Hop til indhold

Skal vi bare vende det blinde øje til??

Recommended Posts

Gæst Anne H

Nej det skal vi ikke efter min mening.

En god bekendt af mig sendte en mail til mig forleden dag og bad mig underskrive en protest mod grov dyremishandling i Kina og asien.

Jeg kom til at se videoen som der er linket til, det skulle jeg aldrig ha gjort:megaked: sådan har jeg haft det siden tirsdag. :shock:

Jeg har derefter gjort hvad jeg kunne for at formidle budskabet ud til alle, det vil sige Facebook, hunde-katte-og hestegalleri, Fuldblodsaraber forum, sendt emails afsted og nu ville jeg så have den slået op herinde.:-D

:cry:Men det kan jeg ikke fordi jeg lige er blevet medlem,

Så hvis i går ind på Facebook og søger efter mig (Anne Hedegaard) kan i se den der og komme ind og skrive under.

I behøver ikke se videoen, det er meget meget barsk men læs teksten og skriv under. og del gerne beskeden videre

Til dem der gerne vil se videoen forbered jer på det værste:cry:

:vuf:Hjælp hunde og katte i Kina med jeres underskrift:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men at gøre ingenting hjælper da heller ikke.

Jeg har lavet et personligt boycot af de asiatiske lande, hvor jeg ved at de er onskabsfulde mod dyr, og lægger alt fra mig hvor der står made in China og Korea f.eks. (hvilket er ca. 90% af discountbutikkernes varelager) :cry: og kan faktisk ikke helt undgå at blive en lille smule harm over folk der rejser til de egne. Smæk dem på pengepungen, det er det eneste man kan gøre, for vores meninger har de ikke respekt for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anne H

Det kan da godt være i ikke mener det hjælper med underskrifter, men det stoppede tyrefægtningen i spanien, og hvis vi boykotter alt der stå made in china må de jo tage os alvorlig. jeg mener at man som dyre ven bør skrive under og ikke lade som ingenting, for det hjælper helt sikkert ikke sagen. hvor intet vover intet vinder

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan da godt være i ikke mener det hjælper med underskrifter, men det stoppede tyrefægtningen i spanien, og hvis vi boykotter alt der stå made in china må de jo tage os alvorlig. jeg mener at man som dyre ven bør skrive under og ikke lade som ingenting, for det hjælper helt sikkert ikke sagen. hvor intet vover intet vinder

Nu er der desværre meget stor forskel på den spanske regering og den kinesiske.

Tror boykot af varer er bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke fordi jeg ikke er enig i, at det er noget svineri - har ikke lige set denne video, men lignende - eller måske den samme, hvem ved...

Men man skal altså huske at feje for egen dør! Så al denne retfærdige harme over hvordan slagtedyr behandles i Kina, den skal man lige huske at have med sig i supermarkedet, når man ikke vil give en 10'er ekstra for æg fra fritgående høns / svin / kalvekød osv...

At hunde bliver slagtet for føde eller pels har jeg ingen problemer med, så længe de bliver behandlet ordentligt og slagtet ordentligt... det samme gælder, mink, svin, høns osv...

Men før vi peger fingre af andre, så skal vi bare lige tjekke vores eget glashus... ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men før vi peger fingre af andre, så skal vi bare lige tjekke vores eget glashus... ikke?

:5up:

Specielt med Kina og andre eksotiske steder, så kommer man betydeligt længere med det gode end med fordømmelse - tænk, hvis der var en underskriftsindsamling mod børneinstitutioner? Et begreb, der i Afrika, ligner det groveste overgreb mod børnene, ville vi ikke bare grine og ryste på hovedet?

Lær folk at dyr har følelser og kan mærke smerte.

Netop hjemkommet fra Kina er jeg positivt overrasket over dyrenes velfærd, vi var på marked og så både fjerkræ og kvæg under betydeligt bedre forhold end de danske :engel: at dyrehandlerne så sælger hunde og katte fra akvarier, det skal bare lige finpudses!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anne H

Hewlett:Det tænkte jeg ikke lige på. men prøv hundegalleri og søg i grupper mod dyremishandling.

Gryn: ja der er stor forskel men man må jo prøve.

Amocca: selvfølgelig skal man det. Jeg har heldigvis selv fritgående høns så der kommer mine æg fra, hvad kød angår køber jeg også helst økologisk og betaler lidt mere. Min mand er jæger så der kommer det meste kød fra.

Petrine: Jeg har heller ikke noget imod folk spiser hund kat ol, men jeg mener at de skal aflives på en human måde først, man behøver ikke rive hele skindet af mens dyret er i live og så bare smide det i en bunke så det kan ligge og dø af smerte og blodtab, eller smide det i kogende vand, jeg er sikker på at det er der mange ander der også mener.

Redigeret af Anne H
Link til indlæg
Del på andre sites

Men man skal altså huske at feje for egen dør! Så al denne retfærdige harme over hvordan slagtedyr behandles i Kina, den skal man lige huske at have med sig i supermarkedet, når man ikke vil give en 10'er ekstra for æg fra fritgående høns / svin / kalvekød osv...

Selvfølgelig. Men fordi man harmes over en ting, betyder det jo ikke at man er ligeglad med andre ting.

At hunde bliver slagtet for føde eller pels har jeg ingen problemer med, så længe de bliver behandlet ordentligt og slagtet ordentligt... det samme gælder, mink, svin, høns osv...

Og det synes du at de gør?.

I vores glashus har vi en dyreværnslov der på papiret skal sikre dyr et ordentligt liv og en ordentlig død (det har man ikke på samme måde i Asien). Får et svin f.eks. skuldersår, er det fordi landmanden har overtrådt lovgivningen og kan straffes for det.

Ingen dyr i dansk produktion bliver udsat for hvad katte og hunde gør i Asien. De vokser op i mørke kældre, i en lang periode på mindre plads end vores burhøns. Kattene bliver stranguleret med en metalwire (mens alle de andre sidder og kigger på, og har man set det, er man ikke i tvivl om at de er klar over hvad der sker),... hundene bliver flået levende. Undskyld mig, men jeg kan ikke se sammenligningen med dansk landbrug, selvom jeg overhovedet ikke synes det er godt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

Specielt med Kina og andre eksotiske steder, så kommer man betydeligt længere med det gode end med fordømmelse - tænk, hvis der var en underskriftsindsamling mod børneinstitutioner? Et begreb, der i Afrika, ligner det groveste overgreb mod børnene, ville vi ikke bare grine og ryste på hovedet?

Lær folk at dyr har følelser og kan mærke smerte.

Netop hjemkommet fra Kina er jeg positivt overrasket over dyrenes velfærd, vi var på marked og så både fjerkræ og kvæg under betydeligt bedre forhold end de danske :engel: at dyrehandlerne så sælger hunde og katte fra akvarier, det skal bare lige finpudses!

Finpudses?. :shock: Tror du ikke bare at de er blevet bekendt med hvad turister ikke skal se.

Jeg kan slet ikke forholde mig til det du skriver. Den kinesiske regering må da have den samme viden som den danske og jeg har da ikke en kinamands chance for at lære nogen kineser at dyr har følelser,... eller ansvar for det, for den sags skyld. Og hvem passede egentlig sådan på os, dengang vi ikke vidste bedre (og f.eks. havde slaver). De må da selv spænde hjelmen og følge lidt med tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Finpudses?. :shock: Tror du ikke bare at de er blevet bekendt med hvad turister ikke skal se.

Jeg kan slet ikke forholde mig til det du skriver. Den kinesiske regering må da have den samme viden som den danske og jeg har da ikke en kinamands chance for at lære nogen kineser at dyr har følelser,... eller ansvar for det, for den sags skyld. Og hvem passede egentlig sådan på os, dengang vi ikke vidste bedre (og f.eks. havde slaver). De må da selv spænde hjelmen og følge lidt med tiden.

Er ikke helt klar på hvad du mener, hvis man er født, opvokset og opdraget til, at dyr hverken kan føle smerte eller har en sjæl, så behandler man dem derefter.

Da vi havde slaver, var negre undermennesker, hvis vi havde indset, at de var mennesker på samme niveau som hvide, havde vi jo ikke kunnet holde dem som slaver!

Du skal ikke længre tilbage end til min barndom, der mente man ikke spædbørn følte ret meget smerte og udsatte dem for indgreb uden bedøvelse - min fætter med hareskår blev skåret og snittet, men pyt, han følte intet!

Mener seriøst hunde / katte solgt fra glas-bure er et stort fremskridt i den gode retning, at de indser dyrene skal have ordnede forhold (i Frankrig sælges der forøvrigt hunde / katte fra samme forhold)

Jeg har været på danske slagterier og synes det er grumt, at levende dyr skal se de døde - vi vandrede rundt og det var ikke et turist-slagteri, dyrene blev pænt slagtet (boltpistol), blodet blev grundigt vasket væk og hele dyret solgt, før næste blev slagtet, jeg har aldrig set noget kommercielt, der var så ordentligt.

Og nej, den kinesiske regering er jo ikke som den danske, den går ikke ind for demokrati, frihed, individer etc ;-) det er præcis der, samtale tit går galt, at man forudsætter modparten har samme grundværdier :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke helt klar på hvad du mener, hvis man er født, opvokset og opdraget til, at dyr hverken kan føle smerte eller har en sjæl, så behandler man dem derefter.

Da vi havde slaver, var negre undermennesker, hvis vi havde indset, at de var mennesker på samme niveau som hvide, havde vi jo ikke kunnet holde dem som slaver!

Du skal ikke længre tilbage end til min barndom, der mente man ikke spædbørn følte ret meget smerte og udsatte dem for indgreb uden bedøvelse - min fætter med hareskår blev skåret og snittet, men pyt, han følte intet!

Jeg mener bare at der ikke var nogen der kom til DK for at lære os hvordan vi skulle tænke, og alligevel er der jo sket,... bob bob :vedikke: ...fremgang vil jeg trods alt kalde det.

Mener ikke at vi skal lære andre hvordan de skal tænke, men hvis de ikke selv følger med i udviklingen, så skal de ikke belønnes for at sidde på deres hænder.

Jeg har været på danske slagterier og synes det er grumt, at levende dyr skal se de døde - vi vandrede rundt og det var ikke et turist-slagteri, dyrene blev pænt slagtet (boltpistol), blodet blev grundigt vasket væk og hele dyret solgt, før næste blev slagtet, jeg har aldrig set noget kommercielt, der var så ordentligt.

Men den næste ko kunne være den der trillede af et tippelad og landede inde hos tigrene i Zoo (der jo ikke aner hvordan man slår ihjel).

Og nej, den kinesiske regering er jo ikke som den danske, den går ikke ind for demokrati, frihed, individer etc ;-) det er præcis der, samtale tit går galt, at man forudsætter modparten har samme grundværdier :engel:

Nej, og det mener jeg heller ikke at vi skal lære dem. Det skal de selv finde ud af, jeg synes så bare at de skal mærke at der er nogen der ikke helt er tilfredse med deres syn på både mennesker og dyr. Jeg gør det ved ikke at købe deres varer, for det er det eneste virkemiddel jeg har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom lige til at tænke på det med at boykotte alt hvad der kommer fra Kina og lignende lande.

Den procent af den danske befolkning der vælger ikke at handle disse varer, kan fabriks-ejerne i Kina godt overleve uden. Problemet er vel egentlig bare de børn eller voksne arbejdere der ikke får deres daglige skål ris med hjem ?

Sorry for OT, men problemerne løber ligesom i cirkler og hænger på en måde sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom lige til at tænke på det med at boykotte alt hvad der kommer fra Kina og lignende lande.

Den procent af den danske befolkning der vælger ikke at handle disse varer, kan fabriks-ejerne i Kina godt overleve uden. Problemet er vel egentlig bare de børn eller voksne arbejdere der ikke får deres daglige skål ris med hjem ?

Sorry for OT, men problemerne løber ligesom i cirkler og hænger på en måde sammen.

Jeg er helt enig! :5up: Det samme gælder børnearbejde, folk blir ved med at protestere mod mcdonald fordi de bruger børnearbejde. De vil stoppe børnearbejdet ved ikke at købe produkterne, problemet er bare at det ikke stopper børnearbejdet det tvinger bare børnene ud i noget andet og muligvis værre arbejde ( ex. prostitution) :cry: Boycot løser ikke nogen problemer, det skaber bare nogen andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig! :5up: Det samme gælder børnearbejde, folk blir ved med at protestere mod mcdonald fordi de bruger børnearbejde. De vil stoppe børnearbejdet ved ikke at købe produkterne, problemet er bare at det ikke stopper børnearbejdet det tvinger bare børnene ud i noget andet og muligvis værre arbejde ( ex. prostitution) :cry: Boycot løser ikke nogen problemer, det skaber bare nogen andre.

Ikke enig.

Jeg kan huske da frankrig lavede noget rigtig dumt hvad miljø angår. Det hjalp ret meget da franske varer blev boykottet, eller da Arla lavede noget dumt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke enig.

Jeg kan huske da frankrig lavede noget rigtig dumt hvad miljø angår. Det hjalp ret meget da franske varer blev boykottet, eller da Arla lavede noget dumt.

Jeg er enig med dig gryn, så mit quote er ikke rettet imod dig, men til jer andre der også snakkede boykot..:mrgreen:

Kina er et meget stort land, og de har efterhånden fået ligeså meget magt som USA (hvis de ikke allerrede har det), så et boykot kun fra DK's side af ville ikke påvirke dem meget, men som Tonki siger dem der arbejder der må lide under det. Det der skal til er en global sammenslutning omkring de problemer Kina stadig har, ikke kun at de er dumme mod deres dyr, men også deres medmennesker..:???:

Så hvis hele den vestlige verden ikke gider at købe deres varer, så må de jo tænke anderledes, og hvis de er rigtig heldige så får de sig en mindre revolution..:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med dig gryn, så mit quote er ikke rettet imod dig, men til jer andre der også snakkede boykot..:mrgreen:

Kina er et meget stort land, og de har efterhånden fået ligeså meget magt som USA (hvis de ikke allerrede har det), så et boykot kun fra DK's side af ville ikke påvirke dem meget, men som Tonki siger dem der arbejder der må lide under det. Det der skal til er en global sammenslutning omkring de problemer Kina stadig har, ikke kun at de er dumme mod deres dyr, men også deres medmennesker..:???:

Så hvis hele den vestlige verden ikke gider at købe deres varer, så må de jo tænke anderledes, og hvis de er rigtig heldige så får de sig en mindre revolution..:engel:

Så vi skal bare sidde på vores hænder fordi det er et stort land?.

Jeg tænker lidt, at det er samme scenarie når min branche ikke vil strejke, fordi det går ud over de gamle og svage. Hmm ja, men det gør det så sandeligt også hvis man ikke gør opmærksom på at tingene er uhensigtsmæssige.

Jeg taler ikke om hvad DK bør gøre, men hvad man kan gøre som privatperson, andet end bare at trække på skuldrene. Det stærkeste våben jeg har er min købekraft, som jeg sætter sammen med min interesse for dyrevelfærd når jeg handler ind.

Men må jeg spørge om I andre ville købe håndnyttede tæpper selvom I vidste at det var børneslaver der havde lavet dem?. For det lyder da somom I mener at man skal købe, for ikke at skade dem der arbejder med de ting man synes er forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge jer, der taler imod at boykotte varer. Men samtidig kan man, som Ascha skriver, ikke bare sidde og være passiv. Hvis ingen gør noget, rykker det aldrig nogle steder og selvom det kun er et fåtal, der gør det, vil man måske med tiden inspirere andre til at gøre det samme. Men det sker jo aldrig, hvis alle sidder og venter på at andre gør noget.

Men det er jo et kæmpe dilemma..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke enig.

Men nu kan man vel ikke rigtig sammenligne hverken Frankrig eller Danmark med arbejdsforholdende i de fattige dele af Kina. Herhjemme kan man få nyt arbejde eller måske få dagpenge. I Kina sulter du bare.

Og nej, jeg støtter absolut ikke børnearbejde, men man bliver da stadig nødt til at kende konsekvenserne ved at boykotte varer produceret i Kina.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu kan man vel ikke rigtig sammenligne hverken Frankrig eller Danmark med arbejdsforholdende i de fattige dele af Kina. Herhjemme kan man få nyt arbejde eller måske få dagpenge. I Kina sulter du bare.

Og nej, jeg støtter absolut ikke børnearbejde, men man bliver da stadig nødt til at kende konsekvenserne ved at boykotte varer produceret i Kina.

Man kan ikke kalde Kina for et fattigt land,.. de burde selv kunne tage sig af de svageste i samfundet. Men hvis vi i vesten vil ordne det for dem, siger de nok ikke nej, selvom jeg nok synes ressourcerne kunne bruges andre steder.

Som andre også siger, så skal der være rigtig mange der boycotter for at det skal have virkning. Jeg kan bare ikke være med til at støtte et Kinesisk regime der fungerer som det gør idag. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke helt, hvordan man kan komme frem til at Kina ikke er fattig?

Det jeg ville frem til var, hvis man peger fingre og siger 'du er dum' ændrer man intet

Hvis vi istedet oplyser dem om, at dyr kan føle smerte, så sker der noget!

Hvis alle vidste, at fisk føler angst og stress, hvor mange ville så gå med til fiskeri som det er i dag? Vi vælger så at tro, fisk ikke føler noget og vupti, så er det ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan ikke kalde Kina for et fattigt land,.. de burde selv kunne tage sig af de svageste i samfundet. Men hvis vi i vesten vil ordne det for dem, siger de nok ikke nej, selvom jeg nok synes ressourcerne kunne bruges andre steder.

Som andre også siger, så skal der være rigtig mange der boycotter for at det skal have virkning. Jeg kan bare ikke være med til at støtte et Kinesisk regime der fungerer som det gør idag. :vedikke:

Der er da mange folk i Kina der (stadig) lever under ekstremt kummerlige forhold, og da også en af grundene til at familier stadig er nødt til at sende deres børn på arbejde.

Problemet ligger vel netop i at de IKKE tager sig af de svageste i samfundet. Hverken børn eller dyr.

Hvad er det du mener at vi i vesten har tilbudt at ordne for dem ?

Ja, her er jeg enig og det er jo også det jeg ville frem til i mit tidligere indlæg. Hvis varer fra Kina/Asien skal boykottes, så skal det gøres af alle, og det skal gøres på en gang - som at trække et plaster af.

Hvis folk ikke kan finde ud af at boykotte, og det ender med kun at være 5% af Danmarks befolkning ender det bare med at familier sulter.

Jeg giver Petrine fuldstændig ret i at de skal "uddannes" i dyrevelfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Kina ikke er et fattigt land, hvorfor kan alle børnehaver så ikke have vinduer, døre og vægge og varme på? :hmm: Min veninde er i praktik i Kina i en børnehave, og alle ungerne har haft vintertøj på indenfor hele vinteren, fordi der ikke er nogen vinduer og døre så der er pissekoldt. Det ville aldrig gå i et velfærdsland.

Link til indlæg
Del på andre sites