Hop til indhold

Foder med kartoffel.

Recommended Posts

Gæst Lillemyr

Hej alle sammen :-D

Jeg bruger et foder som er baseret på laks og kartoffel. Nu har jeg så hørt at kartoffel indeholder et bindemiddel, som ikke skulle være særligt sundt for hundene.

Wolfblut bliver tit fremhævet her inde og det indeholder kartoffel.

Er der nogle af jer der kan give en forklaring på hvorfor det skulle være usundt?

Hilsen Tina

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen :-D

Jeg bruger et foder som er baseret på laks og kartoffel. Nu har jeg så hørt at kartoffel indeholder et bindemiddel, som ikke skulle være særligt sundt for hundene.

Wolfblut bliver tit fremhævet her inde og det indeholder kartoffel.

Er der nogle af jer der kan give en forklaring på hvorfor det skulle være usundt?

Bindemiddel ved jeg ikke hvad skulle være, kartofler er glutenfrie og det er gluten der som regel kan binde sig til cellerne i tyndtarmen og nedsætte absorptionen af næringsstoffer. Men de er fra natskygge plantefamilien og kan indeholde et stof der hedder solanin som kan være årsag til gigt og inflammation hvis hunden er således disponibel. Sålænge han trives skulle der ikke være grund til bekymring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bindemiddel ved jeg ikke hvad skulle være, kartofler er glutenfrie og det er gluten der som regel kan binde sig til cellerne i tyndtarmen og nedsætte absorptionen af næringsstoffer. Men de er fra natskygge plantefamilien og kan indeholde et stof der hedder solanin som kan være årsag til gigt og inflammation hvis hunden er således disponibel. Sålænge han trives skulle der ikke være grund til bekymring.

Ville du undgå kartoffel i et tørfoder til en gigt/HD-hund?

... spørger hende, som lige har bestilt WB Cold River med sød kartoffel hjem ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lillemyr

Han trives super på det nuværende foder. Jeg udspurgte en forhandler ang. foder og der faldt snakken på kulhydrat (kartoffel) og denne person sagde det samme som du skriver. Men også at kartofler er et bindemiddel.

Ang. gigt, fik jeg i en anden forbindelse røngtenfotograferet hans hofter, og der er ikke tegn på gigt (han er 7 år og bliver trænet 2-3 gange om ugen).

Hilsen Tina

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget sludder dét der.

Det eneste man skal passe på med er grøndelene (blade osv) og naturligvis grønne kartofler, som er det eneste på kartoffelplanten der indeholder solanin.

Det har jeg også læst/hørt flere gange.

Er det også skrallen? eller er det i forbindelse med noget andet jeg har læst det? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv
Det er noget sludder dét der.

Det eneste man skal passe på med er grøndelene (blade osv) og naturligvis grønne kartofler, som er det eneste på kartoffelplanten der indeholder solanin.

Jeg ville nu alligevel aldrig give hundene rå kartoffel uanset om det er sludder eller ej - Tør ganske enkelt ikke.

Ligesom jeg ikke giver chokolade eller vindruer.

Link til indlæg
Del på andre sites

fandt det jeg havde læst

Kartoffelplanten og rå kartofler

Kartoffelplanten (Solanum tuberosum) er tæt beslægtet med planter fra natskyggefamilien. Umodne kartofler, rå grønne kartofler, kartoffelplantens grønne blade og kartoffelæblerne indeholder giftstofferne solanin og chaconin. Solanin er ætsende, kan give mavetarm-irritation, pludselig blodmangel og påvirker hundens nervesystem. Desværre er det ikke altid let at se om en rå kartoffel har et grønligt skær, og det er da svært at undgå risikoen for disse giftstoffer. Forgiftningen er dog oftest mild, og det er således ikke sikkert at hunden udviser tegn på forgiftning. Dette skyldes at stoffet solanin optages meget dårligt af hunden, ligesom det ofte omdannes til mindre giftige stoffer, der hurtigt udskilles fra kroppen. Symptomerne på kartoffelforgiftning viser sig som mavetarm-irritation med kvalme, opkast, nedsat appetit, bugsmerter og blodig diarre. Nervesystemet påvirkes også. Hunden vil virke sløv og fraværende, den vil få kramper og vil begynde at savle. Til tider ses åndedrætsbesvær, lammelse af kroppens muskler samt bevidstløshed. Kogte kartofler udgør ingen sundhedsmæssig risiko for en sund og rask voksen hund

Hyppigste forgiftninger hos hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville du undgå kartoffel i et tørfoder til en gigt/HD-hund?

... spørger hende, som lige har bestilt WB Cold River med sød kartoffel hjem ???

Ja de hvide kartofler vil jeg bestemt undlade hvis hunden har gigt. Søde kartofler er noget helt andet, de kan både spises rå og tilberedte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lidt mere om kartoflen:

Det er udbredt i planteverdenen, at almindeligt anvendte grøntsager og helseurter indeholder små mængder giftstoffer. Her tænkes ikke på sprøjtemidler, men på naturlige stoffer, som planten producerer for at beskytte sig mod eksempelvis angreb fra skadedyr. Hos kartoffelplanten drejer det sig om glykoalkaloiderne alfa-solanin og alfa-chakonin. Symptomerne efter indtagelse af disse stoffer er dosisafhængig, men heldigvis forbigående. I rangorden: Uro i maven, hovedpine, mavesmerter, opkast og diarré. Rigtigt store doser angriber nervesystemet med balanceproblemer og synsforstyrrelser til følge.

Faktisk findes der helseurter med lignende eller færre potentielle bivirkninger end kartoffelplanten der er blevet bandlyst af de samme sundhedsmyndigheder som nu ”pusher kartofler”, fordi disse helseurter hævdes at være til skade for befolkningens sundhed.

Hvis man som et tankeeksperiment forestillede sig, at kartoflen, som oprindelig stammer fra den nordlige del af Sydamerika, først nu skulle introduceres på det hjemlige marked, så er det efter vores vurdering ret sikkert, at den ikke ville blive tilladt, men anset for kunne true folkesundheden.

Ja, sådan er der så meget. Faktisk er kartoflen også giftig, hvis den udsættes for sollys. Det viser sig som grønne klorofylfarvede pletter, hvor giften ophobes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk er kartoflen også giftig, hvis den udsættes for sollys. Det viser sig som grønne klorofylfarvede pletter, hvor giften ophobes.
Det er ganske korrekt at den får grønne pletter af sollys. Som før skrevet: Grønne kartofler skal man holde sig fra.

MEN.... Det er faktisk en halv sandhed. Det der sker når kartoflen får sollys er at den begynder at spire. Med andre ord: Den begynder at danne blade = Grøndele.

Og det er grøndelene der indeholder giftstofferne, de er ikke inden i kartoflen.

Derfor bør man alligevel ikke bruge en grøn kartoffel, eller en spiret én af slagsen. Men kartoflen som sådan indeholder altså ikke de giftstoffer.

Faktisk findes der helseurter med lignende eller færre potentielle bivirkninger end kartoffelplanten der er blevet bandlyst af de samme sundhedsmyndigheder som nu ”pusher kartofler”,.........

...........Hvis man som et tankeeksperiment forestillede sig, at kartoflen, som oprindelig stammer fra den nordlige del af Sydamerika, først nu skulle introduceres på det hjemlige marked, så er det efter vores vurdering ret sikkert, at den ikke ville blive tilladt, men anset for kunne true folkesundheden. .

Slå nu lige koldt vand i blodet med det kartoffelværk engang.

Det er for pokker ikke kartoffelplanten man bruger som fødevare, men derimod de rodknolde den laver som oplagsnæring, som bl.a. er rig på kalium.

Kartoffel, uspec., rå - indhold - Fødevaredatabanken - version 7.01

http://foodsam.dk/data/files/fakta_om/fakta_om_gront/friske_kartofler/Kartoflen_som_naeringsmiddel.pdf

Jeg er i dén grad overbevist om at kartoflen, selv hvis den blev indført som fødevare idag, ikke ville blive blacklistet

Link til indlæg
Del på andre sites