Hop til indhold

At bakke

Recommended Posts

Gæst Stinnemus

Jeg har seriøst brug for råd til at lære jason at bakke. Det går bare heeelt i kludder når jeg forsøger :stupid:

Hvordan skal jeg gribe det an? (trin for trin og skåret ud i pap - jeg er dum :blink:)

Her er lidt af hvad vi har forsøgt (og givet op og forsøgt og givet op)

Hvis jeg fører hånden med godbid lige over hovedet på ham, sætter han sig.

Så prøvede jeg en anden tilgang og gå laaangsomt frem, så han får ros for et lillebitte skridt. Hvis jeg tager hånden foran snuden med godbid i og "skubber" på næsen og roser når han tager et lille skridt med forpoterne får han automatisk bagbenene en smule ind under ham, så konsekvent vælger han næste gang at klaske røven i jorden straks jeg kommer med hånden! :stupid:

At guide med knæene når jeg står op bruger jeg til ringtræning og det er bare forpoterne jeg retter af. Der vil han aldrig sætte sig, men heller ikke rykke sig hverken frem eller tilbage.

Har også tæntk på om det er noget bagpartskontrol jeg skal have fat på først, men er også i tvivl om hvordan jeg rent praktisk griber det an? Har hørt at en lille kasse, hvor han har forpoterne på og så skal han gå rundt om den med bagpoterne er den rigtige løsning? Er der andet jeg kan gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kaste godbid mellem forbenene? :engel: Det er i hvert fald det, jeg altid har hørt.

Ellers har jeg fri-shapet det 100% hos Møffe. Måske du kan hjælpe ham lidt ved at dutte lidt på bagbenene (snyd, I know, men det vigtigste er vel, at øvelsen kommer i skabet og ikke om den er shapet 100% - altså, så længe man ikke udsætter hunden for ubehag, seføli).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Kaste godbid mellem forbenene? :engel: Det er i hvert fald det, jeg altid har hørt.

Ellers har jeg fri-shapet det 100% hos Møffe. Måske du kan hjælpe ham lidt ved at dutte lidt på bagbenene (snyd, I know, men det vigtigste er vel, at øvelsen kommer i skabet og ikke om den er shapet 100% - altså, så længe man ikke udsætter hunden for ubehag, seføli).

Jeg kan ikke shape - min hund kan ikke finde ud af at blive shapet. Så enkelt kan det siges :genert:

Godbidder mellem forbenene? prøves i næste tv-pause (træningsintervaller på ca. 5 min ad gangen - perfekt kort sekvens til indlæring :slem:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke shape - min hund kan ikke finde ud af at blive shapet. Så enkelt kan det siges :genert:

Godbidder mellem forbenene? prøves i næste tv-pause (træningsintervaller på ca. 5 min ad gangen - perfekt kort sekvens til indlæring :slem:)

Haha, okay, ja, så går det ikke godt! :lol:

Og jeg har altid lært, at skal hunden bakke, så er det godbid kastet ned mellem forbenene :5up: Hvis altså man vil lokke :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Du kan lokke ham ind mellem benene på dig - hoveder mod hinanden, Jason hovedet ind mellem dine ben. Her vil de fleste hunde så vælge at bakke ud igen.

Alternativt gå frem mod ham, når han står mellem sofa og sofabord?

mellem sofa og sofabord: Hvis jeg bumler ind der, vil han så ikke synes jeg invaderer ham?

Den dersens hesteøvelse lyder nærmere som noget jeg hurtigt vil få ham til at lære.

Så er der det der med kommando. Jeg får tit sat kommando på for tidligt/for sent i indlæringsfasen.

Skal jeg nøjes med at rose når han bakker ud og så glemme kommando i starten? Eller skal jeg sige "bakke, dyyygtig" allerede fra første gang?

Er bare bange for at det går som med bukke: jeg kan IKKE få ham til at gøre det uden håndsignal :damn: og er for dum til at udtænke hvordan jeg kan fade hånden ud :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ronja har lært det ved, at jeg er gået i mod hende når hun står foran mig, og bare et enkelt ben der træder et skridt tilbage, har jeg klikket og kastet en godbid om bag hende.

Jo bedre hun har kendt den, jo mindre har jeg skullet gå mod hende, tilsidst har jeg bare skullet bukke mig mod/ind over hende hvis hun ikke lige har fattet den i første omgang :mrgreen:

Jeg kaster godbidderne om bag hende, for at hun måske fatter at det skal foregå bag hende, og hun måske bliver ivrig efter at få guffen så hun bakker lidt mere :engel:

Håber det giver mening, ellers må du lige sige til :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Ronja har lært det ved, at jeg er gået i mod hende når hun står foran mig, og bare et enkelt ben der træder et skridt tilbage, har jeg klikket og kastet en godbid om bag hende.

Jo bedre hun har kendt den, jo mindre har jeg skullet gå mod hende, tilsidst har jeg bare skullet bukke mig mod/ind over hende hvis hun ikke lige har fattet den i første omgang :mrgreen:

Jeg kaster godbidderne om bag hende, for at hun måske fatter at det skal foregå bag hende, og hun måske bliver ivrig efter at få guffen så hun bakker lidt mere :engel:

Håber det giver mening, ellers må du lige sige til :engel:

Meen han skal jo ikke bakke når jeg går imod ham - det crasher jo min ringtræning, hvor jeg bevæger mig mod ham for at få ham til at ændre benposition, men ikke træde tilbage :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

mellem sofa og sofabord: Hvis jeg bumler ind der, vil han så ikke synes jeg invaderer ham?

Den dersens hesteøvelse lyder nærmere som noget jeg hurtigt vil få ham til at lære.

Så er der det der med kommando. Jeg får tit sat kommando på for tidligt/for sent i indlæringsfasen.

Skal jeg nøjes med at rose når han bakker ud og så glemme kommando i starten? Eller skal jeg sige "bakke, dyyygtig" allerede fra første gang?

Er bare bange for at det går som med bukke: jeg kan IKKE få ham til at gøre det uden håndsignal :damn: og er for dum til at udtænke hvordan jeg kan fade hånden ud :???:

Er du på arbejde i morgen? Og har du Jason med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Hva? Troede alle MaxiZoo'er havde fisk? Skal bare have nogle guppyer i farver og striber :vedikke:

Jeg har guppyer i farver og slangeskind :slem:

Nej, dyr i maxi zoo er en sjældenhed - tror det er 3 butikker i dk der har dyr. Vi har 5 guppyer og en sugemalle der hedder Chefen. Derudover er der jason og chefens olde victorian der nogengange er med. Ingen af dem er dog til salg :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har guppyer i farver og slangeskind :slem:

Nej, dyr i maxi zoo er en sjældenhed - tror det er 3 butikker i dk der har dyr. Vi har 5 guppyer og en sugemalle der hedder Chefen. Derudover er der jason og chefens olde victorian der nogengange er med. Ingen af dem er dog til salg :mrgreen:

Århus og Aalborg? Aalborg har i hvert fald - mener bestemt også at Århus har :vedikke:

Nå.... men så må vi finde på noget andet - og du må undvære demonstrationen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Århus og Aalborg? Aalborg har i hvert fald - mener bestemt også at Århus har :vedikke:

Nå.... men så må vi finde på noget andet - og du må undvære demonstrationen :mrgreen:

ja ålborg har fisk og hmm ..hvilken århus tænkte du på? Ikke tilst og mener heller ikke egå har?

SYnes det er unfair du ikke tager til holstebro for at lære mig at bakke :fornaermet:

Så vil jeg bare endnu engang smide mit "haha jeg har ferie fra i morgen"-kort, så du synes det hele er øv! :engel::cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja ålborg har fisk og hmm ..hvilken århus tænkte du på? Ikke tilst og mener heller ikke egå har?

SYnes det er unfair du ikke tager til holstebro for at lære mig at bakke :fornaermet:

Så vil jeg bare endnu engang smide mit "haha jeg har ferie fra i morgen"-kort, så du synes det hele er øv! :engel::cool:

Måske vi kommer alligevel :mrgreen: Når du mindst venter det.....

OG jeg har ferie i morgen, så jeg er ligeglad nårh! :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites