Hop til indhold

Etik på messe/udstillinger

Recommended Posts

Gæst Capone

Vi var 2 der fik opgaver af vores instruktør, som vi skal debatere på næste kursus som hundetræner.

Opgaven lød :

Overvejelser omkring etik på messen/udstillingen i Fredericia.

Har du evt. noget du har tænkt over ved messen/udstillingen altså både positive og negative oplevelser omkring de medbragte dyr?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm... Jeg så et billede med noget der lignede enden af en cocker hale på. Det fik mig til at tænke på at nogle folk kan finde på at tage hunde med der stresser lige så meget som Dumle. Det bryder jeg mig ikke om, syntes faktisk det er synd for hunden og at den ville have bedre af at være blevet hjemme.

men med hunde der nyder opmærksomheden og kan klare hurlumhejet og små hvalpe der får lært at det er hyggeligt syntes jeg det er helt fint :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
Hmm... Jeg så et billede med noget der lignede enden af en cocker hale på. Det fik mig til at tænke på at nogle folk kan finde på at tage hunde med der stresser lige så meget som Dumle. Det bryder jeg mig ikke om, syntes faktisk det er synd for hunden og at den ville have bedre af at være blevet hjemme.

men med hunde der nyder opmærksomheden og kan klare hurlumhejet og små hvalpe der får lært at det er hyggeligt syntes jeg det er helt fint :-D

Det kommer vel an på om hunden er vant til al den ståhej.. Jeg er da slet ikke i tvivl om at Carlo vil stresse når vi skal til Næstved, det er hans og min første udstilling.. Havde han nu prøvet det 20 gange var det (forhåbentlig noget andet).. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal VIRKELIG tænke over om ens hund kan.

Aslan kan i 2 timer, og derefter havde andre mennesker ingen interesse.

De kunne klappe ham, men han gad ikke se på dem :mrgreen:

Liva ville han dog gerne snuse til (hund).

Han stressede væsentlig mindre end når vi f. eks er på broholm, hvor der er en milliard hunde, dufte osv.

Vi så en gammel hund, som små haltede, og var træt.

og min tanke var :roll::roll::roll:

Men altså, den var rolig og virkede ikke stressed.

Hvis jeg skal se på det fra Aslans side, så fik han noget ud af besøget i BF og Liva. Og de første 20 mennesker som klappede ham. Men den resterende 1,5 time var KUN for vores skyld.

Så så vi en anden hund, som var sur på ALLE hunde den gik forbi.

Det var lidt synd for hunden for den brugte så meget negativt energi på det, og jeg håber ikke de medtager den til andre messer :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har en lidt følsom hund er det ikke nogen god ide at tage til de store udstillinger.

Her kan man bedre bruge de mindre skuer der af og til arrangeres rundt omkring, og hvor der oftest er mere ro på fordi der ikke er 5000 hunde samlet på et sted.

De er bedre at træne på, og man har jo da trods alt stadig været til udstilling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal VIRKELIG tænke over om ens hund kan.

Aslan kan i 2 timer, og derefter havde andre mennesker ingen interesse.

De kunne klappe ham, men han gad ikke se på dem :mrgreen:

Liva ville han dog gerne snuse til (hund).

Han stressede væsentlig mindre end når vi f. eks er på broholm, hvor der er en milliard hunde, dufte osv.

Vi så en gammel hund, som små haltede, og var træt.

og min tanke var :roll::roll::roll:

Men altså, den var rolig og virkede ikke stressed.

Hvis jeg skal se på det fra Aslans side, så fik han noget ud af besøget i BF og Liva. Og de første 20 mennesker som klappede ham. Men den resterende 1,5 time var KUN for vores skyld.

Så så vi en anden hund, som var sur på ALLE hunde den gik forbi.

Det var lidt synd for hunden for den brugte så meget negativt energi på det, og jeg håber ikke de medtager den til andre messer :oops:

Liva hyggede sig også, men hun er også vant til at jeg slæber hende med hver gang der er noget i "nærheden".

Lige i starten kan hun godt stresse lidt, men falder hurtigt til ro. Flere gange når vi stod stille (som regel sammen med Aslan) lagde hun sig bare ned - ikke i en dæk-position, men helt ned som i "jeg tager lige en lur, mens I to-benede får snakket færdig".

Hun var dog meget interesseret i de forskellige dyr i burene og var lidt mopset over, at jeg ikke ville lade hende hilse helt henne ved buret.

Der var et par hunde, som lavede udfald mod alle hunde, der kom tæt på - og det er altså svært ikke at komme tæt på sådan et sted. Der var en lille FB/BT-agtig hund, som bare var arrig.

Faktisk var den eneste ting, jeg blev irriteret over i går, en sælger fra en barf-bod, som stort set skældte mig ud fordi jeg fodrer med tørfoder. Der står jeg bare helt af. Det er helt i orden, at folk er sælgere og kan snakke for sin syge moster om hvor godt deres produkt er, men de skal dælme ikke skælde mig ud for ikke at bruge deres produkt :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg savner på udstillig er hensyntagen fra andre udstillere og publikum, på den måde at sidder man koncentreret med sin(e) hund(e)ved ringside, bør man ikke forstyrres, af personer der "bare lige" vil klappe eller stille spørgsmål om racen.

I den situation har jeg og mine hunde brug for fred til at koncentrere os. Jeg selv vil gerne følge udstillingen af egen race og mine hunde har brug for at geare ned før eller efter de selv skal i ringen.

I hvilke andre sportgrene har publikum adgang til sportsudøverne lige før og under "kampen" - stort set ingen.

Alt for mange, incl. udstillings klubberne tror at hunde udstilles for publikums skyld, jeg udstiller kun for min egen- og konkurrencens skyld.

Så derfor så jeg faktisk gerne at hundeudstillinger blev afholdt uden publikum.

Hvis jeg bevæger mig væk fra egen ring og rundt på udstillingsområdet, er der normalt tid og lyst til at tale med alle andre, men jeg savner et hensyn til idrætsudøverne mens der er "på"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også det er super vigtigt at se på hunden, det er bestemt ikke fair at slæbe en hund med ud blandt 1000 vis af mennesker i flere timer hvis den går og stresser hele tiden :???:.

Så må man starte til mindre agementer så hunden langsomt vænnes til alt vivaret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er 2 dag også blevet overstået, og for vores vedkommen har det været en stor succes.

Jeg har aldrig udstillet hunde, og har aldrig rigtig været interesseret i udstillinger, :vedikke: hvorfor, men sådan har det bare været.

Jeg har så nu efter denne messe/udstilling også fundet ud af hvorfor.

Hold da op hvor var jeg arrig mange gange på de udstillere, vil ikke sætte alle over en kam, men for søren da, det er jo direkte hundemishandling.

Mange hunde rystede og bæverede af stress og skræk, blev trukket rundt i ringen i deres udstillings liner som sad helt oppe om halsen, nogen nægtede at gå rundt, men blev bare slæbt afsted:shock:

En lavede stort på gulvet, og blev lige taget i en kuffert greb og sat halvejs ud af ringen imens den hylede op.

Små hunde der sad det meste af dagen på høje borde til skue for alle, de havde jo ingen mulighed for at komme ned.

Tape og lim i øre for at de skulle være rejste til de skulle ind.

Flere der blev slæbt rundt imellem publikum og ind til æresrunde med deres pokal på messen med 6000 mennesker + udstillere, det var ihvertfald ikke hunden der syntes at være den stolte ejer af pokalen.

Det var også meget bemærkelsesværdigt at stort set alle de hunde der kom uden for ikke kunne gå i snor eller sele, men bare halsede afsted med en ejer efter sig, som desperat hev og huggede i snaren for at holde hunden:roll:

Men så fik jeg oplevet det og ved nu noget om udstillinger.

For mig virkede meget af det kun som prestige for ejer, og det hele drejede sig kun om at få en pokal, koste hvad det koste vil for hunden.

Måske jeg forhåbentlig bare har været uheldig ved at overvære en udstilling som ikke er som andre, men hvis det er standarten så syntes jeg godt nok det grænser og er hunde mishandling:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også det er super vigtigt at se på hunden, det er bestemt ikke fair at slæbe en hund med ud blandt 1000 vis af mennesker i flere timer hvis den går og stresser hele tiden :???:.

Så må man starte til mindre agementer så hunden langsomt vænnes til alt vivaret.

og hvis det stadig ikke hjælper... og hunden bare ikke kan fungerer i sådanne miljøer så må man lade den blive hjemme

Link til indlæg
Del på andre sites

I hvilke andre sportgrene har publikum adgang til sportsudøverne lige før og under "kampen" - stort set ingen.

Alt for mange, incl. udstillings klubberne tror at hunde udstilles for publikums skyld, jeg udstiller kun for min egen- og konkurrencens skyld.

Så derfor så jeg faktisk gerne at hundeudstillinger blev afholdt uden publikum.

QUOTE]

Jamen hvad sker der med for" hundens skyld"

Jeg tror ikke der var halvt så mange der udstillede hvis det blev uden publikum.

I fredericia var det da meget afgørende for en del af udstillerne de blev set:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen hvad sker der med for" hundens skyld"

Jeg tror ikke der var halvt så mange der udstillede hvis det blev uden publikum.

I fredericia var det da meget afgørende for en del af udstillerne de blev set:shock:

Så tror jeg ikke du så Alf... en stor hvid schæfer han der lå foran 3stole, havde almindeligt læderhalsbånd på (også i ringen) og en hel spand at drikke af :lol: Hvis bare alle udstillere gad at tage det lige så roligt som hans ejer :lol:

men nej, det der udstillingsnoget siger heller ikke mig noget. Kan huske den kørte med Millan debatten om at det da var det samme ved hundeudstilling... det var noget af det eneste jeg ikke rigtig kunne argumenterer imod...

Der var en der engang sagde at det var for at holde hundens hage oppe... og at hunden havde lært at gå sådan... men jeg syntes nu det ligner de bliver kvalt og hvis de har lært at gå sådan er det vel ikke nødvendigt at holde linen sådan? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så tror jeg ikke du så Alf... en stor hvid schæfer han der lå foran 3stole, havde almindeligt læderhalsbånd på (også i ringen) og en hel spand at drikke af :lol: Hvis bare alle udstillere gad at tage det lige så roligt som hans ejer :lol:

men nej, det der udstillingsnoget siger heller ikke mig noget. Kan huske den kørte med Millan debatten om at det da var det samme ved hundeudstilling... det var noget af det eneste jeg ikke rigtig kunne argumenterer imod...

Der var en der engang sagde at det var for at holde hundens hage oppe... og at hunden havde lært at gå sådan... men jeg syntes nu det ligner de bliver kvalt og hvis de har lært at gå sådan er det vel ikke nødvendigt at holde linen sådan? :vedikke:

Så flere smukke hvide schæfere:blink:

Men kig ikke rundt hvor de sad.

Skulle bare forbi ringene når jeg skulle udenfor, det var der jeg så alt det jeg vil kalde for hundemishandling:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som det har været nævnt før når snakken falder på udstilling, er det meget magtpåliggende for udstillerne, at deres hunde har det godt, rart og sjovt i løbet af sådan en dag. Hvis den ikke er det, viser den sig ikke - og så har man i princippet spildt 340 kroner - plus kørsel og alt det der.

Der er helt sikekr nogen, der glemmer det er dyr de har med, og som stresser så meget at lidt for meget går for hurtigt med hundene.

Nu viser vi jo spaniels på den måde som du nævner. Og jeg kan da igen bekræfte, at hunden ikke har ubehag ved det. De rører fint jorden og linen er i princippet også slap. Det vil sige hunden ikke hænger i den.

Ved dog godt at der er andre racer, hvor de har lidt sværere ved det og hvor man kan høre hunden raller grundet stram line. Eller de racer, hvor de vises i løs line, men handler har lidt for travlt med at rive i linen jævnligt.

Link til indlæg
Del på andre sites