Hop til indhold

Aggresion?

qqkanin
 Share

Recommended Posts

I morges da jeg skulle ud af døren skubte Jimbo til mig og slip ud af døren. Da han var på vej ned ad trappen kom postbuden op. Jimbo har altid været venlig mod mennesker har jeg fået vide af ejeren. Men Jimbo løb direkte ned mod postbuden og gørede ret slemt. Postbuden blev nok sur og råbte "hold din k###!" til Jimbo. Det hjalp ikke meget på situationen.

Er der nogle som kan give en forklaring på hvorfor Jimbo gjorde det?

Ps. Jimbo blev angribet af en hund da han var lille. Siden kan Jimbo ikke med andre hunde. Han gør af andre hunde og bagefter piver han.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og usikkerhed.

Hvor lang tid endnu er det, du skal passe hunden? Hvis du stadig har to uger eller mere tilbage, ville jeg foreslå dig at tage en tur på biblioteket og låne bogen Familiehunden af Lone Greva.

Den forståelse det vil give dig for hundens adfærd, er så godt givet ud, og du vil kunne afhjælpe mange dumme situationer.

Du kan som udgangspunkt gå ud fra, at det er en usikker hund du har mellem hænderne, og den vil reagere overfor det meste ved at lave afstandssøgende signaler - "virke aggressiv". Hunden er ikke aggressiv, og skal ikke have skæld ud eller andet i situationen - i stedet skal man fjerne sig fra den (situationen), sådan at hunden igen kan være tryg.

Undrer mig i øvrigt over postbuddets reaktion. Var af den opfattelse, at de alle havde lært det basale om hundeadfærd og var udstyret med godbidder for at kunne håndtere løse hunde (undlad i øvrigt at lade hunden være løs i al den tid du passer den - også på vej ned af trapperne. Man ved aldrig hvem eller hvad man kan møde på vejen).

Link til indlæg
Del på andre sites

#4 Mange tak for dit svar. Vi skal passe Jimbo 4 uger i alt. Min kæreste og mig har læst lidt på nettet. Vi låner lige den bog du har anbefalet. Det er ikke altid vi ved hvad Jimbo tænker. Nogle gange har han tilbagefaldende ører og vi tror at han måske er bange/ked af det, men vi kan ikke relatere det til nogen bestemte faktor.

Det var slet ikke mening af Jimbo skulle løbe ud i morges. Jeg var på vej ud af døren og skal til skolen. Han løb bare ud... Jeg tænkte oh nej oh nej...

Jeg synes ikke, at det var et særlig flinkt postbud vi mødte. Han var enormt irriteret over at Jimbo gøede af ham og spurgte mig:" er det din hund?!"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

At samojedens ører ligger tilbage kan også bare være venlighed, f.eks. når den hilser på dig eller et andet menneske, samme når den løber (hvis altså den synes det er sjovt at løbe) og andre ting.

Halen ligger også for det meste op ad ryggen, men hvis de bare går og stener eller går og søger mad i græsset, har fået færten af et MEGET spændende dyr, så kan den hænge ned langs benene.

Også hvis den ligger og sover, vågner for at gå hen og drikke vand, så hænger halen som regel også :-D

Han kan ikke med nogen hunde overhovedet? Det lyder da meget voldsomt? Hanhunde forstår jeg, men hvad med tæver?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også et par bøger, hvor hundenes signaler er meget godt forklaret. Tror det er både Anders Hallgreen og Roger Abrantes, der har skrevet sådan nogle.

Resten af hundens kropsholdning og øjnene vil have meget at skulle have sagt, når humøret skal aflæses. Man lærer det med tiden, men kan godt forestille mig, at det er lidt dybt vand at blive kastet ud i, når man pludselig står med en hund i hænderne, der er lidt mere kompleks end som så - altså at det ikke bare er en überglad og savle på alle hund, men en der i stedet har brug for en større intimsfære.

Er hunden glad for godbidder? I så fald kan det lette nogle af dagens situationer meget. Kort sagt skal godbidderne være så gode, at de kan vinde over alt andet, der kan være interessant. Derfor er godbidder der virker derhjemme ikke altid så nyttige ude i den store verden, eftersom der ikke er de store forstyrrelser i hjemmet. Hvorimod der er rigtig mange forstyrrelser på gåturene, som godbidderne skal være mere interessante end.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 3 weeks later...

Undskyld for det sene svar. Har ikke set jeres tråd.

#6 De fleste hanner kan Jimbo ikke lide. Men der er også nogle enkelte undtagelser, som jeg ikke har helt forstået. Tæver... tja, han har ikke de store problemer med de fleste tæver men han gør ret meget og vi er bange for at han gør noget uforventet så vi prøver altid at trække ham lidt tilbage for at han ikke skal bide på andre.

#7 Vi er stadig i gang med Familiehunden. Det tager nok noget tid før man forstår hundeadfærd. Jimbo er ret glad for godebider. Min kæreste har prøvet at distrahere Jimbo når han bliver alt for ophidset på gaden når han ser andre hunde, ved at give ham en godebid. Men ved ikke om det er en god ide...

Link til indlæg
Del på andre sites