Gæst Con Meo Skrevet Februar 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 Hej alle jeg er novice på hundeforaer, og såment også i hundeverden - mín erfaring ligger 15 år tilbage inden internettes indtog - og jeg kun viste der var 1 hundeorganisation i DK :stupid: På foranledening af nogle spørgsmål jeg har til golden opdrættere, er det gået op for mig, at der vist ikke er så mange golden opdrættere på dette forum. Hvordan foregår det i hundeverden, når der skal deles erfaringer ud til andre, opdrættere såvel hvalpekøbere, som ikke vil gå på show/jagt mv.? Jeg er vant til fra katteverden, at der er et meget åbent miljø, hvor der sidder masser af utrolig dygtige opdrættere af div. racer på foraer, og gerne deler deres viden videre af alle arter, det være sig opdrætter relateret eller eks. pelspleje specifik til en race. Så vil jeg eks har en perser, og så spørger om noget perserspecifik, så vupti står folk i kø for at dele siden viden og erfaringer med mig. Hilsen Heidi Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 Jamen jeg tror ikke det er fordi miljøet er specielt lukket - det kommer nok bare an på hvem der er medlem/aktiv på forummet. Men det er interessant at sammenligne, synes jeg. Aner f.eks. ikke om der måske er flere opdrættere blandt kattefolket end hundefolket? :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Con Meo Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 Jamen jeg tror ikke det er fordi miljøet er specielt lukket - det kommer nok bare an på hvem der er medlem/aktiv på forummet. Men det er interessant at sammenligne, synes jeg. Aner f.eks. ikke om der måske er flere opdrættere blandt kattefolket end hundefolket? :hmm: Hejsa måske har jeg formuleret mig utydelig, men jeg opfatter IKKE hundeverden som lukket.....har kun været på dette forum ganske kort tid, og har KUN mødt utrolig søde og venlige skønne mennesker. Har ikke bemærket lukkethed her, og håber heller ikke på at komme til det .....men formidling kan gøres på rigtig mange måder. Jeg er vant til foraer, foredrag med opdrættere/dyrlæger/kælekatteejere, div blade mv.... Men jeg kom til at tænke på min tråd, idet der var en under en anden tråd, som skrev at denne ikke mente der eks. var golden opdrættere på dette forum....Og det er jo meget anderledes end den "kattens verden" jeg tror helt sikkert, at I er åben for alle vi nyes tåbelige spørgsmål...for jeg skal ihvertfald nok være den første til at komme med dem :damn::slem: Hilsen Heidi Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 Vi har en samojed, og samojed-opdrættere er MEGET åbne, venlige, oplysende og glade De svarer virkelig hjertens gerne på spørgsmål, og vil gerne henvise videre hvis f.eks. de ikke selv har hvalpe eller andet. Så altså, jeg har bare ringet eller mailet til opdrættere, ellers tror jeg vist også at der findes race repræsentanter som kan hjælpe en videre (men de må vist ikke anbefale 1 opdrætter frem for en anden). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 Jeg aner intet om katte eller katteopdrættere, bortset fra at jeg engang har været til en meget mindeværdig katteudstilling (men det er en helt anden historie ) Det, der er sagens kerne i hundeverdenen, er at der er skarp, og ofte bitter, konkurrence mellem de stambogsførende klubber, og ofte også mellem enkelte opdrættere. Den opdrætter, du køber hvalp hos, vil sikkert være dig behjælpelig med alskens gode råd, men du skal ikke regne med at alle opdrættere er én stor familie. Miljøet varierer fra race til race, og jeg ved intet specielt om Retrieverne. Men jeg ved at i nogle raceklubber er opdrætterne i struben på hinanden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 Jeg er også af den opfattelse at folk meget gerne deler ud af deres viden herinde og er sikker på at der nok skal komme nogle golden ejere på banen, hvis du opretter en golden tråd Ved heller ikke lige om der er nogle opdrættere herinde Ellers tror jeg også det er vejen frem enten at tage på nogle udstillinger og snakke med opdrættere der, eller søge nettet tyndt for opdrættere og kontakte dem over telefon eller mail... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 Jeg tror, at det er helt tilfældigt, at vi ikke har en golden-opdrætter på forummet, men vi har da et par andre racer repræsenteret; lab, aussie og löwchen. Og de deler gerne ud af deres erfaringer og viden. Det er nu ikke min opfattelse, at det er en lukket verden. Jeg har været på hvalpejagt her henover vinteren, og de opdrættere jeg har været i kontakt med har alle som en været åbne og meget hjælpsomme. Hende, jeg endte med at vælge, er den slags opdrætter, som man "hænger" på resten af hvalpens liv og lidt til ... hvilket passer mig fint Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 Ved ikke om det kun er mig - men det er nu sjældent jeg har sådan specifikt brug for en opdrætters mening/hjælp til noget..? Jeg spørger hellere en erfaren hundeejer/træner/adfærdsbehandler, eller nogen anden, der kender noget til det jeg undrer over... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Con Meo Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 Vi har en samojed, og samojed-opdrættere er MEGET åbne, venlige, oplysende og glade De svarer virkelig hjertens gerne på spørgsmål, og vil gerne henvise videre hvis f.eks. de ikke selv har hvalpe eller andet. Så altså, jeg har bare ringet eller mailet til opdrættere, ellers tror jeg vist også at der findes race repræsentanter som kan hjælpe en videre (men de må vist ikke anbefale 1 opdrætter frem for en anden). tak du - en Samojede er super smuk hund... Jeg har kun igennem mine år haft kontakt til en opdrætter af golden, for at se om det kunne være stedet for køb. Hun er super sød og venlig - og laver meget smukke hunde. MEN....her er hundeverden måske anderledes end hvad jeg er vant til, for jeg kunne eks. ikke drømme om at bruge hendes tid til alle mine spørgsmål, HVIS jeg nu ikke købte hos hende. Eller for den sags skyld ringe/maile til andre opdrættere for deres råd og vejledning - derfor syntes jeg det er super med foaraer, hvor folk kan svare/dele viden hvis de lyster. Er det normalt at ringe/maile til opdrætter i hundeverden, for eks. foderspørgsmål? Hilsen Heidi PS undskyld alle mine dumme spørgsmål Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 tak du - en Samojede er super smuk hund... Jeg har kun igennem mine år haft kontakt til en opdrætter af golden, for at se om det kunne være stedet for køb. Hun er super sød og venlig - og laver meget smukke hunde. MEN....her er hundeverden måske anderledes end hvad jeg er vant til, for jeg kunne eks. ikke drømme om at bruge hendes tid til alle mine spørgsmål, HVIS jeg nu ikke købte hos hende. Eller for den sags skyld ringe/maile til andre opdrættere for deres råd og vejledning - derfor syntes jeg det er super med foaraer, hvor folk kan svare/dele viden hvis de lyster. Er det normalt at ringe/maile til opdrætter i hundeverden, for eks. foderspørgsmål? Hilsen Heidi PS undskyld alle mine dumme spørgsmål Kun til ens egen opdrætter. Jeg ville aldrig ringe til en "vildt fremmed" opdrætter og spørge til f.eks foder. Sådan et spørgsmål ville jeg stille herinde og bruge HF-oraklet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 Kun til ens egen opdrætter. Jeg ville aldrig ringe til en "vildt fremmed" opdrætter og spørge til f.eks foder. Sådan et spørgsmål ville jeg stille herinde og bruge HF-oraklet HF-oraklet kan svare på meget! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 HF-oraklet kan svare på meget! både om hund og alt muligt andet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 tak du - en Samojede er super smuk hund... Jeg har kun igennem mine år haft kontakt til en opdrætter af golden, for at se om det kunne være stedet for køb. Hun er super sød og venlig - og laver meget smukke hunde. MEN....her er hundeverden måske anderledes end hvad jeg er vant til, for jeg kunne eks. ikke drømme om at bruge hendes tid til alle mine spørgsmål, HVIS jeg nu ikke købte hos hende. Eller for den sags skyld ringe/maile til andre opdrættere for deres råd og vejledning - derfor syntes jeg det er super med foaraer, hvor folk kan svare/dele viden hvis de lyster. Er det normalt at ringe/maile til opdrætter i hundeverden, for eks. foderspørgsmål? Hilsen Heidi PS undskyld alle mine dumme spørgsmål Jeg synes sagtens man kan bruge opdrætters tid på en masse spørgsmål om racen og tage på besøg uden der er noget forkert i, at det kun bliver ved det... De fleste opdrættere burde i hvert fald have interesse og lyst til at bruge tid på at fortæller om deres egen race Hvis det omhandler ikke så racespecifikke spørgsmål, så vil jeg nok også bare spørge herinde Hvis du f.eks. søger råd om, hvilket foder der bedst egner sig til en golden, så synes jeg sagtens at du kan kontakte forskellige opdrættere... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Con Meo Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 Kun til ens egen opdrætter. Jeg ville aldrig ringe til en "vildt fremmed" opdrætter og spørge til f.eks foder. Sådan et spørgsmål ville jeg stille herinde og bruge HF-oraklet ok så er jeg med....men jeg er jo "Wannabee Golden ejer", og er sådan en som helt vil være forberedt på alt og undersøger inden køb mv.... Så jeg er "alone"....men jeg klarer mig nu nok..skal lige op på 50 indlæg, så jeg kan udfordres lidt mere på div. sup-foraer Hilsen Heidi Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 ok så er jeg med....men jeg er jo "Wannabee Golden ejer", og er sådan en som helt vil være forberedt på alt og undersøger inden køb mv.... Så jeg er "alone"....men jeg klarer mig nu nok..skal lige op på 50 indlæg, så jeg kan udfordres lidt mere på div. sup-foraer Hilsen Heidi Nu må du ikke blive skuffet - der er ikke så meget aktivitet i sub-foraerne. Lige det omkring foder, så gør de fleste opdrætter jo det, at de sender hvalpen afsted med en sæk foder af det, de har fået hos opdrætter. Så kan man jo vælge at fortsætte med det - eller finde noget andet. Lige foder er en jungle - men det er det jo også indenfor katteverdenen. "Alle" har en mening, og det foder, der fungerer godt hos mig, fungerer måske ikke for dig - også selvom det er samme race. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Con Meo Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 ok så er jeg med....men jeg er jo "Wannabee Golden ejer", og er sådan en som helt vil være forberedt på alt og undersøger inden køb mv.... Så jeg er "alone"....men jeg klarer mig nu nok..skal lige op på 50 indlæg, så jeg kan udfordres lidt mere på div. sup-foraer Hilsen Heidi øhhh har lige været forbi forum, og jeg kan godt skrive.....hmmmm...der må være spørgelser i min computer:engel: Hilsen Heidi Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 øhhh har lige været forbi forum, og jeg kan godt skrive.....hmmmm...der må være spørgelser i min computer:engel: Hilsen Heidi Ja, du kan skrive overalt herinde uanset hvor mange indlæg du har skrevet :5up: En god oversigt over de forskellige "under forums" ser du bedst på forsiden, ellers bruger jeg mest "Dagens Indlæg" som du finder i den blå bjælke øverst Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Februar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 21, 2011 Jeg oplever den forskel, at hundeejere er mere vant til at dele viden og spørge - fx får jeg spørgsmål ved både kenneler og almindelige hundeejere, mens katteverdenen til dels visse steder er præget af en vane med at spørge opdrætterne. Det er dog gradvis ved at ændres, fornemmer jeg. Katteejerne begynder at efterspørge en anden form for viden ala den hundenejerne for en stor del allerede har (træning, adfærd, løsninger på problemer osv). Vanetænkningen er ikke, hvad den har været. Tidligere løste man jo alle adfærdsproblemer ved katte ved at aflive, omplacere eller få en kat mere. Så simpelt er det desværre ikke, og mens hundeejere i lang tid har været vant til at arbejde med deres dyr mod en løsning, er størstedelen af katteverdenen nu på vej med. Men det kræver jo naturligvis også, at der er nogle, der tilbyder katteejerne denne viden. Ganske som hundeejere har været tilbudt den i årevis. I visse sager er det helt fint at spørge en opdrætter eller en kennel - men ikke altid, og her oplever jeg, at hundeejere er mere kritiske med hvem de spørger om råd MVH Helle Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts