Hop til indhold

Input søges


Gæst Lisette - slettet bruger
 Share

Recommended Posts

Gæst Lisette - slettet bruger

Hejsa

 

Vi bor jo på en gård og har et mindre araberstutteri med 11 heste pt. Vi har den seneste tid oplevet nogle lidt mærkelige ting med at der lå cigaretskod ude ved en fold (og ingen af os ryger eller naboerne gør heller ikke, og det var et nyt skod), grimerne på hestene har været spændt op et par gange, og det kan de altså ikke gøre selv. Der har været lidt uro på foldende med slapt eller ødelagt hegn, hvilket der normalt aldrig er.

 

Så er det vi tænker om vi mon burde anskaffe os en vagthund. Det er ikke sådan at den kun skal være vagthund hele tiden eller stå lænket og gø af alle der nærmer sig. Men vi synes måske det vil give os en vis tryghed at vide at den holder øje og kan forsvare os og hestene om nødvendigt.

 

Min mand er ikke ovenud vild med vagthundetypen, og vil hellere have en golden retriever (hans drøm), men den beskytter jo ikke så meget.

 

Man siger at bare man har en hund der gør, har det en præventiv virkning på ubudne gæster, men vores hunde er jo gode som dagen er lang, og jeg tror næppe at nogen der virkelig vil ind lader sig skræmme af de to. Det værste de kan finde på er vist også at slikke folk ihjel.

 

Jeg ved godt at I ikke kan vide om vi har brug for en vagthund eller ej, men kom gerne med jeres input og tanker omkring hvilken slags hund der ville passe os bedst. Vagthunden eller goldenretrieveren?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en lidt "anderledes" løsning ...... GÆS :???::shock:

 

De larmer vildt meget, når der kommer fremmed - også uindbudte ;-), larmen kan så vække Jer, så I kan stå op og tage Jer af problemet.

 

Og nej, jeg har ikke - helt - tabt forstanden :blink: gæs bliver faktisk brugt som alarmklokker flere steder bl.a. af whiskey fabrikkerne i Skotland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Jeg ville nok holde opsyn, og når det ikke er muligt så lukke hestene på stald.

 

Hvis der er nogle der er inde ved jeres heste, kan man jo være bange for det ikke bare er at klappe hestene de er ude efter.

 

Nu ved jeg ikke hvor i landet i bor, men jeg tænker straks på den/de der i længere tid har gået og skåret heste op i kønsdelene.

 

Jeg ville ikke ture at lade mine heste alene på mark, når der er noget i gære.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en lidt "anderledes" løsning ...... GÆS :???::shock:

 

De larmer vildt meget, når der kommer fremmed - også uindbudte ;-), larmen kan så vække Jer, så I kan stå op og tage Jer af problemet.

 

Og nej, jeg har ikke - helt - tabt forstanden :blink: gæs bliver faktisk brugt som alarmklokker flere steder bl.a. af whiskey fabrikkerne i Skotland.

 

Jeg havde faktisk samme tanke.

Så et program forleden i tv om gæs som vagtværn:lol::lol: Sjovt men det passer og virker:shock:

 

Om det vil skræmme de ubudne gæster ved jeg ikke!!

 

Men ellers vil jeg anbefalde jer at læse om hunde avlet til vagt.

Tal med opdrætter eller evt en adfærdsbehandler der har god viden omkring hunde avlet til vagt:-D

 

Jeg har selv en meget vagtsom race og de er lidt specielle:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-D

 

Hvis jeg var i jeres sted ville jeg nok gøre mig de samme overvejelser om at få en vagthund. Og nej, en golden retriever er nok desværre ikke den bedste vagthund - men der er mange andre gode vaghunderacer, som hovawart, berner sennen (jo faktisk de fleste sennen-hunde) rottweiler, boerboel, schæfer, broholmer.

 

Det kommer selvfølgelig an på hvor meget tid I har til denne hund, for som I jo også ved, kan man ikke bare anskaffe en hund der bare skal fungere som vagthund - der skal jo også ske noget i dens liv :nar:

Men gæs er heller ikke helt hen i vejret! :mrgreen:

 

Broholmer.jpg Broholmeren

2211197-1f92866660db178e472862a0e544cf7f.jpegBerner sennen

47788.jpgBoerboel

HovawartLaVillaRoysGandhideLaVillaRoy.JPG Hovawart (ligner lidt en golden :-D)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu når loke siger broholmer, ud over at det er en dejlig race (det skal jeg jo sige), så er dens gøen høj. Aslans mor, selv om vi have været der 2 gange om ugen i 6 uger, turde jeg stadig ikke gå ind, egentlig kun pga hendes gøen.

 

Dog må den ikke motionere før den er fuldvoksen som 2-3 årig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Man skal aldrig anskaffe en hund med det ene formål, at den skal holde vagt. Så når i ikke umiddelbart ønsker den type hund, ville det være forkert at anskaffe en. DKK advarer også imod den slags "tyverialarmer".

 

Iøvrigt, så er det ikke sikkert det hjælper noget. Jeg havde en bekendt, som også boede på en stor gård. De anskaffede en uddannet vagthund (schæfer) efter flere indbrud. Resultatet var at ved næste indbrud havde de mishandlet hunden (den havde bl.a. fået sparket en del af tænderne ud). Den blev aldrig sig selv igen:(

 

Min erfaring med den slags, er at det er mere effektivt(i hvert fald om natten) at sætte lyssensorer op, som tænder evt. spots når nogen nærmer sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

2211197-1f92866660db178e472862a0e544cf7f.jpegBerner sennen

 

Deeejligt billede :lun:

 

Men det var nu ikke det jeg ville sige. Angående berner sennen som vagthund, så ved jeg ikke heeelt, hvor god den vil være som beskytter, hvis det er det I mener. Den kan måske skræmme med sin størrelse og gøen, men ifølge den opdrætter (DKK) jeg har været ude og besøge, så er den mere typen der sige "VOV" og løber om bag ejeren med forventning om at denne tager over derfra.

 

Bare lige et input :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Velkommen :-D

 

Hvilke hunde har i nu ?

 

Jeg har cairner og de gør ! og advarer mig og så er det mig der handler :-)

 

Jeg ville godt nok også være ked af at der var nogen fremmede hos mine heste :ae:

 

Er hestenes folde langt fra stuehuset eller hvordan ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen :-D

 

Hvilke hunde har i nu ?

 

Jeg har cairner og de gør ! og advarer mig og så er det mig der handler :-)

 

Jeg ville godt nok også være ked af at der var nogen fremmede hos mine heste :ae:

 

Er hestenes folde langt fra stuehuset eller hvordan ?

 

JA:blink:

 

Og derfor elsker Lua at være på besøg ved Susi og Mika:lun: Der må man nemlig gø HØJT og LÆNGE.

 

Og de er gode er de:lol::lol:

 

Sorry offtopic:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Hej og tak for alle svarene.

 

Den skal ikke "bare" være vagthund og bo udenfor... den skal naturligvis være en del af familien ;-). Hvis min mening også tæller, så er jeg helt skudt i boerboel hunde, og det var faktisk dem vi havde for øje når vi tænkte vagthund (og også familiehund) ;-). Manden er bare ikke så vild med deres korpulente udseende (i forhold til en golden) men det kan han nu godt se ud over hvis det skulle være. Et er jo også at møde nogle voksne hunde man intet forhold har til og så få en hvalp, som man ser vokse op og er sammen med hver dag ;-).

 

Jeg skal under ingen omstændigheder have gæs :shock: er meget lidt vild med fugle - og kan da slet ikke have de store af slagsen - yrdk :oops:

 

Anne-Marie, vi har en flatter/border blanding og en foxterrier/gravhund/ukendt blanding :-D. Foldende ligger faktisk i umiddelbar nærhed af huset, men vi kan selvfølgelig ikke se alt hvad der foregår da der også er masser af træer, hække, buske, bygninger osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Deeejligt billede :lun:

 

Men det var nu ikke det jeg ville sige. Angående berner sennen som vagthund, så ved jeg ikke heeelt, hvor god den vil være som beskytter, hvis det er det I mener. Den kan måske skræmme med sin størrelse og gøen, men ifølge den opdrætter (DKK) jeg har været ude og besøge, så er den mere typen der sige "VOV" og løber om bag ejeren med forventning om at denne tager over derfra.

 

Bare lige et input :vinken:

 

Men er det ikke også OS der skal beskytte vores hunde?

At de så vælger at beskytte os, er jo bare en dejlig ting, da den så buuuuuuuuuuurde kunne li os :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Vi bor jo på en gård og har et mindre araberstutteri med 11 heste pt. Vi har den seneste tid oplevet nogle lidt mærkelige ting med at der lå cigaretskod ude ved en fold (og ingen af os ryger eller naboerne gør heller ikke, og det var et nyt skod), grimerne på hestene har været spændt op et par gange, og det kan de altså ikke gøre selv. Der har været lidt uro på foldende med slapt eller ødelagt hegn, hvilket der normalt aldrig er.

 

Så er det vi tænker om vi mon burde anskaffe os en vagthund. Det er ikke sådan at den kun skal være vagthund hele tiden eller stå lænket og gø af alle der nærmer sig. Men vi synes måske det vil give os en vis tryghed at vide at den holder øje og kan forsvare os og hestene om nødvendigt.

 

Min mand er ikke ovenud vild med vagthundetypen, og vil hellere have en golden retriever (hans drøm), men den beskytter jo ikke så meget.

 

Man siger at bare man har en hund der gør, har det en præventiv virkning på ubudne gæster, men vores hunde er jo gode som dagen er lang, og jeg tror næppe at nogen der virkelig vil ind lader sig skræmme af de to. Det værste de kan finde på er vist også at slikke folk ihjel.

 

Jeg ved godt at I ikke kan vide om vi har brug for en vagthund eller ej, men kom gerne med jeres input og tanker omkring hvilken slags hund der ville passe os bedst. Vagthunden eller goldenretrieveren?

 

Når I har to hunde der ikke hører noget der er værd at alarmere jer om, vil en golden vel næppe heller reagere. Spørgsmålet er om "gæsten" kan høres af en hund inde i huset?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er det ikke også OS der skal beskytte vores hunde?

At de så vælger at beskytte os, er jo bare en dejlig ting, da den så buuuuuuuuuuurde kunne li os :blink:

 

No doubt about that :mrgreen: Fuldstændig enig i det hele ;-)

 

Men Lisette spørger direkte efter en hund der ikke bare siger til (så ville en golden jo være fin, siger min erfaring mig :blink:), hun spørger efter en hund, som vil beskytte - og så ville en berner i følge den opdrætter jeg har besøgt, være at købe 'katten i sækken'. Og hun har (haft) mange bernere efterhånden! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...