Hop til indhold

Ny og uønsket vane + tættere forhold: hvordan?

Recommended Posts

Gæst BellaMia

Min hvide schæfer hvalp er lige knapt 5 mdr. nu.

Han har haft en masse positive oplevelser med både mennesker og hunde før i tiden. Både i og udenfor hundeskov, samt med og uden snor.

Han er reserveret i starten men efter alt fra 15 sek. - 2 min., bløder han op, og han bliver meget interesseret i de nye væsner, han møder.

Han har tidligere været rolig, når han har mødt fremmede på vore gåture i byen og nær hjemmet.

Indenfor de sidste 2 uger har han vendt 180 grader og begynder nu at gø, når han ser nogen i nærheden. Han er ikke til at stoppe.

Han er ikke aggressiv. Hvis/når han får mulighed for at hilse på folk/hunde, så bliver han rolig og stopper. Han gøer dog hele vejen derhen :confused:

Er det fordi han er ivrig for at komme hen for at hilse, eller "siger" han, at folk skal gå deres vej?

En anden ting:

Det bekymrer mig lidt, at jeg ikke føler, at jeg og Kenzo har et stærkt bånd.

Det er muligvis, fordi min ældre hund (collie) er helt anderledes end Kenzo, og at det derfor føles "forkert".

Kenzo er meget selvstændig og stædig.

Af samme grund, tager han det at være alene hjemme i stiv arm, (Tak Gud!). Min Collie er derimod rigtig dårlig til det.

Til hundetræning er han for det meste god til at have øjenkontakt og være fokuseret.

Alle andre dage skal jeg meget ofte kæmpe for at indlære ting med ham.

ALT andet er mere interessant end mig og de godbidder, som han ellers holder af. Han vil stadig gerne have dem, men han gider ikke arbejde for dem. Det skal lige siges, at jeg aldrig træner mere end 15 min. af gangen.

Hvis han ikke vil at halsbånd/snor på, kan han finde på at lægge sig ned og vride sig, bide, og te sig som :fornaermet: ja.. et lille barn, (hvilket han jo også er).

Jeg kan mærke, at han langsomt er begyndt at slappe en anelse mere af, men jeg bliver faktisk en anelse stresset over konstant at blive bidt, ignoreret, og skulle fungere som dørmand, når Kenzo for gud ved hvilken gang den dag, ikke VIL forstå, at min ældre hund ikke gider hans møfle-/bideleg mere.

Hvis hun markerer hårdere, (at nu skal han stoppe), så bliver han bare vred, vrisser af hende, og angriber hende så endnu mere voldsomt.

Min ældre hunds lunte er blevet en del kortere.

Kenzo's hvalpestatus giver ikke længere frikort til at bruge hende som legeplads. Hun går nu tit "til angreb" (med gøen og en fremadrettet bevægelse. Til tider også med åben mund ved hans hals), uden han har gjort noget, der umiddelbart skulle genere hende personligt.

Hun vil heller ikke have, at han render rundt med ting, han har hentet, efter nogen har kastet det til ham. Hun vil have ro og orden i. Punktum!

Jeg bruger "Time Out" bag lukket dør, indtil jeg kan høre, at han slapper af.

Han husker dog dårligt, for han kan ende i "Time Out" 5-8 gange i løbet af en dag. Det er ikke noget, der afskrækker ham.

Er det her bare en periode?

Er der ikke nogle øvelser som bringer hund og ejer tættere sammen?

Han kan godt lide mig.. Han vil godt nusse lidt (dog ikke ret meget af gangen). Han er glad, når jeg kommer hjem, men han kører for det meste i 2 gear:

1) Fuld fart frem, uden ret meget fokus eller omtanke

2) Han sover

En opsummering:

Haven ligner et bombekrater med de huller, han ynder at grave derude, og mine planter kæmper for deres liv.

Han gider ikke træne længere, (og han elskede ellers godbidder engang).

Han gøer af alt og alle, (kun når han er udenfor).

Når han ikke vil noget, ja.. så VIL han altså bare ikke. Basta! :genert:

Stresser min anden hund i sådan en grad, så hun overreagerer i sit forsøg på at få ro omkring sig og få lov til at være i fred.

Kenzo får hver dag en 40 min. gåtur i hundeskoven. Kortere gå-/tisseture. Mad og godbidder smidt ud i græsset, så han skal søge for at kunne spise.

Jeg synes efterhånden, at jeg var ond ved min ældre hund, da jeg bestemte mig for at få en hvalp :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er noget ked af at ingen har svaret på din tråd, for jeg er nok ikke den rette.

Jeg forstår at din daglige kontakt er svær, at den stresser op ved bare lidt kontakt osv.At både du og den ældre hund, bliver træt at dette.

Men du har købt en hvalp fra en enorm energisk linie af hunde, der bør beskæftiges utroligt meget, og som er meget mere krævende end en gennemsnitscollie.

Du laver TIME OUT på en unghund, der nu i udvikling er lige i den alder, hvor den skal indpasses mentalt i familieflokken, men hvor den nok ikke forstår , at den lades ude.Dette vil jeg tro , vil forstærke alt negativt adfærd, fordi den vil så gearer op og prøve at indynde sig indnu mere.

Altså køre den op i højere gear til mere irritation for jer.

Jeg synes, du skulle skrive til Ninjamor her på forum og få de første gode råd. Hun ved jo dette med udvikling, når det går skævt.

Det er svært at vide, om den er stresset, bare født med høj enrergi eller bare lidt forvirret, især når man ikke har oplevet den.

Men alt fortsat arbejde betyder, at der skal være samklang og positiv stemning for jer begge.

Man kan ikke træne en hund ,der i bund og grund er til irritation for en i dagligdagen, så noget skal for jer begge laves helt om.

Håber så andre kommer på baner her.

Jeg har kun prøvet dette med nyankomne voksne genbrugshunde.

Men din unghund skal have hjælp, for at du kan elske den , som den er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har desværre ikke nogle guldkorn, men tænk over at han også er teenager lige nu og der sker en masse med ham, han er nok lidt forvirret fordi han ikke kører på hvalpepas mere og skal derfor støttes i hvordan du gerne vil ha ham til at reagere.

Hvis han kan mærke du bliver frustreret og irriteret kan det godt stresse ham og få ham til at kører op i gear.

Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til at gø af de andre hunde - så ville jeg nok sige, at han ikke fik lov at hilse, hvis han gør. Min siger stadig 1-2 vov, det kan jeg leve med, men hvis han gør mere, så går vi den anden vej og han får ikke mulighed for at hilse.

Hvis din hund virker meget selvstændig, kunne det måske være en god ide at bruge frivillig forstærker, dvs han skal selv tilbyde noget (kontakt) for at få noget (lov til at snuse til en plet, komme hen til en hund etc)?

Og sidst, jeg ville stoppe ham hvis din ældre hund synes han er irriterende, og han ikke hører efter hvad hun siger. Gerne FØR hun når at blive rigtig irriteret, egentlig gerne før han overhovedet begynder at være irriterende......

Men husk, han er 5 måneder, der er knald på og krudt i røven :-D Jeg blev helt glad da Motor blev unghund, for lige pludselig begyndte pæren faktisk at virke foroven :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Bella Mia

Har du tænkt over, hvad jeg skrev vedr Time Out.Altså hvordan din hvalp oplever det, for det interesserede mig at vide. Og det er netop fordi , jeg selv ofte beskæftiger mig med hvalpe. Har laver over 20 stk, er på min 16-17 hund og har haft nu over 14 plejehvalpe , netop i denne alder .

Jeg har netop afleveret 2 stk og ja-mine de ældste gad dem hellerikke, eller kun i små portioner.

Der skal laves en balance, så den ældre ikke føler sig skubbet ud og kan få ro og fred,når den vil det, og så den unge kan få naturlig afløb for sin energi og udfarenhed , uden at den føler sig i vejen eller ligefrem sættes på KØL af i Ensomhed.

Det er dig , der skal tilgodese begges behov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BellaMia

Tusind tak for jeres svar.

Undskyld jeg først svarer jer nu. Jeg havde faktisk opgivet at få respons :genert:

Nogle dage efter jeg havde skrevet mit indlæg, blev jeg utrolig positiv overrasket over hans lærevillighed.

Jeg fik trænet en masse med ham, takket være en "Klikker" og godt med godbidder.

Lige som jeg er ved at blive drevet til vanvid over hans energi-niveau og hans nogle gange konstante "angreb" på min ældre hund, så ser jeg, at han er blevet bedre til bare at markere og villigt vælter om på ryggen og lader Hende dominere.

Han bliver bedre til at være nænsom mod mig og øge kontakten til mig.

Både for at lege, for at nusse, eller for at vække mig.

Det er lidt som om, at vi stadig er ved at lære at forstå hinandens sprog :hmm:Det tager sin tid.

Når man piller al hvalpe adfærden fra, så er der en rigtig god voksen hund i vente. Det er jeg overbevist om. :5up:

Ulla H - Du spurgte til, hvordan han reagerer i Time-Out.

Han piver meget kort og er derefter stille. Ligger sig ned ved fordøren og kigger ud af vinduet i stedet for at fokusere på, at vi andre er i stuen.

Han er isoleret i max. 2 min.

Kan godt se at jeg bør afbryde den uønskede adfærd, nærmest Før den viser sig MEN, det er ikke helt nemt at tyde, hvornår det går fra: Leg, til: Vildere leg, til: "Okay, hold så lige op, ik?" og til: "HOLD SÅ OP!!" :evil:

De skal trods alt have lov til at lege og arbejde på deres indbyrdes forhold, uden at jeg afbryder i tide og utide, fordi jeg bliver paranoid på min ældre hunds vegne.

Jeg er begyndt at gå tur/lufte dem hver for sig.

De slapper begge meget mere af og nyder turen mere, når det kun er dem og mig. De ser begge frem til det.

Al træning foregår, mens Kenzo og jeg er alene sammen, og jeg sørger for, at jeg ikke skaber situationer, hvor hundene skal konkurrere med hinanden.

Jeg er villig til at gøre ALT for, at de begge har det godt og er velfungerende. Knus elsker dem jo begge :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er glad for at hører at det går fremad.

Jeg studsede noget over dine "Time Outer", fordi jeg nødig ville bruge dette på unge hunde. Faktisk kun, hvis en ting var indlært 100 % og hunden alligevel ikke gad lystrer.

Eller omvendt, hvis de gøer i haven og ikke stopper, så er det ind for lukket havedør.

Så jeg har nok kun brugt det, hvis 2 hunde lige skulle skilles, eller når der fodres alle 6 stk. Her fordi de unge har en tendens til at fise hen i de voksnes madskåle for at snuppe en bid.

Husk så at alle disse unghunde går 2 skridt frem og 3 tilbage for derefter at gå 5 skridt frem og kun 2 tilbage. Så med god kontakt og sjov indlæring så lander de forhåbenlig, hvor også vi ønsker det.

Og jeg kender det godt, har en 1 årig og så 3+5+ 6+8+11årige vovser.

Og ja de unge kræver deres , og de ældre på en helt anden måde.

Link til indlæg
Del på andre sites