Hop til indhold

gå uden snor :-(


bellas mor
 Share

Recommended Posts

Er der nogle der har en god ide til at få min lille Bella på 5 md.lidt mere rolig når vi går tur, jeg ville gerne hun skulle (som min gamle hund kunne) gå uden snor når vi går steder hvor ingen biler kører, men jeg kan slet ikke holde kontakten med hende når vi går tur, hun farer afsted hvis hun hører noget:confused:[ATTACH]1190[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88

Hvad er hun for en race - kan ikke lige gennemskue det udfra billedet :-D

Tænker på, om hun er avlet til at samarbejde eller til at arbejde selvstændigt? Hvis hun er avlet til selvstændigt arbejde, vil jeg foreslå dig at lægge vægt på kontaktøvelser og aktiviteter hvor I skal samarbejde.

 

Hendes generelle aktivitetsniveau kan også have noget at sige - hvis de aktiviteter I laver er for få/for kedelige (læs: ikke udfordrende nok) eller ikke tilfredsstiller hendes behov, har hun en masse krudt i røven, når hun slippes og det vil gøre det sværere at holde kontakten med hende.

 

Men det er godt du spørger, mønsteret skal helst brydes så hurtigt som muligt, jo længere der går før det bliver ændret, jo sværere er det.

 

Men held og lykke med det, kan godt forstå du gerne vil have hende til at gå løs :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten

Jeg vil ikke komme med en masse råd, tænk sig hvis jeg foreslog noget forkert :-D (pjat)

 

Men bare lige minde dig om at hunden kun er 5 måneder og jo egentlig ikke ret gammel. Jeg ville være glad for at den suser ud og undersøger tingene, tænk sig hvis den gemte sig bag dig og var meget utryg ved nye ting. :-)

 

Jeg tror på det nok skal komme og som Perlen også skriver så er der jo forskel på racer. Så måske der er meget stor forskel på din gamle hund og den nye.

 

Rigtig gode ture til jer fremover - også selv om de nok er lidt mere i snor end du kunne tænke dig det lige nu :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88
Jeg garanterer intet, men det kan vel være hvalpepelsen, der gør det? Men hvad ved (også) jeg :lol:

:lol: Du har sikkert ret, havde jeg ikke lige tænkt på :roll: Men det er da sikkert derfor :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Bella er en cavalier king charles B. (lidt Pekingeser)siges der,

Jeg har læst mig til at racen skulle være ret nem at opdrage,

hun er ellers også meget kærlig "lydig" helt renlig og har været det de sidste lange stykke tid,

Og Ja, ved da godt hun kun er 5 md. men som en her også skrev,mener jeg sa også men skal ta det i opløbet for det bliver nemmest for os alle.

Men OK kan da godt være hun ikke er træt nok til at gå stille når vi går tur.:confused:

 

 

Perlen88 du skriver jeg skal læse; ikke udfordrende nok, HVOR

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bambi
Ja Bella er en cavalier king charles B. (lidt Pekingeser)siges der,

Jeg har læst mig til at racen skulle være ret nem at opdrage,

hun er ellers også meget kærlig "lydig" helt renlig og har været det de sidste lange stykke tid,

Og Ja, ved da godt hun kun er 5 md. men som en her også skrev,mener jeg sa også men skal ta det i opløbet for det bliver nemmest for os alle.

Men OK kan da godt være hun ikke er træt nok til at gå stille når vi går tur.:confused:

 

 

Det er meget typisk cavalier at ikke gå pent eller rolig i snor ude.

Jeg læste det samme som dig, men uansett hvad jeg har gjort er ikke min Sofus lydig der. Jeg kender mange cavalierer og ja, der er kun en af de der er lydig nok.:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Skru op for de extra extra lækre godbidder...tørret lever, kyllingepølse, cocktailpølse...alt det du vil forsværge du ville fylde i din hund...det kan som regel holde dem i ave indtil alt det hvalpe-renden-rundt er blæst over...de er ikke i den nemmeste alder at træne, når de er en 5-6 mdr og lige har opdaget at der findes noget, der er mere spændende end os menneske-forældre....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88
Ja Bella er en cavalier king charles B. (lidt Pekingeser)siges der,

Jeg har læst mig til at racen skulle være ret nem at opdrage,

hun er ellers også meget kærlig "lydig" helt renlig og har været det de sidste lange stykke tid,

Og Ja, ved da godt hun kun er 5 md. men som en her også skrev,mener jeg sa også men skal ta det i opløbet for det bliver nemmest for os alle.

Men OK kan da godt være hun ikke er træt nok til at gå stille når vi går tur.:confused:

 

 

Perlen88 du skriver jeg skal læse; ikke udfordrende nok, HVOR

Jeg mente bare at hvis aktiviteterne ikke er udfordrende nok kommer hun til at kede sig og bruges hendes overskudsenergi på at løbe rundt, når hun går løs :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Jeg har da et par foreslag, som udspringer af min egen erfaring med dette. Igen er vores lille Max sådan en glimrende eksempel, da han synes det var smadder skægt at stikke af når han fik snoren af.

 

For det første, løb vi aldrig efter ham, tværtimod stoppede vi op, eller gik direkte den anden vej, efter vi havde kaldt på ham en gang eller to. Så forlod vi ham simpelthen, for at få ham til at forstå at når han gik sine egene veje, så var han ALENE. Det kunne han ikke lide, og begyndte meget hurtigt at holde sig til os igen. Vi gjorde også andre ting, som at skifte retning af og til, så han aldrig kunne forudse hvor vi var på vej hen og derefter lige kunne smutte en tur fordi det gik så langsomt. Somme tider gemte vi os for ham mens han så væk (bare lige bag en busk eller noget), og så skulle han komme tilbage og finde os, hvilket han også altid gjorde. Disse ting har gjort at trods hans ret store jagtinstikt, så holder han sig i nærheden (ikke klods op af os, men han er opmærksom på hvor vi nu går hen) og stikker ikke af medmindre han får øje på en hare. Det er det vi arbejder på nu ;-)

 

Ja og så laver vi også mange andre spændende ting på turen, som søg, små øvelser og andre ting så turen ikke bliver monoton. Nå ja, og så husk at når hun kommer hen til dig og kigger på dig så giv hende overstrømmende ros/ lækre godbidder. Vi bruger meget godbidder som belønning for alt muligt, da Max reagerer virkeligt godt på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Somme tider gemte vi os for ham mens han så væk (bare lige bag en busk eller noget), og så skulle han komme tilbage og finde os, hvilket han også altid gjorde.

 

Et rigtig godt indlæg du har skrevet dèr. Dog vil jeg lige kommentere det ovenstående.

 

Det er ikke noget jeg vil anbefale at man gør hvis hvalpen generelt er lidt usikker og alle hvalpe kan jo blive så optagede af nogle ting, at de glemmer alt andet omkring dem.

 

Desuden kan hvalpen lære at bruge næsen til at lokalisere sin ejer, (den har jeg kæmpet med i mange år) og så kan de blive endnu mere selvstændige. For at undgå det vil jeg råde til, at man kommer frit frem og kalder på hunden inden den selv finder èn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Man kan selvfølgelig selv vurdere om det er noget der vil "du" til ens hund. Men hvalpen er vel næppe usikker hvis den sådan tager på strejf på egen pote (og ikke kommer ved indkald), så vil jeg mene det er godt den opdager at det ikke er den der går tur med os, men omvendt ;-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan selvfølgelig selv vurdere om det er noget der vil "du" til ens hund. Men hvalpen er vel næppe usikker hvis den sådan tager på strejf på egen pote (og ikke kommer ved indkald), så vil jeg mene det er godt den opdager at det ikke er den der går tur med os, men omvendt ;-).

 

Jeg skrev ikke at metoden var dårlig men at man skal tænke sig om inden den bruges. Skrev også generelt usikre og hvalpe kan godt glemme deres ejere når de f.eks. er kommet til at lege med en anden hund, selvom de ikke er dem der er længst fremme i skoene.

 

Jeg har også set ejere der kun venter på at hvalpen skal blive optaget af noget så de kan stikke af fra den. Resultatet kan gå hen og blive en ængstelig hund der ikke tør miste opmærksomheden på ejeren og derfor ikke får en snus ud af at gå tur. Der er mange forskellige udgaver og jeg kommenterede ikke din situation specifikt. Men folk læser jo nogle gange ting herinde og glemmer at de ikke selv har lige nøjagtig de samme forudsætninger. De tænker bare: smart!, den metode nupper jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har oplevet hunde, som går i panik hvis de ikke kan finde ejeren.

 

De glemmer at bruge næsen og hjernen. Det slår simpelhen fra hos dem. De tundser bare derud ad.

 

Det er derfor en god ide, at man kun gemmer sig hvis man selv ved hvor hunden er og giver sig til kende med det samme man opdager at hunden har opdaget at man er væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid brugt det at finde et bestemt ord, som så er forbundet med en meget lækker godbid, som kun vil blive brugt i forbindelse med ordet. Med Bella er det ordet guf der der virker :-)

 

Start med at bruge det ord som du vælger hjemme i fred og ro, sig hundens navn og ordet. Når den tager øjenkontakt til dig, giver du den godbidden. Når den har fattet betydningen af dette ord, prøver du når den er optaget af noget andet. Hvis det virker der er det tid til at prøve udenfor, men behold snoren på lidt endnu :-P

De plejer at fange det ret hurtigt og det er jo skønt når det virker. Bare husk at starte både inde og ude når der er meget lidt forstyrelse og byg det så langsomt op.

 

Det er det der virker for os, håber du også kan få det til at virke :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...