Hop til indhold

Triks


Aslan
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Da jeg fik Tyson, kunne han sit og dæk og kom (dæk dog kun nogenlunde). Han kendte også "nej". Nu er han blevet stærk også i dæk og kan derudover flere andre tricks og kommandoer, så i alt kan han:

 

Sit

Dæk

Kom

Nej

Vent

Værsgo'

Søg

Ned (hoppe ned fra f.eks. sengen)

Otte (gå i ottetal mellem mine ben)

Gi' pote

High five

High ten (den er han dog først ved at lære)

Rulle

Bære (bære noget i munden)

Rundt venstre (dreje rundt om sig selv mod venstre)

Rundt højre (dreje rundt om sig selv mod højre)

Danse (dreje rundt om sig selv på bagbenene)

Gå (gå fremad på bagbenene)

Op (sætte forbenene op på en kasse)

Under (kravle under noget, f.eks. mine ben)

Over (hoppe over noget, f.eks. mine ben eller en lille forhindring)

Gennem (gå gennem noget, f.eks. en tunnel bygget af stole med et tæppe over)

 

Derudover er han rigtig god til alle mulige slags problemløsning.

 

Tyson er jo så klog, så jeg behøver bare at forklare hamen enkelt gang, hvad han skal, og så gør han det. ;-)

 

Nej, det er lidt forskelligt, hvad jeg har gjort - men han er meget kvik og lærer rigtig hurtigt, hvad han skal gøre. Jeg er ikke så stærk i de fancy betegnelser, men nogle ting har jeg vist ham, hvordan han skulle gøre (f.eks. taget hans pote i hånden, da han skulle lære gi' pote) og andre ting har jeg lokket ham til at gøre med godbidder - nogle gange ved at dele øvelsen op i små bidder, som han så lærte en af gangen. "Bære" gjorde han tit af sig selv, så den satte jeg bare signal på.

 

De fleste af øvelserne kan han kun, når der er håndtegn på, jeg har ikke været så god til at øve kun med talt kommando.

 

På torsdag starter vi til hundetræning, så der kommer nok nogle flere ting på snart.

 

Jeg har som sagt lært ham at sætte forbenene op på en kasse, og nu vil jeg gerne udvide med, at han går rundt om kassen med bagbenene, mens forbenene stadig er på kassen. Nogle gode råd til, hvordan jeg lærer ham det? Jeg har prøvet at lokke ham rundt med en godbid, men så går han bare ned fra kassen... :?::?:

 

Afvent og forstærk hver lille bevægelse til han forstår, at bevægelse af bagbenene er det som udløser ros og guf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Han kan også gø rigtig højt og så kan han dreje rund oven på Noomi uden at træde på hende :lol::lun: (Og så er han faktisk også blevet rigtig god til at lege med hende syn's hun :hjerte:)

 

Jaaee, taarrrkkk!

 

Han legede fantastisk med en bette malinoishvalp på lejren, sådan rigtigt "Noomiagtigt": Forsigtigt, det var fantastisk at se. Hvalpen havde fået "en ridse" af en sur goldenkælling og Pelle reparerede på det :-)

Redigeret af Ninjamor
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Det er også petitesser i det store billede, men hvis en indlæring skal være "ægte" operant kræver det, at en hund aktivt forsøger at gøre noget for at nå et mål.

 

For eksempel at den hopper op på en stol for at nå op i vindueskarmen. Altså et bevidst forsøg.

Eller når vi står foran den med en godbid og siger "hvad vil du gøre?"

 

Capturing er for eksempel hvis Buddy strækker sig og du klikker for det og dermed har en "bukke".

 

Forskellen er også at ved capturing står du svagt hvis der går kludder i "øvelsen" fordi du ikke kan gå tilbage og shape den frem igen.

For eksempel hvis træneren har klikket delfinen for at springe op af vandet og en dag springer delfinen på en anden måde. Her kan træneren ikke korrigere ved at gå tilbage i øvelsen. For øvelsen er ikke bygget op i delmomenter som kan pilles fra hinanden.

 

Så det er egentlig først hvis der bliver bøvl med en øvelse eller et øvelsesmoment at man oplever forskellen på operant og capturing :-)

Hmm det har jeg godt nok ikke hørt før, jeg har altid hørt det som, at det er operant indlæring. Jeg skal vidst have nogle af mine skolepenge tilbage.. ;-)

 

Men jeg tror jeg har forstået det om ikke andet. :-) Som jeg læser det, er det, at capturing er når vi træner den ubevidste adfærd, og operant den bevidste, er det sådan?

 

Vil det sige, at når jeg har lært Buddy at gabe, så er det capturing, da jeg bare klikkede ham når han gabte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Ha ha, den gav lige et godt grin. Hvad siger Bosco til at blive "brugt" på den måde??? :lol:

Det har både han og ejer det fint med. Faktisk så griner ejer selv af det, og synes det er fedt. Bosco var jo Luckys bedste ven, og Buddy er en af de eneste hanhunde, som kan komme i nærheden af ham, så ingen sure miner dér ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hmm det har jeg godt nok ikke hørt før, jeg har altid hørt det som, at det er operant indlæring. Jeg skal vidst have nogle af mine skolepenge tilbage.. ;-)

 

Hint hint...

 

Men jeg tror jeg har forstået det om ikke andet. :-) Som jeg læser det, er det, at capturing er når vi træner den ubevidste adfærd, og operant den bevidste, er det sådan?

 

Ja

 

Vil det sige, at når jeg har lært Buddy at gabe, så er det capturing, da jeg bare klikkede ham når han gabte.

 

Ja.

Og du kan ikke gå tilbage i adfærden og rette eventuelle fejl fordi du har klikket for den færdige adfærd i stedet for at bygge den op.

 

Bortset fra det har du ferie nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Hint hint...

 

Ja

 

Ja.

Og du kan ikke gå tilbage i adfærden og rette eventuelle fejl fordi du har klikket for den færdige adfærd i stedet for at bygge den op.

 

Bortset fra det har du ferie nu?

Okay tak nu fes den ind på lystavlen :mrgreen:

 

Nej jeg har først ferie om en måned. Det er jo dér det gode vejr kommer ik? :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Okay tak nu fes den ind på lystavlen :mrgreen:

 

Nej jeg har først ferie om en måned. Det er jo dér det gode vejr kommer ik? :cool:

 

 

Godt :-)

 

Nå, det var fordi jeg har en kons i morgen du måske ville med til...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Toffi kan ikke så imponerende mange, men det kan vel komme :-D

Ved ikke lige om det hele er tricks, men her er nogenlunde hvad hun kan:

 

Sit

dæk

plads

stå

kombi-4

Tisse

Gå i tasken

Være lydløs i tasken (f.eks. i supermarkedet:5up:)

"puttesove" (Går så ind i sengen)

Gå ud i haven

Find høne, find Far, find Camilla

Tag X med ind (fra haven)

Vinke

Give me five med den ene pote

Hviske ad bagboernes bil

Gi Mor et møs

denne vej

 

Er i gang med:

Vente

twist

Find cyklen / bilen nede i byen

 

Interesserer ikke vovse så meget:

Targetstick

Zig Zag (var bange for det da hun var hvalp, måske vi skulle prøve igen:))

 

Det meste er indlært ved capturing og guidet operant. Jeg har fornylig anskaffet en klikker med en god, blød lyd, så må vi se hvad vi kan hitte ud af der :-)

 

fyyyy skam! :roll:

 

 

....undercover dog :cool::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...