Hop til indhold

Recommended Posts

Jeg så en hund fik en flyvetur igår, den blev desværre ramt af en bil, jeg så det på afstand og cyklede hen for at se om der var styr på det.

2 biler holdte stille og var ude og lede efter hunden, da jeg var på cykel, cyklede jeg lidt rundt på stierne, og da jeg så en fmailie være ude i haven, bad jeg dem om at holde øje med hunden.

Damen kunne så informere om at de for 2 min forinde lige havde fundet hunden og den var tilset, og nu kiggede mennekserne på bilerne.

Så man må jo antage, at trods en flyvetur, så skete der ikke hunden noget :x:

Men, færdes i nær vej, så HOLD HUNDEN I SNOR FOR DENS EGEN SKYLD!

Alle hunde kan ligepludselig få en lækker fært :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 104
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Skrækkeligt for hunden, men jeg er nu stadig dybt uenig.

Jeg mener sagtens at vi kan have fuld kontrol over vores hunde - uagtet om den får en lækker fært eller ser en kat. Om man har lyst til at træne så meget med sin hund, at man får den kontrol - ja, det er jo en smagssag.

Naturligvis er der også racehensyn - nogle hunde har mere instinkt på områder, der er svære at arbejde med og det kan derfor være svært at træne dem til at gå løse.

Min coton og min BC går tit løse og når de gør, så har jeg 100% kontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tal for dig selv :lol: jeg kommer aldrig til at få så god kontrol over en hund (og ønsker det heller ikke), Petrine er på 98% og det er vildt imponerende.

Men bliver imponeret over dem, som bare har styr på hunden :5up:

Det er jo også fair nok - så længe man erkender det. Altså min græske, rullepølseformede rundkørsel - hende får jeg aldrig nogensinde nok styr på, til at hun går uden snor. Hun bliver sluppet steder hvor jeg kan ovesrkue omgivelserne (fordi hun er så langsom, at jeg kan altid løbe hende op) og andre steder har hun snor på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener sagtens at vi kan have fuld kontrol over vores hunde - uagtet om den får en lækker fært eller ser en kat. Om man har lyst til at træne så meget med sin hund, at man får den kontrol - ja, det er jo en smagssag.

Helt enig. Har man en hund der kan lære det, giver det jo mere frihed.

Og at det er kontrol over hunden,.. det behøver det slet ikke at være. Min forrige hund lå det i som en reflekshandling, at kantstenen ikke blev overskredet (havde aldrig trænet at det var forbudt at gå over den).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i, at folk skal tænke lidt længere frem så de forudser den slags situationer, enten med snor eller ved at få hunden på plads.

I går var jeg lige ved at køre naboens to hunde ned, de render altid løst rundt og naboen siger at de bliver på grunden, men vores lille vej er lige foran deres indkørsel, og jeg kørte i mine egne tanker, så jeg så ikke de to hunde før de var lige ud foran min bil i en afstand af 2 meter :shock:

Heldigvis bor vi på en lille jordvej, så jeg kørte ikke mere end 30/km, så jeg kunne godt nå at stoppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Naturligvis er der også racehensyn - nogle hunde har mere instinkt på områder, der er svære at arbejde med og det kan derfor være svært at træne dem til at gå løse.

Det er muligt du tror at du har 100% kontrol, men det tror jeg ikke.

Ingen kan få mere end 99% kontrol over et levende væsen, så derfor vil jeg også opfordre til, at alle hunde føres i snor, når man går lang en trafikeret vej. for deres egen og bilisternes skyld.

En anden "vinkel" på problemet er også de signaler løse hunde sender til de hunde deres føres i snor. Det er ikke spor behageligt, at møde en løs hund, hvis man kommer med sin egen i snor, heller ikke selvom den løse hund er under kontrol, for uanset om man tror det eller ej, så sender den løse hund andre typer af signaler end en hund i snor gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener så heller ikke at der er noget der hedder 100% kontrol over et andet levende væsen, det være sig hund eller andre dyr -og mennesker for den sags skyld..

Og selv om jeg selv mener at jeg har en ok kontrol over de fleste af mine hunde, så kommer de aldrig nogensinde til at gå uden snor på trafikkerede gader og veje, og jeg kan ærlig talt ikke se formålet med at en hund skal gå løs på fortovet, hvad får den mere ud af det, end hvis den var i snor? Den skal jo stadig holde sig på fortovet og af hensyn til andre fodgængere kan kan da heller ikke tillade sig at have den til at rende 20 meter foran én, på fortovet :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt du tror at du har 100% kontrol, men det tror jeg ikke.

Ingen kan få mere end 99% kontrol over et levende væsen, så derfor vil jeg også opfordre til, at alle hunde føres i snor, når man går lang en trafikeret vej. for deres egen og bilisternes skyld.

En anden "vinkel" på problemet er også de signaler løse hunde sender til de hunde deres føres i snor. Det er ikke spor behageligt, at møde en løs hund, hvis man kommer med sin egen i snor, heller ikke selvom den løse hund er under kontrol, for uanset om man tror det eller ej, så sender den løse hund andre typer af signaler end en hund i snor gør.

Det er jeg så på ingen måde enig i. At sige den typiske sætning "ingen kan have 100% styr på en hund" - det er i mine øjne bare en dårlig undskyldning!

Og hvem siger at jeg ikke tager mine hunde i snor, når vi møder andre? Det er vist dig, der drager dine helt egne konklusioner her. Jeg sætter altid snor på mine hunde ved mødet med andre - eller dækker dem af i siden. Det gør jeg ikke så meget af hensyn til andres hunde - men for at sende et signal om at mine hunde er under kontrol og ikke skal hilse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitkin

Jeg mener personligt heller ikke man kan have 100% kontrol over et andet levende væsen med egne tanker, følelser og instinkter ligegyldigt hvad race det er, og der skal kun 1 uheldig gang til og det kan koste hunden livet, så havde du måske kun 99% kontrol og det var ikke nok lige den dag.

Har en veninde som har en Golden yderst velopdragen og bestem ikke en strejfer og havde aldrig strejfet eller gjord tegn til det, pludselig en dag de var i haven og hunden gik løs ved dem som den plejer, så var den væk og de hørt bil bremser vine og en hund skrige :cry:.

Det var deres hund, heldigvis var det ikke alvorligt.

Men den følelse hun havde da hun løb ned til vejen og bare viste at det altså var hendes hund der var blevet ramt vil jeg aldrig i mit liv ønske for min værste fjende :megaked:.

Så hvis I går ved en vej så få snor på jeres hund!!!!!! :5up:

Det er i øvrigt ulovligt at gå med hunden uden snor på offentlige steder og yderst respektløst over for personer som er meget bange for hunde de kan jo ikke vide hvor meget kontrol eller ikke kontrol i har over jeres hunde og selv om de kan se i har dem under kontrol er det en mega angstfaktor at den ikke er i snor.

Det korte af de lange er hvis jeg er i nærheden a andre mennesker eller biler en min hund ALTID i snor med mindre det er i hunde skov eller andre dertil indrettede steder (træningspladser, hundeluftemarker osv.) så kan han render løs efter reglerne selvom der er andre til stede.

Redigeret af Sitkin
Link til indlæg
Del på andre sites

Så hvis I går ved en vej så få snor på jeres hund!!!!!! :5up:

Det er i øvrigt ulovligt at gå med hunden uden snor på offentlige steder og yderst respektløst over for personer som er meget bange for hunde de kan jo ikke vide hvor meget kontrol eller ikke kontrol i har over jeres hunde.

Det korte af de lange er hvis jeg er i nærheden a andre mennesker eller biler en min hund ALTID i snor med mindre det er i hunde skov eller andre dertil indrettede steder (træningspladser, hundeluftemarker osv.) så kan han render løs efter reglerne selvom der er andre til stede.

Ja, det er det nu. Men det har det hidtil ikke været. Så de sidste 4 år jeg har haft hund har jeg gået rundt med dem løse - og under 100% kontrol. Jeg vil igen vove at påstå at man sagtens kan have en hund under fuld kontrol. Det er et spørgmsål om træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og igen - du antager også alle mulige ting!! Hvem siger at folk, der har hunde løse, ikke kan vise hensyn og tage line på sin hund, når de går forbi andre mennesker eller hunde?

Det er altså dig der forudsætter at det er sådan det fungerer - så den står for egen regning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitkin
Ja, det er det nu. Men det har det hidtil ikke været. Så de sidste 4 år jeg har haft hund har jeg gået rundt med dem løse - og under 100% kontrol. Jeg vil igen vove at påstå at man sagtens kan have en hund under fuld kontrol. Det er et spørgmsål om træning.

Der må vi så bare være enige om at være uenige:vedikke:

Er 32 og har trænet hunde af forskellige racer/typer siden jeg var 14 i forskellige dicipliner og har aldrig i mit liv set en hund som var 100% under kontrol hverken i dagligdagen eller til prøver, udstillinger osv., 98-99% måske, men det er som sagt stadig et levende væsen og ikke en robot (selv robotter fejler)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror heller ikke det er muligt at få 100 % kontrol over et andet levende væsen. De er jo altså selvstændige individer.

Vores ellers velopdragne collieblanding stak en dag efter en hare og var ikke til at komme i kontakt med på trods af at han som sagt var ganske lydig. Han løb over en vej og rundt om hjørnet, da min mor hører en bil, der bremser voldsomt og derefter lyden af noget, der bliver ramt.

Det var "kun" haren, men det kunne jo ligeså godt have været hunden. Siden dengang har jeg aldrig turde lade min hund gå løs langs med vejen.

Som andre også er inde på, hvad skulle hunden så få ud af det? Den skal jo alligevel være tæt på ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der må vi så bare være enige om at være uenige:vedikke:

Er 32 og har trænet hunde af forskellige racer/typer siden jeg var 14 i forskellige dicipliner og har aldrig i mit liv set en hund som var 100% under kontrol hverken i dagligdagen eller til prøver, udstillinger osv., 98-99% måske, men det er som sagt stadig et levende væsen og ikke en robot (selv robotter fejler)

Jamen vi er jo så uenige. Jeg har sjovt nok set masser af hunde under fuld kontrol. Det er altid et dejligt syn at se!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er yderst uenig i det røde... Jeg vil da gerne se en have 100% kontrol over en løs beagle...

Det er en generalisering der vil noget imo...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror heller ikke det er muligt at få 100 % kontrol over et andet levende væsen. De er jo altså selvstændige individer.

Vores ellers velopdragne collieblanding stak en dag efter en hare og var ikke til at komme i kontakt med på trods af at han som sagt var ganske lydig. Han løb over en vej og rundt om hjørnet, da min mor hører en bil, der bremser voldsomt og derefter lyden af noget, der bliver ramt.

Det var "kun" haren, men det kunne jo ligeså godt have været hunden. Siden dengang har jeg aldrig turde lade min hund gå løs langs med vejen.

Som andre også er inde på, hvad skulle hunden så få ud af det? Den skal jo alligevel være tæt på ejeren.

Så er hunden jo helller ikke 100% styrbar, hvis den skrider efter en hare??

Ingen af mine hunde skrider efter vildt, fært eller andet - aldrig.

Jeg har begge mine med ude at ride og der skal jeg kunne styre dem - også selvom der kommer vildt. Ellers kan jeg jo ikke have dem løse.

Forleden sprang der en ræv op foran Otto - maks 2 meter væk. Det var intet problem at dække ham af. Det samme gælder rådyr, harer og lign. Men jeg har også brugt rigtig meget tid og energi på impulskontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitkin
Og igen - du antager også alle mulige ting!! Hvem siger at folk, der har hunde løse, ikke kan vise hensyn og tage line på sin hund, når de går forbi andre mennesker eller hunde?

Det er altså dig der forudsætter at det er sådan det fungerer - så den står for egen regning.

Helt sikkert og gør som du når jeg går i naturen og har hunden løs tager den straks i snor når jeg ser andre, når det ikke er på deciderede hunde steder.

Men mener stadig at i trafikken bør de ALTID være i snor a sikkerheds hensyn.

Som sagt vi må jo bare være enige om at vi er uenige på det punkt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er yderst uenig i det røde... Jeg vil da gerne se en have 100% kontrol over en løs beagle...

Det er en generalisering der vil noget imo...

Øøøh.. prøv lige at læse de næste linjer i det du selv citerer. Der står netop noget om racehensyn!! Jeg ville aldrig gå løs med en beagle - uanset træningsniveau.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øøøh.. prøv lige at læse de næste linjer i det du selv citerer. Der står netop noget om racehensyn!! Jeg ville aldrig gå løs med en beagle - uanset træningsniveau.

Men så er det jo også en generalisering at sige at alle hunde kan :blink: Når du lige præcis efterfølgende skriver der skal tages hensyn til racer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitkin

Vil også lige sige at det bestemt ikke er alle som går med løse hunde som tager dem i snor når de ser andre mennesker eller hunde lige nettop fordi de mener de har 100% kontrol over dem.

Og der er YDERST ubehageligt når man som jeg har en hund som ikke lige skal hilse på alle og en hver og kan også tydelig se på ham at han reagere anderledes end når vi ser en anden hund som er i snor.

Man skal aldrig sige aldrig, først når hunden engang ikke er her mere kan man sige at den aldrig gjorde sådan eller sådan.

Vi kan altså ikke forudsige fremtiden og alle tænkelige situationer ligegyldigt hvor meget vi prøver kan vi allerhøjest være velforberedt, men kan ingen garantier stille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil også lige sige at det bestemt ikke er alle som går med løse hunde som tager dem i snor når de ser andre mennesker eller hunde lige nettop fordi de mener de har 100% kontrol over dem.

Og der er YDERST ubehageligt når man som jeg har en hund som ikke lige skal hilse på alle og en hver og kan også tydelig se på ham at han reagere anderledes end når vi ser en anden hund som er i snor.

Man skal aldrig sige aldrig, først når hunden engang ikke er her mere kan man sige at den aldrig gjorde sådan eller sådan.

Vi kan altså ikke forudsige fremtiden og alle tænkelige situationer ligegyldigt hvor meget vi prøver kan vi allerhøjest være velforberedt, men kan ingen garantier stille.

Jeg er helt enig - jeg kan ikke holde ud, at folks møghunde skal hilse på mine. Mine hunde må aldrig hilse på andre under gåtur - medmindre det er aftalt og nogen jeg kender. Det har folk åbenbart utrolig svært ved at forstå - også selvom jeg vinker mine hunde ind til siden og dækker dem af. Derfor har jeg altid snor med, som jeg sætter på. Reelt set kunne jeg sagtens lade være, men det er mere signalværdien i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så er det jo også en generalisering at sige at alle hunde kan :blink: Når du lige præcis efterfølgende skriver der skal tages hensyn til racer...

Okay - omformuleret. Alle hunde med de rette tærskelværdier for at gå løs og samarbejde med ejer, kan lære at være 100% under kontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites