Gæst Sigurd Skrevet Marts 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Marts 11, 2011 I denne måned er temaet i lederen i Hunden, DKK og finanskrisen og en af de oplysninger der gives er, at antallet af registrerede hvalpe i DKK er faldet fra 24.451 i 2008 til 21.656 i 2010, altså et fald på mere end 10%. Så sidder jeg tilbage med spørgsmålet : Hvorfor ?? Måske fordi markedet for ikke stambogsførte hvalpe er blevet så stort. Måske fordi finanskrisen gør, at flere hvalpekøbere vælger en billigere løsning, når de skal købe hvalp. Måske fordi mange opdrættere ikke har råd til at producere det antal hvalpe, de har gjort før. Da medlemsantallet i DKK i samme periode er steget fra 30.859 til 34.029, tyder det jo ikke på en generel utilfredshed med DKK´s arbejde og tilbud. Jeg har desværre ikke kunnet finde oplysninger om det totale antal registreringer af hunde i Dansk Hunde Register, for den periode, men jeg tror ikke det er faldet i samme grad, som DKK stambogsførte hunde. Men situationen bekymrer mig. Jeg er sikker på, at selv de hvalpekøbere, som foretrækker en blandingshund, også kan se deres fordel i, at der findes et rigt og sundt udbud af stambogsførste racerene hvalpe. For selvom man foretrækker en blanding, så vil de fleste vel helst vide, hvilke racer der er i blandingen. Så disse tal gør mig dybt bekymret, for at fremtidens hvalpekøbere vil få et dårligere og mere ugennemsigtigt udbud på hvalpemarkedet. Men desværre har jeg ikke lige en løsning på dette problem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Marts 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 11, 2011 Det er vel ikke anderledes end, at tallene også er faldet for bedækkede hopper og fødte føl - en naturlig effekt af finanskrisen. I mange år har tallene jo været opadgående, da økonomien også kørte på skinner - nu kører den så nedad... og om nogle år kører den opad igen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Marts 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 11, 2011 det tror jeg sådan set ikke sigurd- det kan jo også være fordi nogle af de 16000 husstande - der statistisk afliver deres hunde hvert år- besinder sig og køber et marsvin istedet. Desuden er det mere og mere almindeligt at man omplacerer sin hund- det kan jo også være en billig måde at få en racehund på- nogle fortryder jo allerede når hunden er 5-6måneder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Marts 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 11, 2011 Tror også det er finansgrisen der gør det... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Marts 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 11, 2011 Jamen, hvis antallet af registreringer skyldes finanskrisen, så må man vel formode, at der sker et tilsvarende fald i alle andre lande, således at antallet af racerene hvalpe falder globalt. Det kan jo bevirke at nogle racer uddør og at gode gener går tabt i andre racer, fordi de ikke bliver brugt til avlen. Men selvfølgelig kan det også betyde, at der måske på længere sigt, bliver renset ud i syge racer og at nye racer opstår på grundlag af blandingshunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret Marts 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 11, 2011 Jamen, hvis antallet af registreringer skyldes finanskrisen, så må man vel formode, at der sker et tilsvarende fald i alle andre lande, således at antallet af racerene hvalpe falder globalt. Det kan jo bevirke at nogle racer uddør og at gode gener går tabt i andre racer, fordi de ikke bliver brugt til avlen. Men selvfølgelig kan det også betyde, at der måske på længere sigt, bliver renset ud i syge racer og at nye racer opstår på grundlag af blandingshunde. Jamen var det ikke dig som synes Fci burde nedlægge nogen racer, fordi der var for mange? Jeg tror sagtens på det kan betyde at nogle racer vil uddø, men desværre er jeg ikke sikker på det bliver de mest usunde, det bliver jo et spørgsmål om efterspørgsel Tendensen skulle vist være at det i krise tider bliver ekstra vigtigt for visse mennesker at fremvise at de har økonomisk overskud, og det kunne man jo godt frygte i den forbindelse kunne blive med en nuttet hund med et ekstra specielt udseene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Marts 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 11, 2011 Jamen var det ikke dig som synes Fci burde nedlægge nogen racer, fordi der var for mange?Jeg tror sagtens på det kan betyde at nogle racer vil uddø, men desværre er jeg ikke sikker på det bliver de mest usunde, det bliver jo et spørgsmål om efterspørgsel Tendensen skulle vist være at det i krise tider bliver ekstra vigtigt for visse mennesker at fremvise at de har økonomisk overskud, og det kunne man jo godt frygte i den forbindelse kunne blive med en nuttet hund med et ekstra specielt udseene. Jo, en reducering af antallet af racer, så jeg gerne, men det skulle ske gennem en styring, hvor racer med så få individer, at indavl næsten er umuligt fjernes ligesom racer med store sygdomsproblemer nok havde bedst af at uddø. Men som du også skriver, vil det jo langt fra være sikkert, at dette mål opnåes, hvis man lader tilfældigheder og efterspørgsel styre hvilke racer der kan overleve og hvilke der må uddø. Vi ser jo allerede tendenser til, at hunde med ekstremt udseende er blevet mere porpulære, men jeg finder det uansvarligt, blot at "lade stå til" og lade udviklingen af hunde og racer være modebestemt, uden hensyn til dyrenes velfærd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Marts 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 11, 2011 jeg mener helt alvorligt at styringen skal ligge hos biologerne på samme måde som man styrer det internatinale avlsarbejde på vilde dyr i fangeskab. en det ville give mange arbejdsløse dommere,avlere og måske også indenfor DKK Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Marts 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 11, 2011 jeg mener helt alvorligt at styringen skal ligge hos biologerne på samme måde som man styrer det internatinale avlsarbejde på vilde dyr i fangeskab. en det ville give mange arbejdsløse dommere,avlere og måske også indenfor DKK Ih ja... For dé vil da bestemt være istand til at styre avlen så vi stadig vil have gode og stabile egenskaber i diverse brugshunderacer... eller nowet. Hvis man nu bare undlod at avle på racer man ikke brugte til dét racerne var lavet til, som hundeejer, så ville mangt og meget være reddet. Til tråden: At antallet af nyregistreringer af hvalpe er faldet er da på ikke så få punkter en god ting. Det betyder jo ikke en dyt andet end at der bare ikke avles så mange hvalpe for tiden, og dermed indirekte også at der nok tænkes en lille smule mere over tingene inden man sætter et kuld hvalpe i verden. Hvordan man kan læse alt det andet ind i dét, forstår jeg altså ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 jeg mener helt alvorligt at styringen skal ligge hos biologerne på samme måde som man styrer det internatinale avlsarbejde på vilde dyr i fangeskab. en det ville give mange arbejdsløse dommere,avlere og måske også indenfor DKK Biologer ?? Jo, sådanne ville nok være bedre end folketingspolitikere. Men nu kender jeg ikke til, at der lige sidder en flok biologer et sted, og venter på at få den opgave overdraget. Desuden er avlsarbejde for hunde en ganske anden sag, end avlsarbejde for vilde dyr. Derimod er der allerede et gode samarbejder, også internationalt, mellem opdrættere, så mon ikke erfarne opdrættere i samarbejde med FCI, var et bedre forslag. Men uanset hvor styringen lægges, vil det altid blive hvalpekøberne, der "får det sidste ord" og hvis de ikke vil have (eller betale for) racerene hunde, vil vi nok se, at udbuddet fremover vil blive "noget mere grumset". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 Til tråden: At antallet af nyregistreringer af hvalpe er faldet er da på ikke så få punkter en god ting. Det betyder jo ikke en dyt andet end at der bare ikke avles så mange hvalpe for tiden, og dermed indirekte også at der nok tænkes en lille smule mere over tingene inden man sætter et kuld hvalpe i verden. Hvordan man kan læse alt det andet ind i dét, forstår jeg altså ikke. Ja, man kan jo håbe du har ret. Der sker nok ingen skade ved, at opdrætteren tænker en smule mere over nye parringer. Men uanset hvor meget opdrættere af stambogsførte hunde tænker, så hjælper det ikke meget, hvis et stadig større antal af købere vælger tavleløse hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 Til tråden: At antallet af nyregistreringer af hvalpe er faldet er da på ikke så få punkter en god ting. Det betyder jo ikke en dyt andet end at der bare ikke avles så mange hvalpe for tiden, og dermed indirekte også at der nok tænkes en lille smule mere over tingene inden man sætter et kuld hvalpe i verden. Hvordan man kan læse alt det andet ind i dét, forstår jeg altså ikke. Ja, man kan jo håbe du har ret, for der sker nok ingen skade ved, at opdrætteren tænker en smule mere over nye parringer. Men uanset hvor meget opdrættere af stambogsførte hunde tænker, så hjælper det ikke meget, hvis et stadig større antal af købere vælger tavleløse hunde. Så vil udviklingen og dermed udbuddet, af hvalpe fremover blive et meget svært marked for køberne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 så hjælper det ikke meget, hvis et stadig større antal af købere vælger tavleløse hunde.. Hvem siger de gør dét da? Så vil udviklingen og dermed udbuddet, af hvalpe fremover blive et meget svært marked for køberne Hvad er det der vil blive så forb..... svært for hvalpekøbere, og hvad ér det for en udvikling og dermed udbudssituation du mener der er på vej? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 Biologer ?? Jo, sådanne ville nok være bedre end folketingspolitikere. Men nu kender jeg ikke til, at der lige sidder en flok biologer et sted, og venter på at få den opgave overdraget. Desuden er avlsarbejde for hunde en ganske anden sag, end avlsarbejde for vilde dyr. Derimod er der allerede et gode samarbejder, også internationalt, mellem opdrættere, så mon ikke erfarne opdrættere i samarbejde med FCI, var et bedre forslag. Men uanset hvor styringen lægges, vil det altid blive hvalpekøberne, der "får det sidste ord" og hvis de ikke vil have (eller betale for) racerene hunde, vil vi nok se, at udbuddet fremover vil blive "noget mere grumset". baseret på resultatet kan man konkludere at det er en fejl at lade køkkenbordsavlen, hurtigt uddannede dommere samt pengene styre hundeavlen.:slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tacora Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 Arbejsløsheden er steget, antallet af registreringer i DKK er faldet, det passer da meget godt sammen. Og det kunne også sagtens passe at antallet af ikke registrerede hvalpe et steget i samme periode, da disse normalt er billigere en registrerede. Det er der jo ikke noget mærkeligt i. Det vil jo helt naturligt følge konjukturerne i samfundet. Jeg synes derimod DK Weichert har en god pointe med sætningen CItat "Hvis man nu bare undlod at avle på racer man ikke brugte til dét racerne var lavet til, som hundeejer, så ville mangt og meget være reddet." citat slut Eller kunne man bare tage toppen af det problem DK Weichert skriver ville man være nået langt. Venlig hilsen Steen Stenild Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LAB Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 fordi DKK er fyldt med fusk og dårlige opdrættere, og så sætte de prisen på hvalp alt for højt.. nå man læser om DKK lyder det til de har meget høj moral og ikke gør det for pengene, men for racen hehe hvis DKK vil af med useriøse opdrættere hvorfor sætter de så ikke bare deres pris på en hvalp ned til ca. 5-6000kr som opdrættere uden stambog, så var der jo ingen som ville købe uden DKK stambog, hvis DKK opdrættere kun vil sælge til den pris, som er dobbelt så høj er de jo også selv med til at vi dårlige opdrættere, så er det da netop fordi man selv vil tjene flere penge på det. der er selvfølge også gode opdrættere i DKK. men de vil bare tjene penge!! For hver hvalp vi opdrætter donere vi 100kr. til cancerprojektet... Waooo! 100kr hold da op, det er godt nok mange penge når man tænker på i får 6000kr mere kassen end opdrættere uden stambog. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 (rettet) Det er vel helt naturligt, at antallet af hvalpe er faldet pga finanskrisen. Andre varegrupper har jo også set faldende salg. F.eks. har der været perioder, hvor der stort ingen biler blev solgt. Hvis man tager et blik på produktet "hvalp" er DKK vel for mange at betragte som luksus-produktet. Og som med andre luksusprodukter tænker folk sig godt om inden man bruger pengene, og for ikke at brænde inde med både halve og hele usolgte kuld har mange opdrætter ikke bare parret løs, men ventet til man havde x antal på venteliste til et kuld. Jeg er helt sikker på, at det nok skal svinge den anden vej igen. Redigeret Marts 12, 2011 af Dorte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tacora Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 fordi DKK er fyldt med fusk og dårlige opdrættere, og så sætte de prisen på hvalp alt for højt.. nå man læser om DKK lyder det til de har meget høj moral og ikke gør det for pengene, men for racen hehe hvis DKK vil af med useriøse opdrættere hvorfor sætter de så ikke bare deres pris på en hvalp ned til ca. 5-6000kr som opdrættere uden stambog, så var der jo ingen som ville købe uden DKK stambog, hvis DKK opdrættere kun vil sælge til den pris, som er dobbelt så høj er de jo også selv med til at vi dårlige opdrættere, så er det da netop fordi man selv vil tjene flere penge på det. der er selvfølge også gode opdrættere i DKK. men de vil bare tjene penge!! For hver hvalp vi opdrætter donere vi 100kr. til cancerprojektet... Waooo! 100kr hold da op, det er godt nok mange penge når man tænker på i får 6000kr mere kassen end opdrættere uden stambog. Et er du er sur på DKK, det man jo sagtens blive; men at påstå at DKK sætter prisen på hvalpe er jo useriøst. Prisen på hvalpe fastsættes af udbud og efterspørgsel ligesom på alle andre produkter. At gode opdrættere vil tjene penge hænger jo nok sammen med at de også er villige til at ofre penge på bl.a. sunhed osv. Kvalitet koster, sådan er det med alle varer også hundehvalpe. Når det så er sagt er vi da enige om at der forgår meget opdræt som ikke er ok; men det er sandelig ikke kun i DKK, det sker også i de andre stambogsførende organisationer. Alt andet lige er det din opgave som hvalpekøber at tjekke det "produkt" du agter at købe og her er DKK den organisation som i dag giver de bedste værktøjer (mod betaling selvfølgelig) til dette. Venlig hilsen Steen Stenild Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LAB Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 Et er du er sur på DKK, det man jo sagtens blive; men at påstå at DKK sætter prisen på hvalpe er jo useriøst. Prisen på hvalpe fastsættes af udbud og efterspørgsel ligesom på alle andre produkter. At gode opdrættere vil tjene penge hænger jo nok sammen med at de også er villige til at ofre penge på bl.a. sunhed osv. Kvalitet koster, sådan er det med alle varer også hundehvalpe. Når det så er sagt er vi da enige om at der forgår meget opdræt som ikke er ok; men det er sandelig ikke kun i DKK, det sker også i de andre stambogsførende organisationer. Alt andet lige er det din opgave som hvalpekøber at tjekke det "produkt" du agter at købe og her er DKK den organisation som i dag giver de bedste værktøjer (mod betaling selvfølgelig) til dette. Venlig hilsen Steen Stenild Nej jeg er overhoved ikke sur på DKK, jeg vil selv avle med DKK stambog en dag, men så bliver de hvalpe sat ned til halv pris, ligesom opdrættere uden stambog, så folk heller vil købe med stambog, ellers vil vi jo have masser af indavl og sygdomme og så er det altså også en mere rimelig pris! men ja som du selv siger der er masser af fusk og svindel i andre organisationer, ikke kun DKK, men jeg bliver aldrig enige med dig i at kvalitet koster så længe vi snakker om dyr... det er altså ikke det samme som at købe et par bukser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 Nej jeg er overhoved ikke sur på DKK, jeg vil selv avle med DKK stambog en dag, men så bliver de hvalpe sat ned til halv pris, ligesom opdrættere uden stambog, så folk heller vil købe med stambog, ellers vil vi jo have masser af indavl og sygdomme og så er det altså også en mere rimelig pris! men ja som du selv siger der er masser af fusk og svindel i andre organisationer, ikke kun DKK, men jeg bliver aldrig enige med dig i at kvalitet koster så længe vi snakker om dyr... det er altså ikke det samme som at købe et par bukser. Kvalitet koster da også når det handler om dyr. Netop hvis man vil undgå de ting du snakker om, som indavl og sygdomme. Hvis en opdrætter bruger de bedste af de bedste han hunde fra andre lande og indkøber gode avlsdyr fra den anden side af jorden, fordi det måske er der de bedste er som ikke er i familie med de danske hunde, så er det da klart at vedkommende må sætte prisen højere end den køkkenavler som bruger sin egen han og hun hund som han har købt i den blå avis for 1000 kr..? Og så er det altså som andre skriver et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, hvis du vil avle labrador og sælge dem til halv pris af hvad der er normal prisen inden for dkk, så tror jeg knap nok du vil få dækket udgifterne til foder og de lovpligtige vaccinationer af hvalpene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 Jeg synes udvalgt at ægte uden stamtavle er steget, ikke så meget blandingerne - grundlæggende er det noget værre, for der er jo en årsag til den manglende tavle Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snuseren Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 I denne måned er temaet i lederen i Hunden, DKK og finanskrisen og en af de oplysninger der gives er, at antallet af registrerede hvalpe i DKK er faldet fra 24.451 i 2008 til 21.656 i 2010, altså et fald på mere end 10%. Så sidder jeg tilbage med spørgsmålet : Hvorfor ?? Måske fordi markedet for ikke stambogsførte hvalpe er blevet så stort. Måske fordi finanskrisen gør, at flere hvalpekøbere vælger en billigere løsning, når de skal købe hvalp. Måske fordi mange opdrættere ikke har råd til at producere det antal hvalpe, de har gjort før. Da medlemsantallet i DKK i samme periode er steget fra 30.859 til 34.029, tyder det jo ikke på en generel utilfredshed med DKK´s arbejde og tilbud. Jeg har desværre ikke kunnet finde oplysninger om det totale antal registreringer af hunde i Dansk Hunde Register, for den periode, men jeg tror ikke det er faldet i samme grad, som DKK stambogsførte hunde. Men situationen bekymrer mig. Jeg er sikker på, at selv de hvalpekøbere, som foretrækker en blandingshund, også kan se deres fordel i, at der findes et rigt og sundt udbud af stambogsførste racerene hvalpe. For selvom man foretrækker en blanding, så vil de fleste vel helst vide, hvilke racer der er i blandingen. Så disse tal gør mig dybt bekymret, for at fremtidens hvalpekøbere vil få et dårligere og mere ugennemsigtigt udbud på hvalpemarkedet. Men desværre har jeg ikke lige en løsning på dette problem. Nu har jeg lagt mærke til at Sigurd, generelt er ret bekymret for DKK og deres gøren og laden, men skal jeg forstå at DKK's indlemmen af folk uden raserene hunde i medlemskredsen også er af det onde? Nu er jeg af den overbevisning at det ikke ville skade nogen, om man reduserede hundeavl med 10 eller 20%, jeg vil stadig tro, at der ville være hunde nok til dem der ønsker sig en hund, så hvad er problemet? En ting må jeg dog give Sigurd, nemlig at DKK's tal og statestikker virker ugennemsigtige, ligesom deres politik, ikke at forglemme deres datterselskabs sjusk, deres tal kunnen er vist det eneste der er grundlag for dem der dødsdømmer i hundeverdenen, så reelle tal var vel ønskeligt, ellers vil man vel på et tidspunkt stå i en beklagelig situation at det man har opnået kræver grundig håndvask! Sålænge DKK holder sig til deres egne tal, ser jeg ikke noget problem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 Nej jeg er overhoved ikke sur på DKK, jeg vil selv avle med DKK stambog en dag, men så bliver de hvalpe sat ned til halv pris, ligesom opdrættere uden stambog, så folk heller vil købe med stambog, ellers vil vi jo have masser af indavl og sygdomme og så er det altså også en mere rimelig pris! men ja som du selv siger der er masser af fusk og svindel i andre organisationer, ikke kun DKK, men jeg bliver aldrig enige med dig i at kvalitet koster så længe vi snakker om dyr... det er altså ikke det samme som at købe et par bukser. Det syntes jeg lyder fantastisk :klap: :banan: ... altså forudsat, at du yder den samme 'service' som de opdrættere jeg kunne finde på at købe af i dag! *Kun avl på de bedste dyr, der har bevist deres kunnen *Kun avl på højeste sundhedsstatus *Tjek for alt det der bør tjekkes for af arvelige sygdomme osv *Optimal miljøtræning og socialisering af hvalpene *Optimale forhold og foder for tæve og hvalpe Jeg syntes det kunne være monsterfedt, hvis der var flere af den slags opdrættere, der havde masser af penge og som var opsatte på, at sende penge med hver eneste hvalp de solgte til langt under kostpris :banan: Hvis det er fordi du mener du kan opdrætte hvalpe til halv pris, uden selv at må sætte penge til - så vil jeg ikke være interesseret i at købe af dig... for det kan ikke lade sig gøre, uden at springe over hvor gærdet er lavest et eller andet sted - og sådan et opdræt er en ommer! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 Antallet falder vel fordi der er 11 racer der nu også er kommet på forbudslisten, så opdrætterne må ikke lave de hvalpe mere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 (rettet) Antallet falder vel fordi der er 11 racer der nu også er kommet på forbudslisten, så opdrætterne må ikke lave de hvalpe mere Det var vist begrænset, hvor mange DKK-hvalpe der var for de 11 racer. Amstaff'en (som jo var den, der er flest af hvis man tæller alle hunde) var der vist under 100 hvalpe om året registreret hos DKK - resten var tavleløse. Redigeret Marts 12, 2011 af Dorte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts