Hop til indhold

Kemisk kastation?


Manse
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikk lige om det er det rigtige sted og ligge der her ind.

 

Til træning i lørdag blev jeg rigtig ked af det, total flovt for kunne slet ikk holde tårene tilbage, så der stod jeg og fik alle mine fustrationer ud:oops:

 

Jeg har stadig problemer med at komme igennem til Manse når vi er ude, og intet vil lykkes til træning, imens alle de andre kan få deres hunde til det vi skal, så i lørdags kunne jeg bare ikk mere, og så begynder jeg at tude...

Jeg har stort set altid en elev ved min side, til at guide og hjælpe mig, og det er helt fint, for jeg kan godt tvivle på mig selv derude!:confused:

 

Men nu kom min træner med det forslag om og få lavet kemisk kastration, med en stav, hvis min økonomi er til det. Selvfølgelig det skal jeg ha råd til hvis det kan hjælpe min lille hund :hjerte:

 

Hun sagde at det måske kunne hjælpe på hans stress, og at han ikk skal gå og strinte hele tiden. Og jeg tænker det da er værd at prøve, da den jo kun virker et halv år hvis det nu ikk er noget som hjælper alligevel.

 

Men vil lige hører om der har nogen erfaringer med den? Både dårlige og gode.

Og undskyld det lange indlæg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en som har fået det gjort ved hans hanhund, han mener det har hjulpet lidt på ham i form af bedre kontakt og ro bland andre hunde, men jeg er ikke helt overbevist jeg mener nu det er hans træning der har båret frugt :mrgreen:

 

Der er ingen garantier for at det virker og smatidig så uden at vide mig helt sikker så må der være nogle bivirkninger ved sådan noget værk ihvertfald på sigt hvis man fortsætter med det.

 

Den hund der jeg kender har faktisk også lige været stukket af sammen med en tæve, de blev fundet ved vandet da de hang sammen efter en kærlig omgang :genert: og så er hans testikler krympet helt vildt der næsten ikke noget tilbage og den labrador var meget stor bag til så det skal man også lige huske så man ikek får et schok :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pajko, min hund, er 16 måneder og udenfor pædagogisk kontakt til træning. Det er dog blevet bedre efter jeg holdt op med at tvinge ham til at give kontakt, altså stå og bede om ham at kigge på mig... For så står han helt af! Og laver siger :vinken: til mig og snuser, piver, gør af de andre hunde. Jeg har også brugte riiiigtiiiiig mange træningstimer med våde øjne, fordi min hund var den eneste som ikke gad lave noget.

 

Nå, men det er jo blevet meget bedre, fordi jeg hver træningstime har gået frem og tilbage, frem og tilbage, frem og tilbage på det samme lille stykke på banen og når han så selv tilbyder kontakt har han fået ros og en godbid. :-D Og sådan har jeg forsat indtil han har givet mig kontakt et godt stykke tid.

Jeg snakker ikke til ham eller forsøger at få hans opmærksomhed på andre måder. Han skal selv tilbyde kontakten. Det har hjulpet rigtig meget og han synes det er blevet fedt at træne :klap:

 

Det tager tid, men virkede i hvert fald os - måske kan det virke for jer :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikk lige om det er det rigtige sted og ligge der her ind.

 

Til træning i lørdag blev jeg rigtig ked af det, total flovt for kunne slet ikk holde tårene tilbage, så der stod jeg og fik alle mine fustrationer ud:oops:

 

Jeg har stadig problemer med at komme igennem til Manse når vi er ude, og intet vil lykkes til træning, imens alle de andre kan få deres hunde til det vi skal, så i lørdags kunne jeg bare ikk mere, og så begynder jeg at tude...

Jeg har stort set altid en elev ved min side, til at guide og hjælpe mig, og det er helt fint, for jeg kan godt tvivle på mig selv derude!:confused:

 

Men nu kom min træner med det forslag om og få lavet kemisk kastration, med en stav, hvis min økonomi er til det. Selvfølgelig det skal jeg ha råd til hvis det kan hjælpe min lille hund :hjerte:

 

Hun sagde at det måske kunne hjælpe på hans stress, og at han ikk skal gå og strinte hele tiden. Og jeg tænker det da er værd at prøve, da den jo kun virker et halv år hvis det nu ikk er noget som hjælper alligevel.

 

Men vil lige hører om der har nogen erfaringer med den? Både dårlige og gode.

Og undskyld det lange indlæg!

 

 

det vil jeg på det kraftigste fraråde dig. kemisk kastraktion har bivirkninger som ikke er undersøgt til bunds.

Læs de andre tråde om emnet her i forum om emnet,

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Er da glad for at høre at det ikk kun er mig der har problemer med kontakten :oops:

 

det lyder nemlig som Manse, jo mere jeg prøver jo mere er han ligeglad med mig, og vil hellere snakke med andre hunde, snuse elller tisse!

 

Timen i lørdags endte også med at den ene træner sagde at jeg skulle gå frem og tilbage, og når han så trækker (som han også gør meget, der alt det andet er mere spændende) skal jeg vende om og gå den anden vej, og det skulle gerne ende med at på et tidspunkt vil han gå lige så pænt ved min venstre side, som alle de andre hunde gør, og så vil han søge kontakt til mig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er da glad for at høre at det ikk kun er mig der har problemer med kontakten :oops:

 

det lyder nemlig som Manse, jo mere jeg prøver jo mere er han ligeglad med mig, og vil hellere snakke med andre hunde, snuse elller tisse!

 

Timen i lørdags endte også med at den ene træner sagde at jeg skulle gå frem og tilbage, og når han så trækker (som han også gør meget, der alt det andet er mere spændende) skal jeg vende om og gå den anden vej, og det skulle gerne ende med at på et tidspunkt vil han gå lige så pænt ved min venstre side, som alle de andre hunde gør, og så vil han søge kontakt til mig!

 

Se, det er jo det jeg gør med Pajko og det virker! Omend det føles dumt og nyttesløst..

 

Jeg bruger også hans glæde ved at tisse, som beløning. Pajko skal give mig kontakt og så får han lov til at tisse :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det virker nemlig ret nytteløs, for vi når ikk langt får vi skal vende om, og så tilbage igen, og sådan fortsætter vi bare... og der må se så sjovt ud :-)

 

Ja sådan kan man jo også gøre det, jeg har fået at vide at han må tisse max 3 gange, alt over det er bare for at gøre det... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må også indrømme at jeg er noget skeptisk overfor kemisk kasteration, ikke fordi jeg tror det ikke kan hjælpe på det adfærdsmæssige, men mere om der er nogle medicinske bivirkninger ved det :???: hvis det endelig skulle være så ville jeg hellere kasterere rigtigt.

 

Min træner sagde i dag at hvis skipper står og snuser til den samme plet igen og igen så skal jeg gå ind imod ham så han bliver forstyrret og kigger op og så skal jeg rose for kontakt og få ham med væk.

 

Det skulle fungere bedre end at trække hunden væk, da han så selv er med til at forlade pletten fremfor at jeg fjerner ham.

 

Nu må hun selv komme ind og rette mig hvis jeg har misforstået det :genert::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det virker nemlig ret nytteløs, for vi når ikk langt får vi skal vende om, og så tilbage igen, og sådan fortsætter vi bare... og der må se så sjovt ud :-)

 

Ja sådan kan man jo også gøre det, jeg har fået at vide at han må tisse max 3 gange, alt over det er bare for at gøre det... ;-)

 

Jeg har nogengange brugt op til en halv time sådan, men det virker i det lange løb... Pajko er blevet meget bedre til at tage kontakt med det samme vi er nu banen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

ved en kemisk kastation går der jo et halv år, og så har man jo den gamle hund igen, den mulighed har man jo ikk ved en rigtig kastration.

Men kan også godt se det med bivirkingerne, også derfor jeg ville hører om der var nogen der havde prøvet det herinde.

 

Ja, jeg har også fået at vide at hvis han blir ved med at snuse det samme sted skal jeg træde på det sted, for nej man skal ikk bare rive i snoren.

og når han tisser igen og igen, skal jeg lige give ham et lille puf, så han stopper!

Link til indlæg
Del på andre sites

ved en kemisk kastation går der jo et halv år, og så har man jo den gamle hund igen, den mulighed har man jo ikk ved en rigtig kastration.

Men kan også godt se det med bivirkingerne, også derfor jeg ville hører om der var nogen der havde prøvet det herinde.

 

Ja, jeg har også fået at vide at hvis han blir ved med at snuse det samme sted skal jeg træde på det sted, for nej man skal ikk bare rive i snoren.

og når han tisser igen og igen, skal jeg lige give ham et lille puf, så han stopper!

 

Der findes to typer kemisk kastration. Kim C herinde fra har MEGET dårlige erfaringer med den ene slags - jeg mener, at det var den, hvor hunden får opereret sådan en hormonstang ind. :hmm:

 

Prøv evt. at søge på nogle af hans gamle indlæg/tråde eller skriv en PB til ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad angår kemisk kastration vil jeg skrive som jeg skrev et andet sted:

 

Efter at have prøvet at få kemisk kastreret en hund vil jeg ikke anbefale det. Vores blev så meget mere utryg og usikker og helt tosset i hovedet. Efter den kemiske kastration forsvandt gik det også over. Jeg er så slet ikke sikker på at det er den effekt en alm. kastration ville have haft, men i dag er jeg af den holdning at enten kastrerer man eller også gør man ikke.

 

Jeg har hørt om flere der har oplevet det samme.

Hvis det endelig skal være vil jeg anbefale tabletterne der kan doseres efter behov frem for staven eller chippen der ikke kan. Desuden vides der ikke meget om bivirkningerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er da glad for at høre at det ikk kun er mig der har problemer med kontakten :oops:

 

det lyder nemlig som Manse, jo mere jeg prøver jo mere er han ligeglad med mig, og vil hellere snakke med andre hunde, snuse elller tisse!

 

Timen i lørdags endte også med at den ene træner sagde at jeg skulle gå frem og tilbage, og når han så trækker (som han også gør meget, der alt det andet er mere spændende) skal jeg vende om og gå den anden vej, og det skulle gerne ende med at på et tidspunkt vil han gå lige så pænt ved min venstre side, som alle de andre hunde gør, og så vil han søge kontakt til mig!

 

Hvad bruger du som belønning. Hvis han gerne vil snakke med andre hunde, snuse, tisse e.l. er det måske det du skal bruge som belønning, da det er det han allerhelst vil. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må også indrømme at jeg er noget skeptisk overfor kemisk kasteration, ikke fordi jeg tror det ikke kan hjælpe på det adfærdsmæssige, men mere om der er nogle medicinske bivirkninger ved det :???: hvis det endelig skulle være så ville jeg hellere kasterere rigtigt.

 

Min træner sagde i dag at hvis skipper står og snuser til den samme plet igen og igen så skal jeg gå ind imod ham så han bliver forstyrret og kigger op og så skal jeg rose for kontakt og få ham med væk.

 

Det skulle fungere bedre end at trække hunden væk, da han så selv er med til at forlade pletten fremfor at jeg fjerner ham.

 

Nu må hun selv komme ind og rette mig hvis jeg har misforstået det :genert::mrgreen:

 

men hvorfor tage hunden væk når man nu har en plet der er helt genial til belønning. Hvorfor ikke fjerne hunden så den ikke kan nå pletten, vente på kontakt og når man får det give værsgod og føre hunden til pletten?

Næste gang kan man måske kræve lidt mere eller længere tids kontakt, næste gang igen lidt mere og pludselig har man en hund der kan arbejde lidt længere tid og endda opnår det den gerne vil for det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

ved en kemisk kastation går der jo et halv år, og så har man jo den gamle hund igen, den mulighed har man jo ikk ved en rigtig kastration.

Men kan også godt se det med bivirkingerne, også derfor jeg ville hører om der var nogen der havde prøvet det herinde.

 

Ja, jeg har også fået at vide at hvis han blir ved med at snuse det samme sted skal jeg træde på det sted, for nej man skal ikk bare rive i snoren.

og når han tisser igen og igen, skal jeg lige give ham et lille puf, så han stopper!

 

Ejmen... prøver lige at stille det op på en anden måde.

 

Hunden snuser til en plet --> du stiller dig på pletten/går frem mod hunden --> hunden kigger op --> hunden får en godbid der ikke er nær så attraktiv som pletten og bliver fjernet fra pletten --> sandsynligheden for at hunden kigger op igen er nu minimeret.

 

Andet løsningsforslag:

 

Hunden snuser til en plet ---> hunden bliver fjernet lidt fra pletten og ejeren venter tålmodigt --> hunden kigger op og får straks værsgod og bliver vist til pletten --> hunden får lov at snuse et godt stykke tid og får eventuelt en godbid efter --> sandsynligheden for at hunden kigger op er forøget.

 

Man kan også bruge "snuse" og lære hunden at det betyder "nu er du fri til at snuse alt det du vil". På et tidspunkt vil det at snuse efterhånden blive uinteressant, alt omkring er snust af og ejer og godbidder er mere interessante.

Det var den metode vi brugte til Dumle og det virkede i den grad. Førhen kunne han ignorere mig en time ad gangen. Nu gider han som regel ikke snuse meget mere end en gang inden jeg er mest interessant og han kan holde fokus meget længere, men vi bruger det stadig som belønning hvis han finder en super lækker plet. Dog skal der som regel laves en øvelse inden "værsgod" i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad bruger du som belønning. Hvis han gerne vil snakke med andre hunde, snuse, tisse e.l. er det måske det du skal bruge som belønning, da det er det han allerhelst vil. :blink:

 

Du gav også det råd for lang tid siden i en anden tråd, og jeg tog det til mig, men er først her for nylig blevet tilpas konsekvent, så Elvis har forstået meningen med det, og det hjælper! Det er super at bruge som alternativ belønning til en markeringstosset hanhund :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du gav også det råd for lang tid siden i en anden tråd, og jeg tog det til mig, men er først her for nylig blevet tilpas konsekvent, så Elvis har forstået meningen med det, og det hjælper! Det er super at bruge som alternativ belønning til en markeringstosset hanhund :5up:

 

Dejligt at høre :5up:

 

Det kræver nemlig også at man er konsekvent. Nova for eksempel vil utrolig gerne hilse på mennesker, men er vi på træningspladsen skal man altså lave noget først. Jeg har så ofte en hjælper stående på sidelinjen, som hun ved "værsgod" får lov at rende ud og hilse på. Efter sådan en kort gang hilsning er hun bare helt på, for det skulle jo gerne ske igen :lol:

men det kræver så også at hun ikke hilser på andre uden at få "værsgod" først når vi er på plænen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke en kemisk kastration vil hjælpe. Vores Basse bliver det 1 gang om året pga så Bella kan være i fred i sin løbetid og her virker den. Basse er stadig lige drillesyg som altid, nogle gange lystre han og andre gange ikke, men han er også stadig unghund, og vi er sikre på at det kommer alderen. Det eneste der hjælper er når Bella får ros så kan han godt finde ud af at gøre de ting og få ros også.

 

Den kemiske kastration som Basse får er blevet testet i Sverige siden 2003 tror jeg det var og der er ingen bivirkninger ved den. Basse skulle også have den hvert ½ år med den dækker fint til hendes løbetid nr 2 så han får den 1 gang årligt indtil Bella er gammel nok til at få hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...