Hop til indhold

Nogle spørgsmål til træning :]

Recommended Posts

Gæst JulieHansen

Hej alle! :D

Min hanhund, som er 1år og 1 mdr, og jeg var ude at træne i går med en dame, som bruger fritiden på at træne hunde :-)

Jeg har forresten en spidshund, japansk spids. :lun:

& da han var omkring 6 mdr. gammel stoppede vi til træning, ford jeg havde fået nok, i de 2-3 mdr. vi var der, stod han og kiggede på de andre hunde - ingen opmærksomhed. HAN ELSKER OGSÅ ANDRE HuNDE og jeg kan glemme alt om at få han opmærksomhed, når der er hunde tilstede. Han er ikke ligefrem madglad eller elsker legetøj :confused: - så det var ikke nemt, vi fik heller ikke ret meget hjælp fra træneren. - Hun sagde kun at han ville være sådan for evigt, dejlig oplysning :cry:... Han har som sagt svært ved at koncentrere sig.

Så vi har ikke gået til noget ordenlig træning i pænt langt tid - jeg har selv trænet ham derhjemme, men ikke professionelt... Men han kan meget, dække, sitte, lukke skuffer, nej-kommando, danse osv. så han har ikke bare gået rundt og intet lavet.

Men så var jeg ude at træne idag, i 1 og ½ time...

& så tænker jeg bare, om det er FOR langt tid?! især for en spids? Alle kan vel regne ud, at deres koncentrationsevne ikke er ligeså godt som en arbejdsvillig hund, så som schæfer, labrador, eller golden retriever... osv. Desværre.

I starten havde han det svært. Jeg havde ikke hans fulde opmærksomhed, men vi var på en græsplane, og der plejer han bare at løbe løs og snuse og så komme, når jeg kalder en gang i mellem, nogle gange dække, sitte og sådan nogle små-kommandoer, men aldrig i så langt tid...

Så tænker jeg bare sådan - er det forsent at genoprette træningen og træne på hans opmærksomhed på mig?

& er det for meget jeg træner med ham altså ad gangen - idag var det 1½ time, sådan uden pause, kun 1-2 tissepauser og hvor han fik lov til at snuse en smule...Det tog også langt tid, fordi han lavede en masse fejl i starten.. :roll: - Hvor langt tid træner I, når I ikke er til træning, altså bare sådan dig og hunden?

Altså, da jeg trænte, havde han opmærksomheden på mig, men nogle gange stoppede han helt og ville snuse? <- hvad gør man så, skal jeg så bare lade ham snuse? eller hvordan?

- og jeg fik af vide, at der skulle være en konsekvens? Kan nogle give mig et eksempel?

- & skal det ALTID være sjovt for ham? - i dag, så det ud som han overhovedet ikke havde det sjovt. Men altså jeg tror bare, at han skal vænne sig til det. Fordi han plejer bare at løbe rundt og lege... :???:

- & jeg fik at vide, hvis han begyndte at snuse midt under en kommando, skal jeg stoppe ham, få en eller anden kommando JEG vil havde udført og så kan jeg give ham lov til at snuse? Så han lære at det er mig, der bestemmer? Er det sandt?

- Det samme med indkald, når han går i en lang snor, og ikke kommer FØRSTE gang, skal jeg gå over og hente ham, i halsbåndet/selen, of føre ham til det sted jeg kaldte fra? og jeg skal kun rose ham, ikke give ham godbidder... og så give ham fri, så han kan løbe videre... Tænker bare på, hvis han så stikker af ikke har lyst til at komme over til mig mere, men jeg roser og giver ham godbidder, HVER eneste gang han kommer ind til mig, men hvis jeg selv skal hente ham, kan jeg være sur og hvis han løber væk fra mig, så jeg ikke kan tage fat i ham, skal jeg bare løbe den modsatte vej? Er det en go idé? - Selv synes jeg det lyder, som en ok idé, fordi så lærer han at hvis han ikke kommer så bliver jeg sur og hente ham i selen... (ikke hårdt), bare sådan stille og roligt til pladsen - hvor jeg så roser ham.

I må undskylde, at det blev så langt, vil jeg helst gøre det rigtige og ikke skade min hund, og ikke ende med en hund, som er bange for mig og ikke tør at komme, når jeg kalder... Og håber, at I vil svare på nogle af de spørgsmål længere oppe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst labberdrengene

Min hanhund, som er 1år og 1 mdr, og jeg var ude at træne i går med en dame, som bruger fritiden på at træne hunde :-)

& da han var omkring 6 mdr. gammel stoppede vi til træning, ford jeg havde fået nok, i de 2-3 mdr. vi var der, stod han og kiggede på de andre hunde - ingen opmærksomhed. HAN ELSKER OGSÅ ANDRE HuNDE og jeg kan glemme alt om at få han opmærksomhed, når der er hunde tilstede. Han er ikke ligefrem madglad eller elsker legetøj :confused: - så det var ikke nemt, vi fik heller ikke ret meget hjælp fra træneren. - Hun sagde kun at han ville være sådan for evigt, dejlig oplysning :cry:... Han har som sagt svært ved at koncentrere sig.

Så vi har ikke gået til noget ordenlig træning i pænt langt tid - jeg har selv trænet ham derhjemme, men ikke professionelt... Men han kan meget, dække, sitte, lukke skuffer, nej-kommando, danse osv. så han har ikke bare gået rundt og intet lavet.

& så tænker jeg bare, om det er FOR langt tid?! især for en spids? Alle kan vel regne ud, at deres koncentrationsevne ikke er ligeså godt som en arbejdsvillig hund, så som schæfer, labrador, eller golden retriever... osv. Desværre.

I starten havde han det svært. Jeg havde ikke hans fulde opmærksomhed, men vi var på en græsplane, og der plejer han bare at løbe løs og snuse og så komme, når jeg kalder en gang i mellem, nogle gange dække, sitte og sådan nogle små-kommandoer, men aldrig i så langt tid...

Så tænker jeg bare sådan - er det forsent at genoprette træningen og træne på hans opmærksomhed på mig?

& er det for meget jeg træner med ham altså ad gangen - idag var det 1½ time, sådan uden pause, kun 1-2 tissepauser og hvor han fik lov til at snuse en smule...Det tog også langt tid, fordi han lavede en masse fejl i starten.. :roll: - Hvor langt tid træner I, når I ikke er til træning, altså bare sådan dig og hunden?

Altså, da jeg trænte, havde han opmærksomheden på mig, men nogle gange stoppede han helt og ville snuse? <- hvad gør man så, skal jeg så bare lade ham snuse? eller hvordan?

- og jeg fik af vide, at der skulle være en konsekvens? Kan nogle give mig et eksempel?

- & skal det ALTID være sjovt for ham? - i dag, så det ud som han overhovedet ikke havde det sjovt. Men altså jeg tror bare, at han skal vænne sig til det. Fordi han plejer bare at løbe rundt og lege... :???:

- & jeg fik at vide, hvis han begyndte at snuse midt under en kommando, skal jeg stoppe ham, få en eller anden kommando JEG vil havde udført og så kan jeg give ham lov til at snuse? Så han lære at det er mig, der bestemmer? Er det sandt?

- Det samme med indkald, når han går i en lang snor, og ikke kommer FØRSTE gang, skal jeg gå over og hente ham, i halsbåndet/selen, of føre ham til det sted jeg kaldte fra? og jeg skal kun rose ham, ikke give ham godbidder... og så give ham fri, så han kan løbe videre... Tænker bare på, hvis han så stikker af ikke har lyst til at komme over til mig mere, men jeg roser og giver ham godbidder, HVER eneste gang han kommer ind til mig, men hvis jeg selv skal hente ham, kan jeg være sur og hvis han løber væk fra mig, så jeg ikke kan tage fat i ham, skal jeg bare løbe den modsatte vej? Er det en go idé? - Selv synes jeg det lyder, som en ok idé, fordi så lærer han at hvis han ikke kommer så bliver jeg sur og hente ham i selen... (ikke hårdt), bare sådan stille og roligt til pladsen - hvor jeg så roser ham.

I må undskylde, at det blev så langt, vil jeg helst gøre det rigtige og ikke skade min hund, og ikke ende med en hund, som er bange for mig og ikke tør at komme, når jeg kalder... Og håber, at I vil svare på nogle af de spørgsmål længere oppe...

Ja 1½ time er alt for længe for en hund at træne. Træn 5-10 min. ad gangen, og giv han tisse og legepauser, så får du mere ud af ham.

Hvis du har mad stående fremme til ham hele dagen, skal du tage det fra ham. Når du giver ham mad, skal det max stå fremme 15-20 min., derefter sætter du det væk. Det gør ham mere afhængig af dig, og du har styr på hvornår han sidst har spist.

Når du træner skal han være sulten, brug meget lækre godbidder evt. pølser, ost eller frikadeller.

Stil dig et kedeligt sted med ham i kort (ikke stram) snor, så står du stille og venter på at han kigger på dig, der kan godt gå nogen tid. Så snart han kigger roser du og giver en belønning, det gentager du en masse gange. Når han er blevet meget opmærksom på dig, begynder du selve træningen med øvelser, gå pænt, sit, dæk og indkald.

Prøv om du kan finde en træningsplads med uddannede trænere i nærheden af dig. Evt under DKK, vi træner efter nye træningsmetoder, dvs motivation.

Held og lykke med træningen, giv gerne en tilbage melding om det virker :mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Rimelig træls besked at få fra en træner - Det er ganske normalt nogle hunde har meget, meget svært ved at koncentrere sig om deres fører.

Men det bliver for det første bedre med tiden og for det andet så kan man som føre lære at gøre sig selv mere interessant end alle de andre hunde.

Det er svært - Men det kan lade sig gøre!!

Det er da ikke desværre - Du har jo ikke end golden, eller labrador så skal han jo helst heller ikke opføre sig som en ;-)

Det er er meget normalt at en træningstime varer 1½ time og jeg går da ud fra, at trænere fortalte og instruerede undervejs, så 1½ time nonstop har det vel ikke været? :vedikke:

Det er også helt normalt og han har jo ikke en jordisk chance for at vide, at nu træner vi altså.

Så indtil han har lært at det er skidesjovt at træne og at det altså er det man laver dér, så kan du godt forvente at der kan være lidt kontaktproblemer i starten.

Så absolut ikke - Jeg startede selv med en 3½ år gammel hund, for 2 år siden og han er nu næsten konkurrenceklar.

Så det kan man godt!

Og netop kontakt er det aller-aller vigtigste og grundlaget for AL anden indlæring og ALLE andre øvelser.

Så det er bare om at komme i gang :5up:

& er det for meget jeg træner med ham altså ad gangen - idag var det 1½ time, sådan uden pause, kun 1-2 tissepauser og hvor han fik lov til at snuse en smule...Det tog også langt tid, fordi han lavede en masse fejl i starten.. :roll:

JA!! 1½ time nonstop træning er for meget for alle hunde.

Et eksempel:

Til træning er vores træningstid også 1½ time og på de 1½ time bruger vi nok 50 minutter på decideret træning. Ellers er det gennemgang og evaluering af øvelserne med trænere, samt pauser med leg og tisse/snusepauser.

En del af de belønninger jeg bruger til mine hunde indebære leg, hvilket giver dem en del pauser i træningen.

En tommelfingerregel er max. 5 minutters koncentreret træning - Efterfulgt af min. 2 minutters pause til leg, snuse, tisse, slappe af osv.

Og NEJ - Han lavede ikke en masse fejl i starten - I lavede fejl og du opsatte nogle kriterier han ikke kunne leve op til, så han kunne ikke andet end at fejle.

Husk altid at starte på et lidt lavere niveau end der du sluttede sidst! Din hund skal lige have en chance for at komme i gang og huske hvad det nu lige var du mente.

- Hvor langt tid træner I, når I ikke er til træning, altså bare sådan dig og hunden?

10-15 minutter dagligt.

Det er rigeligt, fordi indlæring sker meget hurtigere derhjemme i rolige og kendte omgivelser.

Jeg kan godt fortså han melder sig ud, efter så lang tid han skal være koncentreret.

Hvorvidt du skal lade ham snuse eller ej, kommer meget an på den enkelte situation.

Hvis du køre for hårdt på, så kan du ikke undgå det og det er kun rimeligt han lige får en snusepause en gang imellem.

Men hvis du holder nogle fornuftige træningsintervaller, så ville jeg nok ikke tillade det, men stoppe op og tænke på, hvad jeg kunne gøre for at få kontakten igen. Det kan være godbidderne skal være bedre, at træningsintervallerne skal sættes ned, at du selv skal være lidt mere aktiv, så du er sjov osv.

Konsekvens er mange ting i forskellige sammenhæng.

Men det kan f.eks være, at du ikke skifter indlæringsmetode 27 gange på 27 forsøg, men vælger én måde at indlære det på og holder dig til den den første uges tid og virker det så ikke, så kan det være du skal prøve noget andet.

Det kan også være i forhold til de krav du stiller til hunden.

F.eks. så har jeg bestemt at Bamse skal gå på en helt bestemt måde under lineføring og han får KUN belønning når han går der! ALDRIG når det er ligeved og næsten.

Kriterierne skal selvfølgelig sættes sådan at han kan honorere dem og får succes med det og så hæver jeg dem efterhånden som han bliver bedre og bedre til øvelsen.

Det kan også være det klassiske eksempel med "gå pænt". Det hjælper ikke noget, at hunden hver 2 gang får lov at få held med at trække - Den skal IKKE have held med at trække, ellers vil den bare tænke.... Hmm... Jeg fik sgu' da noget ud af det sidste gang (kom hurtigere hen til det der duftede godt) - Jeg prøver lige at trække lidt hårdere den her gang!

JA, ja, ja!! Det skal ALTID være sjovt, for hvorfor i alverden skulle han ellers gøre det?

Det er dit job at gøre træning sjovere end at rende rundt og lege.

Det kan være du skal overveje bedre godbidder, noget bedre legetøj som belønning, at du skal lege pauseklovn osv.

En hund arbejder KUN for én af to ting.

For at undgå noget ubehageligt, eller for at opnå noget godt.

Så hvis han ikke synes det er sjovt, så skal du enten straffe ham hver eneste, gang uden undtagelse, han ikke gør som du mener han skal gøre - Eller du kan sørger for at træning er så skidesjov, at han vil vælge det, fremfor at kigge på andre hunde, fordi han ved at lige om lidt, så falder der en rigtig god belønning.

Den første metode er forbudt på de fleste træningspladser - Så tvivler på det er en mulighed ;-)

Uhh... Først og fremmest, så skal du ikke give en kommando før den er helt indlært, og du skal have fuld kontakt til hunden inden du giver kommandoen.

Ellers er det på forhånd 100% sikkert det går galt.

Det kommer selvf. an på de træningsprincipper i træner ud fra mht. kommandoerne, men det er bedst først at sætte en kommando på en øvelse, når selve øvelsen er helt indlært, så man undgår at hunden forbinder "sit" med snus lige lidt og sæt dig så på numsen.

Men ja, hans snusen skal afbrydes.

Ikke for at han lære det er dig der bestemmer - I skal jo gerne samarbejde om træningen og han skulle gerne ende med at vælge dig til, fordi du er den sjoveste i hele verden.

Men fordi kommandoen netop ikke skal betyde "stik næsen jorden og snus".

Så afbryd øvelsen og få kontakt og start forfra - Virker det stadig ikke anden gang, skal du igen kigge på hvad du gør forkert.

For så har du enten ikke indlært øvelsen godt nok (at han kan derhjemme, betyder helt ærligt ikke at han kan på træningsbanen!!!!) og skal sætte kriterierne ned, at du skal have gang i noget bedre belønning, eller også har i trænet for længe og han har brug for en pause.

Tror ikke helt jeg forstå hvad du mener??

Men for at skitsere indlæring af indkald kort:

ALTID belønning der er bedre end noget som helst andet, når han kommer og i starten kalder man KUN når der er 95% chance for at hunden kommer.

Kommer den så ikke, så er det vigtigt ALDRIG at skælde ud, men gerne hente den ind i den lange line og sørge for at den ikke får succes med at blive væk.

Der kan det for nogle virke rigtig godt at hente den og rose når man er tilbage ved udgangspunktet og for andre virker det at spurte i den anden retning og så rose helt vildt når hunden kommer.

Generelt så er træning af indkald noget man gør hele tiden. Hunden skal lære at det er godt at være hos dig og derfor så er det vigtigt også at belønne hver gang den kommer hen til dig af sig selv og sørge for at give fri igen lige efter belønningen.

Mm. du skælder ud på din hund og straffer den for at gøre noget forkert, så skal du ikke bekymre dig om det.

Tænk på denne sætning igen: En hund gør kun noget at opnå noget godt eller undgå noget ubehageligt!

Den gør ikke noget for at irritere dig og den "ved ikke at den burde" gøre noget anderledes - Den gør bare hvad den får mest ud af.

Så hvis du bare arbejder på at blive det den gerne vil opnår i form af de godbidder og belønninger du kan give den, så kan det ikke gå helt galt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst JulieHansen

JA, ja, ja!! Det skal ALTID være sjovt, for hvorfor i alverden skulle han ellers gøre det?

Det er dit job at gøre træning sjovere end at rende rundt og lege.

Det kan være du skal overveje bedre godbidder, noget bedre legetøj som belønning, at du skal lege pauseklovn osv.

Nårh okay, min hund har sådan en udtryk, så man ved ikke hvornår han har det sjovt eller ej og han logrer ikke med halen. Aldrig. Kun når jeg kommer hjem... :}

Tror ikke helt jeg forstå hvad du mener??

Men for at skitsere indlæring af indkald kort:

ALTID belønning der er bedre end noget som helst andet, når han kommer og i starten kalder man KUN når der er 95% chance for at hunden kommer.

Kommer den så ikke, så er det vigtigt ALDRIG at skælde ud, men gerne hente den ind i den lange line og sørge for at den ikke får succes med at blive væk.

Der kan det for nogle virke rigtig godt at hente den og rose når man er tilbage ved udgangspunktet og for andre virker det at spurte i den anden retning og så rose helt vildt når hunden kommer.

Så det er iorden, at jeg henter ham, fordi hvis han ikke har line, skal jeg gå over mod ham, så jeg kan få fat i ham, så kan skal komme tilbage til "stedet"...

- Men det jeg mente var, hvad så, hvis han stikker af fra mig, fordi så kan jeg nemlig ikke tage fat i ham, når jeg siger fat, så mener jeg aldrig stille og roligt :o.

& så lærer ham det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Nårh okay, min hund har sådan en udtryk, så man ved ikke hvornår han har det sjovt eller ej og han logrer ikke med halen. Aldrig. Kun når jeg kommer hjem... :}

En hund behøver jo heller ikke logre med halen for at synes det er sjovt ;-)

Du kan helt tydeligt se hvornår han synes det er sjovt - For så vælger han dig, fremfor alt det andet.

Hvis det er sjovt, så opsøger han dig af sig selv og vil gerne prøve at gøre hvad du beder om, fordi din belønning er så god, at den er værd at arbejde for.

Et godt eksempel er lineføring.

Vi testede lige hvor glade vores hunde var for at gå på plads, ved at belønne for en fin plads og smide godbidden længere væk, så hunden skulle forlade pladspositionen for at spise den - Kom den så af sig selv direkte tilbage og ind på plads, så var det indlært godt nok.

Hvis ikke, så havde vi ikke gjort det at gå på plads sjovt nok og så skulle vi i gang med at finde bedre belønninger og/eller sætte belønningsfrekvensen ned.

Så det er iorden, at jeg henter ham, fordi hvis han ikke har line, skal jeg gå over mod ham, så jeg kan få fat i ham, så kan skal komme tilbage til "stedet"...

- Men det jeg mente var, hvad så, hvis han stikker af fra mig, fordi så kan jeg nemlig ikke tage fat i ham, når jeg siger fat, så mener jeg aldrig stille og roligt :o.

& så lærer ham det?

Indtil indkaldet er indlært godt nok, så skal han ikke gå uden line, steder hvor der er risiko for at du skal hente ham.

Når han stikker af fra dig, så er det fordi han jo synes det er ubehageligt at komme hen til dig - Og det skal der laves om på.

Det sker ikke hvis du skal jagte ham rundt - Så undgå alle situationer hvor du kan komme ud for det!

Indkald trænes bedst med en lang line - Ikke flexi, da den er svær at få ordentlig fat i - men gerne en 5-10 meter lang sporline.

Så får han aldrig succes ved ikke at komme, fordi du stille og roligt kan få ham ind til dig.

Du skal ikke hive ham hele vejen hen til dig, men bare væk fra det han har gang i, så han ikke får noget ud af ikke at komme.

Og så er det vigtigt du ALDRIG bliver sur på ham, rykker i linen osv. for så vil han igen søge afstand til dig.

Det er sindssygt vigtigt at du roser og belønne hver evig eneste gang han selv søger kontakt til sig og at han 9 ud af 10 gange (mindst) får lov at løbe igen lige efter han har fået sin godbid.

Husk på, at det skal være fedt at komme ind til dig - Ikke en straf og han skal ikke tro at alt det sjove stopper bare fordi han kommer hen til dig.

Et godt råd kan være, at du simpelthen starter inde i stuen.

Kald på ham når han kigger på dig og beløn og ros når han kommer.

Gentag det MANGE gange - Ikke lige i streg, men over flere dage, mens du overhovedet ikke træner indkald udenfor. Du skal simpelthen undgå alle situationer hvor du kan ødelægge dit indkald, indtil han har lært det er rart at være hos dig.

Derefter går du ud i have og starter på samme måde som du gjorde i stuen.

Igen - Ikke træne indkald udenfor på gåture.

Når han så kommer hver eneste gang du kalder på ham ude i haven, så kan du begynde på ture - KUN kald på ham når du ved der er STOR chance for han kommer!

For jo flere gange man kalder uden hunden kommer, jo mere ødelægger man sit indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites