Hop til indhold

Bærbar, hvad skal jeg gå efter?


Gryn
 Share

Recommended Posts

Jeg går og tænker lidt i en bærbar, men hvad skal jeg gå efter?

 

1. Jeg arbejder en del med billeder, og der skal være plads til mange.

 

2. Skal have brænder.

 

3. Skal IKKE bruge den til spil, gør jeg nemlig slet ikke i.

 

4. Gerne 17" skærm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går og tænker lidt i en bærbar, men hvad skal jeg gå efter?

 

1. Jeg arbejder en del med billeder, og der skal være plads til mange.

 

2. Skal have brænder.

 

3. Skal IKKE bruge den til spil, gør jeg nemlig slet ikke i.

 

4. Gerne 17" skærm.

 

 

Jeg er desværre ikke til meget hjælp, da jeg ikk har forstand på computere. Men det jeg plejer at gøre er at: Skrive alle mine krav ned til computeren, skrive hvad den primært skal bruges til osv. også går jeg rundt til forskellige forhandlere og snakker med dem, og skriver ned hvad der foreslår, går hjem og studere det lidt nærmere og tager så ned og køber den som jeg mener er bedst egnet til mig.

 

Lidt ligesom når man skal bestemme hvilken hunderace man skal have, der skal man også besøge forskellige opdrættere, og høre hvad de synes om de forskellige hunde osv. :mrgreen:

 

Bantus

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Jeg går og tænker lidt i en bærbar, men hvad skal jeg gå efter?

 

1. Jeg arbejder en del med billeder, og der skal være plads til mange.

 

2. Skal have brænder.

 

3. Skal IKKE bruge den til spil, gør jeg nemlig slet ikke i.

 

4. Gerne 17" skærm.

 

Jeg er selv på udkig lige for tiden, men jeg har nogle andre krav og er derfor ikke lige inde i den type du søger - jeg vil dog råde dig til at kigge efter et mærke/en processor der ikke har problemer med overophedning - ved ikke så meget om det, men pas på at de i butikkerne ikke forsøger at sælge en model med en gammel processor fordi dine behov for "kraft" ikke er så store.. Ellers så er det et generelt råd at kigge i butikkerne og så tjekke om prisen på den model stemmer nogenlunde med prisen på nettet - fx www.edbpriser.dk

 

God jagt! :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du arbejder med billeder, så er en mac oplagt. En MacBookPro ville jeg nok vælge, hvis jeg var dig.

 

Man skal så bare lige huske at ens programmer muligvis ikke kan bruges på Mac'en med mindre man kører windows på den.. og at mange ting fungerer anderledes, så man skal være indstillet på at lære noget nyt..

Men ja, oplagt valg til grafisk arbejde! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal så bare lige huske at ens programmer muligvis ikke kan bruges på Mac'en med mindre man kører windows på den.. og at mange ting fungerer anderledes, så man skal være indstillet på at lære noget nyt..

Men ja, oplagt valg til grafisk arbejde! :5up:

 

Jeg har for nylig fået en iMac, det var også fordi jeg arbejder med grafik at jeg valgte sådan.

I starten var jeg også lidt nervøs for om den ville kunne køre de programmer jeg gerne ville bruge og afspille forskellige filer..

Men der er ingen problemer på det område! Selv Windows media filer kan den afspille, det eneste det kræver er, at man henter nogle små programmer til det. Indtil videre har jeg ikke haft brug for at købe nogle til det formål, de ligger alle gratis rundt omkring.

 

Alle mine Adobe programmer virker stort set på samme måde som på Windows, men bedre og meget mere effektivt, når man lige har fået sat sig ind i det, og det kommer af sig selv når man har brugt den et par uger.

 

Har altid haft windows, men efter jeg er skiftet til mac, tror jeg aldrig jeg kommer til at skifte tilbage igen, hvilket også er det jeg høre fra alle dem jeg kender som har skiftet. Så jeg synes det ville være rigtig dumt at købe en mac computer og så sætte windows på;-)

 

Hvis du har råd vil jeg helt sikkert anbefale en imac, i forhold til macbook'en så har den jo en kæmpe fordel når vi snakker grafik, på grund af den kæmpe store skærm som bare er i super kvalitet. Den er en del dyrere, men alle pengene værd hvis du spørger mig :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har for nylig fået en iMac, det var også fordi jeg arbejder med grafik at jeg valgte sådan.

I starten var jeg også lidt nervøs for om den ville kunne køre de programmer jeg gerne ville bruge og afspille forskellige filer..

Men der er ingen problemer på det område! Selv Windows media filer kan den afspille, det eneste det kræver er, at man henter nogle små programmer til det. Indtil videre har jeg ikke haft brug for at købe nogle til det formål, de ligger alle gratis rundt omkring.

 

Alle mine Adobe programmer virker stort set på samme måde som på Windows, men bedre og meget mere effektivt, når man lige har fået sat sig ind i det, og det kommer af sig selv når man har brugt den et par uger.

 

Har altid haft windows, men efter jeg er skiftet til mac, tror jeg aldrig jeg kommer til at skifte tilbage igen, hvilket også er det jeg høre fra alle dem jeg kender som har skiftet. Så jeg synes det ville være rigtig dumt at købe en mac computer og så sætte windows på;-)

 

Hvis du har råd vil jeg helt sikkert anbefale en imac, i forhold til macbook'en så har den jo en kæmpe fordel når vi snakker grafik, på grund af den kæmpe store skærm som bare er i super kvalitet. Den er en del dyrere, men alle pengene værd hvis du spørger mig :D

 

Det er rigtig nok at man yderst sjældent ser en Mac-ejer gå den anden vej, men jeg er nok lidt for nørdet til at droppe min PC :genert: - kunne dog godt overveje en Mac som 2. computer en gang ude i fremtiden.

 

Jeg vidste ikke man kunne bruge sine programmer (bl.a. Adobe) købt til windows på en Mac uden at installere Windows? - Men det er da smart at man kan det.. :5up:

 

Og ja, det er vildt synd at "ødelægge" en Mac ved at lægge Windows på, men det kan være nødvendigt i nogle tilfælde så vidt jeg ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtig nok at man yderst sjældent ser en Mac-ejer gå den anden vej, men jeg er nok lidt for nørdet til at droppe min PC :genert: - kunne dog godt overveje en Mac som 2. computer en gang ude i fremtiden.

 

Jeg vidste ikke man kunne bruge sine programmer (bl.a. Adobe) købt til windows på en Mac uden at installere Windows? - Men det er da smart at man kan det.. :5up:

 

Og ja, det er vildt synd at "ødelægge" en Mac ved at lægge Windows på, men det kan være nødvendigt i nogle tilfælde så vidt jeg ved.

 

Altså det er slet ikke mere svært at bruge en mac end en windows, de minder faktisk utroligt meget om hinanden når man lige lære den at kende. Foreskellen er egentlig bare at mac, efter min erfaring har mange flere muligheder, og bare køre bedre. F.eks. hvis du vil bruge flere programmer på en gang så fungere det meget bedre og hurtigere.

Jeg har jo altid være glad for mine windows computere, men når jeg bruger en nu, så synes jeg de virker meget klodsede i forhold til min mac...

 

Jeg tror at grunden til at mange (ink. mig selv inden jeg fik min mac) tror at der er problemer med at få programmer til at virke er, at det nok har været sådan i starten?

 

Men man kan jo også sige, at hvis der virkelig var problemer med at få visse programmer til at virke på mac, så ville de nok ikke være så populære:-D

 

Ville synes at det var meget dumt at installere Windows på en mac, for når man køber computeren, så betaler man jo også for styresystemet, og hvis man så alligevel skal ud og købe en windows, så betaler man jo to gange...

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det er slet ikke mere svært at bruge en mac end en windows, de minder faktisk utroligt meget om hinanden når man lige lære den at kende. Foreskellen er egentlig bare at mac, efter min erfaring har mange flere muligheder, og bare køre bedre. F.eks. hvis du vil bruge flere programmer på en gang så fungere det meget bedre og hurtigere.

Jeg har jo altid være glad for mine windows computere, men når jeg bruger en nu, så synes jeg de virker meget klodsede i forhold til min mac...

 

Jeg tror at grunden til at mange (ink. mig selv inden jeg fik min mac) tror at der er problemer med at få programmer til at virke er, at det nok har været sådan i starten?

 

Men man kan jo også sige, at hvis der virkelig var problemer med at få visse programmer til at virke på mac, så ville de nok ikke være så populære:-D

 

Ville synes at det var meget dumt at installere Windows på en mac, for når man køber computeren, så betaler man jo også for styresystemet, og hvis man så alligevel skal ud og købe en windows, så betaler man jo to gange...

 

Nej det er ikke svært at bruge en Mac, tværtimod, men hvis man i forvejen ikke er så stærk i computere så er det udfordring nok at et "kryds" fx sidder modsat - ikke et problem for de fleste, men kender nogle der nok ville gå i panik over disse forskelle ;-) Og ja, fordelen ved Mac er klart at den kører mere stabilt - og at man ikke skal sidde i 10 timer og vente på at den er færdig med luk-ned opdateringer når man står og skal ud af døren! :roll:;-)

 

Det er nok også rigtigt at der i dag er større udbud af programmer til Mac end tidligere, men jeg mener stadigvæk at de fleste programmer er specifikt til Mac eller PC, og at man derfor skal ud og købe nye ved et evt. skift.

 

Men nu er mit uddannelsesforløb også så bredt, at en Mac uden Windows ikke har været muligt, og så valgte jeg at vente.

 

Ville bare lige nævne, at man ikke automatisk er sikret et problemfrit skift.. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

en billigere løsning end Mac, vil være en alm. bærbar med Ubuntu på :engel:

 

- ved at midtdata sælger computere hvor det er installeret fra starten :5up:

og de er rigtig billige :blink:

 

Fik installeret Ubuntu for et par uger siden i forbindelse med vores Sikkerheds-klasse, og hvor er det bare nostalgi-flashback! :klap:

Men igen, så er det ikke helt problemfrit at benytte før man har lært hvordan ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik installeret Ubuntu for et par uger siden i forbindelse med vores Sikkerheds-klasse, og hvor er det bare nostalgi-flashback! :klap:

Men igen, så er det ikke helt problemfrit at benytte før man har lært hvordan ;-)

 

Det er rigtigt det kræver lidt ekstra energi i starten til lige at sætte sig ind i de ting man ikke lige kan regne ud. Men jeg troede før jeg fik min at det var meget værre, og har faktisk fået tilbudt en macbook meget billigt engang som jeg sagde nej til fordi jeg tænkte det ville blive for krævende at skifte. Men jeg synes meget godt det kan sammenlignes med at skifte fra en Nokia telefon til Sony f.eks. og det er jo noget de fleste ikke har de store problemer med...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...