Hop til indhold

2 hunde - beskytte hvalpen

Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

Har i set jeres hunde beskytte jeres hvalp? Og har i ladet dem gøre det, altså hvis de har gjort det pænt, eller har i blandet jer?

Nu mener jeg ikke ved overfald eller andet drastisk, kunne bare ikke et bedre ord end beskytte, jeg mener hvis andre hunde kommer hen og vil hilse, at den voksne hund så lige har en pote på situationen, evt. siger venligst bak lidt væk (til den fremmede hund).

Ved godt at de ikke skal være ude sammen altid, men nogle gange skal de jo :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi passede hvalp sidste år så jeg en gang Ozzie passe på hvalpen. Jeg var ude at gå med dem begge to, og der kom en løs hund hen - Ozzie hoppede ind foran hvalpen og stirrede på den tilkommende hund, som i "skrid makker". Den anden hund prøvede at gå udenom hende, for at komme hen til hvalpen, men Ozzie gik igen i vejen for den fremmede hund og den løb så væk fra os.

Ozzie var stille og rolig men også meget tydelig i sit kropssprog om at den fremmede hund skulle holde sig væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores den ældste stiller sig nogen gange i mellem vores hvalp og fremmede hunde og knurrer lidt, hvis han fornemmer den bette er utryg ved situationen. Hvis jeg vurderer, at han bare hidser sig op uden grund,kan jeg godt finde på at holde ham tilbage, så den lille kan få lov til at hilse, hvis han tør :blink:

Men har selv været i tvivl om jeg skal bryde ind, da den lille i forvejen er ret nervøs, kan det jo nemt blive forstærket af, at den store signalerer, at det er farligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har oplevet nogle enkelte gange, at Dexter har sat en større hund på plads ude i hundeskoven, hvis den har været lidt for overivrig og dermed lidt voldsom overfor Boris.

Og Dexter er godt til at sige nej med store bogstaver, så de store hunde respekterer den lille vrede hund på 6 kilo.:slem:

Dexter turde dog ikke en dag, da vi mødte en stor bullmastiff hanhund, som var overforelsket i Boris og ikke rigtig lod mærke til de dæmpede og nervøse signaler, Boris sendte. :genert:

Dexter gør det dog ikke ofte og Boris er sådan en, der tager alt meget åbent og afslappet, så de er rigtig gode til at møde andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nu vi følges med nogen og de hilser på en anden hund og Motor ikke får lov at hilse fordi han starter med at gø - så kan han godt hidse sig ekstra meget op, fordi det er "hans" hund der bliver hilst på, og han ikke må være med.

Jeg er SLET ikke i tvivl om, at han vil passe på dem han følges med, men jeg er rimelig meget i tvivl om, hvor meget der er ok... Kan være det bare kommer af sig selv, men ville lige høre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i set jeres hunde beskytte jeres hvalp? Og har i ladet dem gøre det, altså hvis de har gjort det pænt, eller har i blandet jer?

Nu mener jeg ikke ved overfald eller andet drastisk, kunne bare ikke et bedre ord end beskytte, jeg mener hvis andre hunde kommer hen og vil hilse, at den voksne hund så lige har en pote på situationen, evt. siger venligst bak lidt væk (til den fremmede hund).

Ved godt at de ikke skal være ude sammen altid, men nogle gange skal de jo :-D

Ja, det havde vi en del besvær med da Nova var hvalp... Dumle sagde heller ikke venligst gå lidt væk, han sagde "VÆÆÆK! Det er MIN hvalp!!! :evil:".

Så han måtte pænt stå på afstand med Bjørn og skælde ud mens Nova fik hilst på andre hunde og fik lov til at danne sin egen opfattelse af hvad de var for nogen :lol: Havde Dumle bestemt havde hun jo ikke kunnet lide andre end ham.

Det er stadig galt når Nova er i løbetid, men ellers er han blevet lidt bedre til at lade hende hilse på nogle hunde (de hunde han selv kan finde ud af at hilse på selvfølgelig. De andre er stadig dumme når de hilser på hende :lol: ).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nu vi følges med nogen og de hilser på en anden hund og Motor ikke får lov at hilse fordi han starter med at gø - så kan han godt hidse sig ekstra meget op, fordi det er "hans" hund der bliver hilst på, og han ikke må være med.

Jeg er SLET ikke i tvivl om, at han vil passe på dem han følges med, men jeg er rimelig meget i tvivl om, hvor meget der er ok... Kan være det bare kommer af sig selv, men ville lige høre.

Sådan har Dumle altid gjort ved venner. Andre eventuelt dumme hunde skal ikke hilse på hans venner. Jeg husker et hundetræf hvor Dumle var gal på næsten alle hunde fordi de hilste på hans Lexus og det måtte de ikke :roll:

En ting var at han hidsede sig ekstra op i snoren, men slap jeg snoren løb han hen og skældte enten den anden hund eller Lexus ud... og det er altså bare ikke alle hunde der finder sig i det :stupid:

Jeg tror det er meget normalt for hunde at ville passe på deres venner. Nogen er nok bare bedre til at vurderer en farlig situation end andre. For Dumle er bare et møde med en anden hund jo en potentiel fare, hvorimod jeg kun har set Lexus gal en gang, hvor en anden jagthund sprang på Dumle, men der var jo også virkelig en potentiel fare (han kunne så også finde ud af at falde til ro i løbet af no time da situationen var under kontrol igen, hvor Dumle bare bliver ved).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, men jeg kan så ikke mindes at han har gjort noget uheldigt hvis han ér med til at hilse :hmm: Kun hvis de andre kommer op og toppes, så er han den første til at blande sig.

Det er nok den måde han kan reagere på når han er på afstand der bekymrer mig lidt, men måske det slet ikke smitter af på hvalpen? :vedikke:

Igår mødte vi en malamut tæve han kender ret godt, samtidigt kom en lille dgs hvalp (ultimativt kær!), malamuten var lige vild nok og Motor dæmpede helt vildt og blandede sig straks da den lille hvalp kom med et piv, ikke med at gø eller noget, han mosede sig bare lidt ind imellem og dæmpede igen, og det er jo RIGTIG fint! Men han kender så også malamuten, de har leget sammen mange gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle plejehund Sputnik, der både var "onkel" for Buster og sidenhen Misja kunne godt gå i mellem hvis en anden hund blev for voldsom, men for det meste holdt han blot øje ud af øjenkrogen eller fik den anden hund afledt med en aktivitet.

Min gamle Max gik i mellem når der var hvalp og andre hunde tilstede hvis han fandt at hvalpen blev/var usikker eller blev "trynet" af en større hund.

Ud Fra hvad du beskriver i sidste indlæg om Motor, ville jeg vælge at satse og tro på, at det er sådan han også vil reagere - i hvertfald i fri og med plads og lejlighed til det.

Det er vist mere når der er snore på, at det kan køre lidt mere op i en spids, er min erfaring med egene og andres hunde :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hvis jeg snart kan få hul igennem til at man ikke skal gø når man ser en anden hund (det er kun nogle han gør det ved), så er der måske ikke rigtigt et problem. Det er måske ok, at han sådan får lov at hilse først (når vi har en hvalp), for han skal jo være den store (og host.. fornuftige :mrgreen:).

Men hvis en anden hund hopper på en af Motors venner, så bliver han dælme sur, men igen, det gør han jo ikke af ondt hjerte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Min store hund passer på vores nye hvalp og siger fra hvis andre(læs dumme mennesker) overser hvalpens signaler.

Han gør og forsøger at sige fra på hvalpens vegne. Blev meget overrasket/forskrækket første gang(se anden tråd).

Om han beskytter i.f.t. andre hunde har jeg ikke oplevet endnu.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites