MissMilladk Skrevet April 3, 2011 Rapporter Share Skrevet April 3, 2011 Elvis har p.t. sele på (Ezydog-selen), når han er med i bilen, men han kan mildt sagt ikke lide at have sele på (det er generelt og ikke kun i bilen), så jeg vil gerne finde et alternativt. Jeg har en forholdsvis lille bil - en Ford Fiesta (på hvide plader). Jeg overvejer enten at have ham i bagagerummet og så købe et hundegitter til at adskille bagagerum og bagsæde. Når Elvis skal med, vil det så være nemt bare at fjerne hattehylden. Men er det sikkert at have ham i bagagerummet - selvom det er et lille bagagerum, er der jo meget plads for en lille hund at rutsche rundt på v/opbremsninger. (Bagagerummets størrelse svarer sådan cirkus til 2 ølkasser v/siden af hinanden) Ellers vil jeg gerne have et bur, men jeg ikke rigtig se, om man kan få nogle, som kan passe i sådan en lille bil, og af hensyn til pladsen, når Elvis ikke skal med, vil jeg gerne finde et, der er nemt at tage ud igen, så jeg har plads på enten bagsæde eller i bagagerummet. Jeg tænker lidt på transportbokse, men jeg kan ikke rigtig finde ud af, om sådan nogle kan fastspændes til f.eks. sikkerhedsselen, for hvis boksen står løs på bagsædet, er den jo ikke rigtig til nogle hjælpe .. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret April 3, 2011 Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 Elvis har p.t. sele på (Ezydog-selen), når han er med i bilen, men han kan mildt sagt ikke lide at have sele på (det er generelt og ikke kun i bilen), så jeg vil gerne finde et alternativt. Jeg har en forholdsvis lille bil - en Ford Fiesta (på hvide plader). Jeg overvejer enten at have ham i bagagerummet og så købe et hundegitter til at adskille bagagerum og bagsæde. Når Elvis skal med, vil det så være nemt bare at fjerne hattehylden. Men er det sikkert at have ham i bagagerummet - selvom det er et lille bagagerum, er der jo meget plads for en lille hund at rutsche rundt på v/opbremsninger. (Bagagerummets størrelse svarer sådan cirkus til 2 ølkasser v/siden af hinanden) Ellers vil jeg gerne have et bur, men jeg ikke rigtig se, om man kan få nogle, som kan passe i sådan en lille bil, og af hensyn til pladsen, når Elvis ikke skal med, vil jeg gerne finde et, der er nemt at tage ud igen, så jeg har plads på enten bagsæde eller i bagagerummet. Jeg tænker lidt på transportbokse, men jeg kan ikke rigtig finde ud af, om sådan nogle kan fastspændes til f.eks. sikkerhedsselen, for hvis boksen står løs på bagsædet, er den jo ikke rigtig til nogle hjælpe .. Skal du bruge bagsæderne, når du kører med ham? Ellers er det jo en smal sag at klappe ét af bagsæderne ned, så er der masser af plads til et hundebur. Så kan man også få skubbet buret helt op til ryglænet af førersædet, det synes jeg føles mest trygt. Ved opbremsning kurer buret ikke, og skulle man være så uheldig at bli' kørt ind i bagfra, så er der en del plads bagud... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MissMilladk Besvaret April 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 Skal du bruge bagsæderne, når du kører med ham? Ellers er det jo en smal sag at klappe ét af bagsæderne ned, så er der masser af plads til et hundebur. Så kan man også få skubbet buret helt op til ryglænet af førersædet, det synes jeg føles mest trygt. Ved opbremsning kurer buret ikke, og skulle man være så uheldig at bli' kørt ind i bagfra, så er der en del plads bagud... Nej, jeg skal ikke bruge bagsæderne, når han er med, så det var måske en løsning - men det kræver så, at buret er nemt at flytte med, så jeg kan tage det ud, hver gang, han ikke skal med. Er bure generelt det - jeg har aldrig haft et? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret April 3, 2011 Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 Jeg har en 3 dørs suzuki swift og har to hundebure i den - Men har så også lagt begge bagsæder ned. Jeg har to af den her model: Stor Transporttaske Til De Store Hunde 122 cm. Sammenklappelig Der skide gode fordi de ikke vejer ret meget og derfor er nemme at smide ind og ud af bilen - Ingen metalkanter der kan ridse lakken osv. Derudover så kan de klappes helt sammen, så jeg kan have dem begge i bagagerummet, hvis jeg en gang imellem skal have ekstra passagerer med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MissMilladk Besvaret April 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 Jeg har en 3 dørs suzuki swift og har to hundebure i den - Men har så også lagt begge bagsæder ned. Jeg har to af den her model: Stor Transporttaske Til De Store Hunde 122 cm. Sammenklappelig Der skide gode fordi de ikke vejer ret meget og derfor er nemme at smide ind og ud af bilen - Ingen metalkanter der kan ridse lakken osv. Derudover så kan de klappes helt sammen, så jeg kan have dem begge i bagagerummet, hvis jeg en gang imellem skal have ekstra passagerer med. Det er også lidt sådan en taske, jeg har tænkt på, og tror også sagtens den kan stå på bagsædet, så jeg er fri for at lægge sæderne ned, men står de fast nok i bilen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret April 3, 2011 Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 Nej, jeg skal ikke bruge bagsæderne, når han er med, så det var måske en løsning - men det kræver så, at buret er nemt at flytte med, så jeg kan tage det ud, hver gang, han ikke skal med. Er bure generelt det - jeg har aldrig haft et? Ja det synes jeg i hvert fald! Jeg har to bordercollies i en endnu mindre bil end din - en Suzuki Alto... Her er ikke helt plads til to bure i bredde, så jeg har en metalbur og et stofbur, da stofburet lige kan klemmes lidt! Og stofburet er jo dødnemt. Metalburet vejer lidt mere, men synes egentlig også det er nemt at ha' at gøre med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret April 3, 2011 Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 Jeg lure lige med her . Jeg sidder netop og kigger på de der sammenklappelige "stof"bure, og overvejer sådan et både til transport og til Obelix kan opholde sig i det når vi er til trænning mm. Jeg er nemlig også i tvivl om de står stabilt nok i bilen :hmm:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret April 3, 2011 Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 Det er også lidt sådan en taske, jeg har tænkt på, og tror også sagtens den kan stå på bagsædet, så jeg er fri for at lægge sæderne ned, men står de fast nok i bilen? Nu står burene jo i spænd i min bil, men hvis jeg kun har den ene med, så spænder jeg bare selen om den og så står buret fint fast. Ellers så nøjes jeg med at lægge det ene sæde ned. Der er selvfølgelig ikke den store sikkerhed i burene, ud over at hunden ikke skøjter frem og tilbage og ikke hopper rundt i bilen - Men tror nu egentlig heller ikke et metalbur gør den store forskel i et større sammenstød Jeg kan også godt lide tanken om, at det er nemt at få skåret hul på burene hvis der skulle ske noget, så hundene altid kan komme ud. Har desværre hørt om en, hvis metalbur fik et skub, så det ikke kunne åbnes og hunden endte med at brænde inde i bilen Kan slet ikke tåle den tanke!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MissMilladk Besvaret April 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 Nu står burene jo i spænd i min bil, men hvis jeg kun har den ene med, så spænder jeg bare selen om den og så står buret fint fast. Ellers så nøjes jeg med at lægge det ene sæde ned. Der er selvfølgelig ikke den store sikkerhed i burene, ud over at hunden ikke skøjter frem og tilbage og ikke hopper rundt i bilen - Men tror nu egentlig heller ikke et metalbur gør den store forskel i et større sammenstød Jeg kan også godt lide tanken om, at det er nemt at få skåret hul på burene hvis der skulle ske noget, så hundene altid kan komme ud. Har desværre hørt om en, hvis metalbur fik et skub, så det ikke kunne åbnes og hunden endte med at brænde inde i bilen Kan slet ikke tåle den tanke!! Nu behøver jeg jo heller ikke det helt store bur, og en mindre model kan nok godt stå "i spænd" mellem forsæde-ryg og bagsædet, mon ikke :hmm:Så er det kun sidelæns, at det kan risikere at kure - og det gør det nok ikke sådan lige, medmindre man kører på 2 hjul rundt i et skarpt sving, og det plejer jeg ikke at gøre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret April 3, 2011 Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 vores canvasbur ala det der er linket her, har en stroplignende ting, som selen kan køre igennem.:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret April 3, 2011 Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 De der stofbure er jo så overhovedet ikke sikre i bilen... Hvis I bremser op så ryger lynlåsen eller buret revner.. Hvis altså det er for sikkerhedens skyde at hundene sidder i bure.. Transportkasser: mange af dem kan spændes fast ved hjælp af selen på bagsædet.. transportkasser bliver dg hurtigt varme om sommeren da der ikke er så god luftgennemstrømning i dem.. Vælg en med et ordentligt lukkesystem så lågen ikke ryger ved hård opbremsning Trådbure: god luftgennemstrømning så der ikke bliver alt for varmt. Buret kan spændes fast (er der ikke nogle surringsringe i bunden af din bil?).. Vælg et bur der er stabilt, og med gode tremmer..Ikke et elendigt "pindebrænde bur" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret April 3, 2011 Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 De der stofbure er jo så overhovedet ikke sikre i bilen... Hvis I bremser op så ryger lynlåsen eller buret revner.. Hvis altså det er for sikkerhedens skyde at hundene sidder i bure.. Så skal man dælme bremse hårdt op Eller have købt noget i en elendig kvalitet. Det bur vi fik med til Kaia, kunne jeg måske forstille mig ikke var solidt nok, for det var noget anden kvalitet end dem jeg har nu. Jeg har været oppe at stå på bremsen med 90 kmt og begge hunde i bilen og det skete der absolut intet ved - Ud over at jeg var temmelig chokeret over at møde (endnu) et rådyr på vejen. Og hundene ikke kunne forstå at de ikke skulle ud og gå nu vi var stoppet :stupid: Bamse vejer jo 17 kg, så der er jo lidt vægt bag i forhold til en cairn terrier. Men kan måske forstille mig, at lynlåsen skal vende mod bagsmækken, så det ikke er der belastningen er hvis man bremser hårdt op. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret April 3, 2011 Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 Smilla har indenfor 14 dage ædt sig igennem mesh'en i 2 stofbure. Hun har normalt ikke noget imod at sidde i bur, men nu har hun jo været syg og ikke måtte dyrke agility. Og det har altså gjort at hun 2 gange (hvor kæresten parkerede på parkeringspldsen ved hundeskolen i en ½ time) er brudt ud fordi hun vil ud og være med. Det er da lidt træls for nu ved hun det kan lade sig gøre og det holder de altså ikke til.. (Hun har aldrig formået at bide et stykke legetøj i stykker, så det er utroligt burene ikke kunne holde til hendes bidstyrke egentligt). Så nu skal vi også have metalbure. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret April 3, 2011 Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 Smilla har indenfor 14 dage ædt sig igennem mesh'en i 2 stofbure. Hun har normalt ikke noget imod at sidde i bur, men nu har hun jo været syg og ikke måtte dyrke agility. Og det har altså gjort at hun 2 gange (hvor kæresten parkerede på parkeringspldsen ved hundeskolen i en ½ time) er brudt ud fordi hun vil ud og være med. Det er da lidt træls for nu ved hun det kan lade sig gøre og det holder de altså ikke til.. (Hun har aldrig formået at bide et stykke legetøj i stykker, så det er utroligt burene ikke kunne holde til hendes bidstyrke egentligt). Så nu skal vi også have metalbure. Det er af den samme grund jeg bruger metalbur. Men i bilen, under kørsel, fungerer det med et stofbur til Iso, heldigvis. Når vi kører ligger hun bare og snorker. Men skal hun sidde i bilen til træning eller noget, så skal det være metal... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret April 3, 2011 Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 Det er af den samme grund jeg bruger metalbur. Men i bilen, under kørsel, fungerer det med et stofbur til Iso, heldigvis. Når vi kører ligger hun bare og snorker. Men skal hun sidde i bilen til træning eller noget, så skal det være metal... Jeg sidder også og funderer over, om jeg skal købe et stofbur igen til træning (f.eks når hun er med i klubhus) for det er så dejlig let at bære. (Smilla sidder også pænt, når vi kører, men det hænder jo man lige skal ind og hente en liter mælk og det skulle hun jo nødigt forveksle med klubhuset ) Så tror jeg køber et af de lette metalbure i stedet nu. Der er også bedre cirkulation, når det bliver varmt... (Eneste minus er, at de lette metalbure heller ikke er helt ''sikre'' ). Hvad med et eller andet plastic hardbox ts forresten? Nogen herinde der har gode erfaringer med dem? :hmm:De er vel både lette at bære OG sikre?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret April 3, 2011 Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 Jeg sidder også og funderer over, om jeg skal købe et stofbur igen til træning (f.eks når hun er med i klubhus) for det er så dejlig let at bære. (Smilla sidder også pænt, når vi kører, men det hænder jo man lige skal ind og hente en liter mælk og det skulle hun jo nødigt forveksle med klubhuset ) Så tror jeg køber et af de lette metalbure i stedet nu. Der er også bedre cirkulation, når det bliver varmt... (Eneste minus er, at de lette metalbure heller ikke er helt ''sikre'' ). Hvad med et eller andet plastic hardbox ts forresten? Nogen herinde der har gode erfaringer med dem? :hmm:De er vel både lette at bære OG sikre?? Helt klart bedre luftcirkulation i metalburene, hvilket jeg synes er en fordel. Helt sikre er de ikke, hvis du tænker i forbindelse med kollision..? Men det er der vistnok kun Variocage og den type bure der er, og dem kan man jo ikke lige hive ud og bruge til træning/stævner... Plasticbure er heller ikke kollisionssikre, men ved ikke om du mener noget andet med "sikker"..? Eneste personlige erfaring jeg har med plastic er de store vari-kennel, og de er tunge og meget "lufttætte"... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret April 3, 2011 Rapporter Share Besvaret April 3, 2011 Helt klart bedre luftcirkulation i metalburene, hvilket jeg synes er en fordel. Helt sikre er de ikke, hvis du tænker i forbindelse med kollision..? Men det er der vistnok kun Variocage og den type bure der er, og dem kan man jo ikke lige hive ud og bruge til træning/stævner... Plasticbure er heller ikke kollisionssikre, men ved ikke om du mener noget andet med "sikker"..? Eneste personlige erfaring jeg har med plastic er de store vari-kennel, og de er tunge og meget "lufttætte"... Ja, jeg tænkte på sikkerheden ved kollision. Du har nok ret i, at det kun er de der ''gittet-bure'' beregnet til bil, der er helt sikre. Men dem i hård plast er dog nok mere sikre end ''udstillingsburene'' og dem i kanvas. Edit: Hov ja, det var lige præcis vari-kennel jeg tænkte på og havde kig på. Så tror jeg, jeg dropper dem hvis de er så lufttætte. Det bliver for varmt for Smilla... Jeg tror vi køber et ''udstillingsbur'' som bærbar model og midlertidigt bur i bilen til vi får købt et ''gitter-bur''. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MissMilladk Besvaret April 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 4, 2011 Trådbure: god luftgennemstrømning så der ikke bliver alt for varmt. Buret kan spændes fast (er der ikke nogle surringsringe i bunden af din bil?)..Vælg et bur der er stabilt, og med gode tremmer..Ikke et elendigt "pindebrænde bur" Til det markerede: Øhhh, det tror jeg ikke, der er - hvor burde de være henne? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret April 4, 2011 Rapporter Share Besvaret April 4, 2011 Til det markerede: Øhhh, det tror jeg ikke, der er - hvor burde de være henne? tror måske hun tænker isofix:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret April 4, 2011 Rapporter Share Besvaret April 4, 2011 tror måske hun tænker isofix:hmm:Nej isofix er de her bøjleagtige dimser mellem ryglæn og sæde man sætter autstolen fast i, ikke? Surringsringene sidder i bagagerummet og er boltet ned i bunden af bilen.. til at SURRE () gods fast med..incl. hundebure Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Rams Besvaret April 4, 2011 Rapporter Share Besvaret April 4, 2011 Nej isofix er de her bøjleagtige dimser mellem ryglæn og sæde man sætter autstolen fast i, ikke? Surringsringene sidder i bagagerummet og er boltet ned i bunden af bilen.. til at SURRE () gods fast med..incl. hundebure Det er de ringe, som jeg har mine hunde 'bundet' til i bagagerummet, så de ikke springer ud og stikker af, når jeg åbner bagsmækken eller får snuden i klemme, når jeg lukker bagsmækken. Dvs at to små løver gælder som gods i min bil:mrgreen: De sidder nedenfor og helt op af bagsæderne i bagagerummet. Jeg skulle grave lidt, for at finde dem i min bil. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret April 4, 2011 Rapporter Share Besvaret April 4, 2011 Det er de ringe, som jeg har mine hunde 'bundet' til i bagagerummet, så de ikke springer ud og stikker af, når jeg åbner bagsmækken eller får snuden i klemme, når jeg lukker bagsmækken.Dvs at to små løver gælder som gods i min bil:mrgreen: De sidder nedenfor og helt op af bagsæderne i bagagerummet. Jeg skulle grave lidt, for at finde dem i min bil. Tjah tjoh det lyder sådan..Mine sidder et stykke fra bagsædet..Og så har jeg monteret et par ekstra.. Hunde er altid at regne som gods Derfor må de også være i campingvognen under kørsel Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MissMilladk Besvaret April 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 4, 2011 Nej isofix er de her bøjleagtige dimser mellem ryglæn og sæde man sætter autstolen fast i, ikke? Surringsringene sidder i bagagerummet og er boltet ned i bunden af bilen.. til at SURRE () gods fast med..incl. hundebure Ah, okay, jeg troede det var v/bagsædet og ikke bagagerummet, og der kunne jeg ikke forstå, at der skulle sidde sådan nogle. Men det kan da godt være, de er i bagagerummet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret April 4, 2011 Rapporter Share Besvaret April 4, 2011 Ah, okay, jeg troede det var v/bagsædet og ikke bagagerummet, og der kunne jeg ikke forstå, at der skulle sidde sådan nogle. Men det kan da godt være, de er i bagagerummet. ja, det troede jeg nemlig også Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MissMilladk Besvaret April 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 7, 2011 Nå, så fik jeg købt mig et bur - en transportboks i stof (i øvrigt m/åbning i 2 sider). Og eftersom bilen er lille, så kan buret knap nok være der, så det står helt fast, for der er faktisk ikke plads til at det kan bevæge sig :blink: Nu skal jeg så bare vænne Elvis til buret, men det er jo en helt anden tråd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts