Hop til indhold

Foder hver dag?

Recommended Posts

Gæst SikkeEtHundeliv

For ikke at ødelægge den anden tråd med bare spørgsmål fra mig :mrgreen: opretter jeg lige denne.

Der bliver skrevet at den pågældende hund ikke trives med at få mad hver dag - Men det giver ikke mening for mig at den så kun skal have hver anden dag.

Spiser jeg ikke i 1 dag er jeg da vildt sulten :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Motor kan godt selv springe et måltid over - han får desuden kun mad 1 gang dagligt, og det er efter eget valg. Han er ikke sulten om morgenen, det er ikke engang altid han rigtigt gider godbidder om morgenen. Det er også tit han ikke spiser op, nu er han vant til at blive råfodret, og der skruer man jo ind lidt efter alder og vægt (i voksealderen), Motor har selv justeret, pludselig opdagede vi at han egentlig kun spiste 400gram dagligt i stedet for 500, ok - så fik han det fremover.

Han spiser så en ok portion til daglig, og bliver mæt af det, men for den anden var hun også lidt på kur, derfor var det en væsentligt mindre portion dagligt, og så har hunden måske bedre af, at blive ordentligt mæt hver anden dag - end semimæt hver dag = en hund der konstant er på jagt efter mad.

Hundemaver kan jo også indtage ret store mængder mad uden at sprække, dvs de kan sagtens køre en kæmpe portion ind og så have energi til flere dage i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

For ikke at ødelægge den anden tråd med bare spørgsmål fra mig :mrgreen: opretter jeg lige denne.

Der bliver skrevet at den pågældende hund ikke trives med at få mad hver dag - Men det giver ikke mening for mig at den så kun skal have hver anden dag.

Det værste du kan gøre for din hunds mave er at sammenligne den med din egen og fodre den derefter. En hundemave er bygget til at indtage store mængder og så derefter bruge den næste tid på at fordøje og forbruge den store portion.

At det at fodre på sådan en måde, dvs. fodre en gang om ugen sådan cirka, er svært at passe ind i de fleste menneskers dagligdag, da hunden i dagen efter at have indtaget den store portion jo skal af med en stor del af det indtagne.

Ricki er råfodret og får mad ca. 3 gange om ugen. Simpelthen fordi hans dagsration er så lille, at han ikke kan nå at blive ordentligt mæt. Og det er synd for ham, hvis han skal gå og være konstant sulten. Og det ville han være, hvis han blev fodret en eller flere gange dagligt med tørfoder.

Hvis du selv vil læse op på dette, kan jeg anbefale Mogens Eliasens bog om råfodring. Eller bøger af Tom Lonsdale.

Så som jeg startede med at skrive, lad for guds skyld være med at sammenligne din hunds mave med din egen. Det kan udmærket være, at din hund er glad for at blive fodret sådan, men det er ikke, hvad den er bygget til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Jeg tror også det kommer an på individet..

Jeg spiser lige nu ikke så meget fordi ritalinen tager min appetit, og jeg er dårlig til at tvinge mad i mig selv (Min krop plejer at reagere ved at syntes at maden lugter muggent, og så kan jeg altså ikke få det ned ;))

Så jeg har dage hvor jeg faktisk næsten ikke spiser noget.. Det ville sikkert svare til at en hund kun fik godbidder den ene dag..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv

Hmm - Gælder det kun hvis man råfodrer?

Det gør jeg ikke 100%.

Den store er vant til at få rå ben og rå kyllingelår.

Det er den lille ikke så han har kun et ben i 5 minutter ca for ikke at smadre hans mave.

Det lyder til jeg gør noget forkert for Basse kan altid have noget hvis det bliver serveret for ham - Min Labber.

Men han sætter sig ved foderspanden når han vil have mad og så får han det selvfølgelig. Han får ca 500 gr

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm - Gælder det kun hvis man råfodrer?

Det gør jeg ikke 100%.

Den store er vant til at få rå ben og rå kyllingelår.

Det er den lille ikke så han har kun et ben i 5 minutter ca for ikke at smadre hans mave.

Jeg ville ikke gøre det, hvis jeg fodrede med tørfoder.. Der ville jeg bare gøre det hver dag..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitkin

Der er bestemt også grænser for hvor meget en hund kan spise især tør foder.

Havde på et tidspunkt en Alaskan Malamute som brød låget op på foder spanden det endte med en stor dyrlæge regning da han nær havde sprængt sin mavesæk :cry:.

Men det var som sagt også tørfoder og det udvider sig mere i maven når der så kommer væske ned, end råfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv
Der er bestemt også grænser for hvor meget en hund kan spise især tør foder.

Havde på et tidspunkt en Alaskan Malamute som brød låget op på foder spanden det endte med en stor dyrlæge regning da han nær havde sprængt sin mavesæk :cry:.

Men det var som sagt også tørfoder og det udvider sig mere i maven når der så kommer væske ned, end råfoder.

Sikken oplevelse og stakkels hund :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitkin
Sikken oplevelse og stakkels hund :cry:

Ja det var en rigtig grim oplevelse. Var i total panik troede at min elskede hund var ved at dø a en mavedrejning og det var faktisk lige så farligt sagde dyrlægen :megaked: Men det ende heldigvis godt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv
Ja det var en rigtig grim oplevelse. Var i total panik troede at min elskede hund var ved at dø a en mavedrejning og det var faktisk lige så farligt sagde dyrlægen :megaked: Men det ende heldigvis godt

Heldigvis :-)

Link til indlæg
Del på andre sites