Hop til indhold

Tørkost - "menneskemad"


Frandsen
 Share

Recommended Posts

Soffi - vores Shih Tzu på 6 md. og ca. 6 kg. har fået en måske lidt "dårlig" vane.

Vi har lige været 14 dg. i sommerhus, og der var vi et par dage sammen med et andet ægtepar, der havde en Pommeranier.

Når vi skulle spise, fik den en tallerken med samme slags mad som dem.

For at Soffi ikke skulle spise af hendes tallerken fik hun så også en lille bitte skål med kartofler m.m.

Og hun nød det.

Hos opdrætteren fik hun hvalpefoder fra Brogården, Chudleys, og det købte vi en stor pose af, så hun kunne få samme foder hos os.

Det skal siges, at hun ALDRIG har fået noget af os ved bordet, når vi spiser, uanset hvor tiggende hun har set ud med sine store brune og våde hundeøjne.

Men efter vi er kommet hjem, er vi fortsat med at give hende en lille dessert-tallerken med det samme, som vi får. Det giver sådan en dejlig ro, når vi spiser.

Men er det helt forfærdelig usundt, og en frygtelig dårlig vane, vi har givet hende.

Lad mig høre noget fra de erfarne/kloge hundeejere - jeg er jo helt ny. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Susanne D - Oscar

Hej....

Ja det er en rigtig dårlig vane, jeg giver min Shih tzu hundemad i køkkenet lige inden vi selv skal spise. Han er også begyndt at sidde med våde øjne hvis vi spiser f.eks. til kaffen, her afleder jeg ham med at finde bamsen og så har han div.gnaveben som jeg giver ham i munden hvis han bliver ved. Jeg har tidligere haft 2 store hunde der fik menneskemad og det blev de fede af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst daytime

Jeg synes det er en god ide, hvis du ellers tager hensyn til fordelingen af kød, grønsager og kulhydrater... ca 1/3 af hver. Men hvis du ikke laver maden specielt til hunden, er der jo også flere hensyn at tage. Dem jeg lige kan komme i tanke om: Hunden har ikke godt af (eller ka ikke tåle) salt, løg, vindruer. OG et par andre ting jeg ikk ka huske :oops:

Når det så er sagt, fodrede mine forældre hundene med det samme som vi fik, bare med en fordeling med 1/3 kød.. osv.. og de fik meget oftere lever end os andre (HELDIGVIS) :blink: og fiskeolie.

De blev alle omkring gennemsnits alderen for racen og havde ikke helbredsproblemer, men der er ny viden i dag, så det kan jo ikke anbefales. Vi var nok bare heldige at de ikke blev syge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en god ide, hvis du ellers tager hensyn til fordelingen af kød, grønsager og kulhydrater... ca 1/3 af hver. Men hvis du ikke laver maden specielt til hunden, er der jo også flere hensyn at tage. Dem jeg lige kan komme i tanke om: Hunden har ikke godt af (eller ka ikke tåle) salt, løg, vindruer. OG et par andre ting jeg ikk ka huske :oops:

Når det så er sagt, fodrede mine forældre hundene med det samme som vi fik, bare med en fordeling med 1/3 kød.. osv.. og de fik meget oftere lever end os andre (HELDIGVIS) :blink: og fiskeolie.

De blev alle omkring gennemsnits alderen for racen og havde ikke helbredsproblemer, men der er ny viden i dag, så det kan jo ikke anbefales. Vi var nok bare heldige at de ikke blev syge.

Jeg giver ikke Soffi et fuldt måltid til aften af vores mad. Hun får bare lov at "smage" - mest for at vi så har fred til at spise.

F.eks. i dag, fik vi blomkålsgratin. Hun fik en spiseskefuld på en desserttallerken - i bryggerset, hvor hun plejer at spise - og da hun havde spist det, kom hun godt nok ud i køkkenet til os, men der blev ikke plaget, hun lagde sig bare pænt ned ved vore fødder.

 

Hun får selvfølgelig sin tørkost om morgenen og får den også INDEN hun får lidt af vores mad.

 

Jeg har talt med dyrlægen om det, som sagde, at jeg jo skal være opmærksom på, at det ikke bliver det overvejende (altså vores mad) - for så skal hun have ekstra vitaminer.

 

Og når vi spiser jordbær med fløde, får hun lige 5-6 jordbær på en tallerken, og hun smovser. Men vi er altid meget opmærksom på, at hun får det på sin spiseplads i køkkenet, så hun ikke tror hun skal tigge ved bordet - fordi hun får det der.

 

Jeg er meget opmærksom på, at hun ikke skal blive for tyk, jeg kunne ikke finde på at give hende kage, slik o.lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst daytime

Herregud... en skefuld.. det kan da ikk gøre noget... det tror jeg ikk på :-D Det er jo bare en godbid på tallerken ;-)

Hvis det nu fungerer godt hos jer... jamen så er det jo lykken. Her tigger (som i kigger bedende) hunden uanset hvad.. men sjældent har jeg da osse mødt så madglad hund... Hvis der bare skulle en skefuld til.. ja så var den serveret med det vuns :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Herregud... en skefuld.. det kan da ikk gøre noget... det tror jeg ikk på :-D Det er jo bare en godbid på tallerken ;-)

Hvis det nu fungerer godt hos jer... jamen så er det jo lykken. Her tigger (som i kigger bedende) hunden uanset hvad.. men sjældent har jeg da osse mødt så madglad hund... Hvis der bare skulle en skefuld til.. ja så var den serveret med det vuns :mrgreen:

 

Jamen jeg må også bryde sammen og tilstå at jeg har fortsat med at give hende det - selvom nogle frarådede mig det.

Det er nok lidt det egoistiske i det, at det giver mig / os sådan en dejlig fred og ro til at spise. Og det giver jo faktisk også hende ro, for hun behøver slet ikke plage, hun har jo fået. :klap2::banan::banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Den er da nok værd at kigge nærmere på, tak skal du ha' :-)

 

Her er et link http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html

 

Det er hundemad, opskrifterne er lavet i samarbejde med min dyrlæge :-D

 

Det er et bedre alternativ synes jeg, og til så lille en hund er det ikke det store arbejde :-)

 

Som du kan se i opskrifterne, så laves denne mad anderledes, der er ingen krydderier og ingen salt fx og kogetiden er væsentlig længere end med vores mad:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er et link http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html

 

Det er hundemad, opskrifterne er lavet i samarbejde med min dyrlæge :-D

 

Det er et bedre alternativ synes jeg, og til så lille en hund er det ikke det store arbejde :-)

 

Som du kan se i opskrifterne, så laves denne mad anderledes, der er ingen krydderier og ingen salt fx og kogetiden er væsentlig længere end med vores mad:-)

 

Ja, jeg kan godt se, at det er anderledes end alm. mad.

 

Jeg har skrevet det hele ud, så jeg har noget at gå efter. :-D

 

Tak for hjælpen. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst milder batmusen

jeg tror på at visse hunde ved hvad der bedst for dem og det er da klart forståeligt at de ikke vil spise det tørre stads vi giver dem hvor mange af os ville spise et sammensat foder hver eneste dag uden nogensinde og få en frisk råvare

forstår udmærket de hunde som ikke vil deres tørfoder:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Fenris
Og når vi spiser jordbær med fløde, får hun lige 5-6 jordbær på en tallerken, og hun smovser.

Så blir jeg lige nødt til at teste en lille tese, jeg selv har brygget sammen... jeg gav nemlig Fenris jordbær for et stykke tid siden - max et par stykker - og aldrig har jeg oplevet, at hunden i dén grad trak i mig for at komme ud og tisse. Jordbær er jo vanddrivende for mennesker, så jeg tænkte, det måske osse have den effekt for ham. Har I oplevet noget lignende?

 

Mht. menneskemad til hunde, så er vi lidt hårde i filten hjemme hos os, vores hund for stort set kun hundemad. Får han rester, er der kødrester (fx bøf eller kylling) eller andet fedt-snalder, der måtte være til overs. En franskbrødsende i ny og næ eller et halvt rundstykke og resten af vores søndags-scrambled-eggs måske. Men ikke decideret fodring med menneskemad, selvom han eeeeeelsker det. Der er jo tit en del salt og krydderier i vores mad, som jeg ikke tror, han har godt af - desuden tænker jeg, at for meget 'blød' (og med- og sukkerholdig) mad ikke er godt for tænderne (men det er ikke noget, jeg har fået bekræftet af professionelle).

Link til indlæg
Del på andre sites

Så blir jeg lige nødt til at teste en lille tese, jeg selv har brygget sammen... jeg gav nemlig Fenris jordbær for et stykke tid siden - max et par stykker - og aldrig har jeg oplevet, at hunden i dén grad trak i mig for at komme ud og tisse. Jordbær er jo vanddrivende for mennesker, så jeg tænkte, det måske osse have den effekt for ham. Har I oplevet noget lignende?

 

Mht. menneskemad til hunde, så er vi lidt hårde i filten hjemme hos os, vores hund for stort set kun hundemad. Får han rester, er der kødrester (fx bøf eller kylling) eller andet fedt-snalder, der måtte være til overs. En franskbrødsende i ny og næ eller et halvt rundstykke og resten af vores søndags-scrambled-eggs måske. Men ikke decideret fodring med menneskemad, selvom han eeeeeelsker det. Der er jo tit en del salt og krydderier i vores mad, som jeg ikke tror, han har godt af - desuden tænker jeg, at for meget 'blød' (og med- og sukkerholdig) mad ikke er godt for tænderne (men det er ikke noget, jeg har fået bekræftet af professionelle).

 

Jeg har ikke oplevet, at jordbær gør Soffi mere tissetrængende :-). Selvom hun har fået dem om aftenen lige inden vi går i seng, kan hun godt holde sig hele natten (hun er 7 md.). Menjeg selv - løber flere gange om natten, når jeg har fået jordbær :(

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Anne-Maries opskrift er et hit, men du kan også godt bruge meget af det, vi selv spiser - bare man går uden om stærke krydderier, meget salte og fede ting. Det er kedeligt for en hund at spise det samme dag ud og dag ind, og mange oplever, at deres hunde mister appetitten. Hvis man ikke har tid til at lave det hjemmelavede, kan man blande lidt af sin egen mad med tørfoderet. Så får hunden den gode smag og samtidig de sunde ting, der er i tørfoderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...