Hop til indhold

Er der forskel på at træne en FT sprinegr og en standard springer ?


tacora
 Share

Recommended Posts

Når jeg tænker på sundhed og udstilling, så tænker jeg faktisk på at en del racer bliver så overtypet at de bliver udsunde, så at sige at udstilling giver sundere hunde er forkert. Schæfere, cavalier, bulldog, alle udstillingsdommer vil påstå at de er fint vinkler og racetypiske. Avl på sunde hunde giver sunde hunde. Jeg er fuldstænidig enig i at standard cockeren er dundere en ft, hvad ang. min ft cocker Sådan, så har hans far i Sverige givet 1 A, 5 B og 2 C hofter, og så er Sådan fotograferet med A. Sådan er genfotograferet i 2010 til noget forskningsværk inge A og 0 på albuerne, så jeg håber da han er sund og vil ikke klage. A B eller C er desuden fint nok for mig, jeg leder ikke efter forældre dyr der kun avler A, da jeg har mange andre kriterier der skal tilgode ses. At Porter har fået katarakt 9 år gammel var lidt svært at se komme, og derfor vil Sådan hellere ikke blive brugt i avl.

 

Om folk vil udstille eller ej er for mig ligegyldigt, mine hunde behøves ikke at være kønne, og jeg har ikke noget at bruge det re ine og derfor vælger jeg det fra, mine hunde skal være funktionelle gerne i flere sportsgrene, Sådan er rimelig alsidig, sund og samarbejdsvillig, lige det jeg leder efter i en hund.

 

 

Det er da rart at høre at vi er delvist enige, specielt om sundhed hos standardcockeren. Det er ikke nogen hemmelighed at lige nøjagtig der ligger min store interesse, så havde du modargumenteret så havde jeg skulle bruge hele min aften på at finde fakta til dig :mrgreen: Nu kan jeg så istedet bruge tiden på at trimme mine udstillingshunde :mrgreen:

 

Dog synes jeg det er ærgerligt at du også fremhæver nogle af de andre racer eksempelvis cavalier'en, da jeg ved cavalierklubben lægger et kæmpe arbejde i oplysning, undersøgelser mm., netop for at fremavle en sund race. At en BBC udsendelse har vist store problemer for racen (og de andre du nævner) i england kan slet ikke sammenlignes med racerne herhjemme. I England findes ikke avlsrestriktioner og de har problemer, men avlen foregår på en noget anden måde end i DK. I England kan enhver hvalpefabrik få stamtavle på sine hvalpe, uden hundene nogensinde har set en dommer, dyrlæge, osv. Jeg ved at man som følge af den store debat der har været om emnet har ekstrem stor fokus i norden på de dyr der udstilles. Jeg har stillet hund til rådighed for en dommer der skulle eksamineres på spaniels hos DKK i Solrød. Der er ekstremt fokus på sundhed under eksaminationen, ligesom alle specialklubber har fået ordre om at udarbejde en profil på racen og beskrive hvilke sundhedsproblemer der findes i racen, således DKK kan sætte fokus på dette i deres uddannelse og efteruddannelse i racerne.

 

At din hund er HD/AD fri er kun glædeligt og tillykke med det :-D Det kan kun glæde mig på dine vegne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 79
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

PS i skal se Spaniels klubben i hovedet når jeg kommer med min ft, og når han så er god, så er kommentaren, han er jo også en ft'er

 

Da jeg var på Juellund hørte jeg ikke en eneste negativ kommentar om du var tilmeldt. Ej heller så jeg rullende øjne. Personligt havde jeg set frem til at se jer, og jeg hilser da jer bestemt velkommen på prøverne. Det er kun sundt at få inputs og konkurrence udefra. Det er der nogen der sagtens kan trænge til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har det præcis på samme måde og netop derfor har jeg givet op, for det er jo lige præcis det SPK gør med den forskelbehandlingen på udstilling og jagt.

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

 

 

Der har lige været valg til bestyrelsen Steen, du kunne have stillet op. Der var 3 pladser, hvoraf 1 af de 3 ikke genopstillede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - jeg er helt med. Nøjagtig det samme ville ske, hvis man indførte udstillingspræmiering som krav hos borderen. Det er der ingen brugsfolk der vil gå med til.

 

Det er jeg rimelig sikker på er et forkert postulat..... for alle "delte" racer...... under visse forudsætninger, forstår sig.

 

Hvis udstillingerne bedømte hundene efter at de skal være "fit for function" i ihvertfald brugsklasserne (hvis en sådan klasse findes ved alle racerne der er nævnt indtil videre), og man derved rent faktisk fik brugshundene i brugsklasserne, så ville brugsfolket også have noget at bruge udstillingerne til.

 

Omend jeg stadig vil påstå at man ikke har et egentligt behov for udstillinger for at se om en given hund er en grim en af slagsen eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller generelt at der blev fokuseret mere på markprøverne og mindre på efterskudsarbejdet.

Dén må du lige forklare for en ikke-spaniel begavet.

 

For i min verden hænger de to ting uværgeligt sammen. Du kan ikke gå på jagt med en hund der ikke kan hente det skudte. Ifølge jagtlovgivningen er der udelukkende krav om en efterskudshund (apporterende hund).

Link til indlæg
Del på andre sites

Dén må du lige forklare for en ikke-spaniel begavet.

 

For i min verden hænger de to ting uværgeligt sammen. Du kan ikke gå på jagt med en hund der ikke kan hente det skudte. Ifølge jagtlovgivningen er der udelukkende krav om en efterskudshund (apporterende hund).

 

for at kunne gå på markprøve i SPK er der følgende minimuskrav:

 

Begynderklasse: land/vand apportering (due på 15m land, og 10 m. vand)

Åben klasse: DJU's apporteringsprøve

Vinderklasse: DJUs Slæb- og apporteringsprøve

 

Men... er du på markprøve indeholder prøven også en apportering. Eksempelvis begynderklasse SKAL man undervejs have en 15m dueapportering.

 

I åben og vinderklasse apporterer man kun på efterårets markprøver, da din hund skal for vildt (der er skytter med).

 

Håber det afklarede lidt, og nu bør jeg virkelig gå ud og finpudse de der udstillingskøtere jeg har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Omend jeg stadig vil påstå at man ikke har et egentligt behov for udstillinger for at se om en given hund er en grim en af slagsen eller ej.

 

Det er sandt:mrgreen:

 

Men hvor mange personer er i stand til at vurdere helt objektivt om deres prinsesseputtehund er grim eller ej? Der er sgu mange der gang på gang går på udstilling og stadig ikke forstår hvorfor deres hund ikke vinder... -for det må jo stensikkert være dommeren der ikke kan se at deres hund er den flotteste.. ja de er faktisk idioter!

Link til indlæg
Del på andre sites

for at kunne gå på markprøve i SPK er der følgende minimuskrav:

 

Begynderklasse: land/vand apportering (due på 15m land, og 10 m. vand)

Åben klasse: DJU's apporteringsprøve

Vinderklasse: DJUs Slæb- og apporteringsprøve

 

Men... er du på markprøve indeholder prøven også en apportering. Eksempelvis begynderklasse SKAL man undervejs have en 15m dueapportering.

 

I åben og vinderklasse apporterer man kun på efterårets markprøver, da din hund skal for vildt (der er skytter med).

 

Håber det afklarede lidt, og nu bør jeg virkelig gå ud og finpudse de der udstillingskøtere jeg har.

 

NJaeh... EGentlig afklarede det ikke så meget.

 

Jeg kan se det uhensigtsmæssige i adgangskravene. Ved retrieverne ser det eksempelvis således ud:

 

 

Markprøver begynderklasse: Brugsprøven

Åben klasse: Begynderklasse

Vinderklasse: Åben klasse

 

Som udgangspunkt. For der er 3 markprøvetyper, foruden internationale prøver:

 

C-prøver er uofficielle prøver, hvor man i princippet kan "skippe" en klasse.

 

B- prøver som er officielle prøver. Brugsprøven skal være taget inden man kan begynde hér.

 

Og A-prøver, som er prøver der gennemføres på jagt.

 

 

 

 

 

Jeg kan dog ikke helt se problemet i at prøverne indeholder apporteringer.

 

 

 

Retrieverne har derimod et problem med træningen i retrieverklubben, for deres krav til at avancere i træningen, er samme krav som for at avancere til prøverne. Dét afholder mange jægere og jagthundefolk fra at træne dér, fordi de ikke gider prøverne. De vil bare have en veltrænet jagtledsager.

Dét er dumt.

Link til indlæg
Del på andre sites

NJaeh... EGentlig afklarede det ikke så meget.

 

Jeg kan se det uhensigtsmæssige i adgangskravene. Ved retrieverne ser det eksempelvis således ud:

 

 

Markprøver begynderklasse: Brugsprøven

Åben klasse: Begynderklasse

Vinderklasse: Åben klasse

 

Som udgangspunkt. For der er 3 markprøvetyper, foruden internationale prøver:

 

C-prøver er uofficielle prøver, hvor man i princippet kan "skippe" en klasse.

 

B- prøver som er officielle prøver. Brugsprøven skal være taget inden man kan begynde hér.

 

Og A-prøver, som er prøver der gennemføres på jagt.

 

 

 

 

 

Jeg kan dog ikke helt se problemet i at prøverne indeholder apporteringer.

 

det er heller ikke det at markprøverne indeholder apporteringer, for det gør de jo. Det er adgangskravene mk101 opponerer mod

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sandt:mrgreen:

 

Men hvor mange personer er i stand til at vurdere helt objektivt om deres prinsesseputtehund er grim eller ej? Der er sgu mange der gang på gang går på udstilling og stadig ikke forstår hvorfor deres hund ikke vinder... -for det må jo stensikkert være dommeren der ikke kan se at deres hund er den flotteste.. ja de er faktisk idioter!

Det er der temmelig mange personer der kan. :lol:

 

mange brugsfolk er temmelig sjældent i tvivl om de står med en knap så heldig køter, eller om de rent faktisk står med en pæn en af slagsen.

 

Der er så enddog store forskelle på hvad de forskellige folk så vælger at putte i avlen. Heldigvis kender jeg flere der bare ikke vil putte deres grimme hund i avlen... fordi den bare er for grim.

Men de ville uden tøven gentage kombinationen der frembragte de enormt grimme men gode Hunde, hvis det var muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der temmelig mange personer der kan. :lol:

 

mange brugsfolk er temmelig sjældent i tvivl om de står med en knap så heldig køter, eller om de rent faktisk står med en pæn en af slagsen.

 

Der er så enddog store forskelle på hvad de forskellige folk så vælger at putte i avlen. Heldigvis kender jeg flere der bare ikke vil putte deres grimme hund i avlen... fordi den bare er for grim.

Men de ville uden tøven gentage kombinationen der frembragte de enormt grimme men gode Hunde, hvis det var muligt.

 

 

så tager jeg hatten af for brugsfolk :mrgreen:, for der er fandme mange udstillingsfolk og menigmand der ikke kan se hvornår deres hund er grim. jeg kunne endda være rigtig flabet og linke til flere billedtråde herinde :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sarafia

Det jeg så vil indsparke til debatten er at jeg synes det er usandsynligt ærgeligt at DJR har valgt at droppe alt mht til sundhed. bare prøverne er i hus er det ok. Derudover har de ikke så meget som EN racebeskrivelse på deres site, hvilket der burde være da de 2 slags er så forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har lige været valg til bestyrelsen Steen, du kunne have stillet op. Der var 3 pladser, hvoraf 1 af de 3 ikke genopstillede.

 

Jeg vil gerne sige jeg ikke startede denne tråd for at diskutere spanielklubben; men det at træne de forskellige typer af spaniels og jeg er ked af jeg så let lader mig rive med.

 

deltagelse i spanielklubbens bestyrelse er ikke noget for mig !

 

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

Redigeret af tacora
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne sige jeg ikke startede denne tråd for at diskutere spanielsklubben; men det at træne de forskellige typer af spaniels og jeg er ked af jeg så let lader mig rive med.

 

deltagelse i spanielklubbens bestyrelse er ikke noget for mig !

 

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

 

Jeg ville da ellers gerne se dig i den bestyrelse; så kunne det være at "vi" fik vildtspor på programmet uden at skulle tigge andre klubber om deltagelse på schweissprøver eller tage over sundet til de blå/gule.

 

Sorry for ot.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville da ellers gerne se dig i den bestyrelse; så kunne det være at "vi" fik vildtspor på programmet uden at skulle tigge andre klubber om deltagelse på schweissprøver eller tage over sundet til de blå/gule.

 

Sorry for ot.

 

Det kan du have ret i; men desværre det har jeg prøvet uden held.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

for at kunne gå på markprøve i SPK er der følgende minimuskrav:

 

Begynderklasse: land/vand apportering (due på 15m land, og 10 m. vand)

Åben klasse: DJU's apporteringsprøve

Vinderklasse: DJUs Slæb- og apporteringsprøve

 

Men... er du på markprøve indeholder prøven også en apportering. Eksempelvis begynderklasse SKAL man undervejs have en 15m dueapportering.

 

I åben og vinderklasse apporterer man kun på efterårets markprøver, da din hund skal for vildt (der er skytter med).

 

Håber det afklarede lidt, og nu bør jeg virkelig gå ud og finpudse de der udstillingskøtere jeg har.

 

Her har du lige glemt et kravet om 2. præmier på udstilling. For at kunne deltage i vinderklassen, skal du have DJU slæb og apporting eller 2x 1. præmie i åbenklasse, samt en 2. præmiering på udstilling, derfor er min ft. evig åbenklasse hund, han har 2 gang 1. præmier og dagens bedste, men kan desværre ikke komme videre da han ikke har sin 2. præmie på udstilling, og aldrig får det. Han kan få lov at deltage på prøverne og få en 1. præmie, men kan ikke blive dagens bedste længere. Så vi sidder fast i åbenklasse, men jeg formoder det er fordi prøverne er så velbesøgt at de ikke har brug for flere deltagere. :engel:

Ja, ja finpuds endelig, jeg klarede klipning af poter, negle og striglning på 7 køtere på 40 min i eftermiddag, nu mangler jeg bare Catchy Leo the Lion, og det tager nok 3 timer, og må vente til en anden dag

 

Undskyld til trådstarteren for at dreje tråden et anden sted hen

Link til indlæg
Del på andre sites

Her har du lige glemt et kravet om 2. præmier på udstilling. For at kunne deltage i vinderklassen, skal du have DJU slæb og apporting eller 2x 1. præmie i åbenklasse, samt en 2. præmiering på udstilling, derfor er min ft. evig åbenklasse hund, han har 2 gang 1. præmier og dagens bedste, men kan desværre ikke komme videre da han ikke har sin 2. præmie på udstilling, og aldrig får det. Han kan få lov at deltage på prøverne og få en 1. præmie, men kan ikke blive dagens bedste længere. Så vi sidder fast i åbenklasse, men jeg formoder det er fordi prøverne er så velbesøgt at de ikke har brug for flere deltagere. :engel:

Ja, ja finpuds endelig, jeg klarede klipning af poter, negle og striglning på 7 køtere på 40 min i eftermiddag, nu mangler jeg bare Catchy Leo the Lion, og det tager nok 3 timer, og må vente til en anden dag

 

Undskyld til trådstarteren for at dreje tråden et anden sted hen

 

Heh, nej jeg glemte det ikke. Jeg beskrev bare apporteringskravene, for jeg havde ikke lige så meget tid jeg kunne afsætte. :mrgreen: men nu er foreløbig 3 klaret... de 3 der skal blive hjemme i week-enden vel at mærke.....

 

jeg synes i øvrigt det er helt fint der er præmieringskrav for at gå i vinderklasse (og dermed blive brugschamp). Ligesåvel som jeg ægrer mig MEGET over vi ikke længere har brugskrav for at blive udstillingschamp.

 

Nå... men der manglede jo lige de sidste 2....

Link til indlæg
Del på andre sites

Heh, nej jeg glemte det ikke. Jeg beskrev bare apporteringskravene, for jeg havde ikke lige så meget tid jeg kunne afsætte. :mrgreen: men nu er foreløbig 3 klaret... de 3 der skal blive hjemme i week-enden vel at mærke.....

 

jeg synes i øvrigt det er helt fint der er præmieringskrav for at gå i vinderklasse (og dermed blive brugschamp). Ligesåvel som jeg ægrer mig MEGET over vi ikke længere har brugskrav for at blive udstillingschamp.

 

Nå... men der manglede jo lige de sidste 2....

 

Syntes det er synd at udelukke folk fra at deltage i vinderklassen, fint for mig at jeg ikke kan blive brugscham, men ikke at kunne deltage. Forstille dig et krav om 2. præmier i begynderklassen på markprøve for at måtte stille i åbenklasse på udstilling. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Heldigvis har jeg købt mig en "grim" golden retriever og der er super muligheder for at have en grim køter og lave noget med den. Desuden har jeg en rigtig rigtig grim ft cocker fra dk, og den skal om et års tid få lov at give den gas på prøver i den anden klub. Jeg diskutere stadig med mig selv om hvilken klub mine forhåbenligt kommende svenske ft cocker skal i. Har ikke rigtig besluttet mig.

 

Jeg startede som Steen med standard spaniels og efter en ft. spaniel, så vender jeg nok ikke tilbage igen, sådan nogle ft'er er vanedannende, så gør det aldrig. Grimme men vanedannende.

 

Opdrætteren af Sådan har et streamer på sin bil hvor på der står " en ft cocker sover aldrig, men ligger til ladning"

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes det er synd at udelukke folk fra at deltage i vinderklassen, fint for mig at jeg ikke kan blive brugscham, men ikke at kunne deltage. Forstille dig et krav om 2. præmier i begynderklassen på markprøve for at måtte stille i åbenklasse på udstilling. :vuf:

 

Det ville vel ikke være meget anderledes end det man havde hos retrieverne før i tiden med at certet kun kunne gives i brugsklasse? Det ville passe mig fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville vel ikke være meget anderledes end det man havde hos retrieverne før i tiden med at certet kun kunne gives i brugsklasse? Det ville passe mig fint.

 

Nej men så er du vist en af de få.

De ville jo stadig kunne gå på udstilling, bare ikke i brugsklassen

Det er faktisk først sidste år jeg måtte stille åben klasse lige så mange gang jeg havde lyst til, og det var mægtigt, så det muntrede jeg med og fik lamme tæsk af Hennings Chilli, den gik fandeme flot, flot

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej men så er du vist en af de få.

De ville jo stadig kunne gå på udstilling, bare ikke i brugsklassen

Det er faktisk først sidste år jeg måtte stille åben klasse lige så mange gang jeg havde lyst til, og det var mægtigt, så det muntrede jeg med og fik lamme tæsk af Hennings Chilli, den gik fandeme flot, flot

 

Det er muligt jeg er en af de få, men jeg ved da med sikkerhed der findes flere end mig

 

og ja, men kunne du ikke få certet på udstilling, så ville der heller ikke være noget incitament for hard-core udstillerne til at komme. de ville måske oven i købet trække i det grønne kluns. Dengang vi havde prøvekravet på championatet var den i 2010 mest vindende udstiller også i marken med sine hunde og havde så vidt jeg husker også dagens bedste hund på prøve (der også udløste DKCH-titlen), så de kan jo godt... Når de skal.

 

Jeg synes som sagt det er helt fint du kommer på vores prøver, jeg synes kun det er fedt der bliver rusket op i folk. Og ja, jeg er også rigtig spændt på hvad der sker når Henning kommer i vinderklasse. Det er på tide ham Skips får nogle bank :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt jeg er en af de få, men jeg ved da med sikkerhed der findes flere end mig

 

og ja, men kunne du ikke få certet på udstilling, så ville der heller ikke være noget incitament for hard-core udstillerne til at komme. de ville måske oven i købet trække i det grønne kluns. Dengang vi havde prøvekravet på championatet var den i 2010 mest vindende udstiller også i marken med sine hunde og havde så vidt jeg husker også dagens bedste hund på prøve (der også udløste DKCH-titlen), så de kan jo godt... Når de skal.

 

Jeg synes som sagt det er helt fint du kommer på vores prøver, jeg synes kun det er fedt der bliver rusket op i folk. Og ja, jeg er også rigtig spændt på hvad der sker når Henning kommer i vinderklasse. Det er på tide ham Skips får nogle bank :mrgreen:

 

Uha jeg ville meget gerne komme på en vinderklasseprøve bare for æren af overstående, jeg behøves ikke certer for det

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...