser så tilbage på plads og venter på at jeg "loser" hende, der kan falde en død due ned ved siden af hende unden hun tager den før jeg giver lov, se det er en jagthund:engel:

 

Og så er der jo den der med at de æder sig ihjæl hvis de kan komme til det, og så tænker jeg: Hvor svært at det at lægge fodret ud på græsplænen eller rundt i huset, så hunden bruger længere tid på at finde sin mad??

 

Sagde Agnete der har en hund der passer hendes 2 nye kaninunger (6 og 8 uger gamle), uden at krumme at hår på dem, eller de er lidt savlde til men de skal jo vaskes de små mener Emma den farlige jagthund:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nogle gravhunde, 70 meter fra vores vindue, de gør altid :roll:

Og hvis de så slipper ud, så jagter deres ejer dem, hvilket jo helt sikkert gør at de gidder at komme....NOT!

 

Nogen gange, hvis vores altan dør står åben, bliver aslan så træt af dem, at han ligger sig ud i gangen for at sove. Og så sukker han på vejen derud, eller noget der minder om et suk. Godt vi er væk om en uges tid :-D

 

Men hun prøver også at få dem til at holde op, hun råber stop så, og for hver gang hun prøver, gør de jo endnu højere.....men hun prøver da :rolleyes:

 

Og hun gemmer sig også bag ved racen, gravhunde gør jo en del.....uhum

 

Det skal nok hjælpe :( jo mere man råber jo mere bekræfter man hunden i dens gø'en.

 

Jeg har en svigermor der, når deres lille gravhund sidder og hyler ved bordet, sidder og siger 'jaaaah' og så hyler hunden igen og hun siger 'jaaaah', og hun kan ikke forstår at den ikke holder op. Jeg siger da noget til den.....siger hun

 

Min mand og jeg er ved at gå ud af vores gode skin, både fordi hun fodre den ved bordet (vores har aldrig fået noget ved bordet) og fordi hun sidder der og bekræfter hunden i sin hylen hele tiden. :evil:

Sidst sviger var på besøg, bad jeg hende om ikke at sige noget til hunden og tænk........den holdt sin mund meget hurtigt og forundringen ville ingen ende tage :mrgreen:

 

Det er selvfølgelig ikke særlig racespecifikt, men indlært gennem mange års misforstået godhed.

 

Jeg møder også mange eksempler på hunde der kun er indkøbt, fordi 'man' syntes den så sød ud, men lige havde glemt at kigge på hvad den indeholdt eller hvad med pelsen....gud...den fælder :eek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, men er der ingen af jer, der selv gemmer sig bag jeres race...bare sådan en gang i mellem ???

 

Hmmmm.... det er jo bare en hvalp... :engel:

Men jeg kan ikke komme med et konkret bud.

 

For vi prøver virkelig ikke at sige : han er jo bare en hvalp, men det ville ikke undre mig at vi engang imellem tænker det :roll:

Sådan helt ubevidst.... :rolleyes:

 

Men hvis jeg skulle gemme mig bag racen, så kan jeg ikke helt finde en grund (ud fra det jeg har læst) hvor jeg ville begrunde med at det var en broholmer. Måske hvis aslan var AAAAAAAAALT for social :!: AAALT for kæle osv osv osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt emne der er taget op.

Jeg synes ikke jeg har mødt ret mange der har gemt sig bag racen, det sker oftere jeg møder nogen der gemmer sig bag hundens størrelse.

 

"den er jo bare så glad og den gør ikke noget, og den ved jo ikke den er stor" er en af dem jeg har hørt rigtig meget. og...det er så ok at sådan en størrelse tromler min lille Groa ned:roll:

 

Har desværre også mødt Pudler der mangler opdragelse, og er total understimuleret. sådan en sød lille hund behøver vi ikke opdrage og den kan godt lege med sig selv og ellers hygge sig i sofaen....OK måske man lige skulle sætte sig ind i hvad man har købt, det er s*u da en jagthund.

 

Jeg gemmer mig lidt bag racen, og det er når groa snupper en lille fugl. hun gør det heldigvis ikke så ofte mere, fluer er nemmere at få fat på.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, men er der ingen af jer, der selv gemmer sig bag jeres race...bare sådan en gang i mellem ???

 

Der er ligesom ikke rigtigt noget at gemme sig bag. Jeg har/ har haft samarbejdende racer og så er der ingen undskyldninger. :megaked: Når noget ikke lykkes er det min fejl. :???: Fair and square.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Undskyld, men er der ingen af jer, der selv gemmer sig bag jeres race...bare sådan en gang i mellem ???

 

Nej..

 

Min hund er som lab "lalleglad" og anmassende i sin kontakt og det bliver der taget hånd om.

Han får heller ikke bare lov at styrte i "noget vand", når vi ser det fordi han er en vandhund.

Så det synes jeg ikke...

 

Gør du det, gemmer dig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej..

 

Min hund er som lab "lalleglad" og anmassende i sin kontakt og det bliver der taget hånd om.

Han får heller ikke bare lov at styrte i "noget vand", når vi ser det fordi han er en vandhund.

Så det synes jeg ikke...

 

Gør du det, gemmer dig?

 

 

 

Selvfølgelig. Selv her med min tredie hund, er jeg endnu ikke nået til det perfekte, hvor jeg har alt for meget at lade andre høre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Selvfølgelig. Selv her med min tredie hund, er jeg endnu ikke nået til det perfekte, hvor jeg har alt for meget at lade andre høre...

 

 

Hvem siger man behøver at være perfekt!

 

Jeg er den perfekte "mig", men stræber ingenlunde efter at blive perfekt til andet og det må være godt nok at man gør sit bedste :-D

 

Den fremhævede bemærkning forstår jeg ikke meningen med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem siger man behøver at være perfekt!

 

Jeg er den perfekte "mig", men stræber ingenlunde efter at blive perfekt til andet og det må være godt nok at man gør sit bedste :-D

 

Den fremhævede bemærkning forstår jeg ikke meningen med...

 

 

Synes bare, at der var en tendens i tråden til at se lidt meget på "de andre" frem for at se lidt på sig selv...mja, måske lidt provokerende, men....

 

Ordet perfekt var bare en markering af, at jeg - siden du spurgte om jeg gemte mig bag min race - absolut ikke kan andet end mit bedste...ligesom "de andre"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Synes bare, at der var en tendens i tråden til at se lidt meget på "de andre" frem for at se lidt på sig selv...mja, måske lidt provokerende, men....

 

Ordet perfekt var bare en markering af, at jeg - siden du spurgte om jeg gemte mig bag min race - absolut ikke kan andet end mit bedste...ligesom "de andre"...

 

 

OK, så forstod jeg det :-D

 

Jeg tilstræber gerne at se på mig selv før jeg "dømmer" andre.

Der kan komme nogle UPS'er ud af det ind imellem :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, men er der ingen af jer, der selv gemmer sig bag jeres race...bare sådan en gang i mellem ???

 

Tja, det mener jeg ikke jeg gør. Men jeg har også, som Ninjamor, en 'lalleglad lab' og her er det nok mest deres frembrusende hilsen på andre hunde som er 'problemet', men det har jeg taget hånd om fra han var helt lille. Selvfølgelig er der også det med at han skal bære alting, men det får han nu lov til.:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...