Hop til indhold

Stuerenhed - er vi på rette spor?


Gæst Harry
 Share

Recommended Posts

Gæst Harry

Hej,

 

Min lille cairnterrier er efterhånden ved at være 16 uger gammel. Vi har haft siden han var ni.

 

Jeg synes efterhånden at det er ved at være træls at tørre tis op hele tiden. Han er blevet rigtig god til at tisse ude hver gang vi er ude - dette er ca. hver 1 - 1½ time, men han har stadig en del uheld indendørs.

 

Er der nogen der har nogle forslag til hvad jeg kan gøre for at fremskynde processen lidt? eller er jeg bare for utålmodig og stiller for store krav til en lille hvalp?

 

Nanna

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke forvente en stueren hund før den er 6-7 mdr gammel, så hæng i - hæng i og fortsæt som du er begyndt. Ud og lufte sig med 1-2 timers mellemrum, giv den lille godt tid udenfor og ros, ros, ros og godbid, når den tisser osv ude. Indenfor intet...ikke en kommentar...ikke et rynket bryn. Du tørre bare op og er det på en vaskbar flade den bette tisser og det, der er værre, så vask med rodalon...

 

Og ja, det er den ondenlyneme træls, men sådan er det bare med en bette hvalp i hytten. Ikke morsomt, men inden længe er det forbi og så vil du nok som alle os andre, der har fået hvalp for nylig undrer dig over, at det egentlig gik så nemt med at gøre den lille stueren...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det handler om, at være super opmærksom på ham hele tiden. Vi har også lige fået hvalp, og hvis man lige orker (og det kan være hårdt nogle gange) at have et halvt øje på ham i den tid han er vågen, så ser man hurtigt at et uheld er på vej inden det sker. F.eks. har vores Milo (11 uger) et par faste steder han går hen når det er ved at være op over. Eller et mønster/en bestemt måde at gå på. Du vil ofte kunne se din hvalp søge efter et sted at tisse, og når du ser det, så tager du ham bare op (inden han stiller sig an), og tager ham ud at tisse i stedet. Har hørt at hvalpe ikke tisser når de er løftet op. Ved ikke om det passer, men indtil videre kan jeg kun bekræfte det :-D

 

Godt at du tager ham ud så meget, det lyder i hvert fald som et skridt i den rette retning. Derudover er det en god ide at tage ham ud, hvis han har drukket meget, leget, eller spist, for det er der uheldet ofte kan være ude. Jeg stiller lige nogle uddybende spørgsmål, håber det er okay. Ser du et mønster i uheldene? Og kunne det være, at han også går de samme steder hen? Er det et bestemt tidspunkt på dagen? Jeg kunne foreslå dig, at skrive ned klokkeslet og eventuel sammenhæng med mad, leg ell. lign. som ligger op til et uheld. Måske opdager du hvordan det hænger sammen. Har I mange uheld på en dag? og så lige et sidste: hvordan reagerer I når han har haft et uheld?

 

Håber du fik lidt ud af det :blink:

 

Mvh. Eva /Imba

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Det kommer vel an på hvad du gør for at gøre hvalpen renlig..? Jeg tror nok nogle tager længere tid om at lære det end andre.

 

Men grundreglerne er noget med at tage den udenfor hver gang den har spist, sovet eller leget. Rose den rigtig meget når den gør det udenfor.

 

Hvis man tager den på fersk gerning indenfor, eller lige før den skal til at besørge/tisse, så kan man skynde sig at løfte den udenfor og derefter rose den meget. Hvis den når at gøre det indenfor må du ikke skælde den ud, du kan evt. sige et enkelt utilfredst grynt, og så ellers ignorere sagen.

 

Jeg har hørt at det skulle være godt hvis du efter hvalpen har haft et uheld, løfter den udenfor, og så tørrer tisset op så den ikke ser det. For ellers kan den synes at det er en sjov leg med at den tisser og du tørrer op. Som sagt kun noget jeg har hørt.

 

Men det gælder ligesom om at minimere de uheld den har indefor til mindst muligt, så lærer den hurtigere at det er udenfor det foregår. Gå evt. udenfor med den endnu tidere, og ros den rigtig meget når den laver noget udenfor. Vær også meget opmærksom på hvalpens signaler om at nu skal den tisse. Den kan have svært ved at udtrykke det her i starten, så tag den mindste piven eller urolig snøflen alvorligt. Gå hellere ud med den en gang for meget, end en gang for lidt.

 

Det var mine 2 cents ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt et godt indlæg, men er ikke enig i de 2 ting med fed

 

Det kommer vel an på hvad du gør for at gøre hvalpen renlig..? Jeg tror nok nogle tager længere tid om at lære det end andre.

 

Men grundreglerne er noget med at tage den udenfor hver gang den har spist, sovet eller leget. Rose den rigtig meget når den gør det udenfor.

 

Hvis man tager den på fersk gerning indenfor, eller lige før den skal til at besørge/tisse, så kan man skynde sig at løfte den udenfor og derefter rose den meget. Hvis den når at gøre det indenfor må du ikke skælde den ud, du kan evt. sige et enkelt utilfredst grynt, og så ellers ignorere sagen.

 

Jeg har hørt at det skulle være godt hvis du efter hvalpen har haft et uheld, løfter den udenfor, og så tørrer tisset op så den ikke ser det. For ellers kan den synes at det er en sjov leg med at den tisser og du tørrer op. Som sagt kun noget jeg har hørt.

 

Men det gælder ligesom om at minimere de uheld den har indefor til mindst muligt, så lærer den hurtigere at det er udenfor det foregår. Gå evt. udenfor med den endnu tidere, og ros den rigtig meget når den laver noget udenfor. Vær også meget opmærksom på hvalpens signaler om at nu skal den tisse. Den kan have svært ved at udtrykke det her i starten, så tag den mindste piven eller urolig snøflen alvorligt. Gå hellere ud med den en gang for meget, end en gang for lidt.

 

Det var mine 2 cents ;-)

 

Jeg kan ikke se ideen i, at tage den ud hvis man "tager den på fersk gerning". I mine øjne forskrækker man den bare, og sætter den i en ubehagelig situation ved at løfte den op når den tisser. Men jeg er så heller ikke helt sikker på, at du mener NÅR den tisser... Det skal ikke forstås som et angreb, men jeg mener bare, at sker det, så er det game over for ejeren, og vi må bare smile og tørre op :blink:

 

Dertil kan jeg undre mig over hvad det der utilfredse grynt skal til for? Der skal helst ikke udtrykkes utilfredshed over uheldet overhovedet. Ikke fordi jeg tror, at nogen hvalp ville blive ked af det eller bange over et grynt, men der er dog en risiko for, at hvalpen bare begynder at gemme sig når den tisser, for så bliver der aldrig gryntet (aka ejeren finder ikke pletten).

 

Det var bare min mening og 2 småting. Derudover var det et rigtig godt indlæg med megen god info :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Harry

Jeg har afskaffet alle gulvtæpper, da de synes at have en meget dragende effekt på ham og jeg har netop gået lejligheden igennem og hegnet områder af så jeg har næmmere ved at holde øje med ham.

 

Hver gang vi er ude og han tisser bliver han rost meget energisk og får sin yndlingsgodbid. Han har heldigvis fattet at man kun laver stort udenfor så det er heldigvis ikke et problem længere - nu krydser jeg fingre for at de nye tiltag "giver pote" og vi ser lidt fremgang :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jeg tror det handler om, at være super opmærksom på ham hele tiden. Vi har også lige fået hvalp, og hvis man lige orker (og det kan være hårdt nogle gange) at have et halvt øje på ham i den tid han er vågen, så ser man hurtigt at et uheld er på vej inden det sker. F.eks. har vores Milo (11 uger) et par faste steder han går hen når det er ved at være op over. Eller et mønster/en bestemt måde at gå på. Du vil ofte kunne se din hvalp søge efter et sted at tisse, og når du ser det, så tager du ham bare op (inden han stiller sig an), og tager ham ud at tisse i stedet. Har hørt at hvalpe ikke tisser når de er løftet op. Ved ikke om det passer, men indtil videre kan jeg kun bekræfte det :-D

 

Godt at du tager ham ud så meget, det lyder i hvert fald som et skridt i den rette retning. Derudover er det en god ide at tage ham ud, hvis han har drukket meget, leget, eller spist, for det er der uheldet ofte kan være ude. Jeg stiller lige nogle uddybende spørgsmål, håber det er okay. Ser du et mønster i uheldene? Og kunne det være, at han også går de samme steder hen? Er det et bestemt tidspunkt på dagen? Jeg kunne foreslå dig, at skrive ned klokkeslet og eventuel sammenhæng med mad, leg ell. lign. som ligger op til et uheld. Måske opdager du hvordan det hænger sammen. Har I mange uheld på en dag? og så lige et sidste: hvordan reagerer I når han har haft et uheld?

 

Håber du fik lidt ud af det :blink:

 

Mvh. Eva /Imba

 

Det har jason så ikke hørt - ved ikke hvor mange gange jeg har haft 7-10 m tissespor fordi jeg bare har vadet ud i haven med krøltoppen der stadig tissede :roll:

 

Trådstarter: det skal nok komme :-) tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed og toiletpapir så skal du nok klare dig :-D

 

Min hund var forresten ikke renlig før 7 mdr gammel og her 9 mdr gammel så SKAL han ud om natten lige før jeg går i seng (tidspunktet er ikke vigtigt - det kan være 22.30 eller 02.30, bare det er LIGE INDEN jeg hopper under dynen) for ellers er der 2-3 tissepøler når jeg står op og han skal også ud inden kl 7 om morgenen - ellers letter han ben op af tvet:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg melder mig i klubben for langsomt renlige vovse(ejere) :-D

Jeg har have og etplanshus og er hjemme hele dagen, og bilder mig selv ind at jeg er ret opmærksom på hende, og alligevel tog det mig ½ år at få min hund renlig. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg melder mig i klubben for langsomt renlige vovse(ejere) :-D

Jeg har have og etplanshus og er hjemme hele dagen, og bilder mig selv ind at jeg er ret opmærksom på hende, og alligevel tog det mig ½ år at få min hund renlig. :lol:

 

Jeg har heller ikke sagt at renligheden kommer hurtigere af at være mere opmærksom. Men det kan "barbere" ret mange uheld fra imo :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jason så ikke hørt - ved ikke hvor mange gange jeg har haft 7-10 m tissespor fordi jeg bare har vadet ud i haven med krøltoppen der stadig tissede :roll:

 

Trådstarter: det skal nok komme :-) tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed og toiletpapir så skal du nok klare dig :-D

 

Min hund var forresten ikke renlig før 7 mdr gammel og her 9 mdr gammel så SKAL han ud om natten lige før jeg går i seng (tidspunktet er ikke vigtigt - det kan være 22.30 eller 02.30, bare det er LIGE INDEN jeg hopper under dynen) for ellers er der 2-3 tissepøler når jeg står op og han skal også ud inden kl 7 om morgenen - ellers letter han ben op af tvet:evil:

 

Nu siger du stadig- er det måske fordi du har nuppet krøltoppen idet han var i færd med at tisse, for at få ham udenfor? For nej, det virker ikke hvis de ER gået igang (og så synes jeg også at det skal have lov at tisse færdig). Det jeg har hørt er, at hvis man løfter dem op når de søger efter et tissested (og inden de begynder at tisse det mindste), så skulle de ikke begynde på det før de bliver sat. Men det kan da stadig være en skrøne som vi har været heldige med :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Nu siger du stadig- er det måske fordi du har nuppet krøltoppen idet han var i færd med at tisse, for at få ham udenfor? For nej, det virker ikke hvis de ER gået igang (og så synes jeg også at det skal have lov at tisse færdig). Det jeg har hørt er, at hvis man løfter dem op når de søger efter et tissested (og inden de begynder at tisse det mindste), så skulle de ikke begynde på det før de bliver sat. Men det kan da stadig være en skrøne som vi har været heldige med :lol:

 

jep - jeg tror jeg tog ham og løb udenfor med ham de første 10 gange når jeg tog ham i det :lol: Det lod jeg så senere være med for det grissede simpelthen for meget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har altid godbidder til at stå ved døren, lige når han har tisset udenfor rooooooser vi ham til op over skyerne og så får en een godbid.

 

Hvilket også kan resultere i at han går ud og skvat tisser, bare for at få en godbid (vi tror han er udspekuleret, for han kigger ind på stedet hvor godbidderne står, imens han tisser)

Link til indlæg
Del på andre sites

når du ser det, så tager du ham bare op (inden han stiller sig an), og tager ham ud at tisse i stedet. Har hørt at hvalpe ikke tisser når de er løftet op. Ved ikke om det passer, men indtil videre kan jeg kun bekræfte det :-D

 

Nice råd, men Aslan er oppe på 19 kilo :blink:

 

Men nu har vi det jo også nemt med ham (indtil vi flytter så kan det jo være vi skal starte forfra)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ups, kan da godt se at det er et lille problem at min lille Bella kun ville tisse i haven,ikke på gåture, hun var helt renlig da hun var 4 md.og selv når hun er alene hjemme har der aldrig været uheld når jeg kom hjem, jeg lagde aviser ret tæt på ude døren og rykkede dem langsomt, tættere mod døren, og lavede stakken mindre og mindre. samtidig med jeg, når hun gik til avisen sagde skal du ud og tisse, og så selvfølgelig godbider-godbider, ja bella kan også finde på at gå til døren og gø, men lige så snart døren er åben, ud og så ind igen (skulle ikke tisse) men så får man en godbid :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nice råd, men Aslan er oppe på 19 kilo :blink:

 

Men nu har vi det jo også nemt med ham (indtil vi flytter så kan det jo være vi skal starte forfra)

 

Hihi ja, det er vist ikke lige det bedste råd til dig, medmindre du gerne ville have råd til hurtigst muligt at få dårlig ryg :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Imba, hvis hvalpen bliver så bange for dig når du kommer med et utilfreds "grynt" at den løber væk hver gang den skal tisse, så har du godt nok en skræmmende stemme :lol:.

 

Jeg har gjort det ved alle vores hunde og nej der er skam ingen der er blevet skræmt fra vid og sans endnu. Det lader dem vide at det ikke var ønskeligt det de gjorde, men samtidig er det langt fra så voldsomt som at skælde hunden ud (hviket jeg osse fraråder), hvilket sikkert nok kunne få den til at krybe ja. Så svagt negativ respons indenfor, sammenholdt med den positive respons udenfor, er det min erfaring at hvalpen meget hurtigt vil foretrække rosen udenfor. De hvalpe vi har haft er alle blevet renlige på max. 14 dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Imba, hvis hvalpen bliver så bange for dig når du kommer med et utilfreds "grynt" at den løber væk hver gang den skal tisse, så har du godt nok en skræmmende stemme :lol:.

 

Jeg har gjort det ved alle vores hunde og nej der er skam ingen der er blevet skræmt fra vid og sans endnu. Det lader dem vide at det ikke var ønskeligt det de gjorde, men samtidig er det langt fra så voldsomt som at skælde hunden ud (hviket jeg osse fraråder), hvilket sikkert nok kunne få den til at krybe ja. Så svagt negativ respons indenfor, sammenholdt med den positive respons udenfor, er det min erfaring at hvalpen meget hurtigt vil foretrække rosen udenfor. De hvalpe vi har haft er alle blevet renlige på max. 14 dage.

 

Jeg gjorde faktisk også meget ud af ikke at sige, at den blev bange. Jeg kan bare ikke se pointen. Hvordan skulle den forstå, at det har nogen sammenhæng med, at den har tisset inde, at du grynter når du tørrer op? :lol: Du roser jo heller ikke når du samler pøller op udenfor, men når det sker. Det var slet ikke meningen at der skulle den helt store diskussion op at køre omkring det, da det jo ikke på nogen måde er voldsomt eller farligt (med mindre man har en stor og farlig røst som jeg :lol:). pointen var bare- hvordan skal den liiige kode det sammen? No offence meant :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi ja, det er vist ikke lige det bedste råd til dig, medmindre du gerne ville have råd til hurtigst muligt at få dårlig ryg :lol:

 

 

Hehe, måske man skulle have en løfte maskine, der kunne nå alle værelserne.

 

Ja dårlig ryg, mellem alle de ting der skal flyttes, og aslan der skal bæres op og ned ad trapperne en del gange dagligt....det kan godt mærkes, men lad os håbe vi kan flytte i morgen eller fredag :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller ikke sagt at renligheden kommer hurtigere af at være mere opmærksom. Men det kan "barbere" ret mange uheld fra imo :blink:

 

Det er jeg enig med dig i :-)

 

Til trådstarter: Chihuahuas er generelt længe om at blive renlige, så vi tog det roligt. (Har gulve der ikke kan ødelægges) Jeg synes det er en god ide at du har fjernet gulvtæpperne.

 

Min hund havde/har ikke "normalt" signal for når hun vil ud. Hun skraber ikke på døren, piver ikke. Jeg bad om hjælp i et andet forum, nogen foreslog en ringeklokke sat lavt. Men vi fandt ingen som virkede på det lette tryk hun var i stand til at give.

 

Men med tiden har hun lært sig at tage kontakt med sit blik og ved en bestemt attitude, når hun vil have en dør åbnet. Og hvis hun så oven i købet slikker mig ihærdigt i ansigtet, ved jeg at der er noget meget vigtigt hun skal :5up:

 

Men jeg vil anbefale at du lærer din hund et mere almindeligt signal, det gør nok det hele lidt nemmere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Harry

Lige endnu et dumt spørgsmål: Hvor mange gange skal sådan en lille hund tisse om dagen? Jeg synes Harry tisser ekstremt meget - mellem 15-20 gange om dagen. Er det normalt? eller bør jeg få det undersøgt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige endnu et dumt spørgsmål: Hvor mange gange skal sådan en lille hund tisse om dagen? Jeg synes Harry tisser ekstremt meget - mellem 15-20 gange om dagen. Er det normalt? eller bør jeg få det undersøgt?

 

Det synes jeg lyder af meget :hmm: og så igen hvalpe tisser hver time eller 2 :???:

 

Åhr, hvad ved jeg :genert:

 

Måske en lille opringing til dr. dyr vil være på plads, sådan bare for en sikkerheds skyld :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...