Hop til indhold

Øhhh - labradoodle


Gæst Tanten
 Share

Recommended Posts

Gæst Tanten

Er der nogle herinde der kender den race??

 

Jeg har lige idag fået udvidet min horisont inden for hunderacer :mrgreen:

 

100_1075a.jpg

 

Så nu har jeg via google lært lidt mere :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

hehe det er da ikke en race, men en pudel/labrador blanding :blink: Kan dog ikke huske om det er storpudel eller mellempudel der bliver brugt, men det kan jo også være ligemeget - det eneste det gør er størrelsen...

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe det er da ikke en race, men en pudel/labrador blanding :blink: Kan dog ikke huske om det er storpudel eller mellempudel der bliver brugt, men det kan jo også være ligemeget - det eneste det gør er størrelsen...

mener labradoodle er blevet anerkendt som race i USA, men er ikke sikker. men søde ser de ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Ja, USA er virkelig igang med at blande nye racer frem :-)

Jeg har hørt at labradoodlen bliver brugt som førehunde for allergikere.

 

 

Jeg synes særlig puggle'en ser sød ud :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Ja, søde ser de ud :)

 

VIdste ikke at de var ved at blive/er blevet anerkendt.... Der må vel være nogle generationer så :)

 

Fedt at allergikere alligevel kan få gavn af en hund - Kender også noget familie der fik en storpudel til at hjælpe konen når manden var væk (konen havde rigtig dårlig ryg og sad i kørestol i mange år før hun begyndte at kunne gå i kortere perioder og manden arbejdede ude af hjemmet 3 uger, var hjemme 3 osv.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Ja, USA er virkelig igang med at blande nye racer frem :-)

Jeg har hørt at labradoodlen bliver brugt som førehunde for allergikere.

 

 

Jeg synes særlig puggle'en ser sød ud :-D

 

Det der har jeg nemlig også kunnet læse mig til. Der stod så at det var en Australier der havde begyndt på mixet i 1989, netop for at lave en allergivenlig førerhund.

 

Må indrømme da jeg blev præsenteret for denne hund, så var min kommentar: Nåååeee en hulihækhund mellem en puddel og en labrador. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Må indrømme da jeg blev præsenteret for denne hund, så var min kommentar: Nåååeee en hulihækhund mellem en puddel og en labrador. :engel:

 

Ja, det samme tænkte jeg:blink:

 

Jeg så faktisk et amerikansk program om en familie der bare MÅTTE have en labradoodle og ventede i en længere periode på at de i dyre domme kunne købe en labradoodle hvalp og med fly få den transporteret til deres stat. Jeg undrede mig virkelig over at der var "rigtige" opdrættere af sådan en blandingshund. Men den har åbenbart fået status som en selvstændig (og ny og spændende) race...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Labradoodlen :mrgreen::mrgreen: Ihhh jeg griner hver gang jeg siger ordet :mrgreen::mrgreen:

burde jo også være en god jagthund.

Der er en opdrætter på Fyn.

 

Jeg tror nu ikke der er brugt særlig jagtglade hunde til at fremavle racen hvis den skulle fremavles til at være førerhund, men det er vidst svært at finde storpudler uden stort jagtdrive så noget er der nok (til gengæld har jeg set alt for mange labradors uden den fjerneste interesse i at vise at de er en jagthunderace:???:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Ja, det samme tænkte jeg:blink:

 

Jeg så faktisk et amerikansk program om en familie der bare MÅTTE have en labradoodle og ventede i en længere periode på at de i dyre domme kunne købe en labradoodle hvalp og med fly få den transporteret til deres stat. Jeg undrede mig virkelig over at der var "rigtige" opdrættere af sådan en blandingshund. Men den har åbenbart fået status som en selvstændig (og ny og spændende) race...

 

Har lige læst at den Australske regnes som en ren race hvorimod den Amerikanske stadig går under betegnelsen "krydsning". Det lader også til at Amerikanerne er ved at lave den i flere størrelser. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Har lige læst at den Australske regnes som en ren race hvorimod den Amerikanske stadig går under betegnelsen "krydsning". Det lader også til at Amerikanerne er ved at lave den i flere størrelser. :-D

 

Hold da op :shock: Man kunne godt blive lidt bekymret over at der i sådan en lynfart skal laves specielle krydsninger og så også i forskellige størrelser. Der er nok en del useriøse opdrættere der hopper med på bølgen...

 

Gad vide om der overhovedet er nogen krav til avlshundene?! Altså helbredsmæssigt...

 

Det minder mig om de der miniature huskies (tror jeg det var) jeg også har set i tv. Gad vide om det var det program der hed Designer Dogs... Prøver lige at se om jeg kan finde noget om det på nettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
til gengæld har jeg set alt for mange labradors uden den fjerneste interesse i at vise at de er en jagthunderace:???:

 

Nej du har ret - det er sørgeligt, men så er der masser af gode familiehunde, og det er jo som sådan også fint :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

uj det var godt der var krav på det - ellers tror jeg hurtigt PRA ville blive et problem....

 

 

(btw - ved godt det intet har at gøre med det her, emn kom alligevel til at tænke på den da ppp snakkede om at de allerede er ved at fremavle forskellige størrelser: Har I hørt om Ashera-katten? og firmaet der har designet den (jep - det ord bruger de selv) omtaler det hele som en ny og spændende vare - hvad bliver det næste? Jeg væmmes og skræmmes http://debat.jubii.dk/dyr/katte/er+den+ikke+fin_479961.html?&highlight=fremavle)

 

Labradoodlen synes eg faktisk er en fornuftig og "holdbar" blanding med et mål og en god portion seriøst engagement (selvf. set bort fra nogle af de tossede amerikanere der skal have mere, mere, mere indtil de ikke længere kan se hverken mål, begyndelse eller mening i hvad de laver:roll:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Labradoodle er ikke blevet anerkendt noget sted. Ligeledes kan siges om den, at den langt fra er stabil i avlen, af samme årsag er hele projeltet med at fremavle en allergivenlig førerhund blevet forkastet.

 

På en af hjemmesiderne står der at i USA er den Austraske anerkendt som race, hvorimod den amerikanske endnu ikke er :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er den så ikke kan jeg afsløre, af førnævnte grunde. ;)

 

Det er en blanding der ganske rigtigt blev avlet meget seriøst og målrettet med, men da det efter mere end 20 år viste sig at den stadig ikke var bare tilnærmelsesvis i nærheden af at opfylkde målene om stabilitet hvad angår egenskaber såvel som udseende, blev projektet forkastet.

 

Mig bekendt er det kun CKC i Amerika der anerkender den som race, og om dem kan jeg afsløre at mit 4dobbelte gadekryds har en CKC-stamtavle ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mødt en vaskeægte Labradoodle :mrgreen:

 

Der bor en blind dame et sted her omkring hvor jeg bor. Og jeg har et par enkelte gange mødt hende med hendes fine førehund, som er en labradoodle. Hunden er bare så sød, og ifølge ejeren en utrolig dygtig førehund.

Da vi mødte hende var det i skoven, og hun blev sluppet løs. Hun havde en klokke i halsbåndet, så ejeren nemt kunne "holde øje med hende".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Det er den så ikke kan jeg afsløre, af førnævnte grunde. ;)

 

Det er en blanding der ganske rigtigt blev avlet meget seriøst og målrettet med, men da det efter mere end 20 år viste sig at den stadig ikke var bare tilnærmelsesvis i nærheden af at opfylkde målene om stabilitet hvad angår egenskaber såvel som udseende, blev projektet forkastet.

 

Mig bekendt er det kun CKC i Amerika der anerkender den som race, og om dem kan jeg afsløre at mit 4dobbelte gadekryds har en CKC-stamtavle ;)

 

Nu kan jeg ikke helt følge dig. Først så er den ikke anerkendt og så er der måske alligevel et smuthul der hedder CKC :confused:

 

Men nu kan jeg så heller ikke se hvornår de hjemmesider jeg har kigget på sidst er opdateret ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Jeg har mødt en vaskeægte Labradoodle :mrgreen:

 

Der bor en blind dame et sted her omkring hvor jeg bor. Og jeg har et par enkelte gange mødt hende med hendes fine førehund, som er en labradoodle. Hunden er bare så sød, og ifølge ejeren en utrolig dygtig førehund.

Da vi mødte hende var det i skoven, og hun blev sluppet løs. Hun havde en klokke i halsbåndet, så ejeren nemt kunne "holde øje med hende".

 

Så findes den :klap::klap: Så er det bare om den er anerkendt eller ej. Men det er både hund og dame nok ligeglade med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

"Først så er den ikke anerkendt og så er der måske alligevel et smuthul der hedder CKC"

 

Meget simpelt. CKC er netop et smuthul. Et smuthul der ikek kan bruges til noget som helst, da ingen andre vil anerkende CKC som helhed.

 

Med andre ord er labradoodle kun anerkendt af én klub. Ikke af en stambogsførende organisation som FCI eller UCI. (og dermed heller ikke anerkendt som en race)

 

Men der ligegr et fænomenalt PR arbejde bag det navn, det må man give dem.

 

Personligt finder jeg kun afsky ved til stadighed at benytte sig af et navn for noget der ikek er andet end en simpel lab/puddel blanding.

 

;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
"Først så er den ikke anerkendt og så er der måske alligevel et smuthul der hedder CKC"

 

Meget simpelt. CKC er netop et smuthul. Et smuthul der ikek kan bruges til noget som helst, da ingen andre vil anerkende CKC som helhed.

 

Med andre ord er labradoodle kun anerkendt af én klub. Ikke af en stambogsførende organisation som FCI eller UCI. (og dermed heller ikke anerkendt som en race)

 

Men der ligegr et fænomenalt PR arbejde bag det navn, det må man give dem.

 

Personligt finder jeg kun afsky ved til stadighed at benytte sig af et navn for noget der ikek er andet end en simpel lab/puddel blanding.

 

;)

 

OK, lyder til du ved hvad du snakker om :-D - jeg har jo kun kunnet læse på div. hjemmesider jeg ikke kan se hvornår er opdateret :(

 

men i min verden er der så også kun en slags der virker, og det er en DKK-stambog fra en opdrætter der er "under" FCI.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Hun kaldte den bare krydsning mellem Labrador og Puddel, men jeg vidste jo bedre :mrgreen: Labradoodle var det altså :blink:

 

Jeg har nok også mødt den som alm. hulihækhund og kaldt for det :mrgreen::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...