Gæst MissLuna Skrevet April 8, 2011 Rapporter Share Skrevet April 8, 2011 Jeg står for nok at overtage mine forældres hund... og har snakket med dem om at hvis jeg skal det så vil jeg omdøbe den, af flere grunde, da den f.eks. bliver irettesat ved at dens navn bliver råbt, at der ofte bare bliver sagt/råbt dens navn når den laver noget de ikke vil ha osv. Den er opdraget på den gamle måde, og ikke med positive metoder, hvilket jeg så har tænkt mig at introducere den for... Mine forældre har dog flere gange sagt at det ville være frygtelig synd for den at få et nyt navn, i dag gik de endda så langt som at sige de næsten heller vil aflive den end at lade mig overtage den, for jeg vil øddelægge den ved at give den nyt navn... Men min overbevisning er at det ville være letter for mig at lære den noget som helst hvis jeg bruger et nyt navn til den, så den ikke tror jeg skælder den ud når jeg kalder på den.. (den har intet indkald som det er nu..) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret April 8, 2011 Rapporter Share Besvaret April 8, 2011 Begge mine har fået nye navne, Charlie hos dem der havde ham en måneds tid før os, og Sally da jeg ikke kunne lide hendes navn. Charles hed Lancelot før (rædderligt!!), og Sally hed Simba. Der har ikke været nogle problemer med at skifte deres navne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret April 8, 2011 Rapporter Share Besvaret April 8, 2011 Mange hunde er meget omstillingsparate og min erfaring siger da at navneændring sagtens kan fortages. De græske voksne hunde der findes dernede får et navn til adoptionssiden og ofte vil de i ny familie få et nyt navn. De lærer de fint og et evt gammelt navn kan så ikke forbindes med ubehag eller straf. Ofte vil en dansk familiehund jo også have flere kælenavne som lystres. Nogle af mine tror da, de også hedder DYGTIG, hvilket jo udløser en godbid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret April 8, 2011 Rapporter Share Besvaret April 8, 2011 Min Soko skiftede navn da hun flyttede ind her og det har der ingen problemmer været med. Hun ved udmærket hvad hun hedder, hun kommer bare ikke når jeg kalder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret April 8, 2011 Rapporter Share Besvaret April 8, 2011 hverken Cleo eller Rosita har skiftet navn. Men hvis man VED at de har meget med i bagage, er det nok ligefrem smart at gøre det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret April 8, 2011 Rapporter Share Besvaret April 8, 2011 Det er der absolut ingen problemer i - Og det er de helt rigtige tanker du gør dig. Hunde kan jo nemt have fået deres navn indkodet, som et skældud-ord rettet mod dem og ikke et navn de forbinder med noget positivt. Så har man pludselig et problem. Indkald er i hvertfald lig gjort en del svære. Hunde er også super gode til at omstille sig og lære at reagere på et nyt navn. Kaia hed Perle da vi fik hende - Det navn var ikke så super praktisk i forhold til den etniske sammensætning vi har i byen og så brød vi os ikke synderligt om det. Men hun tog ikke to dage om at lære hendes nye navn at kende - det blev bare sagt, mange, mange, mange gange i forbindelse med hun var på vej hen til os og efterfulgt af godbidder. Så tror det er rigtig fint at man giver sin omplaceringshund et nyt navn - For man ved jo ikke hvad associationer den har til det gamle. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret April 8, 2011 Rapporter Share Besvaret April 8, 2011 Stort set alle de hunde, vores rescue får ind, får jo af gode grunde nyt navn, og folk, der adopterer dem, må også gerne selv give dem (endnu) et nyt navn, og det har vi aldrig oplevet problemer med. I din situation synes jeg absolut det ville være en super ide, og jeg kan slet slet ikke forstå, at dine forældre synes, det ville være synd, tværtimod. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret April 8, 2011 Rapporter Share Besvaret April 8, 2011 Cujo som vi overtog som 7 måneder har haft 4 navne. Kan ikke huske "dåbs"navnet. Første ejer kalde ham dolph (sådan en ligner han altså ikke) og da "opdrætter" tog ham tilbage inden vi fik ham kaldte de ham rocky :damn: ingen problemer, og en bunke godbidder lærte ham hurtigt at reagere på Cujo (cutjo) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret April 9, 2011 Rapporter Share Besvaret April 9, 2011 Jeg har altid omdøbt, når jeg fik en ny hund, selv Petrine som jeg kendte godt og overtog langsomt fik nyt navn (var oprindeligt meningen hun skulle hedde Petrine, men det blev droppet). Stort set alle andre bruger hendes gamle navn, Musse, og hun kan sagtens finde ud af, at begge navne er hende Synes det vil være en rigtigt god ide, hvis du skifter navn på din kommende hund :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret April 9, 2011 Rapporter Share Besvaret April 9, 2011 Jeg tror mest det er dine forældres problem at hunden skal skifte navn end det er hundens;-) Min ældste hed Laura hos gamle ejere og det syntes jeg ikke passede til hende. Hun lærte sit nye navn på en eftermiddag. og efter et par mdr havde hun glemt det gamle.. Man skal huske at for hunden er navnet bare et signal der , gerne skulle, betyder kig på mig/kom her hen og ikke en identitet på samme måde som vores navn;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret April 9, 2011 Rapporter Share Besvaret April 9, 2011 Nu har jeg haft to omplaceringshunde og overtager den tredje her den 20/4. Sitto hed Gyda da jeg fik hende, hun havde rigtig mange dårlige ting med i bagagen (mishandling!), så der var slet ikke tvivl om at hun skulle have nyt navn, så hun ikke skulle risikere at forbinde mig med noget ubehageligt når jeg kaldte på hende - og så kunne jeg heller ikke lide navnet Gyda alligevel.. Kency, min 2. omplacering, hed Kency da jeg fik hende og fik lov til at beholde dette - hun er ikke blevet mishandlet, skældt voldsomt meget ud med hendes navn osv., så der var ingen dårlige ting forbundet med hendes navn - så det fik hun lov at beholde, og så synes jeg også det er et flot navn Vaks, som jeg får hjem her den 20/4, har altid heddet Vaks. Inden jeg mødte ham havde jeg planer om at han skulle omdøbes til Kaido, ikke pga. dårlige ting forbundet med navnet, men bare fordi jeg ikke rigtig kunne forholde mig til navnet Vaks - men efter at have haft ham på prøve en weekend, lignede han slet ikke en Kaido, men en Vaks :hjerte: så det forbliver sådan. Her ved jeg også at der overhovedet ikke er forbundet noget dårligt til navnet, han kommer fra en helt fantastisk ejer hvor jeg ved han har haft en helt fantastisk dejlig tilværelse! :kys: Men Sitto lærte sit nye navn på 1-2 dage - det kan nemt og hurtigt indlærers, det er jo bare en komando! :5up: Så skift du bare navnet på hunden, med de ting du fortæller, synes jeg det vil være en rigtig god idé at gøre! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Cie Besvaret April 9, 2011 Rapporter Share Besvaret April 9, 2011 Min hund var godt et år gammel da jeg overtog ham og gav ham et nyt navn, det har ikke givet nogen problemer. Men hvis du er bange for, at overtagelsen går i vasken hvis du holder på, at hunden skal have et nyt navn, så kunne du måske gøre det, at når du bruger hundens navn, så er det altid i en glad, positivt og mild tone og så bruger du andre ord når der skal irettesættes o.l. Jeg synes faktisk ikke, at jeg bruger min hunds navn i forbindelse med irettesættelse, det er mere noget med "nej" eller "puuha". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret April 9, 2011 Rapporter Share Besvaret April 9, 2011 Min 8 årige internat hund Max havde skiftet navn før jeg fik ham og igen, da han kom hos mig. Attila, Bonzo og så Max, det var der ingen problemer med Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret April 9, 2011 Rapporter Share Besvaret April 9, 2011 Jeg synes det lyder som en god ide med navneskiftet, men samtidig kan jeg nok godt forstå dine forældres modvilje... Nu kender jeg jo ikke omstændighederne for hvorfor de skal af med ham, men uanset hvor pænt du formulerer det, så er det jo en kritik af deres måde at holde hund på, at du synes han skal have nyt navn... Hvis de mener det seriøst at de så hellere vil aflive ham så ville jeg nok bare lægge en masse arbejde i at gøre navnet positivt for ham selvom det nok ville være bedre med et navneskifte... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret April 9, 2011 Rapporter Share Besvaret April 9, 2011 Jeg synes det lyder som en god ide med navneskiftet, men samtidig kan jeg nok godt forstå dine forældres modvilje... Nu kender jeg jo ikke omstændighederne for hvorfor de skal af med ham, men uanset hvor pænt du formulerer det, så er det jo en kritik af deres måde at holde hund på, at du synes han skal have nyt navn... Hvis de mener det seriøst at de så hellere vil aflive ham så ville jeg nok bare lægge en masse arbejde i at gøre navnet positivt for ham selvom det nok ville være bedre med et navneskifte... Enig! :5up: Jeg bruger Izzies navn til ros OG skælud (på en "Izzie stop! eller "Izzie nej!) Hun kan sagtens skælne tonefaldet :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret April 9, 2011 Rapporter Share Besvaret April 9, 2011 Mine forældres hund skiftede navn fra Milo til Nemo, og der gik ikke lang tid inden han lystrede på det. Det er vel bare at træne det lige som ved hvalpe, sige navnet og give godbid hvis hunden reagerer Men syntes at det er smukt du vil skifte navn af den baggrund. Give hunden en ny start. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MissLuna Besvaret April 9, 2011 Rapporter Share Besvaret April 9, 2011 Jeg synes det lyder som en god ide med navneskiftet, men samtidig kan jeg nok godt forstå dine forældres modvilje... Nu kender jeg jo ikke omstændighederne for hvorfor de skal af med ham, men uanset hvor pænt du formulerer det, så er det jo en kritik af deres måde at holde hund på, at du synes han skal have nyt navn... Hvis de mener det seriøst at de så hellere vil aflive ham så ville jeg nok bare lægge en masse arbejde i at gøre navnet positivt for ham selvom det nok ville være bedre med et navneskifte... Det er en fin lille yokser de har, grunden til de vil af med ham er at de da de fik ham ikke havde planer som at rejse, men nu rejser de rigtig meget og så har de bestemt at de ikke gider have den mere, der ud over så vil min voksne lille søster som bor hjemme gerne ha en hund og min mor siger ikke på vilkår mens de har en hund (hun vil ikke ha 2).. Jeg har bare valgt at sige til dem at jeg overvejede at han skulle have nyt navn når jeg overtag ham, for at jeg ikke ret godt kan lide hans navn.. Det vil jeg bestemt også heller end han skal lade livet pga et navneskift... Men tror bare det er min mors måde at forsøge at få sin vilje på... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst SikkeEtHundeliv Besvaret April 9, 2011 Rapporter Share Besvaret April 9, 2011 Begge mine har skiftet navn da de kom herhjem. Der gik ikke lang tid - et par dage så havde de fundet ud af navnet var blevet anderledes. Basse havde ikke dårlige oplevelser med navnet men det er jeg overbevist om Oskar har haft hos den gamle mand der købte ham fra opdrætter. Nyt liv - Nyt navn Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MissMilladk Besvaret April 9, 2011 Rapporter Share Besvaret April 9, 2011 Det er en fin lille yokser de har, grunden til de vil af med ham er at de da de fik ham ikke havde planer som at rejse, men nu rejser de rigtig meget og så har de bestemt at de ikke gider have den mere, der ud over så vil min voksne lille søster som bor hjemme gerne ha en hund og min mor siger ikke på vilkår mens de har en hund (hun vil ikke ha 2).. Jeg har bare valgt at sige til dem at jeg overvejede at han skulle have nyt navn når jeg overtag ham, for at jeg ikke ret godt kan lide hans navn.. Det vil jeg bestemt også heller end han skal lade livet pga et navneskift... Men tror bare det er min mors måde at forsøge at få sin vilje på... Kan du måske forsøge at "snige" et nyt navn ind Nu skrev du tidligere, at han ikke havde noget indkald, så hvis du nu - efter du har overtaget ham - bruger argumentet at "jamen, han reagerede ikke på det gamle navn, men han gjorde, hvis jeg sagde noget i retning af ..." Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret April 10, 2011 Rapporter Share Besvaret April 10, 2011 Jeg tror heller ikke den vil have nogle problemer med et nyt navn, og jeg ville bestemt også vælge at omdøbe den når der hænger så meget negativt ved det gamle . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts